Hopp til innhold

Hjelp

Kort

Jeg blir snart 18 år, må jeg vente til etter fødselsdagen min før jeg kan bestille et vanlig bankkort?

Du trenger ikke å bestille et nytt kort når du har fylt 18 år. Kortet du har nå, det hvite, beholder du bare. Beløpsgrensene heves innen en måned etter 18-årsdagen din. Hvis du ikke har bankkort, kan du bestille bankkort i nettbanken.

Nå er du blitt voksen og må nok dessverre begynne å betale årsavgift på 295 kroner for kortet ditt. Fra fylte 18 år har du tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din: aksje- og fondssparing, opprette sparekonto, kontokreditt og kredittkort. Du vil på fødselsdagen din også få tilgang til bil- og boliglånssidene våre. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er kunde mellom 15-18 år, må jeg betale årsavgift for bankkortet?

Årsavgiften er gratis til du blir myndig og fyller 18 år. Da må du nok begynne å betale. Årsavgiften på 295 kroner blir da automatisk belastet konton din. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan går jeg fram for å få fødselsattest?

Dersom du trenger å hente ut en bekreftelse på fødselsattest og en bekreftelse på foreldreansvar, kan du gjøre det på skatteetaten.no:

  • Logg inn på skatteetetaen.no
  • Trykk på Fødselsattest og følg instruksjonen du får på siden. 

I følge Skatteetaten selv, er behandlingstid hos dem cirka tre dager, i tillegg kommer postgang.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg skrive inn en dato i regionsperrekalenderen?

Du må skrive inn eller velge en dato fra kalenderen for regionsperre. Du velger fritt en dato for når regionsperren automatisk settes tilbake. Du endrer regionsperren i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg informasjon om transaksjonene som ligger under Siste 30 dager?

For å få flere detaljer på transaksjonene i kontoutskriften, må du velge ønsket måned under Vis periode. Her vil du kun se bokførte transaksjoner. Reservasjonene vil vises når de er bokførte.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil kortet mitt bli automatisk fornyet?

Kortet ditt blir automatisk fornyet måneden før det nåværende kortet ditt går ut på dato. Kortet er gyldig til og med siste dag i utløpsmåneden som er preget på kortet ditt. For eksempel 05/20 vil være gyldig til og med 31.05.2020.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg dersom kortet mitt har blitt misbrukt etter at jeg har sperret det?

Ta kontakt med oss snarest på 55 26 00 00 eller via chat hvis du oppdager misbruk på kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

Du kan selv sperre kortet ditt i nettbanken under Konto og Kort i menyen. Velg Mine kort, finn kortet du ønsker å sperre og velg Sperre kort. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når kortet mitt er slukt i en minibank eller inndratt av et brukersted?

Du sperrer kortet. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon + 47 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg kredittkortet mitt?

Du sletter kredittkortet ditt under Mine kort i nettbanken. Det er ikke mulig å slette et kredittkort som er sperret. 

Ring oss umiddelbart på +47 55 26 00 00 hvis kortet ditt er mistet eller stjålet. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor endrer jeg regionsperre på kortene mine?

Du kan endre regionsperre på kortet ditt i nettbanken.

Du haker av for de regionene du ønsker at kortet skal være gyldig i. Du velger en dato for hvor lenge du ønsker at regionen skal være åpen. Du kan velge minimum en dag, og så lenge du vil. Du kan ikke sette regionsperre i Norge.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Fungerer regionsperre også for netthandel?

Regionsperre gjelder ikke ved netthandel. Kun ved fysisk bruk i terminal. Du kan sperre for netthandel når du er innlogget i nettbanken

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg annullere en kredittkortsøknad som jeg nettopp har gjennomført?

Kortet må aktiveres før det slettes. Ha kortet foran deg og følg veiledningen på skjermen. Deretter sletter du kortet. Makuler kortet ved å klippe det i biter.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke kredittkortet?

Kredittkortet har ingen årsavgift og er helt gebyrfritt i bruk, både i Norge og utlandet

Ved overføring fra kredittkortkonto, betales rente for uttaksbeløpet fra uttaksdato. I utlandet kommer det et valutapåslag.


Du kan se prislisten vår for kort her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke kortet til å betale på nettet?

Internasjonale kort, som Visa, er den enkleste, tryggeste og mest effektiv betalingsmåten på internett. Tar du noen forholdsregler og utviser nettvett, er det trygt å handle på nettet.

  • Legg bare igjen kortnummer på nettbutikkens sikre betalingsside. Som regel starter adressen til slike sider med https i stedet for http.
  • Oppbevar kortet ditt som et verdipapir.
  • Ta gjerne vare på informasjonen om handelen for kontroll mot kontoutskrift.
  • Les avtaler og vilkår som gjelder for nettbutikken, og sjekk at totalbeløpet inkluderer alle kostnader, som for eksempel frakt.
  • Ta kontakt med oss med en gang hvis du oppdager transaksjoner som du ikke kjenner til på kontoen din.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Gebyr ved bruk av kredittkort i Danmark

Ved bruk av kredittkort i Danmark kan det påløpe et gebyr som brukerstedet legger inn i summen på det du skal betale. Det gjelder uansett hvilken bank du har kort tilknyttet. Bakgrunnen for det er at Danmark er det eneste landet som har en såkalt «splittmodel», som tillater gebyr for kredittkort, men ikke for bankkort. 

Det er opp til butikken selv om de legger til gebyr på kredittkort, eller om det skal være gratis for kortholder. Gebyret skal ikke overstige utgiften som butikken har til kortutstederen. 

Gebyret for internasjonale kredittkort i Danmark, inkludert norske kredittkort, ligger på 2,5 til 3 %. Vi har dessverre ikke mulighet for å se hvor mye gebyr som er lagt til summen på varen du har kjøpt, da de legger gebyret på summen når du betaler. Det skal fremkomme på kvitteringen du mottar fra brukerstedet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er beløpsgrensen for bruk av kredittkortet mitt?
Ved varekjøp kan du handle for disponibelt beløp på kredittkortkontoen.
 
For kontantuttak:
Per uke 9.900 NOK
 
Uttaksgrensen i minibanker varierer og kan påvirke størrelsen på beløpet du får ta ut per uttak. Løsningen er å utføre flere kontantuttak. Uttaksgrensen kan ikke endres.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg begynne å betale renter for kortbruken?
I disse tilfellene må du betale debetrenter for kredittkortbruk:
 
  • Når du ikke betaler skyldig beløp på forfallsdato for kredittkortfakturaen
  • Når du overfører penger fra kredittkortkontoen til andre kontoer
  • Når du benytter kredittkortet til å betale hos Posten og Post i butikk
  • Varekjøp har en rentefri periode på opptil 45 dager.
 
Betaler du inn skyldig beløp til kredittkortkontoen ved forfallsdato den 20. og kun har utført varekjøp, må du ikke betale renter. Dersom du ikke betaler hele det skyldige beløpet til forfall, blir det beregnet renter fra den 21. for beløpet du har utestående hos oss.
 
Dersom du overfører penger til andre kontoer blir det beregnet debetrenter fra samme dag. Det samme gjelder betalinger hos Posten og Post i butikk, som Posten anser som et kontantuttak. Med andre ord er det ingen rentefri periode for andre transaksjoner enn varekjøp.
 
Du kan også bli belastet for en dags rente i tilfeller hvor du betaler tilbake et opptrukket beløp innenfor samme dag. Årsaken til det er at vi ikke kan garantere for hvilken rekkefølge transaksjoner blir bokført på samme dag.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer sikker netthandel?

Sikker netthandel skal gjøre det tryggere for deg å handle på nett.

I sikker netthandel inngår en løsning som bidrar til å forhindre uautentisert bruk av Visakortet ditt. "Verified by VISA" som løsningen heter, gjør at kortet ditt og nettbutikken du handler i, blir autentisert ovenfor hverandre når du skal utføre en handel.

I tillegg kan du manuelt stenge eller åpne Visakortet ditt for netthandel i nettbanken. Endringene trår i kraft umiddelbart etter at du har stengt eller åpnet kortet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr dere kort med bilde?

Vi tilbyr kun kort uten bilde. Å tilby kort med bilde vil være svært ressurskrevende for oss, og for å opprettholde gebyrfriheten har vi derfor valgt å ikke tilby kort med bilde.

Kortene våre tilfredsstiller alle krav til sikkerhet, og dekker alle behov knyttet til banktjenesten vår. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kortet mitt fungerer ikke, hva kan det skyldes?

Kortet ditt kan ha skadet chip eller avmagnetisert stripen. Kortet ditt kan ha blitt avmagnetisert dersom: 

  • Kortet har vært for nær en mobiltelefon
  • Kortet kan ha vært i mobilomslag som faktisk avmagnetiserer kortet (magnetisme i omslaget)
  • Kortet har vært for nær elektroniske ting; TV, (bil)stereo, høytalere, dvd eller mikrobølgeovn
  • Kortet har vært for nær magnetfelt i beltespenne, veskelås, lommeboklås, ulike knapper på jakke/kåpe eller fjernkontroll til garasjeåpner
  • Kortet har vært gjennom en sikkerhetsportal på flyplass, museum, ambassade
  • Kortet har vært i nærheten av en kasse hvor ekspeditøren tar bort klesalarm

Du får melding om Ugyldig kort i minibank/terminal hvis kortet er avmagnetisert. Da må du erstatte kortet i nettbanken: Rebestilling av kort er kostnadsfritt og du beholder samme PIN-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det mulig å bestille flere bankkort på samme konto?

Du kan ha inntil 9 kort knyttet til samme konto. Du kan selv velge hvilke kontoer du ønsker å ha kortene på og om kortene skal utstedes til deg selv eller til annen person. Du bestiller kort i nettbanken.

I tillegg til bankkort kan du ha kredittkort til deg selv og/eller annen person.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg se om bankkort-bestillingen er registrert?

Når du har bestilt et bankkort får du en e-post med bekreftelse på at bestillingen er i orden. Du kan også sjekke kortbestillingen under Mine kort

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg hvis jeg har bestilt bankkort på feil konto?

Kortbestillingen kan slettes samme dag som den er gjort. Ta kontakt på 55 26 00 00 eller chat når du er innlogget i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke bankkortet?

Du kan se prislisten vår kort ved å klikke her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken kurs benyttes på transaksjoner som må omregnes til norske kroner?

I de fleste tilfeller benyttes kursen som settes når reservasjonen blir gjort. Det finnes noen unntak som bestilling av flybilletter, hotell og leiebil.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er beløpsgrensen for bruk av bankkortet mitt i Norge?

I minibank er beløpsgrensen 9 900 kroner per dag. Ved varekjøp i betalingsterminal kan du bruke kortet inntil det disponible beløpet på kontoen din.

Er du kunde mellom 15 og 18 år? 
Beløpsgrense er 5 000 kroner per 7 virkedager. Ved varekjøp i betalingsterminal kan du bruke kortet inntil 10 000 kroner per sju virkedager. For netthandel gjelder beløpsgrensen 10 000 kroner per 7 virkedager. 

Beløpsgrenser for ungdomskort finner du i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er uttaksgrensen på bankkortet?

Varekjøp i butikk og netthandel
Beløpsgrensen på bruk av kort ved varekjøp er inntil disponibelt beløp på konto.

Kontantuttak i norske minibanker
Beløpsgrensen i kortet på 9 900 kroner hver dag.

Kontantuttak i utenlandske minibanker
Beløpsgrensen i kortet er 25 000 kroner per dag, og maksimum 50 000 kroner i løpet av fire dager.

Merk at uttaksbeløp kan variere i ulike minibanker og begrense beløpet du kan ta ut. En løsning kan da være å gjøre flere uttak.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange bankkort kan jeg ha?

Det er mulig å bestille inntil 9 kort per konto.

Det koster 295 kroner i året for et bankkort. På kredittkort er det ingen årsavgift. Du bestiller et nytt kort i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Bankkortet mitt er ødelagt, hvordan bestiller jeg nytt?

Hvis bankkortet ditt er ødelagt eller skadet, kan du erstatte det ved å velge Erstatt kort under Mine kort.

Ved å rebestille kortet i stedet for å bestille et nytt, blir du ikke belastet for ny årsavgift. Hvis du velger alternativet Bestill kort, lages et helt nytt kort med ny kortavtale. Da blir årsavgiften på 295 kroner belastet på nytt.

Erstatningskortet får samme PIN-kode som det gamle hvis du ikke endrer den. Du får spørsmål om du vil endre PIN-koden når du går gjennom bestillingen. Husk at du alltid kan se koden din ved å velge Vis PIN. 

Det nye kortet kommer i posten innen en ukes tid. Du kan ta det i bruk så snart du mottar det. Det gamle kortet slutter å fungere etter 30 dager.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er beløpsgrensen for ungdomskort?

Varekjøp

Beløpsgrensen ved varekjøp i inn- og utland er inntil 5 000 kroner per transaksjon og inntil 5 000 kroner i samlet bruk i løpet av syv dager.

Uttaksgrenser minibank inn- og utland
Beløpsgrensen er på inntil 2 500 kroner per 7 dager i Norge. Kortet kan brukes i kortterminal på det resterende beløpet inntil grensen på 5 000 kroner. Beløpsgrensen i utlandet er 5 000 kroner per 7 dager i utlandet. 

Kontaktløs betaling
Maks beløp per handel er 500 kroner. For beløp over 500 kroner må du fortsatt bruke chip og PIN-kode. Ved jevne mellomrom blir du spurt om å bruke PIN-koden for å bekrefte at du er riktig eier av kortet. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg PIN-koden til ungdomskortet?

Du kan hente PIN-koden til ungdomskortet i nettbanken til den voksne som har bestilt det.

Ha kortet foran deg og følg veiledningen på skjermen. PIN-koden blir ikke sendt i posten.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange ungdomskort kan jeg bestille tilknyttet kundeforholdet mitt?

Det finnes ingen begrensninger for antall kort du kan bestille, men inntil ni kort per konto. Vi anbefaler alltid at det åpnes en egen konto som ungdomskortet knyttes til. Du kan åpne en ny konto i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer kontaktløs betaling?

Om du har et kontaktløst kort trenger du bare å ha kortet foran terminalen for å betale. Om beløpet er over 500 kroner blir du bedt om å taste PIN-kode. Du kan også velge å bruke kortet på vanlig måte med å sette det inn i terminalen og bruke PIN-kode. Den kontaktløse funksjonen er en tilleggstjeneste som gjør betalingen enklere for deg. Du velger selv om du vil betale kontaktløst eller med PIN-kode.

Første gang du bruker kortet må du sette det inn i kortterminalen og taste PIN-koden din. Neste gang kan du betale kontaktløst.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert med kontaktløst ungdomskort?

Kontaktløs betaling følger internasjonale standarder. Maksbeløp per handel er 500 kroner. For beløp over 500 kroner må du fortsatt bruke chip og PIN-kode. Av og til blir du spurt om å bruke PIN-koden for å bekrefte at du er riktig eier av kortet. Ungdomskortet er også knyttet til foreldrenes kundeforhold. Det gjør at foreldrene har full kontroll på pengene og kortbruken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har sperret kortet mitt, hvordan bestiller jeg nytt?

Du bestiller nytt bankkort i nettbanken eller i appen. Det sperrede kortet finner du under «Konto og Kort», «Mine kort». Velg «Erstatt kort». Etter at du har bestilt kortet tar det omtrent en uke før du mottar kortet i posten. Hvis kortet har vært aktivert for Samsung Pay eller Google Pay blir det automatisk oppdatert når du erstatter det. Da kan du med en gang betale med telefonen din.

Hvis du ikke har lagt kortet til i Samsung Pay eller Google Pay kan du gjøre det rett etter bestilling, eller under Mine Kort i appen. Da kan du bruke mobilbetaling selv om du ikke har fått kortet i posten.

Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gangen du betaler med det. Det må du gjøre selv om du har aktivert kortet for Samsung Pay eller Google Pay. Hvis du ikke husker PIN-koden, kan du se den under Mine kort ved å velge Vis PIN.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke krav må jeg oppfylle for å få kredittkort?
Vi kan dessverre ikke oppgi konkrete krav for å få innvilget søknad om kredittkort, men alt du oppgir i søknaden blir tatt med i vurderingen. Når søknaden er behandlet informerer vi deg om du får kredittkort og hvor mye du får i kreditt.
 
Betingelsene våre for å innvilge kreditt vurderes og tilpasses hele tiden. Hvis søknaden din har blitt avslått, kan du gjerne prøve å legge inn en ny søknad på et senere tidspunkt.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er regionsperre det samme som å sperre et kort?

Regionsperre er ikke det samme som å sperre kortet. Hvis kortet ditt er mistet, stjålet eller misbrukt er det viktig at du sperrer kortet straks du oppdager det. Du kan sperre kortet ditt under Mine kort ved å trykke på kortet og velge Sperre kort. Trenger du hjelp, kan du selvfølgelig ringe oss på 55 26 00 00 for å sperre kortet. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har kort på ektefelle eller samboers kundeforhold, hvem setter regionsperre?

Det er personen som har opprettet kortet i sitt kundeforhold som må sette regionsperre

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke kortet i utlandet?

Ved bruk av kort i utlandet eller ved uttak av en annen valuta, blir det brukte beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som brukes er den kursen VISA oppnår hos bankforbindelsene sine, pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 2,00 % av det vekslede beløpet. Sbanken tar ikke et eget gebyr for bruk av kort i utlandet eller ved uttak av valuta. Det kan være at brukerstedet eller minibanken legger på et gebyr.

Renten for kredittkort beregnes fra uttaksdato i minibank eller hvis du overfører ut fra kredittkortkontoen din.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer tilbakebetaling på kredittkort?
Du betaler for kredittkortet ditt med e-faktura, eller papirfaktura.

Du kan enkelt endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på fakturaen din. Du må minimum betale minstebeløpet. Hvis du ikke endrer det, trekker vi hele beløpet du skylder.
 
Hvis du ønsker å gjøre endringer på en faktura som allerede er produsert, kan du endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen. Både beløp du skylder og minstebeløp står i fakturaen.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg et ungdomskort?

Du kan bestille ungdomskort til ungdommer mellom 12 og 15 år. Du knytter kortet til den kontoen du selv ønsker og kan for eksempel kalle kontoen for ungdommens navn. På den måten får du en grei oversikt i nettbanken din. 

For å bestille et ungdomskort må begge foreldre / foresatte være kunde hos oss. Kundeforholdet må ha vært opprettet med BankID eller legitimert seg med pass på Posten. Dersom den andre foresatte ikke per i dag er kunde, kan kundeforholdet enkelt opprettes ved å trykke på Bli kunde og Bli kunde med BankID på nettsiden vår. Alternativt velge Bli kunde via Posten og legitimere seg med pass når forsendelsen er klar for henting på Posten. 

Hvis vi trenger dokumentasjon ved bestilling av ungdsomkortet, vil det være fødselsattesten til ungdommen vi etterspør. Dersom du ikke har denne, kan den bestilles via skatteetaten.no:

  • Logg inn på skatteetaten.no
  • Trykk på Fødselsattest og følg instruksjonen du får på siden. 

I følge Skatteetaten selv, er behandlingstid hos dem ca. tre dager, i tillegg kommer postgang.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på ungdomskort og bankkort til barn mellom 15-18 år?

Ungdomskortet vårt er grønt og har lavere beløpsgrenser. Bankkortet som kan bestilles i nettbanken til kunder mellom 15-18 år, eller som et tilleggskort til en person i samme aldersgruppe, er utseendemessig likt et vanlig bankkort, men med høyere beløpsgrenser enn ungdomskortet. 

Hvis en voksen kunde oppretter et tilleggskort i sitt kundeforhold, er det den voksne som står som eier av kortet og det er den voksnes penger som brukes. Den voksne er ansvarlig for tilleggskortet og er ansvarlig dersom kontoen settes i overtrekk. Dersom en person mellom 15-18 oppretter eget kundeforhold og bestiller bankkort selv, er det ungdommen selv som er ansvarlig og andre kan i utgangspunktet ikke få innsyn på kundeforholdet. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er årsaken til at kunder mellom 15-18 år ikke betaler årsavgift for bankkort, eller SMS-kostnader for SMS-banken og SMS-varslinger?

Årsaken til at kunder mellom 15-18 år med egen nettbank ikke blir belastet for årsavgift for bankkort, ikke blir belastet for SMS-banken og SMS-varsling, er at mindreårige ikke skal pådra seg gjeldsforpliktelser. Vi belaster automatisk fra kundens konto, og hvis det ikke er dekning kan kontoen settes i overtrekk. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg sende kopi av pass i stedet for fødselsattest når jeg skal bestille ungdomskort?

Du kan ikke sende kopi av pass i stedet for fødselsattest når du skal bestille ungdomskort. Vi må ha fødselsattesten til ungdommen og dersom du ikke har den, kan du enkelt bestille den på skatteetaten.no:

  • Logg inn på skatteetaten.no
  • Trykk på Fødselsattest og følg instruksjonen du får på siden. 

I følge Skatteetaten selv, er behandlingstid hos dem cirka tre dager, i tillegg kommer postgang. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg spille/gamble og betale med bankkortet mitt?

Fra og med 1. juni 2010 trådde det i kraft nye forskrifter mot pengespill. Lov om endringer i pengespill- og lotterilovgivningen ble vedtatt av Stortinget den 4. desember 2008. Forbudet gjelder både ved spill på internett og ved bruk av kortet i betalingsterminal til spill i utlandet.

Formålet med forskriften er å sikre et regulert og kontrollert tilbud av pengespill gjennom å begrense tilgangen til pengespill som ikke har norsk tillatelse. Etter 1. juni 2010 er det forbudt for banker å formidle betaling av innsats og gevinst i pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

Vi forholder oss til norsk lov. Har du spørsmål om slike betalinger må du kontakte brukerstedet. Norsk Tipping og Norsk Rikstoto er ikke påvirket av forbudet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når bankkortet eller kredittkortet mitt er mistet eller stjålet?

Sperr bankkortet eller kredittkortet umiddelbart. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon 55 26 00 00. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke brukerstedets navn i kontoutskriften?

Enkelte varekjøp inneholder ingen informasjon i tekstfeltet. De kan være ført ved hjelp av reserveløsning. Når brukerstedet ikke oppnår kontakt med bankens datasentral på betalingstidspunktet, får ikke brukerstedet bekreftet at betalingen er godkjent. I stedet for å avvise betaler så vil slike transaksjoner bli ført manuelt av brukerstedets bankforbindelse, gjerne en stund etter at handelen har funnet sted. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har endret navn og ønsker at nytt navn skal prege mitt kort, hva må jeg gjøre?

Hvis du allerede har et kort, og ønsker å endre pregenavn, kan du erstatte kortet ditt i nettbanken. I kortveiviseren vil du få mulighet til å oppdatere navnet ditt mot Folkeregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan valuteres varekjøp og minibankuttak i helgene?

Minibankuttak som blir gjort i helgen (fredag, lørdag eller søndag) blir valutert fredag, mens varekjøp som er gjort i samme periode blir valutert mandag. Det er likt for alle banker. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg bankkortet mitt?

Du sletter kort under Mine kort i nettbanken. Hvis kortet er sperret, kan du ikke slette det. 
Er kortet mistet eller stjålet, kan du sperre det ved å ringe oss på 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr Sbanken BankAxess?

Løsningen er ikke tilgjengelig for Sbankens kunder. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg søke på transaksjoner i kontoutskriften?

Ja, i kontoutskriften kan du søke etter enkelttransaksjoner ved å velge Flere valg

Om du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen. Hvis du leter etter en spesiell transaksjon kan du søke på tekst fra kontoutskriften, navn på mottaker eller avsender.

 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor langt tilbake i tid kan jeg se transaksjonene mine?

I kontoutskriften får du tilgang til transaksjoner 10 år tilbake i tid, i tillegg til transaksjonene for dette året. Velg Egendefinert under menyvalget Vis periode for å søke på mer enn en måned om gangen.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med reservert beløp?

Når du handler med kortet ditt undersøkes det om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres. Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens saldo forblir uendret. Når transaksjonen belastes din konto blir saldo redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.

Visa-transaksjoner belastes konto med dagens valutakurs satt av Visa.
Beløpet som ble reservert da du brukte kortet kan derfor avvike fra det beløpet som blir bokført.

Hensikten med reservasjonen er å sikre at det er dekning på konto når bokføring finner sted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg en bestemt transaksjon i kontoutskriften?

Du kan søke etter en bestemt transaksjon i kontoutskriften ved å velge menyvalget Flere valg. Du kan spesifisere søket med dato, beløp og brukerstedets eller mottakerens navn i feltet Beskrivelse.

Dersom du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under menyvalget Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen. 

Du kan kun søke i kontoutskriften på en konto av gangen. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan åpner jeg et sperret kort?

Dersom du selv har sperret kortet ditt i nettbanken, kan du oppheve sperren. Det må du kun gjøre dersom du har kontroll på hvor kortet har vært, og du vet at ingen har hatt mulighet til å kopiere det. Hvis kortet har vært på et sted hvor andre kan ha hatt tilgang til det, må du ikke åpne kortet. Dersom du har ringt inn til oss og vi har sperret kortet ditt vil det ikke være mulig å oppheve sperren.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skal jeg passe på når jeg er ute og reiser?

Pinkode

  • Ikke skriv ned PIN-koden, lær den utenat.
  • Ikke legg PIN-koden inn på mobiltelefonen, den kan enkelt hentes i nettbanken. Om du laster ned appen kan du enkelt logge inn i nettbanken for å finne den på telefonen.

Minibank og varekjøp

  • Ikke la fremmede hjelpe deg med uttak.
  • Skjul inntasting av PIN-kode.
  • Sperr kortet hvis det blir slukt.
  • Velg alltid lokal valuta, ikke NOK.

Tyveri og svindel

  • Oppbevar aldri kortet på en måte som gir lommetyver fri adgang.
  • Legg aldri fra deg kortet slik at fremmede kan få tak i det.
  • Ikke legg fra deg kortet i baren.
  • Kontroller alle Visa-regninger i forhold til sum og valuta før du signerer. 
  • Reis alltid med ett ekstra kort, og oppbevar kortene fra hverandre.

Sperring av kort 
Ha alltid et nummer til sperretjeneste tilgjengelig, i tilfelle uhellet oppstår og du må sperre kortet ditt. Ring oss på 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan en disponent bestille kort på en konto han disponerer?

Det er kun kontoeier som kan bestille kort på en konto.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg hvis navnet mitt er for langt når jeg skal bestille bankkort?

Ta kontakt på 55 26 00 00 eller chat når du er innlogget i nettbanken, så hjelper vi deg. Vi er tilgjengelige mellom klokken 07 og 22, alle hverdager. I helgene har vi åpent fra 10 til 18.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke krav må jeg oppfylle for å få et bankkort?

Du må ha norsk personnummer og være registrert som bosatt i Norge. Vi stiller ellers ingen andre krav til deg.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med reservert beløp?

I det du handler med kortet ditt undersøkes det om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres. Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens saldo forblir uendret. Når transaksjonen belastes kontoen din blir saldo redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.

Visa-transaksjoner belastes alltid konto med dagens valutakurs satt av Visa. Beløpet som ble reservert da du brukte kortet kan derfor avvike fra det beløpet som blir bokført.

Hensikten med reservasjonen er å sikre at det er dekning på konto når bokføring finner sted. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tar Sbanken gebyr når jeg tar ut penger i minibank?

Vi tar ikke gebyr for uttak i minibank. Eieren av minibanken kan derimot ta et gebyr. 

Når du tar ut penger i minibank i utlandet legges det på 2,00 % på kursen, på samme måte som ved varekjøp i utlandet.

I noen norske minibanker kan du kjøpe utenlandsk valuta mot å betale et vekslingsgebyr for tjenesten. Gebyret må du betale uansett hvilket kort du bruker, og det går i sin helhet til banken som eier minibanken.

Vi anbefaler at du alltid velger lokal valuta ved uttak i minibank i utlandet. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt i nettbanken eller i appen. 

Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes to ganger for hver innlogging. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan ungdomskortet brukes?

Kortet kan brukes over alt, også på nett hvis foresattet har tillatt det i nettbanken sin. Du kan bruke det kontaktløst, hvis brukerstedet tilbyr det. Kortet blir avvist ved manglende dekning på konto.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når jeg ikke kjenner igjen korttransaksjoner i kontoutskriften min?

Da må du straks sperre kortet ditt. Det gjør du selv i nettbanken under menyvalget Konto og Kort. Finn kortet du skal sperre under Mine kort og velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon 55 26 00 00 eller ta kontakt med oss på chat, så undersøker vi nærmere for deg.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg betale for nytt kort hvis jeg sperrer mitt gamle?

Har du sperret kortet selv i nettbanken, kan du enten oppheve sperren hvis kortet kommer til rette eller erstatte det om det ikke gjør det. Du kan erstatte kortet ditt i det du sperrer det, eller du kan gå inn og gjøre det siden hvis kortet ikke dukker opp. Det belastes i så fall ingen ny årsavgift. Velger du å bestille helt nytt kort, blir ny årsavgift belastet din konto.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det mulig å søke om flere kredittkort?

Du kan søke om ett kredittkort til deg selv, og ett til ektefelle/samboer eller familiemedlemmer over 18 år. Samboer/ektefelle eller familiemedlemmet over 18 år må være legitimert hos oss med BankID eller ha legitimert seg på posten for uthenting av postforsendelsen.

Tilleggskortet bestilles via et eget bestillingsskjema som hovedkortholder og tilleggskortholder må signere på.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har Sbanken regionsperre på kortene?

For å øke sikkerheten har vi valgt å ha regionsperre på alle våre kort. Sperren kan forhindre at kort som er kopierte blir misbrukt.

Ved å sette regionsperre for områder du ikke oppholder deg i vil kortet ditt bli avvist ved bruk i det området. Regionsperre gjelder ikke for netthandel. Du kan sperre kortet for netthandel i nettbanken

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg kortet mitt?

Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gangen du betaler med det. Hvis du ikke husker PIN-koden, kan du se den under Mine kort ved å velge Vis PIN.

Første gang du bruker kortet må du sette det inn i kortterminalen og taste PIN-koden din. Neste gang kan du betale kontaktløst.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt under Mine Kort.

Ha kortet ditt foran deg og følg veiledningen på skjermen. PIN-koden blir ikke sendt i posten.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er regionsperre?

Ved å sette regionsperre for områder du ikke oppholder deg i vil kortet ditt bli avvist ved bruk i det området. Regionsperren kan forhindre at kort som er kopierte blir misbrukt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre beløpet på fakturaen for kredittkort?

Du kan enkelt endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen din. Du må minimum betale minstebeløpet. Hvis du ikke endrer det, trekker vi hele beløpet du skylder. Du kan ikke endre til å fast innbetale minimumsbeløp.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg betale til kredittkortkonto fra en annen bank?

Du kan betale til kredittkortkontoen din fra en annen bank. Du finner kontonummeret ditt i totaloversikten og under kontoinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg avslag på kredittkortsøknaden min?

Vi kan dessverre ikke oppgi konkrete krav for å få innvilget søknad om kredittkort. Søknaden din blir behandlet basert på informasjon vi har om deg i våre kunderegistre, opplysninger fra offentlige registre og det du oppgir i søknaden.

Betingelsene våre for å innvilge kreditt vurderes og tilpasses hele tiden. Hvis søknaden din har blitt avslått, kan du gjerne prøve å legge inn en ny søknad på et senere tidspunkt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre fra kredittkortkontoen min til brukskonto?

Du kan overføre disponibelt beløp fra kredittkortkonto til en brukskonto. Overføringen er renteberegnende fra og med den dagen overføringen finner sted, og følger vanlig betalingsoppgjør. Det betyr at overføringen ikke bokføres din brukskonto før etter 1-2 virkedager.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det forsikring tilknyttet kredittkortet?

Alle som har kredittkort hos oss har også reiseforsikring i kortet. Forsikringen koster ikke noe ekstra og du trenger heller ikke å melde fra om at du ønsker forsikringen.
Du finner mer informasjon om reiseforsikring i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Finner jeg kontonummeret mitt i bankkortnummeret?

Kontonummeret ditt er ikke en del av bankkortnummeret. Du finner kontonummer ditt på baksiden av bankkortet ditt. Du finner også kontonummeret ditt når du er innlogget i nettbanken din under Mine kort.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg bankkort?

Du bestiller bankkort i nettbanken eller i appen. Velg "Mine kort" og "Bestill kort". 

Rett etter du har bestilt kortet kan du aktivere det for bruk i Samsung Pay eller Google Pay. Du kan også gjøre det under Mine kort. Det tar omtrent en uke før du mottar kortet i posten.

Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gang du betaler med det. Det må du gjøre selv om du har aktivert kortet for Samsung Pay eller Google Pay.

Årsavgiften er 295 kroner per kort. Kortet er gebyrfritt i bruk både i Norge og i utlandet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er snart 18 år, når kan jeg søke om lån, kontokreditt og kredittkort?

Hvis du allerede har et bankkort, det hvite, beholder du bare det og trenger ikke å bestille nytt. Fra dagen du fyller 18 vil beløpsgrensene heves. Dersom du ikke har bankkort, kan du bestille bankkort her.

Når du er blitt 18 år må du nok dessverre begynne å betale årsavgift på 295 kroner for kortet ditt. Du har fra fylte 18 år tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din; aksje- og fondssparing, opprette sparekonto, kontokreditt og kredittkort. Du vil fra fødselsdagen din også ha tilgang til bil- og boliglånssidene våre. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bestille bankkort til en annen person?

Du kan bestille tilleggskort til en annen person som har et kundeforhold hos oss. Kundeforholdet må være opprettet med BankID eller ha legitimert seg med pass på Posten for uthenting av postforsendelsen. Han eller hun trenger ikke å ha opprettet en konto, men altså et eget kundeforhold. Årsaken til det er at vi er pålagt å foreta en legitimasjonskontroll av alle som får et kort hos oss  

Det er viktig at du skriver inn korrekt navn og personnummer i forhold til det som er registrert hos Folkeregisteret. 

Om alle kriterier er innfridd, men du får likevel ikke gjennom søknaden, ta kontaktpå telefon eller chat så skal vi undersøke for deg.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har tilleggskort på en annen persons konto, kan jeg se kortet i nettbanken min?

Du kan se tilleggskortet ditt under Mine kort. Her kan du også se hvilket kontonummer kortet ditt er knyttet til, hvem som eier kontoen og om kortet er sperret for netthandel. 

Kontoeier kan aktivere kortet under Mine kort før du tar det i bruk. Kortet kan også aktiveres ved at du bruker chip og PIN-kode første gangen du skal betale med det.

Hvis du har et kredittkort som tilleggskort, kan du ikke se hvor mye kreditt som er innvilget, saldo eller disponibelt beløp.

Du kan slette tilleggskortet i nettbanken eller i appen hvis du ikke vil ha det lenger. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg om kortet er åpnet/sperret for netthandel?

I nettbanken kan du velge innstillinger for netthandel. Er det haket av for kortet, betyr det at kortet er åpnet opp for netthandel. Ingen avhaking betyr at kortet er sperret for netthandel. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.