Lukk <p>For at sbanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes ogs&aring; til trafikkm&aring;ling. Fortsett &aring; bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om v&aring;r <a title="Bruk av cookies" href="/link/59dde7e3f4684e9a9233dcee6dc34cfd.aspx">bruk av cookies her</a>.</p>

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 5 og lavere, eller Internet Explorer 10 og lavere.

Hjelp

eFaktura

Hvordan ser jeg fakturadetaljene på eFakturaen?

For eFakturaer som ikke er behandlet eller ligger til forfall: Gå til Forfallsoversikt og trykk på nedtrekksmenyen på den eFakturaen du vil se detaljer for. Velg Se eFaktura.

For eFaktura som er behandlet og betalt: Velg eFaktura og AvtaleGiro under Betale og overføre. Nederst på siden finner du oversikt over alle eFaktura du har behandlet i Sbanken. Klikk på eFakturaen du ønsker å se detaljer på og velg Se faktura. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en eFakturaavtale?

For å slette en eFakturavavtale må du gå til eFaktura og AvtaleGiro under menyvalget Betale og overføre. Trykk på avtalen du ønsker å slette og velg Slett. Da blir avtalen slettet i nettbanken hos oss og i alle andre banker du har.

Hvis du ønsker å behandle tilsendte fakturaer i en annen bank så trenger du ikke å gjøre noe med dem i Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer når jeg endrer en ubehandlet eFaktura?

eFaktura er bankuavhengig og er synlig i alle dine nettbanker frem til du godkjenner, endrer eller sletter eFakturaen. Etter behandling vil eFakturaen kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet.

Hvis du velger å endre eFakturaen hos oss, vil betalingen bli synlig i forfallsoversikten din her. Selve eFakturaen vil alltid vise det opprinnelige beløp og forfallsdato selv om du gjorde endringer ved behandling. Du finner behandlede eFakturaer her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke varsel på e-post om nye eFakturaer?

Kan det hende du har fått ny e-postadresse, men fremdeles er registrert med gammel e-postadresse i eFakturaavtalen med den aktuelle mottakeren? Du kan se hvilken e-postadresse du står registrert med under menyvalget eFaktura og AvtaleGiro. Trykk på den aktuelle eFakturaavtalen og velg Endre om du vil legge inn en annen e-postadresse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt?

Når eFakturaen er betalt finner du den i oversikten over Behandlede eFaktura helt nederst på siden under eFaktura og AvtaleGiro. Du finner den i tillegg i Forfallsoversikten før forfallsdato, og i Utførte betalinger etter at eFakturaen er betalt. Hvis eFakturaen ikke ligger i Utførte betalinger etter at forfallsdato er passert, er den ikke betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises eFakturaene i flere nettbanker samtidig?

eFaktura er bankuavhengig. Det betyr at eFaktura vil vise i alle dine nettbanker frem til den blir behandlet. Etter behandling vil eFakturaen kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg eFakturareferanse ID/eFaktura-referanse?

Betalingsmottakere benytter ulike eFakturareferanse. Eksempler på eFakturareferanse kan være kundenummer, KID-nummer eller abonnementsnummer.

Er du usikker på riktig eFakturareferanse, må du kontakte betalingsmottaker. Du kan også søke (og opprette) etter tilbydere i nettbanken her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å betale eFaktura i Sbanken?

Tjenesten er gratis. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFakturaavtale her.

Neste ikke-produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Fakturaene dine betales automatisk samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene du får der.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er status på eFakturaavtalen?

Under behandling
Avtalen venter på å bli godkjent av betalingsmottaker. 

Godkjent
Avtalen er akseptert av betalingsmottaker og at du fra nå av vil motta fakturaene via nettbanken. 

Ugyldig

  • Oppgitte opplysninger er ikke i samsvar med betalingsmottakers kunderegister. Sjekk papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.
  • Betalingsmottaker tilbyr ikke eFaktura.
  • Oppgitt eFakturareferanse er ugyldig. Vennligst se papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.

Deaktivert

  • Du har prøvd å registrere samme ugyldige data to ganger.
  • Slett avtalen og ta kontakt med betalingsmottaker for å få riktig informasjon. 

Hvilken av disse feilmeldingene som gjelder din avtale finner du ut ved å velge Vis til høyre for statuslinken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Du oppretter eFakturaavtale her. Etter at du har opprettet eFakturaavtalen, blir den sendt til betalingsmottakeren og avtalen får status Under behandling. Innen en uke vil avtalen bli godkjent av tilbyder. Neste faktura skal sendes som eFaktura. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg eFakturaene mine?

Nye eFakturaer vil varsles med gul melding på Totaloversikten. Behandlede eFakturaer finner du under menyvalget eFaktura og AvtaleGiro under Betale og overføre når du er innlogget.   

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg e-postadressen min?

Du endrer e-postadressen din under Min kontaktinformasjon.

Hvis du har alltid eFaktura må du endre e-postadressen de også. Du endrer e-postadressen under eFaktura og AvtaleGiro. Velg Alltid eFaktura, trykk på eFakturaavtalen hvor du ønsker å endre e-postadressen og velg Endre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFaktura her.

Neste ikke-produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Regningen dine betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene der. 

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Du kan lese mer om det her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan betaler jeg en eFaktura?

Du blir varslet med en gul melding på Totaloversikten når du mottar en ny eFaktura. Hvis du benytter appen vår vil du få push-varsling på mobilen når en ny eFaktura er tilgjengelig i nettbanken. Trykk på eFakturaen du vil betale og trykk Betal. eFakturaen legges da til forfall og blir betalt på forfallsdato. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer hvis det ikke er dekning på konto når eFakturaen forfaller?

eFakturaen blir forsøkt belastet i 4 virkedager. Mangler det dekning etter det blir eFakturaen stoppet. Hvis det skjer må du gå inn i Forfallsoversikten for å aktivere betaling av eFakturaen på nytt.

Du kan velge å bli varslet via SMS hvis betalinger blir stoppet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg ubehandlede eFakturaer?

Du finner alle eFakturaer som du har behandlet hos oss her. eFakturaene vil alltid fremkomme med opprinnelig beløp og forfallsdato. Hvis du har slettet en eFaktura ved en feil, kan du betale den her. Er eFakturaen slettet i en annen bank eller i Vipps, kan du ringe oss slik at vi kan gjøre eFakturaen synlig igjen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre på en eFaktura?

Etter at du har behandlet/lagt den i forfallsoversikten din, kan du endre forfallsdato, beløp og hvilken konto som skal belastes. Det er ikke mulig å endre på den originale eFakturaen, så endringene vises derfor kun i Forfallsoversikten og i Utførte betalinger når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

eFakturadetaljer feiler, hva gjør jeg?

For at vi skal kunne hente frem eFakturadetaljer må vi utføre et søk mot den aktuelle betalingsmottakeren. Hvis du får feilmelding når du skal se detaljene, er det såkalte webhotellet der detaljene ligger for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Du kan gjerne forsøke på nytt litt senere.

Hvis problemet vedvarer, må du kontakte betalingsmottaker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en eFaktura?

Når du mottar ny eFaktura vil vi varsle deg med en gul melding på Totaloversikten og i forfallsoversikten din. Du kan slette eFakturaen ved å trykke på Slett.

Hvis du allerede har valgt å legge eFakturaen til forfall, må du slette betalingen i Forfallsoversikten

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge blir en betalt eFaktura lagret i nettbanken?

Betalte eFakturaer er tilgjengelig i nettbanken i 16 måneder. Du finner dine behandlede eFakturaer her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke opprette eFakturaavtalen på nytt etter at jeg har slettet?

Det kan være to grunner til at du ikke får opprette avtalen som du nettopp har slettet:

1.Den nye avtalen er registrert før betalingsmottaker har mottatt varsel om at tidligere avtale er slettet. Det kan ta opptil fire virkedager før du kan opprette eFakturaen på nytt. Vent med å registrere avtalen til dag fem.

2. eFakturareferanse er registrert på annen person enn kontoeier. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.