SøkLast ned appen

Slik unngår du å bli lurt

Før i tiden var vi kanskje mest opptatt av å passe oss for lommetyver. Nå har tyvene funnet nye måter å jobbe på. De utnytter tilliten din, og vi har sett flere tilfeller av svindelforsøk der svindlerne har utgitt seg for å ringe på vegne av banken din.

Det hender banken ringer deg, men vi vil aldri be deg om å oppgi detaljer knyttet til innlogging, konto eller kort på telefon.

Har du fått en SMS som ser ut til å være fra en bank? Husk at en bank aldri vil sende deg SMS med aktive lenker, eller for å spørre etter person- eller kortopplysninger. Får du en SMS med lenke, ikke klikk på den og gi gjerne beskjed til banken som er oppgitt som avsender.

En annen vanlig fremgangsmåte er at svindlerne sender deg SMS om en pakke som er stoppet, hvor de ber deg legge inn kortdetaljer for å sørge for at pakken kommer frem. Ikke gjør det!

Viktige råd for å unngå svindel

  • Gi aldri fra deg passord og PIN-koder.
  • Ikke gi fra deg sensitive personopplysninger og kontoinformasjon. En bank vil aldri ringe deg eller sende SMS for å spørre om for eksempel personnummeret ditt eller detaljer om din BankID.
  • Hvis noen presser deg til å ta raske avgjørelser om avtaler og betalinger, legg på og ring bankens hovednummer.
  • Vær kritisk. Hvis noe er for godt til å være sant, så er det sannsynligvis nettopp det.
Mann med laptop og telefon på cafe

Hvis uhellet først er ute, hva kan du gjøre?

  • Ring banken umiddelbart og fortell hva som har skjedd.
  • Bytt eventuelle passord du har gitt fra deg.

Du kan sjekke ut nettvett.no for å få flere tips om hvordan du kan avdekke svindelforsøk.

Kontakt oss

Vi har åpent 07-22 (10-18)

Ring 55 26 00 00kundeservice@sbanken.no

© Sbanken – et konsept levert av DNB Bank ASA.