Du må skrive inn eller velge en dato fra kalenderen for regionsperre. Du velger fritt en dato for når regionsperren automatisk settes tilbake. Du endrer regionsperren i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
For å få flere detaljer på transaksjonene i kontoutskriften, må du velge ønsket måned under Vis periode. Her vil du kun se bokførte transaksjoner. Reservasjonene vil vises når de er bokførte.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du trenger ikke å bestille et nytt kort når du har fylt 18 år. Kortet du har nå, det hvite, beholder du bare. Beløpsgrensene heves innen en måned etter 18-årsdagen din. Hvis du ikke har bankkort, kan du bestille bankkort i nettbanken.
Nå er du blitt voksen og må nok dessverre begynne å betale årsavgift på 295 kroner for kortet ditt. Fra fylte 18 år har du tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din: aksje- og fondssparing, opprette sparekonto, kontokreditt og kredittkort. Du vil på fødselsdagen din også få tilgang til bil- og boliglånssidene våre.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Årsavgiften er gratis til du blir myndig og fyller 18 år. Da må du nok begynne å betale. Årsavgiften på 295 kroner blir da automatisk belastet konton din.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Dersom du trenger å hente ut en bekreftelse på fødselsattest og en bekreftelse på foreldreansvar, kan du gjøre det på skatteetaten.no:
I følge Skatteetaten selv, er behandlingstid hos dem cirka tre dager, i tillegg kommer postgang.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du sperrer kortet. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon + 47 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kortet ditt blir automatisk fornyet måneden før det nåværende kortet ditt går ut på dato. Kortet er gyldig til og med siste dag i utløpsmåneden som er preget på kortet ditt. For eksempel 05/20 vil være gyldig til og med 31.05.2020.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du sletter kredittkortet ditt under Mine kort i nettbanken. Det er ikke mulig å slette et kredittkort som er sperret.
Ring oss umiddelbart på +47 55 26 00 00 hvis kortet ditt er mistet eller stjålet. Sperretjenesten er alltid åpen.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ta kontakt med oss snarest på 55 26 00 00 eller via chat hvis du oppdager misbruk på kontoen din.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan selv sperre kortet ditt i nettbanken under Konto og Kort i menyen. Velg Mine kort, finn kortet du ønsker å sperre og velg Sperre kort.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan endre regionsperre på kortet ditt i nettbanken.
Du haker av for de regionene du ønsker at kortet skal være gyldig i. Du velger en dato for hvor lenge du ønsker at regionen skal være åpen. Du kan velge minimum en dag, og så lenge du vil. Du kan ikke sette regionsperre i Norge.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Regionsperre gjelder ikke ved netthandel. Kun ved fysisk bruk i terminal. Du kan sperre for netthandel når du er innlogget i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kortet må aktiveres før det slettes. Ha kortet foran deg og følg veiledningen på skjermen. Deretter sletter du kortet. Makuler kortet ved å klippe det i biter.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kredittkortet kan brukes på alle bankterminaler og minibanker som har Visa sin logo. Kortet brukes sammen med PIN-koden din som du henter i nettbanken.
På visa.no kan du søke på minibanker over hele verden, helt ned til gatenivå i den byen du skal til.
Kredittkortet er sperret for spill på internett.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kredittkortet har ingen årsavgift og er helt gebyrfritt i bruk, både i Norge og utlandet
Ved kontantuttak i minibank og overføring fra kredittkortkonto, betales rente for uttaksbeløpet fra uttaksdato. I utlandet kommer det et valutapåslag.
Du kan se prislisten vår for kort her.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Internasjonale kort, som Visa, er den enkleste, tryggeste og mest effektiv betalingsmåten på internett. Tar du noen forholdsregler og utviser nettvett, er det trygt å handle på nettet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ved bruk av kredittkort i Danmark kan det påløpe et gebyr som brukerstedet legger inn i summen på det du skal betale. Det gjelder uansett hvilken bank du har kort tilknyttet. Bakgrunnen for det er at Danmark er det eneste landet som har en såkalt «splittmodel», som tillater gebyr for kredittkort, men ikke for bankkort.
Det er opp til butikken selv om de legger til gebyr på kredittkort, eller om det skal være gratis for kortholder. Gebyret skal ikke overstige utgiften som butikken har til kortutstederen.
Gebyret for internasjonale kredittkort i Danmark, inkludert norske kredittkort, ligger på 2,5 til 3 %. Vi har dessverre ikke mulighet for å se hvor mye gebyr som er lagt til summen på varen du har kjøpt, da de legger gebyret på summen når du betaler. Det skal fremkomme på kvitteringen du mottar fra brukerstedet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ved varekjøp kan du handle for disponibelt beløp på kredittkortkonto, maksimum kredittgrense i kortet.
For kontantuttak i Norge og innenfor EU er uttaksgrensene:
For kontantuttak i utlandet utenfor EU er uttaksgrensene i minibanker:
Uttaksgrensen i minibanker varierer og kan påvirke størrelsen på beløpet du får ta ut per uttak. Løsningen er å utføre flere kontantuttak. Uttaksgrensen kan ikke endres.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
I disse tilfellene må du betale debetrenter for kredittkortbruk:
Varekjøp med kredittkortet utført i en periode fra første til siste dato i måneden, er rentefritt til og med den 20. i neste måned. Varekjøp har altså en rentefri periode på opptil 50 dager.
Betaler du inn skyldig beløp til kredittkortkontoen ved forfallsdato den 20. og kun har utført varekjøp, må du ikke betale renter. Dersom du ikke betaler hele det skyldige beløpet til forfall, blir det beregnet renter fra den 21. for beløpet du har utestående hos oss.
Dersom du tar ut penger i minibank, overfører til andre kontoer eller betaler regninger fra kredittkortkontoen, blir det beregnet debetrenter fra samme dag. Det samme gjelder betalinger hos Posten og Post i butikk, som Posten anser som et kontantuttak. Med andre ord er det ingen rentefri periode for andre transaksjoner enn varekjøp.
Du kan også bli belastet for en dags rente i tilfeller hvor du betaler tilbake et opptrukket beløp innenfor samme dag. Årsaken til det er at vi ikke kan garantere for hvilken rekkefølge transaksjoner blir bokført på samme dag.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Sikker netthandel skal gjøre det tryggere for deg å handle på nett.
I sikker netthandel inngår en løsning som bidrar til å forhindre uautentisert bruk av Visakortet ditt. "Verified by VISA" som løsningen heter, gjør at kortet ditt og nettbutikken du handler i, blir autentisert ovenfor hverandre når du skal utføre en handel.
I tillegg kan du manuelt stenge eller åpne Visakortet ditt for netthandel i nettbanken. Endringene trår i kraft umiddelbart etter at du har stengt eller åpnet kortet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Vi tilbyr kun kort uten bilde. Å tilby kort med bilde vil være svært ressurskrevende for oss, og for å opprettholde gebyrfriheten har vi derfor valgt å ikke tilby kort med bilde.
Kortene våre tilfredsstiller alle krav til sikkerhet, og dekker alle behov knyttet til banktjenesten vår.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kortet ditt kan ha skadet chip eller avmagnetisert stripen. Kortet ditt kan ha blitt avmagnetisert dersom:
Du får melding om Ugyldig kort i minibank/terminal hvis kortet er avmagnetisert. Da må du erstatte kortet i nettbanken: Rebestilling av kort er kostnadsfritt og du beholder samme PIN-kode.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan ha inntil 9 kort knyttet til samme konto. Du kan selv velge hvilke kontoer du ønsker å ha kortene på og om kortene skal utstedes til deg selv eller til annen person. Du bestiller kort i nettbanken.
I tillegg til bankkort kan du ha kredittkort til deg selv og/eller annen person.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Når du har bestilt et bankkort får du en e-post med bekreftelse på at bestillingen er i orden. Du kan også sjekke kortbestillingen under Mine kort.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kortbestillingen kan slettes samme dag som den er gjort. Ta kontakt på 55 26 00 00 eller chat når du er innlogget i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan se prislisten vår kort ved å klikke her.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
I de fleste tilfeller benyttes kursen som settes når reservasjonen blir gjort. Det finnes noen unntak som bestilling av flybilletter, hotell og leiebil.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
I minibank er beløpsgrensen 9 900 kroner per dag. Ved varekjøp i betalingsterminal kan du bruke kortet inntil det disponible beløpet på kontoen din.
Er du kunde mellom 15 og 18 år?
Beløpsgrense er 5 000 kroner per 7 virkedager. Ved varekjøp i betalingsterminal kan du bruke kortet inntil 10 000 kroner per sju virkedager. For netthandel gjelder beløpsgrensen 10 000 kroner per 7 virkedager.
Beløpsgrenser for ungdomskort finner du i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Varekjøp i butikk og netthandel
Beløpsgrensen på bruk av kort ved varekjøp er inntil disponibelt beløp på konto.
Kontantuttak i norske minibanker
Beløpsgrensen i kortet på 9 900 kroner hver dag.
Kontantuttak i utenlandske minibanker
Beløpsgrensen i kortet er 25 000 kroner per dag, og maksimum 50 000 kroner i løpet av fire dager.
Merk at uttaksbeløp kan variere i ulike minibanker og begrense beløpet du kan ta ut. En løsning kan da være å gjøre flere uttak.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Det er mulig å bestille inntil 9 kort per konto.
Det koster 295 kroner i året for et bankkort. På kredittkort er det ingen årsavgift. Du bestiller et nytt kort i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ved å rebestille kortet i stedet for å bestille et nytt, blir du ikke belastet for ny årsavgift. Hvis du velger alternativet Bestill kort, lages et helt nytt kort med ny kortavtale. Da blir årsavgiften på 295 kroner belastet på nytt.
Erstatningskortet får samme PIN-kode som det gamle hvis du ikke endrer den. Du får spørsmål om du vil endre PIN-koden når du går gjennom bestillingen. Husk at du alltid kan se koden din ved å velge Vis PIN.
Det nye kortet kommer i posten innen en ukes tid. Du kan ta det i bruk så snart du mottar det. Det gamle kortet slutter å fungere etter 30 dager.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Varekjøp
Beløpsgrensen ved varekjøp i inn- og utland er inntil 5 000 kroner per transaksjon og inntil 5 000 kroner i samlet bruk i løpet av syv dager.
Uttaksgrenser minibank inn- og utland
Beløpsgrensen er på inntil 2 500 kroner per 7 dager i Norge. Kortet kan brukes i kortterminal på det resterende beløpet inntil grensen på 5 000 kroner. Beløpsgrensen i utlandet er 5 000 kroner per 7 dager i utlandet.
Kontaktløs betaling
Maks beløp per handel er 500 kroner. For beløp over 500 kroner må du fortsatt bruke chip og PIN-kode. Ved jevne mellomrom blir du spurt om å bruke PIN-koden for å bekrefte at du er riktig eier av kortet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan hente PIN-koden til ungdomskortet i nettbanken til den voksne som har bestilt det.
Ha kortet foran deg og følg veiledningen på skjermen. PIN-koden blir ikke sendt i posten.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Det finnes ingen begrensninger for antall kort du kan bestille, men inntil ni kort per konto. Vi anbefaler alltid at det åpnes en egen konto som ungdomskortet knyttes til. Du kan åpne en ny konto i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Om du har et kontaktløst kort trenger du bare å ha kortet foran terminalen for å betale. Om beløpet er over 500 kroner blir du bedt om å taste PIN-kode. Du kan også velge å bruke kortet på vanlig måte med å sette det inn i terminalen og bruke PIN-kode. Den kontaktløse funksjonen er en tilleggstjeneste som gjør betalingen enklere for deg. Du velger selv om du vil betale kontaktløst eller med PIN-kode.
Første gang du bruker kortet må du sette det inn i kortterminalen og taste PIN-koden din. Neste gang kan du betale kontaktløst.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kontaktløs betaling følger internasjonale standarder. Maksbeløp per handel er 500 kroner. For beløp over 500 kroner må du fortsatt bruke chip og PIN-kode. Av og til blir du spurt om å bruke PIN-koden for å bekrefte at du er riktig eier av kortet. Ungdomskortet er også knyttet til foreldrenes kundeforhold. Det gjør at foreldrene har full kontroll på pengene og kortbruken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du bestiller nytt bankkort i nettbanken eller i appen. Det sperrede kortet finner du under «Konto og Kort», «Mine kort». Velg «Erstatt kort». Etter at du har bestilt kortet tar det omtrent en uke før du mottar kortet i posten. Hvis kortet har vært aktivert for Apple Pay eller Google Pay blir det automatisk oppdatert når du erstatter det. Da kan du med en gang betale med telefonen din.
Hvis du ikke har lagt kortet til i Apple Pay eller Google Pay kan du gjøre det rett etter bestilling, eller under Mine Kort i appen. Da kan du bruke mobilbetaling selv om du ikke har fått kortet i posten.
Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gangen du betaler med det. Det må du gjøre selv om du har aktivert kortet for Apple Pay eller Google Pay. Hvis du ikke husker PIN-koden, kan du se den under Mine kort ved å velge Vis PIN.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Vi kan dessverre ikke oppgi konkrete krav for å få innvilget søknad om kredittkort, men alt du oppgir i søknaden blir tatt med i vurderingen. Du får svar umiddelbart etter at du har fullført søknaden i nettbanken. Vi informerer deg da om du får kredittkort og hvor mye du får i kreditt.
Betingelsene våre for å innvilge kreditt vurderes og tilpasses hele tiden. Hvis søknaden din har blitt avslått, kan du gjerne prøve å legge inn en ny søknad på et senere tidspunkt.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan søke om kredittkort i nettbanken eller i appen.
Du får svar på hvor mye kreditt vi kan tilby deg med en gang, og du mottar kortet innen en uke. Kortet blir sendt til folkeregistrert adresse.
Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gangen du betaler med det. Hvis du ikke husker PIN-koden, kan du se den under Mine kort ved å velge Vis PIN.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Regionsperre er ikke det samme som å sperre kortet. Hvis kortet ditt er mistet, stjålet eller misbrukt er det viktig at du sperrer kortet straks du oppdager det. Du kan sperre kortet ditt under Mine kort ved å trykke på kortet og velge Sperre kort. Trenger du hjelp, kan du selvfølgelig ringe oss for å sperre kortet. Ring til Teller på 815 00 500 eller oss på 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Det er personen som har opprettet kortet i sitt kundeforhold som må sette regionsperre
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ved bruk av kort i utlandet eller ved uttak av en annen valuta, blir det brukte beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som brukes er den kursen VISA oppnår hos bankforbindelsene sine, pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 2,00 % av det vekslede beløpet. Sbanken tar ikke et eget gebyr for bruk av kort i utlandet eller ved uttak av valuta. Det kan være at brukerstedet eller minibanken legger på et gebyr.
Renten for kredittkort beregnes fra uttaksdato i minibank eller hvis du overfører ut fra kredittkortkontoen din.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du blir fakturert for hele utestående saldo per den første i hver måned. Skyldig beløp blir automatisk trukket fra den kontoen du har valgt som belastningskonto. Du må betale 3,5 % av skyldig beløp, likevel ikke mindre enn 400 kroner. Hvis du endrer til å betale minstebeløpet, blir det selvsagt beregnet renter.
Ønsker du å betale et større beløp kan du enten endre beløpet når fakturaen vises i forfallsoversikten, eller du kan foreta en overførsel til kredittkortkontoen din. Du kan når som helst overføre fra brukskontoen din til kredittkortkonto, eller fra en annen bank. Hvis du ikke endrer selve fakturabeløpet selv, vil kontoen bli belastet for det resterende skyldige fakturabeløpet. Overføringer til kredittkortkonto utført mellom 1.-19. vil også justere ned forfallet som ligger i Forfallsoversikten din.
Forfallsdatoen den 20. i måneden kan ikke endres. Om du har overført til kredittkortkontoen før den 20. blir fakturabeløpet redusert tilsvarende.
I praksis vil det si at dersom du har valgt å betale minimumsbeløpet, men selv overfører hele minimumsbeløpet eller mer til kredittkortkontoen tidligere enn den 19., klokken 22.00, vil ikke kontoen bli belastet for fakturabeløpet den 20. Om du likevel gjør en endring på fakturaen, er det den siste endringen som er gjeldende, og innbetaling på kredittkortkonto gjort i forkant av endringen vil gå som ekstra innbetaling.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ungdomskortet vårt er grønt og har lavere beløpsgrenser. Bankkortet som kan bestilles i nettbanken til kunder mellom 15-18 år, eller som et tilleggskort til en person i samme aldersgruppe, er utseendemessig likt et vanlig bankkort, men med høyere beløpsgrenser enn ungdomskortet.
Hvis en voksen kunde oppretter et tilleggskort i sitt kundeforhold, er det den voksne som står som eier av kortet og det er den voksnes penger som brukes. Den voksne er ansvarlig for tilleggskortet og er ansvarlig dersom kontoen settes i overtrekk. Dersom en person mellom 15-18 oppretter eget kundeforhold og bestiller bankkort selv, er det ungdommen selv som er ansvarlig og andre kan i utgangspunktet ikke få innsyn på kundeforholdet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Hvis du allerede har et bankkort, det hvite, beholder du bare det og trenger ikke å bestille nytt. Fra dagen du fyller 18 vil beløpsgrensene heves. Dersom du ikke har bankkort, kan du bestille bankkort her.
Når du er blitt 18 år må du nok dessverre begynne å betale årsavgift på 295 kroner for kortet ditt. Du har fra fylte 18 år tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din; aksje- og fondssparing, opprette sparekonto, kontokreditt og kredittkort. Du vil fra fødselsdagen din også ha tilgang til bil- og boliglånssidene våre.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan bestille ungdomskort til ungdommer mellom 12 og 15 år. Du knytter kortet til den kontoen du selv ønsker og kan for eksempel kalle kontoen for ungdommens navn. På den måten får du en grei oversikt i nettbanken din.
For å bestille et ungdomskort må begge foreldre / foresatte være kunde hos oss. Kundeforholdet må ha vært opprettet med BankID eller legitimert seg med pass på Posten. Dersom den andre foresatte ikke per i dag er kunde, kan kundeforholdet enkelt opprettes ved å trykke på Bli kunde og Bli kunde med BankID på nettsiden vår. Alternativt velge Bli kunde via Posten og legitimere seg med pass når forsendelsen er klar for henting på Posten.
Hvis vi trenger dokumentasjon ved bestilling av ungdsomkortet, vil det være fødselsattesten til ungdommen vi etterspør. Dersom du ikke har denne, kan den bestilles via skatteetaten.no:
I følge Skatteetaten selv, er behandlingstid hos dem ca. tre dager, i tillegg kommer postgang.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Årsaken til at kunder mellom 15-18 år med egen nettbank ikke blir belastet for årsavgift for bankkort, ikke blir belastet for SMS-banken og SMS-varsling, er at mindreårige ikke skal pådra seg gjeldsforpliktelser. Vi belaster automatisk fra kundens konto, og hvis det ikke er dekning kan kontoen settes i overtrekk.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan ikke sende kopi av pass i stedet for fødselsattest når du skal bestille ungdomskort. Vi må ha fødselsattesten til ungdommen og dersom du ikke har den, kan du enkelt bestille den på skatteetaten.no:
I følge Skatteetaten selv, er behandlingstid hos dem cirka tre dager, i tillegg kommer postgang.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan bestille tilleggskort til en annen person som har et kundeforhold hos oss. Kundeforholdet må være opprettet med BankID eller ha legitimert seg med pass på Posten for uthenting av postforsendelsen. Han eller hun trenger ikke å ha opprettet en konto, men altså et eget kundeforhold. Årsaken til det er at vi er pålagt å foreta en legitimasjonskontroll av alle som får et kort hos oss
Det er viktig at du skriver inn korrekt navn og personnummer i forhold til det som er registrert hos Folkeregisteret.
Om alle kriterier er innfridd, men du får likevel ikke gjennom søknaden, ta kontaktpå telefon eller chat så skal vi undersøke for deg.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Pinkode
Minibank og varekjøp
Tyveri og svindel
Sperring av kort
Ha alltid et nummer til sperretjeneste tilgjengelig, i tilfelle uhellet oppstår og du må sperre kortet ditt. Ring oss på 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Det er kun kontoeier som kan bestille kort på en konto.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Velger du å betale minstebeløp på forfallsdato, kan du søke om to betalingsfrie måneder.
For å få betalingsfri måned må du ha hatt tre måneder med innbetalinger etter hverandre som er betalt senest på forfallsdato.
I løpet av 12 måneder kan du maksimalt få to betalingsfrie perioder, og du kan ikke ha to betalingsfrie måneder etter hverandre.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Dersom du selv har sperret kortet ditt i nettbanken, kan du oppheve sperren. Det må du kun gjøre dersom du har kontroll på hvor kortet har vært, og du vet at ingen har hatt mulighet til å kopiere det. Hvis kortet har vært på et sted hvor andre kan ha hatt tilgang til det, må du ikke åpne kortet. Dersom du har ringt inn til oss og vi har sperret kortet ditt vil det ikke være mulig å oppheve sperren.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du finner kontoutskrift for kredittkort i nettbanken. Velg Kredittkort i nedtrekksmenyen i feltet For konto.
Perioden for kredittkortet er fra den første til den siste i måneden og transaksjonenen i perioden er grunnlaget for forfall som skal betales den 20. i neste måned.
I nedtrekksmenyen i kontoutskriften din kan du i feltet Vis periode velge ønsket periode.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Vi kan dessverre ikke oppgi konkrete krav for å få innvilget søknad om kredittkort. Søknaden din blir behandlet basert på informasjon vi har om deg i våre kunderegistre, opplysninger fra offentlige registre og det du oppgir i søknaden.
Betingelsene våre for å innvilge kreditt vurderes og tilpasses hele tiden. Hvis søknaden din har blitt avslått, kan du gjerne prøve å legge inn en ny søknad på et senere tidspunkt.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan overføre disponibelt beløp fra kredittkortkonto til en brukskonto. Overføringen er renteberegnende fra og med den dagen overføringen finner sted.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Alle som har kredittkort hos oss har også reiseforsikring i kortet. Forsikringen koster ikke noe ekstra og du trenger heller ikke å melde fra om at du ønsker forsikringen.
Du finner mer informasjon om reiseforsikring i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du velger selv hvor mye av det utestående beløpet du betaler hver måned, så lenge det er over minstebeløpet. Du kan endre beløpet som skal betales ved å endre beløpet på kredittkortfakturaen. Både hele utestående beløp og minstebeløp står på fakturaen.
Minste månedlige innbetaling er 3,5 prosent av beløpet du skylder per den siste dagen i måneden, minimum 400 kroner. Hvis du ønsker å betale et større beløp kan du enten endre beløpet i forfallsoversikten eller gjøre en ekstra overføring til kredittkortkontoen din.
Hvis du har valgt å betale minstebeløpet på forfallsdato, kan du søke om to betalingsfrie måneder innenfor en periode på 12 måneder. Det gjør du under kredittkortfaktura.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan betale til kredittkortkontoen din fra en annen bank. Du finner kontonummeret ditt i totaloversikten og under kontoinformasjon.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Belastningskonto kan du endre under kontoinformasjon.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan enkelt endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen din. Du må minimum betale minstebeløpet. Hvis du ikke endrer det, trekker vi hele beløpet du skylder. Ønsker du å endre fast innbetalingsbeløp fra minimumsbeløp til hele skyldige beløp, og omvendt, gjør du det under Kontoinformasjon (Meny, Konto og kort, Kontoinformasjon). Endringene gjelder fra neste faktura.
Hvis du ønsker å gjøre endringer på en faktura som allerede er produsert, kan du endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen. Både beløp du skylder og minstebeløp står i fakturaen. Den finner du under Mine kort og Forfallsoversikt.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kontonummeret ditt er ikke en del av bankkortnummeret. Du finner kontonummer ditt på baksiden av bankkortet ditt. Du finner også kontonummeret ditt når du er innlogget i nettbanken din under Mine kort.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du må ha norsk personnummer og være registrert som bosatt i Norge. Vi stiller ellers ingen andre krav til deg.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du bestiller bankkort i nettbanken eller i appen. Velg "Mine kort" og "Bestill kort".
Rett etter du har bestilt kortet kan du aktivere det for bruk i Apple Pay eller Google Pay. Du kan også gjøre det under Mine kort. Det tar omtrent en uke før du mottar kortet i posten.
Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gang du betaler med det. Det må du gjøre selv om du har aktivert kortet for Apple Pay eller Google Pay.
Årsavgiften er 295 kroner per kort. Kortet er gebyrfritt i bruk både i Norge og i utlandet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ta kontakt på 55 26 00 00 eller chat når du er innlogget i nettbanken, så hjelper vi deg. Vi er tilgjengelige mellom klokken 07 og 22, alle hverdager. I helgene har vi åpent fra 10 til 18.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
I det du handler med kortet ditt undersøkes det om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres. Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens saldo forblir uendret. Når transaksjonen belastes kontoen din blir saldo redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.
Visa-transaksjoner belastes alltid konto med dagens valutakurs satt av Visa. Beløpet som ble reservert da du brukte kortet kan derfor avvike fra det beløpet som blir bokført.
Hensikten med reservasjonen er å sikre at det er dekning på konto når bokføring finner sted.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Vi tar ikke gebyr for uttak i minibank.
Når du tar ut penger i minibank i utlandet legges det på 2,00 % på kursen, på samme måte som ved varekjøp i utlandet.
I noen norske minibanker kan du kjøpe utenlandsk valuta mot å betale et vekslingsgebyr for tjenesten. Gebyret må du betale uansett hvilket kort du bruker, og det går i sin helhet til banken som eier minibanken.
Vi anbefaler at du alltid velger lokal valuta ved uttak i minibank i utlandet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Fra og med 1. juni 2010 trådde det i kraft nye forskrifter mot pengespill. Lov om endringer i pengespill- og lotterilovgivningen ble vedtatt av Stortinget den 4. desember 2008. Forbudet gjelder både ved spill på internett og ved bruk av kortet i betalingsterminal til spill i utlandet.
Formålet med forskriften er å sikre et regulert og kontrollert tilbud av pengespill gjennom å begrense tilgangen til pengespill som ikke har norsk tillatelse. Etter 1. juni 2010 er det forbudt for banker å formidle betaling av innsats og gevinst i pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
Vi forholder oss til norsk lov. Har du spørsmål om slike betalinger må du kontakte brukerstedet. Norsk Tipping og Norsk Rikstoto er ikke påvirket av forbudet.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Minibankuttak som blir gjort i helgen (fredag, lørdag eller søndag) blir valutert fredag, mens varekjøp som er gjort i samme periode blir valutert mandag. Det er likt for alle banker.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Enkelte varekjøp inneholder ingen informasjon i tekstfeltet. De kan være ført ved hjelp av reserveløsning. Når brukerstedet ikke oppnår kontakt med bankens datasentral på betalingstidspunktet, får ikke brukerstedet bekreftet at betalingen er godkjent. I stedet for å avvise betaler så vil slike transaksjoner bli ført manuelt av brukerstedets bankforbindelse, gjerne en stund etter at handelen har funnet sted.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Løsningen er ikke tilgjengelig for Sbankens kunder.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Hvis du allerede har et kort, og ønsker å endre pregenavn, kan du erstatte kortet ditt i nettbanken. I kortveiviseren vil du få mulighet til å oppdatere navnet ditt mot Folkeregisteret.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Sperr bankkortet eller kredittkortet umiddelbart. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon 55 26 00 00.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du sletter kort under Mine kort i nettbanken. Hvis kortet er sperret, kan du ikke slette det.
Er kortet mistet eller stjålet, kan du sperre det ved å ringe oss på 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan hente PIN-koden til kortet ditt i nettbanken eller i appen.
Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes to ganger for hver innlogging.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Kortet kan brukes over alt, også på nett hvis foresattet har tillatt det i nettbanken sin. Du kan bruke det kontaktløst, hvis brukerstedet tilbyr det. Kortet blir avvist ved manglende dekning på konto.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Da må du straks sperre kortet ditt. Det gjør du selv i nettbanken under menyvalget Konto og Kort. Finn kortet du skal sperre under Mine kort og velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon 55 26 00 00 eller ta kontakt med oss på chat, så undersøker vi nærmere for deg.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Har du sperret kortet selv i nettbanken, kan du enten oppheve sperren hvis kortet kommer til rette eller erstatte det om det ikke gjør det. Du kan erstatte kortet ditt i det du sperrer det, eller du kan gå inn og gjøre det siden hvis kortet ikke dukker opp. Det belastes i så fall ingen ny årsavgift. Velger du å bestille helt nytt kort, blir ny årsavgift belastet din konto.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan søke om ett kredittkort til deg selv og ett til samboer eller ektefelle.
Samboer eller ektefelle må være registrert i folkeregisteret med lik bostedsadresse som deg og ha opprettet et kundeforhold hos oss med BankID eller ha legitimert seg på posten for uthenting av postforsendelsen. Personen trenger ikke å ha opprettet en konto.
Du må bestille kredittkort til deg selv før du kan søke om kort til samboer/ektefelle.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan hente PIN-koden til kortet ditt under Mine Kort.
Ha kortet ditt foran deg og følg veiledningen på skjermen. PIN-koden blir ikke sendt i posten.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gangen du betaler med det. Hvis du ikke husker PIN-koden, kan du se den under Mine kort ved å velge Vis PIN.
Første gang du bruker kortet må du sette det inn i kortterminalen og taste PIN-koden din. Neste gang kan du betale kontaktløst.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ved å sette regionsperre for områder du ikke oppholder deg i vil kortet ditt bli avvist ved bruk i det området. Regionsperren kan forhindre at kort som er kopierte blir misbrukt.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
For å øke sikkerheten har vi valgt å ha regionsperre på alle våre kort. Sperren kan forhindre at kort som er kopierte blir misbrukt.
Ved å sette regionsperre for områder du ikke oppholder deg i vil kortet ditt bli avvist ved bruk i det området. Regionsperre gjelder ikke for netthandel. Du kan sperre kortet for netthandel i nettbanken.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Når du handler med kortet ditt undersøkes det om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres. Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens saldo forblir uendret. Når transaksjonen belastes din konto blir saldo redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.
Visa-transaksjoner belastes konto med dagens valutakurs satt av Visa.
Beløpet som ble reservert da du brukte kortet kan derfor avvike fra det beløpet som blir bokført.
Hensikten med reservasjonen er å sikre at det er dekning på konto når bokføring finner sted.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
I kontoutskriften får du tilgang til transaksjoner 10 år tilbake i tid, i tillegg til transaksjonene for dette året. Velg Egendefinert under menyvalget Vis periode for å søke på mer enn en måned om gangen.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ja, i kontoutskriften kan du søke etter enkelttransaksjoner ved å velge Flere valg.
Om du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen. Hvis du leter etter en spesiell transaksjon kan du søke på tekst fra kontoutskriften, navn på mottaker eller avsender.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan søke etter en bestemt transaksjon i kontoutskriften ved å velge menyvalget Flere valg. Du kan spesifisere søket med dato, beløp og brukerstedets eller mottakerens navn i feltet Beskrivelse.
Dersom du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under menyvalget Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen.
Du kan kun søke i kontoutskriften på en konto av gangen.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan se tilleggskortet ditt under Mine kort. Her kan du også se hvilket kontonummer kortet ditt er knyttet til, hvem som eier kontoen og om kortet er sperret for netthandel.
Kontoeier kan aktivere kortet under Mine kort før du tar det i bruk. Kortet kan også aktiveres ved at du bruker chip og PIN-kode første gangen du skal betale med det.
Hvis du har et kredittkort som tilleggskort, kan du ikke se hvor mye kreditt som er innvilget, saldo eller disponibelt beløp.
Du kan slette tilleggskortet i nettbanken eller i appen hvis du ikke vil ha det lenger.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
I nettbanken kan du velge innstillinger for netthandel. Er det haket av for kortet, betyr det at kortet er åpnet opp for netthandel. Ingen avhaking betyr at kortet er sperret for netthandel.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.