Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Kundeforhold

Hvordan kan jeg ta ut penger fra kontoen min?

Du kan ta ut penger i butikk eller i minibank. Hvis du ikke har kort fra Sbanken, kan du ta ut penger ved å overføre til en konto i en annen bank du har kort i. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg legge til et mobilnummer til kundeforholdet mitt?

Vi har valgt å kreve at nye kunder legger inn et mobilnummer som de har tilgang til. Dette fordi vi benytter SMS (tekstmeldinger) til din mobiltelefon for å informere og varsle deg om viktige hendelser som skjer i ditt engasjement, som for eksempel dersom din kontaktinformasjon blir endret. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg oppgi formål med kundeforholdet mitt?

Vi ønsker å vite formålet med kundeforholdet for å vurdere om den faktiske bruken står i forhold til det formålet du har oppgitt. Vi, som alle andre banker i Europa, gjennomfører disse kontrollene fordi det lovpålagt. Kontrollene skal gjøre oss i stand til å forhindre hvitvasking og terrorfinansiering. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg oppgi statsborgerskap når jeg registrerer meg som kunde?

Ved etablering av kundeforholdet er banken lovpålagt å samle inn denne opplysningen om deg. Vi har også en egeninteresse av å ha en viss kjennskap til hvem du er.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det fra jeg registrerer meg til jeg kan logge inn i nettbanken?

Hvor langt tid det tar fra etablering av kundeforholdet til du kan logge deg inn å ta i bruk banken avhenger av hvordan du velger å legitimere deg. Dersom du velger å bli kunde med BankID kan du ta i bruk banken umiddelbart. Velger du å benytte pass, må du først hente førstegangsforsendelsen fra oss med ditt nettbankpassord på Posten og samtidig legitimere deg der. Når legitimasjonspapirene dine er godkjent får du en e-post fra oss om at du kan logge deg inn. 

Det kan ta 4-5 virkedager fra registrering til du mottar SMS, e-post eller hentelapp fra Posten på forsendelsen vår.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bli kunde med midlertidig personnummer (D-nummer)?

Før du får et endelig fødselsnummer får du et såkalt D-nummer. Kunder med D-nummer kan stå i skattemanntallet, men de har foreløpig ikke oppnådd status som "permanent" bosatt i Norge. Personer som ikke er registrert med permanent adresse i Norge kan ikke bli kunder hos oss.

For å kunne drive forsvarlig drift må alle funksjoner kunne foretas av kunden selv gjennom selvbetjening. Personer med D-nummer står ikke oppført med adresse i Folkeregisteret. Det betyr at kunder med D-nummer må behandles manuelt og en slik behandling foretar vi dessverre ikke. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan Min meldingsboks bli full?

Nei, meldingsboksen kan ikke bli full. Men vi anbefaler deg å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg svare på meldinger fra meldingsboksen?

Nei, det er bare vi som kan sende deg meldinger her. Skal du kontakte oss må du bruke vårt kontaktskjema.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått melding om at jeg er skattepliktig til utlandet i meldingsboksen. Hva må jeg gjøre?

Vi har en egen side i nettbanken, Skattepliktig utenfor Norge, hvor du finner informasjon om hva du må foreta deg. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er CRS?

Common Reporting Standard (CRS) er et internasjonalt rammeverk for automatisk utveksling av formuesopplysninger mellom skattemyndigheter. Formålet er å hindre skatteunndragelser i utlandet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt varsling om at dere har skatterapportert meg til utlandet - hva gjør jeg?

Skatteforvaltningsloven og skatteforvaltningsforskriften pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, som kan tilsi om du er skattepliktig til utlandet.

Vi kan dessverre ikke endre skatterapporteringen som vi har sendt til Skatteetaten.

Dersom du ikke er skattepliktig kan du gå til denne siden og se hva du må foreta deg for å unngå skatterapportering senere år.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er egenattest?

Egenattest er en bekreftelse fra deg på om du er skattepliktig til USA eller ikke.  

Hvis du er skattepliktig ber vi om at du oppgir TIN- nummer, taxpayer identification number, dersom du har dette tilgjengelig.

Du kan registrere egenattest i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir dere mer lik andre banker nå?

Nei, dagens ledelse har som mål å utvikle banken innenfor konseptet du kjenner. Kunden skal fortsatt komme først, det skal fortsatt være enkelt og vi skal fortsatt utfordre de etablerte storbankene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere valgt Sbanken som nytt navn?

Vi ønsker å understreke ambisjonen vår om å gjøre det enklere på alle måter, og samtidig vise at kjernen i tilbudet vårt fortsetter. Framover skal vi være mer av det samme som vi er, en brukervennlig, sikker bank med enkle tjenester og gode betingelser. Vi skal fortsette å sette nye standarder, utvikle tjenester og produkter som hjelper folk til å oppnå sine økonomiske mål og overholde sine forpliktelser. Vi skal jobbe hardt for fortsatt å være banken med de mest fornøyde kundene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye koster endringen dere?

Vi har budsjettert med ca. 20 millioner kroner i kostnader. Det dekker alt, fra utvikling av profil til aktiviteter for å gjøre folk kjent med det nye navnet vårt. I forhold til andre endringer av navn og profil er dette lite. Vi skal jobbe smart og er trygge på at de fleste skal få med seg endringen i løpet av de neste månedene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Får jeg nytt kort med det nye navnet?

Ja, alle kunder vil få nye kort tilsendt i posten. Vi begynner utsending i oktober, og vil ha en gradvis utskiftning i løpet av 2017 og inn i 2018.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er i utlandet når dere sender ut nye kort med ny logo, hva gjør jeg?

Vi kan dessverre kun sende ut kortene til din folkeregistrerte adresse. Men de gamle kortene dine kommer til å virke i tre måneder etter at vi har sendt deg nye kort. Vi begynner utsending i oktober, og vil ha en gradvis utskiftning i løpet av 2017 og inn i 2018.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg velge hvilken adresse jeg vil bruke i nettbanken?

Vi bruker den folkeregistrerte adressen din. Du kan ikke velge å oppgi en annen adresse i nettbanken. Hvis du har flyttet og oppdatert adressen din i Folkeregisteret, må du oppdatere den i nettbanken. Velg Hent fra Folkeregisteret. Den nye adressen din blir oppdatert i henhold til Folkeregisteret. 

Benytt samme fremgangsmåte hvis du har endret navn. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva vil Skatteetaten gjøre med rapporteringen de mottar?

Dersom du har flere spørsmål om å være skattepliktig utenfor Norge kan du lese mer på Skattetaten sine sider.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontotyper kan jeg ha i Sbanken?

Brukskonto er gebyrfri og har ikke begrensninger på antall uttak. Renten godskrives konto hver måned. Du kan opprette inntil 20 slike kontoer i engasjementet ditt. Du kan åpne konto her.

Sparekonto gir deg en bedre rente på større beløp, se informasjon i prislisten vår. Du kan åpne inntil fem sparekontoer. Du kan åpne sparekonto her.

Fondskonto kan du også bruke til sparing, den kan du bruke til fondskjøp og spareavtaler. Du kan åpne fondskonto her.

Aksjekonto kan brukes til å kjøpe aksjer. Åpne aksjekonto her.

Boligsparing for Ungdom er et godt sparealternativ for deg mellom 18-34 år. Her kan du åpne BSU-konto.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor bruker Sbanken kun folkeregistrert adresse?

Vi er pålagt å identifisere våre kunder i henhold til Lov om tiltak mot hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger mv. § 5. Denne legitimasjonskontrollen kjøper vi av Posten Norge ved å benytte rekommandert sending med mottakingsbevis. I denne forbindelse benytter vi oss kun  av den folkeregistrerte adressen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil Sbanken fortsatt være den banken jeg kjenner den som i dag?

Vi skal fortsette med å være den samme banken. Vi lover at vi også skal ha de samme gode prisene, den samme gode kundeservicen og den samme gode nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg som kunde i Sbanken kjøpe aksjer?

Ja. Både du som kunde og andre kan kjøpe aksjer fra noteringsdagen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg konto og kort til Sbanken fra en annen bank?

I nettbanken er det lagt opp til at du selv styrer kundeforholdet ditt. Du åpner konto og bestiller kort når du er innlogget i nettbanken.

Ønsker du å avslutte konto i annen bank kan du kontakte den tidligere banken din og be de om hjelp til det.

Du kan også bruke bankbytte-skjema. Fyll det ut og send det tilbake til oss, så hjelper vi deg med resten.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er snart 18 år, når kan jeg søke om lån, kontokreditt og kredittkort?

Hvis du allerede har et bankkort, det hvite,  beholder du bare det og trenger ikke å bestille nytt. Fra dagen du fyller 18 vil beløpsgrensene heves. Dersom du ikke har bankkort, kan du bestille bankkort her.

Når du er blitt 18 år må du nok dessverre begynne å betale årsavgift på 250 kroner for kortet ditt. Du har fra fylte 18 år tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din; aksje- og fondssparing, opprette sparekonto, kontokreditt og kredittkort. Du vil fra fødselsdagen din også ha tilgang til bil- og boliglånssidene våre. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg knytte flere mobilnummer til SMS-banken?

Det er kun mulig å knytte SMS-banken til et mobilnummer. Når du oppretter SMS-bank vil den automatisk knyttes opp til det mobilnummeret du har registrert i personopplysningene dine. Du kan endre nummer under Min kontaktinformasjon når du er innlogget i nettbanken.

Tilleggsnummer med begrenset tilgang
Du kan registrere ett tilleggsnummer til hver av dine egne kontoer. Tilleggsnummer får tilgang til å sjekke disponibelt beløp og siste transaksjoner tilknyttet aktuelle kontoer. For å registrere tilleggsnummer, må du ha SMS-bank. Har du det allerede, gå til siden for kontoalias for å registrere tilleggsnummer på dine kontoer.

Flere brukere av ett mobilnummer
I tilfeller hvor det er flere kunder som deler mobilnummer, er det kun mulig for en av kundene å koble SMS-bank opp til telefonnummeret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt melding om at jeg er skattepliktig til utlandet. Hva er egenmelding?

Egenmelding er en bekreftelse fra deg på om du er skattepliktig til andre land enn Norge. 

Dersom du er skattepliktig ber vi om at du oppgir ID-nummer . ID-nummer er det identifikasjonsnumer du benytter i kontakt med det aktuelle lands skattemyndigheter. Du kan registrere egenmelding i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor ønsker USA denne skatterapporteringen?

Du kan lese mer om FATCA på IRS ,det amerikanske skattedirektoratet sin hjemmeside. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken informasjon blir skatterapportert for kunder som er skattepliktig til utlandet?

Informasjonen vi har rapportert på deg er penger og verdipapirer du hadde hos oss foregående år. Tallene vi har rapportert er de samme som du finner i Årsoppgaven, med unntak av lån og BSU. Disse er i følge regelverket unntatt fra rapporteringen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere skatterapportert meg?

Skatteforvaltningsloven skatteforvaltningsforskriften pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, og skatterapportere kunder som er skattepliktig til utlandet.

Det kan være to ulike årsaker til at du er skatterapportert:

  • Du har bekreftet ved kunderegistrering eller i nettbanken at du er skattepliktig til utlandet.
  • Vi har registrert indisium på deg som kan tilsi at du er skattepliktig til utlandet. Du har ikke levert inn motbevis for å avkrefte at du er skattepliktig.
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt brev om inkasso fra inkassoselskap, men har betalt/overført direkte inn på kontoen min. Hva gjør jeg?

Du skal alltid forholde deg til inkassoselskapet dersom du har spørsmål, dette gjelder også dersom du har betalt inn direkte på din konto. Det er viktig at du informerer inkassoselskapet om dette.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er FATCA og hva vil det si for meg?

Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) er et regelverk som pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, som kan tilsi om du er skattepliktig til USA.

Du trenger ikke foreta deg noe. Vi vil gjennomføre søk blant våre kunder og ta kontakt med dem som potensielt kan være rapporteringspliktig. Det finnes ulike beløpsgrenser for om vi skal rapportere kunder eller ikke.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil de nye kortene med ny logo være kontaktløse?

Ja, de nye kortene med ny logo, som vi begynner å sende ut fra oktober 2017, vil kunne brukes til kontaktløs betaling dersom du ønsker det. Her kan du lese mer om kontaktløs betaling

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg BSU-konto fra Sbanken?

Ta kontakt med din nye bankforbindelse. De må hjelpe deg med det slik at ikke BSU-kontrakten din blir brutt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor anbefaler Sbanken å legitimere seg med pass?

Vi anbefaler sterkt at du bruker pass når du legitimerer deg på posten for å hente ut en forsendelse fra oss. Det gjør det mye enklere for deg, hvis du ved en senere anledning skal aktivere BankID eller BankID på mobil.

BankID har nemlig noen nasjonale krav:
Har du blitt kunde i banken du vil aktivere BankID i etter 1. mars 2007, må du legitimere deg med pass.
Har du blitt kunde i banken du vil aktivere BankID i etter 1. april 2018, må du legitimere deg med et pass med RFID-brikke. RFID-brikken skal leses av når du legitimerer deg.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan umyndige bli kunde i Sbanken?

Nei, dessverre. Umyndige personer kan ikke inngå juridisk bindende avtaler. Ved utlevering av nettbankspassord godkjennes ikke signatur fra foresatte eller verge. Men fra du er 15 år kan du inngå kundeforhold selv, til bruk av egne midler. Dette er midler mindreårige selv bestemmer over fordi de er tjent ved eget arbeid eller gitt som gave til eget bruk.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg flytte BSU-kontoen min fra en annen bank til Sbanken?

Du kan enkelt overføre BSU-kontoen din til oss når du er innlogget i nettbanken. Velg Flytte BSU-konto til Sbanken og gjennomfør veiviseren. Skriv ut flytteskjemaet, noter navnet på den banken du vil flytte BSU-kontoen fra og signer det. Send orginalen til: Sbanken ASA v/ bankdrift, postboks 7077, 5020 Bergen. Vi tar oss av resten.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kom dere fram til Sbanken?

Ambisjonen om å gjøre det enklere på alle måter og samtidig vise at kjernen i tilbudet fortsetter, var viktig. Vi har fått forslag fra ansatte og partnere på navneendringen. Vi har vurdert over 200 ulike navn, og landet til slutt på Sbanken, opprinnelig et forslag fra en av våre ansatte. I arbeidet har vi vurdert navn som var nær det vi het og de som var langt fra.

Vi mener at Sbanken er et godt navn, som både er enkelt og forhåpentligvis klinger godt hos alle kundene våre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor skiftet dere navn?

Da vi ble en selvstendig norsk bank høsten 2015, krevde Finanstilsynet at vi måtte skifte navn siden vi ikke lenger var eid av det svenske Skandia-konsernet. Det nye navnet vårt er et resultat av ambisjonen om å gjøre det enklere og samtidig viser det at kjernen i tilbudet vårt vil fortsette som før.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg blir snart 18 år, må jeg vente til etter fødselsdagen min før jeg kan bestille et vanlig bankkort?

Du trenger ikke å bestille et nytt kort når du har fylt 18 år. Kortet du har nå, det hvite,  beholder du bare. Beløpsgrensene heves innen en måned etter 18 årsdagen din. Hvis du ikke har bankkort, kan du bestille bankkort i nettbanken.

Nå er du blitt voksen og må nok dessverre begynne å betale årsavgift på 250 kroner for kortet ditt. Fra fylte 18 år har du tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din; aksje- og fondssparing, opprette sparekonto, kontokreditt og kredittkort. Du vil på fødselsdagen din også få tilgang til bil- og boliglånssidene våre. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke produkter og tjenester har kunder under 18 år ikke tilgang til?

Kunder som er under 18 år har ikke tilgang til låne- og kredittprodukter, fond- og aksjeprodukter, BankID og heller ikke tilgang til å kunne gi disposisjonsrett på kontoene sine. En kunde under 18 år kan derimot sende en forespørsel om disposisjonsrett til en annen kunde som er over 18 års kundeforhold. Hvis du som kunde under 18 år, er enig med en av dine foreldre/foresatte om at de skal ha disposisjonsrett til kontoen din, må de ta kontakt med oss og vi vil behandle forespørselen manuelt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er kunde under 18 år, hvorfor kan jeg ikke søke om kontokreditt?

Du må være myndig for å kunne søke om kontokreditt. En mindreårig kan ikke pådra seg gjeldsforpliktelser. Som bank har vi også en generell aktsomhetsplikt i forhold til kunder som ikke er myndige. På 18-årsdagen din vil du få tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din, også mulighet til å søke om kontokreditt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er kunde under 18 år, hvorfor kan jeg ikke søke om kredittkort?

Du må være myndig for å kunne søke om kredittkort. En mindreårig kan ikke pådra seg gjeldsforpliktelser. Som bank har vi også en generell aktsomhetsplikt i forhold til kunder som ikke er myndige. På 18-årsdagen din vil du få tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din, også mulighet til å søke om kredittkort. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg under 18 år bestille BankID eller BankID på mobil?

For å få BankID eller BankID på mobil hos oss må du være fylt 18 år. Hvis du allerede har en BankID fra annen bank, kan du så klart bruke den til både å bli kunde, logge inn og bekrefte betalinger. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange bankkort kan jeg ha?

Det er mulig å bestille inntil 9 kort per konto.

Det koster 250 kroner i året for et bankkort, og 50 kroner i året for et kredittkort. Du bestiller et nytt kort i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg mobilnummeret jeg har tilknyttet min SMS-bank?

SMS-varslinger knyttes opp mot det mobilnummer som er registrert som primærnummer i ditt kundeengasjement. Du kan selv endre nummeret under Min kontaktinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på å bli kunde med BankID eller med pass?

Ved å etablere kundeforholdet elektronisk gjennom legitimering med BankID eller BankID på mobil, kan du ta i bruk banken umiddelbart. Du slipper å møte opp på Posten for å legitimere deg slik at vi kan få en kopi av ditt pass eller annen gyldig legitimasjon. 

Dersom du etablerer ditt kundeforhold hos oss gjennom å legitimere deg fortrinnsvis med pass eller annen gyldig legitimasjon, vil du måtte vente med å ta i bruk banken inntil du har vært på Posten og legitimert deg, og vi har fått godkjente legitimasjonspapirer på deg. Det skjer ved at Posten tar kopi av din legitimasjon samtidig som at du henter nettbankpassord for innlogging. Kopien sendes så inn til oss. Når vi har mottatt den får du en e-post om at nettbanken er klar til bruk og du kan logge deg inn. Benytter du pass for å legitimere deg, vil du også senere kunne bestille BankID og BankID på mobil fra Sbanken. 

Dersom du har registrert deg som kunde og legitimert deg kun med BankID vil ikke banken ha lagret kopi av din fysiske legitimasjon og du vil måtte gjøre en legitimering med pass på et senere tidspunkt dersom du ønsker å bestille BankID eller BankID på mobil fra Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bli kunde dersom jeg bor i utlandet?

Ja, du kan bli kunde hvis du bor i utlandet dersom du blir kunde med BankID. Å bli kunde med pass krever imidlertid at du har folkeregistrert adresse i Norge. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvis jeg lurer på noe, kan foreldrene mine ta kontakt med dere på vegne av meg?

Får å kunne svare deg så godt vi kan, er det alltid aller best at du selv tar kontakt med oss. Husk at du kan chatte når du er innlogget i nettbanken din, sende via kontaktskjema eller så klart ringe til oss på 55 26 00 00 hvis du ønsker det. Du er alltid velkommen til å kontakte oss, vi er egentlig ganske grei.

Dersom du ønsker det, kan vi så klart snakke med en annen voksen, men først må vi identifisere deg - vite at du er du og at du ønsker at vi skal gi informasjon til andre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva har overgangen til aksjeselskap å si for meg?

Dette har ingen praktisk betydning for deg og ditt kundeforhold. Du trenger ikke foreta deg noe så lenge du vil beholde kundeforholdet ditt hos oss.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke mobilnummer kan jeg få SMS-varslinger på?

Varsel sendes til primærnummeret som du har registrert i nettbanken din. Du kan når som helst endre primærnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg e-postadressen min?

Du endrer e-postadressen din under Min kontaktinformasjon.

Hvis du har alltid eFaktura må du endre e-postadressen de også. Du endrer e-postadressen under Betalingsavtaler og Alltid eFaktura. Trykk på eFakturaavtalen hvor du ønsker å endre e-postadressen og velg Endre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er forfallstidspunktet for regningsbetaling?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 08:50, 10:00, 12:00 og 14:00.

Mottakerkonto i Sbanken:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Sbanken, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Sbanken, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Sbanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er, uavhengig om du bruker vennebetaling eller vanlig regningsbetaling. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

  • Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.
  • Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.
  • Betalinger registrert mellom 12:00 - 14:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 
  • Betalinger registrert mellom 14:00 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 
  • Betalinger registrert fredag etter klokken 14:00, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig med det samme under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir det en ny nettadresse å gå til?

Ja, fra 6. november er den nye nettadressen www.sbanken.no. Men www.skandiabanken.no vil selvsagt fungere i en periode framover. Likevel oppfordrer vi alle til å begynne å bruke den nye adressen så snart vi har flyttet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på ungdomskort og bankkort til barn mellom 15-18 år?

Ungdomskortet vårt er grønt og har lavere beløpsgrenser. Bankkortet som kan bestilles i nettbanken til kunder mellom 15-18 år, eller som et tilleggskort til en person i samme aldersgruppe, er utseendemessig likt et vanlig bankkort, men med høyere beløpsgrenser enn ungdomskortet. 

Hvis en voksen kunde oppretter et tilleggskort i sitt kundeforhold, er det den voksne som står som eier av kortet og det er den voksnes penger som brukes. Den voksne er ansvarlig for tilleggskortet og er ansvarlig dersom kontoen settes i overtrekk. Dersom en person mellom 15-18 oppretter eget kundeforhold og bestiller bankkort selv, er det ungdommen selv som er ansvarlig og andre kan i utgangspunktet ikke få innsyn på kundeforholdet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan velger jeg favoritter?

For å legge til en favoritt på totaloversikten trykker du på ønsket konto og velger Legg til favoritt øverst i høyre i hjørne. For å fjerne den, trykker du på favorittkontoen øverst på siden og velger Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha favoritter?

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den hvis du ønsker det. Trykk på favorittkontoen og velg Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke SMS-banken?

Det koster 1 krone for hver melding du mottar. Meldinger du sender til SMS-banken er det mobiloperatøren din som bestemmer prisen på.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt melding om at jeg er skattepliktig til utlandet. Hva menes med indikasjon?

En indikasjon i denne sammenheng er fastsatte søkekriterier ligningsloven krever vi skal søke etter for å finne ut om du er skattepliktig til utlandet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr bekreftelse på tap av statsborgerskap?

Dette er et offisielt dokument/skjema som kalles «Certificate of loss of nationality» som utstedes av amerikanske myndigheter. Dersom du av en eller annen årsak ikke har dette tilgjengelig kan du skrive en begrunnelse og sende til oss ved å laste opp dokumentet/begrunnelsen i nettbanken. Vi vil gi deg en tilbakemelding på om vi trenger kopi av det offisielle dokumentet eller om begrunnelsen sammen med de andre motbevisene er nok.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er Fatca?

Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) er et regelverk som pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, som kan tilsi om du er skattepliktig til USA.

Du kan lese mer på Skatteetaten sine sider (ekstern lenke).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt brev om inkasso fra inkassoselskap, hva er det og hvordan forholder jeg meg til det?

Årsaken til at du har mottatt brev fra et inkassoselskap, står beskrevet i brevet. Vanlige årsaker til overtrekk er: 

  • At du kanskje har et bankkort tilknyttet konto som er blitt belastet med årsavgift på 250 kroner.
  • At du kanskje har en kontokreditt tilknyttet konto som har vært fullt opptrukket og du har blitt belastet for debetrenter/overtrekksrenter.

Du skal alltid forholde deg til inkassoselskapet dersom du har spørsmål. Kontaktinformasjon vil du finne beskrevet i brevet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å bli kunde og opprette konto?

Nei. Opprettelse og bruk av nettbanken er gratis i Sbanken. Dersom du ønsker bankkort, Visa debetkort, koster det 250 kroner i årsavgift, men er gratis for kunder mellom 15-18 år. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan går jeg frem for å håndtere et kundeforhold ved et dødsfall/dødsbo?

Når vi er gjort kjent med dødsfallet, sperres av sikkerhetsmessige årsaker avdødes kontoer og tilgang til nettbanken. Eventuelle AvtaleGiro og eFakturaavtaler blir slettet og betalingsoppdrag i forfallsregisteret vil ikke bli belastet. Om det skulle være knyttet bankkort/kredittkort til kundeforholdet vil også dette/disse bli sperret. Er det opprettet disposisjonsrett på konto, bortfaller denne. 

Kontoen(e) er fremdeles åpne for innbetalinger som lønn, pensjon, trygd eller lignende. 

Før skifteattesten foreligger kan fakturaer knyttet til begravelse belastes avdødes konto. Faktura(er) sendes til oss per post eller faks.

Vi ber om forståelse for at vi dessverre ikke kan gi opplysninger om avdødes kundeforhold før skifteattest er mottatt. Dersom det kun er ønskelig å innhente en oversikt over avdødes engasjement hos oss, må vi få tilsendt "Fullmakt vedrørende formues- og gjeldsforhold". Denne fullmakten utstedes av Tingretten. 

Når kunde faller fra må kundeforholdet avsluttes. I den forbindelse trenger vi følgende dokumentasjon: 

  • Kopi av skifte/uskifte attest
  • Kopi av fullmakter fra alle arvinger når skifteattest ikke angir hvem som er fullmektig 
  • Kopi av gyldig legitimasjon (bankkort, pass eller førerkort) fra eventuelle fullmaktsgivere og fullmektig for boet
  • Bankkort/Kredittkort om dette foreligger - klippes i to og sendes oss 
  • Oppgjør av eventuelle fond eller aksjer må bekreftes skriftlig
  • Kontonummer hvor vi kan overføre innestående. Fullmektig må selv sørge for fordeling til andre arvinger 

Hvis det ikke allerede er gjort, ber vi om at navn, adresse og fødselsdato (dd.mm.åååå) på avdøde, sendes til e-postadressen som er oppgitt under.

Dokumenter kan sendes per brev eller faks til: 

Sbanken v/bankdrift 
Postboks 7077 
5020 Bergen 

E-post:
bankdrift@sbanken.no 

Faks:
55 60 01 40

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har noen spørsmål på følgende telefonnumre mellom klokken 08:00 - 15:30 på hverdager:

55 26 01 43
55 26 01 31

For mer informasjon vedrørende dødsfallsbehandling se også: regjeringen.no og domstol.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem har ansvaret hvis jeg overfører penger til feil konto?

Slike feil oppstår sjelden fordi kontonummeret blir kontrollert når du registrerer en betaling.
Dersom du skriver ett eller flere sifre feil, får du som regel en melding om feil kontonummer.
Eksisterer det uriktige kontonummeret blir betalingen utført.

Sbanken tar ikke ansvar for betalingsoppdrag som går til feil mottakerkonto i de tilfeller hvor kunden selv har tastet feil kontonummer.

Sbanken vil hjelpe betaler med å få pengene tilbake fra en urettmessig betalingsmottaker, men vi har ingen rett til å tilbakeføre beløpet fra mottakers konto. Oppstår et slikt tilfelle må du kontakte oss snarest.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir årsoppgaven tilgjengelig?

Årsoppgaven for 2017 ble tilgjengelig i nettbanken 22. januar 2018. Beholdningsoppgave og realisasjonsoppgave for fond blir tilgjengelig 20. februar 2018. Frist for å levere skattemeldingen er 30. april 2018. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir nettbanken også ny som følge av navnebyttet?

Den vil få en ansiktsløfting. Du skal få gjennomført ærendene dine i banken minst like raskt som i dag, samtidig som du får tilgang til en del nye spennende tjenester. Noen av de finnes allerede i betabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr de forskjellige postene i årsoppgaven?

Skatterapportering av innskudd 

Vi rapporterer saldo på alle innskuddskontoer og opptjente renter, til skatteetaten.

Skatterapportering av utlån

Vi skatterapporterer alle lån du har hatt hos oss i perioden 1. januar til 31. desember. Årsoppgaven viser saldo på lånet 31. desember og fradragsberettigede renter. 

Fradragsberettigede renter

Fradragsberettigede renter er de rentene du har betalt på lånet ditt i løpet av året, fra 1. januar til 31. desember. Rentesummen du har betalt i løpet av året og fradragsberettiget beløp vil være ulike, så lenge du ikke har forfall på lånet ditt 31. i måneden. 

Skatterapportering av fond og aksjer

Vi rapporterer alle fondstransaksjonene dine. Vi rapporterer beholdningen din i aksjefond, pengemarkedsfond og obligasjonsfond.

I tillegg rapporterer vi beholdning og transaksjoner av både fond og aksjer på aksjesparekonto.

Du finner mer utfyllende informasjon om årsoppgaven her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å ringe til Sbanken?

Det koster det samme å ringe oss som til vanlig fasttelefon, og prisen kan variere etter hvilken operatør og telefonabonnement du har. Prisen du betaler kan du finne ved å sjekke abonnementet ditt.

Telefonnummeret vårt er 55 26 00 00, og vi er tilgjengelig mellom 06 og 24 alle dager. Husk at du også kan chatte med oss når du er innlogget i nettbanken.

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan foreldre eller foresatte ha disposisjonsrett på kundeforhold/konto til barn mellom 15-18 år?

Hos oss kan mindreårige som har fylt 15 år opprette kontoer for frie rådighetsmidler. Frie rådighetsmidler er midler som den mindreårige selv har rett til å råde over fordi midlene er tjent ved eget arbeid eller gitt som gave til egen disposisjon. Vi tilbyr ikke disposisjonsrett i nettbanken på kontoer som tilhører personer under 18 år. Hvis en ungdom ønsker at forelder/foresatt skal disponere kontoen sin, må ungdommen ta kontakt med oss og vi behandler forespørselen manuelt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre favoritter?

For å legge til en favoritt på totaloversikten, trykker du på ønsket konto og velger Legg til favoritt øverst i høyre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favorittkontoen øverst på siden og velger Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har lastet opp et dokument for å bevise at jeg ikke er skattepliktig til utlandet, men har ikke fått noe tilbakemelding?

Vi behandler mottatte dokumenter fortløpende. Du vil se i nettbanken på siden Skattepliktig utenfor Norge når vi har behandlet dokumentet. I tillegg sender vi deg en melding i meldingsboksen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt melding i meldingsboksen min om skatterapportering til utlandet. Det står at jeg kan laste opp dokumenter i nettbanken, hvordan gjør jeg det?

Du kan laste opp dokumenter her. På siden vil du se hvilke dokumenter du må laste opp. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem kan bli kunde i Sbanken?

Vi har alltid plass til flere kunder. Du kan bli kunde dersom du: 

  • Er fylt 15 år 
  • Har permanent norsk personnummer
  • Har en e-postadresse som du har tilgang til 
  • Har et mobilnummer som du har tilgang til 

Dersom du blir kunde med legitimering med pass må du i tillegg ha folkeregistrert adresse og være bosatt i Norge. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg kontrollspørsmålet mitt?

Du kan endre kontrollspørsmål ditt under Mine innstillinger når du er innlogget i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er Sbanken medlem av det norske banksikringsfondet?

Ja, vi er medlem i det norske banksikringsfondet, som garanterer for innskudd opp 2 millioner per kundeforhold. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med innlogging. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.

Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 55 26 00 00 eller via kontaktskjema

For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:

  • Operativsystem 
  • Nettleser 
  • Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
  • Feilmeldinger? Hvor oppstår i feilen?
  • Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil) 
  • Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ta kontakt med dere?

Vi er tilgjengelig hver dag fra klokken 06-24, alle dager - hele året. Du kan ringe til oss på telefon: 55 26 00 00, chatte når du er innlogget eller bruke kontaktskjemaet. Her får du full oversikt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er annet statsborgerskap?

Annet statsborgerskap er å ha to statsborgerskap.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha pass for å bli kunde?

Du må ikke ha et pass for å bli kunde i Sbanken. Du kan etablere kundeforholdet ved legitimering med BankID eller BankID på mobil, dersom du har tilgang på en BankID fra en annen bank. Alternativt kan du velge å registrere deg som kunde ved legitimering med pass, men benytte en annen gyldig legitimasjon når du henter forsendelsen fra oss og legitimerer deg på Posten. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg knytte et kundeforhold til en forening eller en organisasjon?

Nei, dessverre. For å kunne registrere seg som kunde må man knytte kundeforholdet opp mot et fødsels- og personnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken aldersgrense gjelder for bruk av banken?

Du må være 15 år for å kunne bli kunde i Sbanken.

Dersom du er under 15 år kan du ikke fritt disponere dine midler. I en del tilfeller kreves signatur eller godkjennelse fra foresatte, blant annet for beløp over en viss beløpsgrense. Som en ren nettbank har vi verken systemer eller rutiner til å håndtere dette. Uansett har vi som bank en generell aktsomhetsplikt i forhold til kunder som ikke er myndige. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg finne igjen meldinger jeg har slettet fra Min meldingsboks?

Nei, det er slettet for godt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg endre mobilnummeret mitt i nettbanken?

Du kan selv endre mobilnummeret ditt under Min kontaktinformasjon. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere ikke varslet meg før skatterapportering?

Vi har varslet deg. Når vi finner et indisium, sender vi automatisk en melding til meldingsboksen din med informasjon om hva du må foreta deg dersom du mener du ikke er skattepliktig til utlandet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er indisium?

Et indisium i denne sammenhengen er fastsatte indikasjon/antakelse på at du kan være skattepliktig til USA. Det gjennomføres søk på ulike indisium i henhold til FATCA- regelverket.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva annet kommer dere til å endre framover?

Vi skal fortsette å sette nye standarder, utvikle tjenester og produkter som hjelper deg å oppnå dine økonomiske mål og overholde dine forpliktelser. Vi skal jobbe hardt for at vi fortsatt banken med de mest fornøyde kundene. I vår lanserte vi betabanken, hvor du kan se hvilke tjenester vi tester ut og som vil bli lansert i tiden som kommer. Vi har som mål å gjøre folk mer interessert i sin privatøkonomi og få større kontroll over den.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem har bestemt at dere må skifte?

Da vi ble en selvstendig norsk bank høsten 2015, krevde Finanstilsynet at vi måtte skifte navn siden vi ikke lenger var eid av det svenske Skandia-konsernet. Det nye navnet vårt er et resultat av ambisjonen om å gjøre det enklere og samtidig viser det at vi kjernen i vårt tilbud vil fortsette. Vi er stolte over at vi i løpet av høsten får navnet Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg laste ned ny app når dere får nytt navn?

Appen blir oppdatert og ny versjon finner du etter hvert i de ulike app-butikkene for iPhone og Android. Dersom du har automatisk oppdatering av apper behøver du ikke å gjøre noe.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg årsoppgaven?

Årsoppgaven for 2017 ble tilgjengelig i nettbanken din 22. januar 2018. Du finner alle årsoppgavene dine tilgjengelig i nettbanken

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg henvende meg for å bytte bank til Sbanken?

I nettbanken er det lagt opp til at du selv kan administrere kundeforholdet ditt. Du åpner og avslutter kontoer, og bestiller/søker om de produkter og tjenester du vil ha. Ønsker du å søke om lån gjør du også dette selv i nettbanken etter at du har opprettet kundeforhold. 

Etter at du har opprettet et nytt kundeforhold hos oss kan du kontakte din tidligere bankforbindelse og be om å få overført dine innskudd til din nye konto hos oss. 

Har du fått innvilget boliglån hos oss vil vi ved utbetaling innfri lånet du har hos din tidligere bankforbindelse. 

Trenger du hjelp eller har spørsmål til nytt kundeforhold, chat med oss når du er innlogget i nettbanken eller ring oss på telefon 55 26 00 00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg navn og adresse?

Hvis du har flyttet og meldt adresseendring til Folkeregisteret oppdaterer du selv adressen din i nettbanken under Min kontaktinformasjon. Velg Hent fra Folkeregisteret.

Den nye adressen din blir hentet fra Folkeregisteret.

Du bruker samme fremgangsmåte hvis du har byttet navn. Hvis du vil ha det nye navnet ditt på bank- eller kredittkortet ditt må du i tillegg ta kontakt med oss via kontaktskjemaet, chat eller telefon, etter at du har oppdatert hos Folkeregisteret. Du må betale for nytt kort.

Vi kan ikke legge inn en annen adresse enn den du har registrert i Folkeregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er favoritter?

Du kan ha favorittkontoer som vises øverst på totaloversikten. Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den hvis du ønsker det. 

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger Legg til som favoritt nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger Fjern fra favoritter. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor endrer jeg personopplysningene mine?

Du kan endre personopplysningene dine under Mine innstillinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg telefonnummeret mitt?

Du kan endre telefonnummer eller tilleggsnummer under Mine innstillinger.

Dersom du ikke får logget inn i nettbanken, kan vi endre telefonnummeret for deg. På grunn av sikkerhetsmessige årsaker må du ta kontakt på 55 26 00 00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slå av eller fjerne favoritter?

 Du kan slå av eller endre favoritter på totaloversikten ved å trykke på favoritt-kontoen og Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er årsaken til at kunder mellom 15-18 år ikke betaler årsavgift for bankkort, eller SMS-kostnader for SMS-banken og SMS-varslinger?

Årsaken til at kunder mellom 15-18 år med egen nettbank ikke blir belastet for årsavgift for bankkort, ikke blir belastet for SMS-banken og SMS-varsling, er at mindreårige ikke skal pådra seg gjeldsforpliktelser. Vi belaster automatisk fra kundens konto, og hvis det ikke er dekning kan kontoen settes i overtrekk. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.