Lukk <p>For at sbanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes ogs&aring; til trafikkm&aring;ling. Fortsett &aring; bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om v&aring;r <a title="Bruk av cookies" href="/link/59dde7e3f4684e9a9233dcee6dc34cfd.aspx">bruk av cookies her</a>.</p>

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 5 og lavere, eller Internet Explorer 10 og lavere.

Kunden er sjefen

Ideologien vår er å sette kunden først. Vi skal inspirere til å ta smarte økonomiske valg, være modige og skape positiv endring.


Som kunde hos oss kan du forvente at vi:

  • Opptrer åpent, ærlig og rettferdig
  • Gir gode råd for kunden basert på kundens behov og økonomiske situasjon
  • Gir god informasjon om hvordan kundens verdier forvaltes
  • Legger til rette for dialog der kunden kan komme med innspill til forbedringer av bankens produkter og tjenester
  • Selger og markedsfører finansielle tjenester på en informativ og transparent måte
  • Har høy tilgjengelighet med utgangspunkt i kundens forventninger og behov

Sparerobot gir bærekraftige råd

Spareroboten vår skal gjøre det enklere for kunden å ta smarte økonomiske valg for framtiden. Vi har et av markedets bredeste fondsutvalg med over 30 ulike fondsleverandører å velge mellom. For å hjelpe kunden med å velge bærekraftig, anbefaler roboten kun fond med positiv etisk profil, altså grønne eller gult blad.

Nøytral investeringsrådgiving

Bærekraftsfokuset gjelder også for investeringsrådgiverne våre når de snakker med kunder. Kunder blir ikke anbefalt å investere i fond som ikke er merket eller som har en negativ etisk profil. For å sikre at rådene kundene får er behovsrettede og nøytrale, har ikke investeringsrådgiverne insentiver eller bonuser knyttet til hvilke fond som anbefales eller antall salg som gjennomføres. Alle investeringsrådgiverne våre er autoriserte finansielle rådgivere. Deres kompetanse oppdateres årlig i henhold til kravene Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) stiller til kompetanse.

Ansvarlig markedsføring

All markedsføring skal være seriøs og objektiv, og etterleve gjeldende markedsføringsregler og god forretningsskikk:

  • Markedet eller enkeltkunder skal aldri gis et falskt eller overdrevent bilde av produktene og tjenestene våre.
  • Informasjon om konkurrenter skal være saklig.
  • Informasjon om konkurrenter skal ikke misbrukes.
  • Kunden skal opplyses om de ulike risikoer som er tilknyttet produkter som tilbys.
  • Ved personlig salg og rådgivning skal kunden aldri tilbys et produkt kunden ikke har bruk for.
  • Kunden skal aldri overtales til å bytte til et annet produkt med mindre det gir kunden en fordel.
  • Banken skal utvise særskilt varsomhet ved markedsføring rettet mot barn og unge.