Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

eFaktura

Hva må jeg gjøre dersom det ikke er dekning på konto?

eFakturaforfallet blir forsøkt belastet i 4 virkedager. Mangler det dekning etter dette må den registreres som vanlig regning.

Du kan velge å bli varslet via SMS hvis betalingen blir stoppet i din Forfallsoversikt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

eFakturadetaljer feiler, hva gjør jeg?

For at vi skal kunne hente frem eFakturadetaljer må vi utføre et søk om den aktuelle betalingsmottaker. Det såkalte webhotellet der detaljene ligger er da for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Vi ber om at du forsøker igjen litt senere. Dersom problemet vedvarer, må du kontakte betalingsmottaker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge blir et betalt eFakturaforfall lagret i nettbanken?

Betalte eFaktura er tilgjengelig i nettbanken i 16 måneder. Du finner dine behandlede eFakturaer her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor mottar jeg ikke varsel på e-post om nye eFakturaforfall?

Årsaken til at du ikke mottar varsel på e-post om ny eFaktura, kan være fordi du har endret e-postadressen din, men fremdeles er registrert med gammel e-postadresse i eFakturaavtalen med den aktuelle mottakeren. Du kan endre e-postadresse under menyvalget eFaktura og AvtaleGiro og Mine eFakturaavtaler. Trykk på eFakturaavtalen hvor du ønsker å endre e-postadressen og velg Endre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer når jeg endrer en ubehandlet eFaktura?

eFaktura er bankuavhengig og er synlig i alle dine nettbanker frem til du godkjenner, endrer eller sletter eFakturaen. Etter behandling vil eFakturaen kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet.

Hvis du velger å endre eFakturaen hos oss, vil betalingen bli synlig i forfallsoversikten din her. Selve eFakturaen vil alltid vise det opprinnelige beløp og forfallsdato selv om du gjorde endringer ved behandling. Du finner behandlede eFakturaer her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg fakturadetaljene på eFakturaen?

Du finner eFakturadetaljene når du er innlogget ved å velge Betaling og Betalingsavtaler. Trykk på eFakturaen du ønsker å se detaljer for og velg Se eFaktura.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en eFakturaavtale?

Du sletter en eFakturaavtale når du er innlogget under menyen Betaling og Betalingsavtaler. Trykk på avtalen du ønsker å slette og velg Slett. Da blir den slettet i nettbanken hos oss og i alle andre banker du har.

Hvis du ønsker å behandle tilsendte fakturaer i en annen bank så trenger du ikke å gjøre noe med dem i Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFakturaavtale her.

Neste ikke produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Fakturaene dine betales automatisk samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene du får der.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises eFakturaene i flere nettbanker samtidig?

eFaktura er bankuavhengig. Det betyr at eFaktura vil vise i alle dine nettbanker frem til eFakturaen blir behandlet. Etter behandling vil eFakturaen kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en eFaktura?

Når du mottar ny eFaktura vil vi varsle deg med en gul melding på Totaloversikten og i Forfallsoversikten din. Du kan slette eFakturaen ved å trykke på Slett.

Dersom du allerede har valgt å legge innkommet eFaktura til forfall, må du slette betalingen i Forfallsoversikten din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor ligger en eFaktura under "Behandlet", selv om jeg ikke har behandlet den selv?

Årsaken til at eFakturaforfallet har lagt seg direkte til "Behandlet", er fordi du har AvtaleGiro kombinert med eFakturaavtale med mottaker. Kombinasjonen gjør at regningene betales automatisk samtidig som du har full oversikt over hva du betaler for via eFakturane dine og detaljene der.

Dersom du ikke ønsker å ha denne kombinasjonen, men kun ønsker eFakturaavtale, må du slette AvtaleGiroavtalen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg e-postadressen min?

Du endrer e-postadressen din under Min kontaktinformasjon.

Hvis du har alltid eFaktura må du endre e-postadressen de også. Du endrer e-postadressen under Betalingsavtaler og Alltid eFaktura. Trykk på eFakturaavtalen hvor du ønsker å endre e-postadressen og velg Endre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg eFakturaene mine?

Nye eFakturaer vil varsles med gul melding på Totaloversikten og i Forfallsoversikten din. Behandlede eFakturaer finner du under menyvalget Betaling og Betalingsavtaler når du er innlogget.   

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFaktura her.

Neste ikke produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Regningen dine betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene der. 

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Du oppretter eFakturaavtale her. Etter at du har opprettet eFaktura-avtalen, blir den sendt til betalingsmottakeren og avtalen får status "Under behandling". Innen en uke vil avtalen bli godkjent av tilbyder. Neste faktura skal sendes som eFaktura. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er status på eFakturaavtalen?

Under behandling
Avtalen venter på å bli godkjent av betalingsmottaker. 

Godkjent
Avtalen er akseptert av betalingsmottaker og at du fra nå av vil motta fakturaene via nettbanken. 

Ugyldig

  • Oppgitte opplysninger er ikke i samsvar med betalingsmottakers kunderegister. Sjekk papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.
  • Betalingsmottaker tilbyr ikke eFaktura
  • Oppgitt eFakturareferanse ID er ugyldig. Vennligst se papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.

Deaktivert

  • Du har prøvd å registrere samme ugyldige data to ganger
  • Slett avtalen og ta kontakt med betalingsmottaker for å få riktig informasjon. 

Hvilken av disse feilmeldingene som gjelder din avtale finner du ut ved å velge Vis til høyre for statuslinken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan betaler jeg en eFaktura?

Du blir varslet med en gul melding på Totaloversikten og i Forfallsoversikten når du mottar en ny eFaktura. Trykk på eFaktura du ønsker å betale og trykk Godkjenn. eFakturaen legges da til forfall og blir betalt på forfallsdato. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å betale eFaktura i Sbanken?

Tjenesten er gratis. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg eFakturareferanse ID/eFaktura-referanse?

Betalingsmottakere benytter ulike eFakturareferanse ID. Eksempler på eFakturareferanse ID kan være kundenummer, KID-nummer eller abonnementsnummer.

Er du usikker på riktig eFakturareferanse ID, må du kontakte betalingsmottaker. Du kan også søke (og opprette) etter tilbydere i nettbanken her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg ubehandlede eFakturaer?

Du finner alle eFakturaer som du har behandlet hos oss her. eFakturaene vil alltid fremkomme med opprinnelig beløp og forfallsdato. Hvis du har slettet en eFaktura ved en feil, kan du betale den her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke opprette eFakturaavtalen på nytt etter at jeg har slettet?

Det kan være to grunner til at du ikke får opprette avtalen som du nettopp har slettet:

1.Den nye avtalen er registrert før betalingsmottaker har mottatt varsel om at tidligere avtale er slettet. Det kan ta opptil fire virkedager før du kan opprette eFakturaen på nytt. Vent med å registrere avtalen til dag fem.

2. eFakturareferanse ID er registrert på annen person enn kontoeier.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg at et eFakturaforfall er betalt?

Når du finner eFakturaen i Behandlede eFaktura og i tillegg under Utførte betalinger vet du at eFakturaforfallet er betalt. Dersom den ikke ligger i Utførte betalinger, er den ikke betalt. Hvis eFakturaen er behandlet hos oss, kan du ta kontakt med oss slik at vi kan aktivere eFakturaen på nytt for deg og du må på nytt betale den/legge den til forfall når du er innlogget.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre på en eFaktura?

Etter at du har betalt/lagt den i Forfallsoversikten din, kan du endre forfallsdato, beløp og hvilke konto som skal belastes. Det er ikke mulig å endre på den originale eFakturaen, så endringene vises derfor kun i Forfallsoversikten og i Utførte betalinger når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.