Hopp til innhold

Etter fusjonen med DNB 2. mai 2023 er Sbanken et konsept levert av DNB Bank ASA. Det er DNB Bank ASA som er juridisk avtalepart for og leverandør av alle tjenester i Sbanken-konseptet. Denne siden ble sist oppdatert da Sbanken var et selvstendig finansforetak.

Hjelp

Kredittkort

Hva gjør jeg når kortet mitt er slukt i en minibank eller inndratt av et brukersted?

Du sperrer kortet. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon + 47 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil kortet mitt bli automatisk fornyet?

Kortet ditt blir automatisk fornyet måneden før det nåværende kortet ditt går ut på dato. Kortet er gyldig til og med siste dag i utløpsmåneden som er preget på kortet ditt. For eksempel 05/20 vil være gyldig til og med 31.05.2020. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg kredittkortet mitt?

Du sletter kredittkortet ditt under Mine kort i nettbanken. Det er ikke mulig å slette et kredittkort som er sperret. 

Ring oss umiddelbart på +47 55 26 00 00 hvis kortet ditt er mistet eller stjålet. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg dersom kortet mitt har blitt misbrukt etter at jeg har sperret det?

Ta kontakt med oss snarest på 55 26 00 00 eller via chat hvis du oppdager misbruk på kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

Du kan selv sperre kortet ditt i nettbanken under Konto og Kort i menyen. Velg Mine kort, finn kortet du ønsker å sperre og velg Sperre kort. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan avslutter jeg kredittkortkontoen min?

Hvis du har brukt av kreditten, må du dekke utestående beløp inklusive påløpte renter før kredittkortkontoen kan avsluttes. Du avslutter kredittkortkontoen under Kontoinformasjon.

Hvis kredittkortet er knyttet til en konto, må kortet slettes før du kan avslutte kredittkortkontoen. Kortet må slettes en dag før konto kan avsluttes.Du sletter kort i nettbanken under Mine kort

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg det skyldige beløpet på kredittkortfakturaen min?

Kredittkortfakturaen legges inn i nettbanken din. Det skyldige beløpet for en periode finner du spesifisert i fakturaen. Du kan velge å betale minstebeløp, som du finner på fakturaen, eller et annet beløp. Husk at du også kan velge betalingsfri måned dersom du innfrir kriteriene våre.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg ubetalte og betalte renter?

Du finner informasjon om ubetalte og betalte renter per år i nettbanken. Du finner også informasjon om ubetalte og betalte renter per måned. Velg deretter Vis mer informasjon. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg skrive inn en dato i regionsperrekalenderen?

Du må skrive inn eller velge en dato fra kalenderen for regionsperre. Du velger fritt en dato for når regionsperren automatisk settes tilbake. Du endrer regionsperren i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor endrer jeg regionsperre på kortene mine?

Du kan endre regionsperre på kortet ditt i nettbanken.

Du haker av for de regionene du ønsker at kortet skal være gyldig i. Du velger en dato for hvor lenge du ønsker at regionen skal være åpen. Du kan velge minimum en dag, og så lenge du vil. Du kan ikke sette regionsperre i Norge.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Fungerer regionsperre også for netthandel?

Regionsperre gjelder ikke ved netthandel. Kun ved fysisk bruk i terminal. Du kan sperre for netthandel når du er innlogget i nettbanken

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er kunde under 18 år, hvorfor kan jeg ikke søke om kredittkort?

Du må være myndig for å kunne søke om kredittkort. En mindreårig kan ikke pådra seg gjeldsforpliktelser. Som bank har vi også en generell aktsomhetsplikt i forhold til kunder som ikke er myndige. På 18-årsdagen din vil du få tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken, også mulighet til å søke om kredittkort. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bestille kredittkort til en annen person?

Du kan bestille tilleggskort til en annen person som har et kundeforhold hos oss opprettet med BankID eller har legitimert seg med pass på Posten for uthenting av postforsendelsen. Han eller hun trenger ikke å ha opprettet en konto, men altså et eget kundeforhold. Årsaken til det er at vi er pålagt å foreta en legitimasjonskontroll. Personen du skal bestille kredittkort til må være registrert i folkeregisteret med lik bostedsadresse som deg

Ellers må den du bestiller tilleggskort til være fri for betalingsanmerkninger. Det er viktig at du skriver inn korrekt navn og personnummer i forhold til det som er registrert hos folkeregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg bruke kredittkortet mitt?

Kredittkortet kan brukes på alle bankterminaler og minibanker som har Visa sin logo. Kortet brukes sammen med PIN-koden din som du henter i nettbanken. 

På visa.no kan du søke på minibanker over hele verden, helt ned til gatenivå i den byen du skal til.

Kredittkortet er sperret for spill på internett. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg annullere en kredittkortsøknad som jeg nettopp har gjennomført?

Kortet må aktiveres før det slettes. Ha kortet foran deg og følg veiledningen på skjermen. Deretter sletter du kortet. Makuler kortet ved å klippe det i biter.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke kredittkortet?

Kredittkortet har ingen årsavgift og er helt gebyrfritt i bruk, både i Norge og utlandet

Ved kontantuttak i minibank og overføring fra kredittkortkonto, betales rente for uttaksbeløpet fra uttaksdato. I utlandet kommer det et valutapåslag.

Du kan se prislisten vår for kort her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke kortet til å betale på nettet?

Internasjonale kort, som Visa, er den enkleste, tryggeste og mest effektiv betalingsmåten på internett. Tar du noen forholdsregler og utviser nettvett, er det trygt å handle på nettet.

  • Legg bare igjen kortnummer på nettbutikkens sikre betalingsside. Som regel starter adressen til slike sider med https i stedet for http.
  • Oppbevar kortet ditt som et verdipapir.
  • Ta gjerne vare på informasjonen om handelen for kontroll mot kontoutskrift.
  • Les avtaler og vilkår som gjelder for nettbutikken, og sjekk at totalbeløpet inkluderer alle kostnader, som for eksempel frakt.
  • Ta kontakt med oss med en gang hvis du oppdager transaksjoner som du ikke kjenner til på kontoen din.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Gebyr ved bruk av kredittkort i Danmark

Ved bruk av kredittkort i Danmark kan det påløpe et gebyr som brukerstedet legger inn i summen på det du skal betale. Det gjelder uansett hvilken bank du har kort tilknyttet. Bakgrunnen for det er at Danmark er det eneste landet som har en såkalt «splittmodel», som tillater gebyr for kredittkort, men ikke for bankkort. 

Det er opp til butikken selv om de legger til gebyr på kredittkort, eller om det skal være gratis for kortholder. Gebyret skal ikke overstige utgiften som butikken har til kortutstederen. 

Gebyret for internasjonale kredittkort i Danmark, inkludert norske kredittkort, ligger på 2,5 til 3 %. Vi har dessverre ikke mulighet for å se hvor mye gebyr som er lagt til summen på varen du har kjøpt, da de legger gebyret på summen når du betaler. Det skal fremkomme på kvitteringen du mottar fra brukerstedet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er beløpsgrensen for bruk av kredittkortet mitt?

Ved varekjøp kan du handle for disponibelt beløp på kredittkortkonto, maksimum kredittgrense i kortet.

For kontantuttak i Norge og innenfor EU er uttaksgrensene:

  • Per uttak 25 000 NOK 
  • Per dag 25 000 NOK 
  • Per fire dager 50 000 NOK 

For kontantuttak i utlandet utenfor EU er uttaksgrensene i minibanker:

  • Per uttak motverdien av 25 000 NOK 
  • Per dag motverdien av 25 000 NOK 
  • Per fire dager motverdien av 50 000 NOK

Uttaksgrensen i minibanker varierer og kan påvirke størrelsen på beløpet du får ta ut per uttak. Løsningen er å utføre flere kontantuttak. Uttaksgrensen kan ikke endres.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg begynne å betale renter for kortbruken?

I disse tilfellene må du betale debetrenter for kredittkortbruk:

  • Når du ikke betaler skyldig beløp på forfallsdato for kredittkortfakturaen
  • Når du tar ut penger i minibank
  • Når du betaler en regning med trekk fra kredittkortkontoen
  • Når du overfører penger fra kredittkortkontoen til andre kontoer
  • Når du benytter kredittkortet til å betale hos Posten og Post i butikk

Varekjøp med kredittkortet utført i en periode fra første til siste dato i måneden, er rentefritt til og med den 20. i neste måned. Varekjøp har altså en rentefri periode på opptil 50 dager.

Betaler du inn skyldig beløp til kredittkortkontoen ved forfallsdato den 20. og kun har utført varekjøp, må du ikke betale renter. Dersom du ikke betaler hele det skyldige beløpet til forfall, blir det beregnet renter fra den 21. for beløpet du har utestående hos oss.

Dersom du tar ut penger i minibank, overfører til andre kontoer eller betaler regninger fra kredittkortkontoen, blir det beregnet debetrenter fra samme dag. Det samme gjelder betalinger hos Posten og Post i butikk, som Posten anser som et kontantuttak. Med andre ord er det ingen rentefri periode for andre transaksjoner enn varekjøp.

Du kan også bli belastet for en dags rente i tilfeller hvor du betaler tilbake et opptrukket beløp innenfor samme dag. Årsaken til det er at vi ikke kan garantere for hvilken rekkefølge transaksjoner blir bokført på samme dag. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kort er reiseforsikringen tilknyttet?

Reiseforsikringen gjelder kun for kredittkort. 

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan Forsikring på telefon 67 22 46 90 eller e-post kort@codanforsikring.no

Er du kunde mellom 15-18 år, kan du dessverre ikke bestille kredittkort og derfor heller ikke tilang til reiseforsikring. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket selskap leverer Sbankens reiseforsikring?

Reiseforsikringen som er tilknyttet Sbankens kredittkort leveres av Codan - en del av Tryg forsikring

Har du spørsmål om forsikringen? Ta kontakt med Codan på e-post 
kort@codanforsikring.no eller telefon +47 67 22 46 90.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg forsikringsbevis?

Du kan hente midlertidig forsikringskort for reiseforsikringen her. 

Hvis du har behov for bekreftelse for reiseforsikring kan du ringe oss på telefon 55 26 00 00, eller ta kontakt med oss på chat når du er innlogget i nettbanken.

 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg reiseforsikring på kredittkortet?

Har du kredittkort har du automatisk reiseforsikring på kortet. Du trenger ikke melde fra til oss at du ønsker reiseforsikring.

Vi anbefaler at du setter deg godt inn i forsikringsvilkårene, slik at du vet hvilke vilkår du må oppfylle for at reiseforsikringen skal være gyldig. 

Er du kunde mellom 15-18 år, kan du dessverre ikke bestille kredittkort og derfor heller ikke tilang til reiseforsikring. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når gjelder reiseforsikringen tilknyttet kredittkortet?

For at forsikringen skal være gyldig må minst 50 % av reisens totale transportkostnader være betalt med kredittkortet, før skaden inntreffer. Ved bruk av egen bil må også minst 50 % av reiseutgiftene (drivstoff, ferge, overnatting) være betalt med kortet.

Mer om reiseforsikringen her.

For mer informasjon kontakt Codan Forsikring på 67 22 46 90 eller på e-post kort@codanforsikring.no

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr dere kort med bilde?

Vi tilbyr kun kort uten bilde. Å tilby kort med bilde vil være svært ressurskrevende for oss, og for å opprettholde gebyrfriheten har vi derfor valgt å ikke tilby kort med bilde.

Kortene våre tilfredsstiller alle krav til sikkerhet, og dekker alle behov knyttet til banktjenesten vår. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken kurs benyttes på transaksjoner som må omregnes til norske kroner?

I de fleste tilfeller benyttes kursen som settes når reservasjonen blir gjort. Det finnes noen unntak som bestilling av flybilletter, hotell og leiebil.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer tilbakebetaling på kredittkort?

Du blir fakturert for hele utestående saldo per den første i hver måned. Skyldig beløp blir automatisk trukket fra den kontoen du har valgt som belastningskonto. Du må betale 3,5 % av skyldig beløp, likevel ikke mindre enn 400 kroner. Hvis du endrer til å betale minstebeløpet, blir det selvsagt beregnet renter.

Ønsker du å betale et større beløp kan du enten endre beløpet når fakturaen vises i forfallsoversikten, eller du kan foreta en overførsel til kredittkortkontoen din. Du kan når som helst overføre fra brukskontoen din til kredittkortkonto, eller fra en annen bank. Hvis du ikke endrer selve fakturabeløpet selv, vil kontoen bli belastet for det resterende skyldige fakturabeløpet. Overføringer til kredittkortkonto utført mellom 1.-19. vil også justere ned forfallet som ligger i Forfallsoversikten din

Forfallsdatoen den 20. i måneden kan ikke endres. Om du har overført til kredittkortkontoen før den 20. blir fakturabeløpet redusert tilsvarende.

I praksis vil det si at dersom du har valgt å betale minimumsbeløpet, men selv overfører hele minimumsbeløpet eller mer til kredittkortkontoen tidligere enn den 19., klokken 22.00, vil ikke kontoen bli belastet for fakturabeløpet den 20. Om du likevel gjør en endring på fakturaen, er det den siste endringen som er gjeldende, og innbetaling på kredittkortkonto gjort i forkant av endringen vil gå som ekstra innbetaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg få varsel når jeg mottar kredittkortfaktura?

Fakturaen blir automatisk trukket fra kontoen du har valgt som belastningskonto den 20. i hver måned. Du kan bli varslet på e-post når du mottar kredittkortfaktura i nettbanken din. Vi sender en e-post til e-postadressen du står registrert med i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha betalingsfri måned på tilbakebetaling av kredittkort?

Velger du å betale minstebeløp på forfallsdato, kan du søke om to betalingsfrie måneder.

For å få betalingsfri måned må du ha hatt tre måneder med innbetalinger etter hverandre som er betalt senest på forfallsdato.

I løpet av 12 måneder kan du maksimalt få to betalingsfrie perioder, og du kan ikke ha to betalingsfrie måneder etter hverandre.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan åpner jeg et sperret kort?

Dersom du selv har sperret kortet ditt i nettbanken, kan du oppheve sperren. Det må du kun gjøre dersom du har kontroll på hvor kortet har vært, og du vet at ingen har hatt mulighet til å kopiere det. Hvis kortet har vært på et sted hvor andre kan ha hatt tilgang til det, må du ikke åpne kortet. Dersom du har ringt inn til oss og vi har sperret kortet ditt vil det ikke være mulig å oppheve sperren.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skal jeg passe på når jeg er ute og reiser?

Pinkode

  • Ikke skriv ned PIN-koden, lær den utenat.
  • Ikke legg PIN-koden inn på mobiltelefonen, den kan enkelt hentes i nettbanken. Om du laster ned appen kan du enkelt logge inn i nettbanken for å finne den på telefonen.

Minibank og varekjøp

  • Ikke la fremmede hjelpe deg med uttak.
  • Skjul inntasting av PIN-kode.
  • Sperr kortet hvis det blir slukt.
  • Velg alltid lokal valuta, ikke NOK.

Tyveri og svindel

  • Oppbevar aldri kortet på en måte som gir lommetyver fri adgang.
  • Legg aldri fra deg kortet slik at fremmede kan få tak i det.
  • Ikke legg fra deg kortet i baren.
  • Kontroller alle Visa-regninger i forhold til sum og valuta før du signerer. 
  • Reis alltid med ett ekstra kort, og oppbevar kortene fra hverandre.

Sperring av kort 
Ha alltid et nummer til sperretjeneste tilgjengelig, i tilfelle uhellet oppstår og du må sperre kortet ditt. Ring oss på 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kontoutskrift for kredittkortet?

Du finner kontoutskrift for kredittkort i nettbanken.  Velg Kredittkort i nedtrekksmenyen i feltet For konto.

Perioden for kredittkortet er fra den første til den siste i måneden og transaksjonenen i perioden er grunnlaget for forfall som skal betales den 20. i neste måned. 

I nedtrekksmenyen i kontoutskriften din kan du i feltet Vis periode velge ønsket periode.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg avslag på kredittkortsøknaden min?

Vi kan dessverre ikke oppgi konkrete krav for å få innvilget søknad om kredittkort. Søknaden din blir behandlet basert på informasjon vi har om deg i våre kunderegistre, opplysninger fra offentlige registre og det du oppgir i søknaden.

Betingelsene våre for å innvilge kreditt vurderes og tilpasses hele tiden. Hvis søknaden din har blitt avslått, kan du gjerne prøve å legge inn en ny søknad på et senere tidspunkt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre fra kredittkortkontoen min til brukskonto?

Du kan overføre disponibelt beløp fra kredittkortkonto til en brukskonto. Overføringen er renteberegnende fra og med den dagen overføringen finner sted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det forsikring tilknyttet kredittkortet?

Alle som har kredittkort hos oss har også reiseforsikring i kortet. Forsikringen koster ikke noe ekstra og du trenger heller ikke å melde fra om at du ønsker forsikringen.
Du finner mer informasjon om reiseforsikring i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre beløpet på fakturaen for kredittkort?

Du velger selv hvor mye av det utestående beløpet du betaler hver måned, så lenge det er over minstebeløpet. Du kan endre beløpet som skal betales ved å endre beløpet på kredittkortfakturaen. Både hele utestående beløp og minstebeløp står på fakturaen.

Minste månedlige innbetaling er 3,5 prosent av beløpet du skylder per den siste dagen i måneden, minimum 400 kroner. Hvis du ønsker å betale et større beløp kan du enten endre beløpet i forfallsoversikten eller gjøre en ekstra overføring til kredittkortkontoen din.

Hvis du har valgt å betale minstebeløpet på forfallsdato, kan du søke om to betalingsfrie måneder innenfor en periode på 12 måneder. Det gjør du under kredittkortfaktura.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg betale til kredittkortkonto fra en annen bank?

Du kan betale til kredittkortkontoen din fra en annen bank. Du finner kontonummeret ditt i totaloversikten og under kontoinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre belastningskonto for innbetaling av kredittkortbruk?

Belastningskonto kan du endre under kontoinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg fast innbetalingsbeløp per måned fra minimumsbeløp til hele skyldige beløp, og omvendt?

Du kan enkelt endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen din. Du må minimum betale minstebeløpet. Hvis du ikke endrer det, trekker vi hele beløpet du skylder. Ønsker du å endre fast innbetalingsbeløp fra minimumsbeløp til hele skyldige beløp, og omvendt, gjør du det under Kontoinformasjon (Meny, Konto og kort, Kontoinformasjon). Endringene gjelder fra neste faktura.

Hvis du ønsker å gjøre endringer på en faktura som allerede er produsert, kan du endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen. Både beløp du skylder og minstebeløp står i fakturaen. Den finner du under Mine kort og Forfallsoversikt

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem er dekket av reiseforsikringen i Sbankens kredittkort?

Reiseforsikringen i Sbankens kredittkort kan gjelde for både husstanden eller for medreisende.

Du finner informasjon om hvem forsikringen gjelder for i forsikringsvilkårene. 

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan Forsikring på 67 22 46 90 eller på kort@codanforsikring.no.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg dersom jeg får bruk for reiseforsikringen?

Dersom du får bruk for reiseforsikringen må du alltid kontakte Codan som er leverandør av forsikringen.

Ha nødvendige opplysninger som navn, kortummer og annen relevant informasjon klar når du ringer. 

Kontakt Codan Forsikring på 67 22 46 90 eller kort@codanforsikring.no
Vi kan ikke behandle skademeldingen eller uttale oss om saksgangen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva omfatter reiseforsikringen?

Reiseforsikringen tilknyttet kredittkortet omfatter:

  • Avbestilling
  • Forsinkelse
  • Reiseansvar
  • Reisesyke og hjemtransport
  • Reiseulykke
  • Reisegods

Vi anbefaler at du setter deg godt inn i forsikringsvilkårene. 

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan Forsikring på 67 22 46 90 eller kort@codanforsikring.no

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Har dere reiseforsikring?

Alle våre kredittkort har reiseforsikring. Forsikringen koster ikke noe ekstra og du trenger heller ikke å melde fra om at du ønsker forsikringen.

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan forsikring på telefon 67 22 46 90 eller e-post kort@codanforsikring.no

Er du kunde mellom 15-18 år, kan du ikke bestille kredittkort og derfor heller ikke tilang til reiseforsikring. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når kredittkortet mitt er helt eller delvis ødelagt?

Hvis kortet ditt er ødelagt eller skadet, kan du rebestille det ved å velge Erstatt kort under Mine kort

Kortet får samme PIN-kode som det gamle hvis du ikke endrer den. Du får spørsmål om du vil endre PIN-koden når du går gjennom bestillingen. Husk at du alltid kan se PIN-koden din ved å velge Vis PIN. 

Det nye kortet kommer i posten innen en ukes tid. Du kan ta det i bruk så snart du mottar det. Det gamle kortet slutter å fungere innen 30 dager.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg endre kredittrammen på kredittkortet mitt?

Du kan søke om å endre kredittrammen på kredittkortet ditt.

Ønsker du å øke kredittrammen din må du søke om et større beløp enn det som er innvilget i dag. Vær oppmerksom på at søknaden genererer en helt ny søknadsprosess som behandles uavhengig av hva du har fått innvilget tidligere.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med reservert beløp?

I det du handler med kortet ditt undersøkes det om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres. Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens saldo forblir uendret. Når transaksjonen belastes kontoen din blir saldo redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.

Visa-transaksjoner belastes alltid konto med dagens valutakurs satt av Visa. Beløpet som ble reservert da du brukte kortet kan derfor avvike fra det beløpet som blir bokført.

Hensikten med reservasjonen er å sikre at det er dekning på konto når bokføring finner sted. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke brukerstedets navn i kontoutskriften?

Enkelte varekjøp inneholder ingen informasjon i tekstfeltet. De kan være ført ved hjelp av reserveløsning. Når brukerstedet ikke oppnår kontakt med bankens datasentral på betalingstidspunktet, får ikke brukerstedet bekreftet at betalingen er godkjent. I stedet for å avvise betaler så vil slike transaksjoner bli ført manuelt av brukerstedets bankforbindelse, gjerne en stund etter at handelen har funnet sted. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har endret navn og ønsker at nytt navn skal prege mitt kort, hva må jeg gjøre?

Hvis du allerede har et kort, og ønsker å endre pregenavn, kan du erstatte kortet ditt i nettbanken. I kortveiviseren vil du få mulighet til å oppdatere navnet ditt mot Folkeregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når bankkortet eller kredittkortet mitt er mistet eller stjålet?

Sperr bankkortet eller kredittkortet umiddelbart. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon 55 26 00 00. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt i nettbanken eller i appen. 

Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes to ganger for hver innlogging. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt under Mine Kort.

Ha kortet ditt foran deg og følg veiledningen på skjermen. PIN-koden blir ikke sendt i posten.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg kortet mitt?

Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gangen du betaler med det. Hvis du ikke husker PIN-koden, kan du se den under Mine kort ved å velge Vis PIN.

Første gang du bruker kortet må du sette det inn i kortterminalen og taste PIN-koden din. Neste gang kan du betale kontaktløst.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har tilleggskort på en annen persons konto, kan jeg se kortet i nettbanken min?

Du kan se tilleggskortet ditt under Mine kort. Her kan du også se hvilket kontonummer kortet ditt er knyttet til, hvem som eier kontoen og om kortet er sperret for netthandel. 

Kontoeier kan aktivere kortet under Mine kort før du tar det i bruk. Kortet kan også aktiveres ved at du bruker chip og PIN-kode første gangen du skal betale med det.

Hvis du har et kredittkort som tilleggskort, kan du ikke se hvor mye kreditt som er innvilget, saldo eller disponibelt beløp.

Du kan slette tilleggskortet i nettbanken eller i appen hvis du ikke vil ha det lenger. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg om kortet er åpnet/sperret for netthandel?

I nettbanken kan du velge innstillinger for netthandel. Er det haket av for kortet, betyr det at kortet er åpnet opp for netthandel. Ingen avhaking betyr at kortet er sperret for netthandel. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg bekreftelse for reiseforsikring?

Hvis du har behov for bekreftelse på reiseforsikring , så kan du ta kontakt med vårt kundesenter ved å ringe oss på telefon 55 26 00 00 eller chat når du er innlogget i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.