Hopp til innhold

Dataportabilitet og innsyn

Du har rett til å få innsyn i personopplysningene vi behandler om deg. Mye av personopplysningene har du allerede tilgang til i nettbanken, så logg gjerne inn for å se hva du finner der.

Dataene mine

Du finner mange av opplysningene dine i nettbanken. Om det er informasjon du ikke finner og som du har lyst til å se eller laste ned, kan du be om det.
Har du samtykket til at vi kan behandle personopplysningene dine, kan du alltid logge deg inn og sjekke hva du har samtykket til. Du kan når som helst endre samtykkene dine.

Endre innstillinger for samtykke

Be om dataportabilitet eller innsyn

Du finner allerede mange av opplysningene vi har om deg i  når du er innlogget, for eksempel i kontoutskriften din. Hvis det er annen informasjon du har lyst til å se eller laste ned, kan du be om dataportabilitet og/eller innsyn.

Innsyn og dataportabilitet for Sbanken-konseptet bestiller du her. Dette gjelder for kunder tilknyttet Sbanken-konseptet og tidligere kunder av Sbanken ASA.

Dersom du ønsker å bestille innsyn og dataportabilitet for kundeforhold i DNB-konsernet utover Sbanken-konseptet må dette gjøres via linkene under:
Bestill innsyn fra DNB
Bestill dataportabilitet fra DNB

Hva er dataportabilitet?
Dataportabilitet er retten din til å motta og laste ned en del av personopplysningene dine, i et maskinlesbart format.

Hva er innsyn?
Du har rett til innsyn i hvilke opplysninger vi som bank behandler om deg.

Retten din til informasjon og innsyn

Sikker bruk av data

Vi vil aldri dele dataene dine med en utenforstående tredje part. Vi kan derimot dele med de leverandører og databehandlere som vi samarbeider med, blant annet for å kunne levere deg nettbankstjenestene dine. Vi tar sikkerheten din alvorlig, og har veldig strenge krav til bruk av data både for oss og for samarbeidspartnere.

Mer informasjon finner du i personvernerklæring for Sbanken-konseptet

Datalagring

Hvor lenge data blir lagret kan variere, for eksempel etter ulike krav i loven. Personopplysninger slettes når de ikke lenger er nødvendige for å oppfylle det formålet de ble innhentet for. Det følges opp gjennom rutiner og tekniske løsninger. Etter at kundeforholdet er avsluttet lagres opplysningene så lenge som det er pålagt av norsk lov eller for å dokumentere eventuelle krav mot deg.

Vi er her for deg

Har du spørsmål om rettighetene dine eller andre spørsmål om personvern?

Ring oss - kanskje vi kan løse problemet med en samtale. Du kan kontakte kundeservice på 55 26 00 00 eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Du kan ta direkte kontakt med Sbanken-konseptets personvernteam på personvern@sbankendnb.no.

Du kan også kontakte personvernombudet på personvernombudet@dnb.no.

Spørsmål om personopplysninger

Hvordan endrer jeg samtykke for markedsføring?

Etter at du har logget deg inn i nettbanken velger du Personikonet oppe til høyre – Innstillinger. Deretter velger du Samtykke.

Her får du mulighet til å velge om du ønsker tilpasset markedsføring eller ikke. Du kan også velge hvilke kanaler du ønsker markedsføring i.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg gjøre for å få utlevert personopplysningene mine?

Du kan få tilgang til personopplysningene dine i nettbanken. Logg inn, gå til Personikonet oppe til høyre – Innstillinger. Deretter velger du Dataportabilitet. Merk at du må identifisere deg en ekstra gang før du får tilgang til denne siden.

Du kan også be oss om å få dem tilsendt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er GDPR?

GDPR er personvernregelverket som er felles for hele EU. Det er beskyttelsen av retten til privatliv og retten din til å bestemme over hvordan personopplysningene skal brukes og distribueres. 

Få mer informasjon om GDPR: Dine personopplysninger, ditt valg 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke personopplysninger behandler vi?

De fleste personopplysningene vi har om deg, ga du til oss da du ble kunde eller søkte et nytt produkt eller tok i bruk en ny tjeneste. Ved bruk av tjenestene vil det også dannes mer data. 

I tillegg mottar vi enkelte opplysninger fra tredjeparter, som for eksempel informasjon om navn og adresse fra Folkeregisteret, og kredittopplysninger om kunder som søker om lån eller kreditter fra kredittopplysningsbyrået Bisnode og grunnboksdata fra Ambita.

Du finner mer informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler i personvernerklæringen vår.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mer informasjon om personvern?

Du kan lese mer om personvern og behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.