Hopp til innhold

Etter fusjonen med DNB 2. mai 2023 er Sbanken et konsept levert av DNB Bank ASA. Det er DNB Bank ASA som er juridisk avtalepart for og leverandør av alle tjenester i Sbanken-konseptet. Denne siden ble sist oppdatert da Sbanken var et selvstendig finansforetak.

Hjelp

Innlogging

Hva betyr operativsystem?

Den mest grunnleggende programvaren som kjører på en datamaskin. Alle datamaskiner har et operativsystem som blant annet kan brukes til å starte opp og kjøre andre programmer.
Operativsystemet utfører viktige oppgaver som å ta imot inndata fra tastatur og mus, sende utdata til skjermen, holde rede på filer og kataloger på disken, samt kontrollere de ulike enhetene i maskinen (disker, skrivere).

Eksempler på operativsystemer er Windows XP, Windows NT, DOS, Unix.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr trojaner?

En trojaner er et ondsinnet program som utgir seg for å være noe annet enn det er, eksempelvis et legalt program eller spill. Når brukeren prøver å kjøre eller installerer dette programmet vil datamaskinen infiseres med ondsinnet kode som spyware, virus, etc. Trojaneren legger inn skadelig programvare og bruker den som et angrepsverktøy.

For utfyllende informasjon se nettvett.no og norsis

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg benytte engangspassord hver gang jeg skal logge inn i nettbanken?

Ja. For ytterligere å øke sikkerheten i nettbanken har vi innført bruk av engangspassord ved hver innlogging. Innlogging vil bare ta et par sekunder ekstra, og vil være godt beskrevet på innloggingssiden.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr kryptert?

En prosess der informasjon modifiseres for å hindre uvedkommende i å lese informasjonen. For å lese teksten må prosessen reverseres (informasjonen dekrypteres), med andre ord skjules i en mengde annen informasjon. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr LAN?

LAN står for Local Area Network - lokalt nettverk. Et lokalt nettverk brukes til transport av data mellom datamaskiner og andre enheter i nettverket. Nettverket er av forholdsvis begrenset omfang, vanligvis begrenset til samme bygning. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Windows Update?

Microsoft sine sider for oppdatering og nedlasting av Microsoft programmer. Klikk her for å gå til Windows Update.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Java?

Java er et programmeringsspråk utviklet av Sun Microsystems. Java-kildekode kompileres til et format som kalles byte-kode, som deretter kan kjøres av en Java-interpreter.

Java-interpretere finnes for de fleste operativsystemer, inkludert Windows, Unix og Mac, og kompilert Java-kode kan derfor kjøre på de fleste datamaskiner. Java inneholder en rekke funksjoner som gjør at språket egner seg spesielt godt for World Wide Web. Blant annet kan nyere Web-lesere laste ned små såkalte Java-applets og kjøre disse inne i Web-leseren, i teorien uavhengig av maskinvareplattform.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr IP adresse?

En adresse som identifiserer en datamaskin eller en enhet i et TCP/IP-nettverk. Nettverk kan bruke TCP/IP-protokollen til å rute meldinger basert på IP-adressen til mottakeren. Formatet til en IP-adresse er en 32-bits numerisk adresse, skrevet som fire tall separert med punktum. Hvert tall kan være fra 0 til 255. Eksempel på IP-adresse: 3.240.50.160. Du kan sjekke din IP adresse enkelt på internett, ved for eksempel å gå hit.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr brannmur?

Et system som forhindrer uautorisert tilgang til/fra et privat nettverk. En brannmur brukes ofte mellom lokale nettverk som er tilknyttet Internett, for å hindre at uvedkommende utenfra skal kunne aksessere ressurser i det lokale nettverket. Brannmuren kontrollerer alle meldingene, og blokkerer alt som ikke tilfredsstiller det aktuelle sikkerhetsnivået. Ulike brukere kan ha ulike sikkerhetsnivåer, ved at brukerne identifiseres med brukernavn og passord.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr ActiveX?

En adresse som identifiserer en datamaskin eller en enhet i et TCP/IP-nettverk. Nettverk kan bruke TCP/IP-protokollen til å rute meldinger basert på IP-adressen til mottakeren. Formatet til en IP-adresse er en 32-bits numerisk adresse, skrevet som fire tall separert med punktum. Hvert tall kan være fra 0 til 255. Eksempel på IP-adresse: 3.240.50.160. Du kan sjekke din IP adresse enkelt på internett, ved for eksempel å gå hit.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr fil?

En samling data som er lagret som én enhet. Data lagret på en harddisk er lagret som filer, hvor hver fil har sitt filnavn som er unikt i den katalogen filen ligger i. Eksempler på filer kan være programfiler (som kan startes opp), dokumenter (brev) og lydfiler. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Sbanken sin forside med Internet Explorer?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Sbanken sin forside, er problemet sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript. Det sjekker du på følgende måte:

  • Velg Verktøy (Tools)
  • Velg Alternativer for Internett (Internet Options)
  • Velg Sikkerhet (Security)
  • Merk av ikonet for Internett
  • Klikk på Egendefinert nivå (Custom level)
  • Bla nedover til du kommer til Scripting - Activ Scripting
  • Kontroller at det står hake på Aktiver (Enable)
  • Klikk OK til du kommer tilbake til nettleseren
  • Trykk så F5 på tastaturet ditt for å oppdatere siden.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan flere brukere logge seg inn i nettbanken fra samme maskin med Mozilla Firefox for Windows?

Ja. I Mozilla Firefox kan det imidlertid i noen tilfeller hende at man ikke får opp boksen for Klient Autentisering. Da har du antakelig valgt at ett bestemt sertifikat skal brukes hele tiden.

Det endrer du på følgende måte:

  • Åpne nettleseren
  • Velg Tools (Verktøy)
  • Velg Options (Instillinger)
  • Velg Advanced (Avansert)
  • Velg Encryption (Krytering)
  • Marker for Ask every time (Spør meg hver gang) i  Certificates (Sertifikater)
  • Trykk OK
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Sbanken sin forside med Mozilla Firefox for Windows?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Sbanken sin forside, er problemet sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript. Det sjekker du på følgende måte:

  • Åpne nettleseren
  • Velg Verktøy (Tools)
  • Velg Instillinger (Options)
  • Velg Innhold (Content)
  • Hak av for Aktiver JavaScript (Enable JavaScript)
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Internet Explorer?
  • Gå til Verktøy (Tools)
  • Alternativer for Internett (Internet Options)
  • Velg deretter Personvern (Privacy)
  • Velg Avansert (Advanced)
  • Her bestemmer du at du vil overstyre automatisk håndtering av informasjonskapsler (cookies) og får dermed valget Tillat (Allow) Cookies. 
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Opera for Windows?
  • Gå til Verktøy (Tools)
  • Velg Innstillinger (Settings)
  • Velg Avansert (Advanced)
  • Informasjonskapsler (Cookies)
  • Sett valgene til Aksepter alle informasjonskapsler (Accept all cookies).
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Mozilla for Windows?
  • Velg Verktøy (Tools)
  • Velg Innstillinger (Options)
  • Velg Personvern (Privacy)
  • Hak av for at du tillater informasjonskapsler (Accept all cookies) 
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Mozilla Firefox for Mac spør etter "Master password for the software security device"?

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke husker passordet, så kan det slettes på følgende måte:

  • Åpne nettleseren
  • Lim inn chrome://pippki/content/resetpassword.xul i adressefeltet og trykk enter
  • Klikk på knappen Reset nederst i høyre hjørne.

Passordet skal nå være slettet. Du kan bli bedt av nettleseren om å lage et nytt passordet som skal beskytte databasen. 

Hvis du ønsker å slippe å bli spurt om dette passordet hver gang du skal logge deg inn i Sbanken så klikker du bare på OK uten å skrive noe i feltene for passord. Nettleseren lager da databasen uten denne ekstra passordbeskyttelsen

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Opera for Mac spør etter "Security password"?

Dersom du nettopp har lastet ned Opera, vil du ikke finne filen som beskrevet i løsningen under. Du må da selv lage deg et passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (både tall og bokstaver). Passordet må skrives inn to ganger, første gangen for å opprette det og andre gangen for å bekrefte det.

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet ned programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke har passordet, er løsningen følgende:

  • Åpne Opera
  • Gå på Help og About Opera
  • Se hvor Opera Directory er lagret
  • Finn frem til mappen på din harddisk, og slett filen opcert6.dat

Du må lage et nytt passord når Opera ber deg om det.

Dersom du ikke finner filen opcert6.dat, og det allerede er laget et passord i Opera som du ikke kjenner til, så er eneste løsning å installere Opera på nytt. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Opera for Windows spør etter "Security password"?

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet ned programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke har passordet er løsningen følgende:

  • Åpne Opera
  • Gå til Help og About Opera
  • Kopier hele teksten bak Opera Directory
  • Lim inn i adressefeltet i Windows utforsker eller Internet Explorer, og trykk enter
  • Slett filen opcert6.dat

Du må nå laste ned nytt sertifikat, og samtidig lage et nytt passord når Opera ber deg om det.

Dersom du nettopp har lastet ned Opera, vil du ikke finne filen som beskrevet i løsningen under. Du må da selv lage deg et passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (både tall og bokstaver). Passordet må skrives inn to ganger, første gangen for å opprette det og andre gangen for å bekrefte det.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stole på sikkerheten i Sbanken?

Sbanken har et høyt sikkerhetsnivå, og vi arbeider hele tiden aktivt for å øke sikkerheten ytterligere, og møte det til enhver tid gjeldende trusselbilde.

I all bankvirksomhet er det en løpende avveining mellom enkelhet og tilgjengelighet, og på den annen side sikkerhet.
Vi fjerner derimot aldri et sikkerhetselement uten å legge til et nytt. Siste endring var at vi erstattet PIN-kode med nettbankpassord. I tillegg må du bekrefte betalinger over gitte beløp med signering med BankID eller et engangspassord. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Sbanken sin forside med Opera for Windows?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Sbanken sin forside, er problemet sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript.

Det sjekker du på følgende måte:

  • Trykk på Verktøy (Tools) øverst i verktøyslinjen til Opera
  • Trykk på Hurtiginnstillinger (Quick Preferences)
  • Kontroller at det er haket av for Aktiver Javascript (Enable Javascript)
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Sbanken sin forside med Opera for Mac?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Sbanken sin forside, er problemet sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript. Det sjekker du på følgende måte:

  • Trykk på Verktøy (Tools) øverst i verktøyslinjen til Opera
  • Trykk på Hurtiginnstillinger (Quick Preferences)
  • Kontroller at det er haket av for Aktiver Javascript (Enable Javascript)
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Sbanken sin forside med Mozilla Firefox for Mac?

Dersom du kun får frem toppmenyen på forsiden, problemet sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript.

Det sjekker du på følgende måte:

  • Åpne nettleseren
  • Velg Firefox i verktøyslinjen
  • Preferences (Valg)
  • Content (Innhold). Her skal det være haket av for Enable JavaScript (Tillat JavaScript).
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor benytter Sbanken engangspassord?

Våre sikkerhetsrutiner testes og utvikles hele tiden for å oppfylle våre sikkerhetskrav. Engangspassord er en videreutvikling av funksjonalitet og sikkerhet i nettbanken i forhold til tilgjengelig teknologi. Vi er svært fornøyde med å ha utviklet en metode som øker sikkerheten og samtidig ivaretar enkelheten for våre kunder.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det mulig at innlogging med Touch ID ikke fungerer selv om telefonen min har fingeravtrykkleser?

Selv om du har fingeravtrykkleser på mobilen, kan du oppleve at det ikke fungerer. Vi vet at det har vært problemer med:

  • Samsung S5 
  • Samsung S6 Edge plus
  • Samsung Note 4 (SM-N910F)
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan velger jeg favoritter?

For å legge til en favoritt på totaloversikten trykker du på ønsket konto og velger Legg til favoritt øverst i høyre i hjørne. For å fjerne den, trykker du på favorittkontoen øverst på siden og velger Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor tilbyr dere ikke innlogging med Touch ID for iPad?

Grunnen til at vi ikke tilbyr innlogging med Touch ID for iPad, er at vi har valgt å ha fokus på mobiltelefoner i første omgang. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre favoritter?

For å legge til en favoritt på totaloversikten, trykker du på ønsket konto og velger Legg til favoritt øverst i høyre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favorittkontoen øverst på siden og velger Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er favoritter?

Du kan ha favorittkontoer som vises øverst på totaloversikten. Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den hvis du ønsker det. 

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger Legg til som favoritt nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger Fjern fra favoritter. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått nytt mobilnummer. Kan dere registrere det for meg?

Du kan legge inn nytt mobilnummer her

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra koderbrikken.

BankID kan brukes straks etter aktivering. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodebrikken og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodebrikke bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodebrikke fra Sbanken-konseptet
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg enten med pass eller norsk nasjonalt ID-kort på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID er gratis.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg få kodebrikke i stedet for kodekort?

Vi erstatter kodekort med kodebrikke. 

Har du ikke kodebrikke bestiller du dette i mobilbanken, eller i appen under Meny - Innlogging og BankID - Kodebrikke. Du får den i posten i løpet av en ukes tid.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du selv endre det ved å logge inn med nettbankpassord og kodebrikke, eller med BankID på mobil om du fortsatt har det.

 Du endrer ditt personlige BankID-passord her

Gjelder det BankID utstedt av en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når BankID-passordet mitt er sperret, eller jeg har glemt det?

Har du BankID fra Sbanken kan du endre BankID-passordet ved å logge inn med kodebrikke og nettbankpassord, eller med BankID på mobil fra Sbanken-konseptet. Her kan du endre passord for BankID fra Sbanken.

Gjelder det BankID fra en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter eller avslutter jeg BankIDen min?

Innlogget i nettbanken under Oversikt - Innlogging og BankID -  BankID - Slett BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har sperret BankIDen min, men nå vil jeg bruke den. Hva gjør jeg?

En sperret BankID blir automatisk slettet 30 dager etter den er sperret, dersom den ikke blir aktivert igjen. Aktiver BankID på nytt i nettbanken under Oversikt - Innlogging og BankID - Aktiver BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan identifiserer jeg meg med BankID?

Det gjør du når du for eksempel logger inn i nettbanken med BankID. Da identifiserer du deg med fødselsnummer, kode fra kodebrikke og ditt personlige BankID-passord. Disse opplysningene verifiseres mot BankID.

På samme måte kan du identifisere deg med BankID på andre brukersteder som tilbyr å logge inn eller signere med BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke BankID fra en annen bank når jeg skal logge inn i Sbanken?

Ja, det kan du. Om du har fått utstedt BankID kan den brukes til innlogging på alle brukersteder som tilbyr dette. BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får opp feilkode når jeg skal logge inn med BankID. Hva gjør jeg?

Noter feilkoden, som ofte begynner med BID og et nummer, og ring oss på 55 26 00 00.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

BankID på mobil fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Får du ikke til å bruke BankID på mobil kan du forsøke følgende:

  • La mobilen være avslått i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og prøv på nytt.
  • Se etter oppdateringer til mobilen. Hvis du finner en tilgjengelig oppdatering, last den ned og slå så telefonen av og på. Prøv å logge inn på nytt.
  • Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås. Telefonen må være åpen tilgjengelig for dialogen.
  • Noen gangher kan W-lan lage problemer for bruk av BankID på mobil. Hvis den er på, prøv å slå den av.
  • Slå av 3G/4G og bruk WiFi.
  • Hvis du har iPhone kan det hjelpe å skru av iMessage. 
  • På noen telefoner må du bekrefte at informasjon kan sendes fra telefonen. På telefonene dette gjelder, kan du endre under innstillinger.

  • Hvis du har prøvd alt over uten hell, forsøk å sette SIM-kortet inn i en annen mobil og prøv igjen.

Test din BankID på mobil her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får beskjed om at jeg må legitimere meg på nytt. Hvorfor må jeg det? Og hvordan gjøres det?

Det betyr at legitimasjonspapirene vi har på deg ikke tilfredsstiller kravene for at vi kan utstede BankID og BankID på mobil. Ble du kunde hos oss etter 01.03.2007 må du legitimere deg med pass eller norsk nasjonalt ID-kort.

Ring oss på telefon 55 26 00 00, så sender vi ny legitimasjonskontroll i posten til deg.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg taster feil og sperrer PIN-koden min til BankID på mobil?

BankID på mobil sperres av sikkerhetsmessige årsaker hvis du taster feil kode(ID-PIN) tre ganger på rad.

Fra 1. september 2022 ble det ikke lenger mulig å aktivere BankID på mobil på nytt. Om du vil bruke mobilen din til å signere avtaler og dokumenter, anbefaler vi at du laster ned BankID-appen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen min?

Du må sperre BankID på mobil i nettbanken under Oversikt - Innlogging og BankID - BankID på Mobil, eller kontakte mobiloperatøren din for å få sperret SIM-kortet. Når SIM-kortet sperres slettes samtidig BankID på mobil.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Har dere tips til sikkerhet i nettbanken?

Du kan bruke banken på normal måte og utøve normalt nettvett. Les mer om nettvett her.

Si ifra dersom innloggingssiden eller andre sider i nettbanken eller appen ser uvanlig ut. Generelt så bør du jevnlig sjekke kontoutskrift og forfallsoversikten din. Hvis du oppdager noe unormalt ring oss på 55 26 00 00 snarest. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er pengene mine trygge i Sbanken?

Sbanken tar det fulle ansvar for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende. Våre kunder vil ikke bli økonomisk skadelidende dersom deres engasjement skulle bli påvirket av eventuelle hendelser som kan knyttes til feil i våre systemer eller sikkerhetsrutiner.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør Sbanken for å sikre banken mot trojanerangrep?

Av sikkerhetsmessige hensyn ber vi om forståelse for at vi ikke går ut med våre interne sikkerhetsrutiner. Det ville kun vært til fordel for de som ønsker å omgå disse.

Norske banker samarbeider om sikkerhet og utveksler informasjon og erfaringer. Foruten sikkerhetsløsningene som er synlige for våre kunder har vi omfattende kontroller og overvåking både av nettbanken og pengetransaksjoner. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg registrere flere mobilnummer?

Ja, du kan registrere tre mobilnummer. Legg til mobilnummer her. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva vil Sbanken bruke mobilnummeret mitt til?

Vi vil sende deg engangspassord til innlogging dersom du velger SMS som leveringsmåte. Du trenger et unikt engangspassord for hver gang du logger inn i nettbanken.

Utover dette er vi pliktig til å innhente ditt samtykke før vi kan gi deg informasjon og markedsføre produkter via telefon og SMS. Dette er din garanti for at vi ikke misbruker den informasjon du har gitt oss. Se under Mine valg i menyen. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken operatør bør jeg velge i utlandet for å kunne motta SMS fra Sbanken?

Når du er i utlandet kan det noen ganger være et problem å kunne motta SMS. Det første du bør gjøre er å sikre deg at du velger en lokal nettleverandør som samarbeider med det selskapet du kjøper ditt mobilabonnement av. Normalt vil dette også være mer gunstig i forhold til dekning generelt og ringepriser.
Oversikt over hvilke nettoperatører du bør velge i de respektive land kan du finne på teleoperatørenes nettsider.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge er engangspassord på SMS gyldig?

Engangspassord sendt per SMS er gyldig i 15 minutter, og kun i sesjonen det spørres etter. Avbrytes sesjonen, eller varigheten på engangspassordet utgår, trenger man et helt nytt engangspassord.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bør jeg utforme nettbankpassordet mitt?

Passordet må ha:

  • Minimum åtte tegn
  • Maksimum 255 tegn
  • Minst ett siffer
  • Minst en stor bokstav, og minst en liten bokstav

Anbefalinger til et godt passord:

  • Passordet bør ikke være knyttet til personlig informasjon som for eksempel navn, personnummer eller telefonnummer. 
  • Passordet bør ikke være en vanlig tegnkombinasjon, et ord eller en vanlig kombinasjon av ord som finnes i ordbøker. 
  • Unngå å bruke etterfølgende tall eller bokstaver (abc, 123). 
  • Unngå å repetere et tall eller en bokstav mer enn to ganger (aaa, 333). 
  • Prøv å bruke et tall inni passordet og ikke på slutten eller starten av passordet. 

Et tips er å bruke setninger for å lage seg gode passord. For eksempel:

  • Jeg har reist til Italia og Spania to ganger: JhrtIoS2g
  • En fugl i hånden er bedre enn ti på taket: Efihebe10pt
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har kodekortene skrapefilm?

Kodekortet er dekket av en film for å beskytte dine engangspassord mot kopiering. Skrap bort filmen på det engangspassordet som det angis at du skal bruke. Det blir da lettere for deg å holde oversikt over hvor mange engangspassord du har igjen på ditt kodekort

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Bør jeg ha oppdatert antivirusprogramvare installert på min datamaskin?

Ja, vi anbefaler at alle PC-brukere installerer oppdatert antivirus programvare på sine arbeidsstasjoner. Det kan spare deg for mye ergrelser og tap av data på din harddisk hvis uhellet skulle være ute. Slik programvare er forholdsvis rimelig i innkjøp i dag og er en billig forsikring mot virus.

Det finnes også gratis programvare tilgjengelig på www.norsis.no.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan forholder jeg meg til virus?

Sørg for at du har et antivirusprogram installert på maskinen din, og at dette programmet samt operativsystem og antispywareprogram til enhver tid er oppdatert. Vær oppmerksom på e-post som du oppfatter som rar på en eller annen måte, eller som kommer fra ukjente. Unngå åpning av ukjente lenker eller vedlegg i e-post, spesielt hvis du ikke kjenner avsender.

Enkelte virus har en del funksjoner som gjør dem spesielle. Alle disse funksjonene blir pasifisert av et oppdatert antivirusprogram. Så lenge ditt antivirusprogram til enhver tid er oppdatert kan du føle deg trygg.

Hvis du tror du har fått virus på din maskin, gå inn på hjemmesiden til din antivirusprogram-leverandør. Der vil du finne en oppskrift på hvordan du skal gå frem for å løse problemet. Dersom du er redd for at noen har fått tak i ditt nettbankpassord til nettbanken må du bytte dette. Vi vil uansett anbefale at du skifter passord til nettbanken en gang i blant.

Les også våre sikkerhetstips her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg nettbankpassordet mitt?

Du kan endre nettbankpassordet ditt her. 

Dersom du har glemt nettbankpassordet ditt og ikke har annen innlogging, må du kontakte oss på telefon 55 26 00 00, slik at vi kan sende deg et nytt. Husk at du kan logge inn i nettbanken din med BankID, BankID på mobil, i tillegg til appen dersom du har aktivert den. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har BankID på mobil i en annen bank, kan jeg bruke den her?

Ja, det kan du. På akkurat samme måte som vanlig BankID kan brukes på tvers av banker, kan du benytte BankID på mobil fra en annen bank til å logge inn i Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor raskt kan jeg få nytt kodekort?

Etter at du har bestilt nytt kodekort, får du det i posten i løpet av en uke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange kodekort kan jeg ha?

Du kan ha fem kodekort registrert om gangen. Hvis du har mistet kodekort anbefaler vi at du sperrer dem. Du kan sperre og bestille nye kodekort her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Har dere BankID for oss mellom 15-18 år?

Ja, alle mellom 15-18 år kan få BankID.

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodebrikken din.

Har du BankID fra annen bank kan du logge inn med BankID på mobil.

BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodebrikke og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodebrikke bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid.

For å aktivere BankID i Sbanken må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodebrikke fra Sbanken
  • Ha legitimert deg på posten
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg med pass på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvis jeg skal bruke BankID på mobil sammen med BankIDen min for å logge inn eller signere, må de da være fra samme bank?

Ja, dersom du skal bruke BankID på mobil sammen med BankIDen din, må disse være utstedt fra samme bank. Du kan dessverre ikke kombinere BankID eller BankID på mobil fra to ulike banker når du ønsker å logge inn med denne metoden. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg konto og kort til DNB og Sbanken-konseptet fra en annen bank?

I nettbanken er det lagt opp til at du selv styrer kundeforholdet ditt. Du åpner konto og bestiller kort når du er innlogget, og kan opprette nye betalingsavtaler hvis du vil det. eFaktura er knyttet til personnummeret ditt og vil dukke opp automatisk alle steder du har opprettet et bankforhold.

Ønsker du å avslutte konto i annen bank kan du kontakte den tidligere banken din og be de om hjelp til det.

Som kunde i Sbanken-konseptet er det DNB Bank ASA som er juridisk avtalepart for kundeforholdet ditt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Cookies?

Cookie, også kalt Informasjonskapsel, er en fil som nettleseren din mottar fra en Web-tjener(server). Filen lagres lokalt på harddisken din, og sendes så tilbake til Web-tjeneren hver gang nettleseren prøver å lese en side på tjeneren. Dette kan brukes ved å skreddersy Web-sider for hver enkelt bruker, ved at Web-tjeneren kan identifisere deg neste gang du logger deg på. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr link?

En peker på en Web-side, for eksempel i form av et uthevet ord.

Når man klikker på linken blir man tatt videre til en annen Web-side. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr nettleser?

Et program som brukes til å lete frem og vise internettsider formatert med HTML.
Eksempler på nettlesere er Internet Explorer, Mozilla Firefox og Opera. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr nettverk?

Flere datamaskiner og andre enheter (for eksempel skrivere) som er koblet sammen slik at de kan kommunisere med hverandre. Se også LAN.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Proxy server?

En server/tjener som er plassert mellom en klient-PC og den virkelige tjeneren som klient-PCen prøver å aksessere. En proxy-tjener kan øke ytelsen ved at den fungerer som et mellomlager (buffer) som lagrer data som klient-PCene spør etter i en viss tid. For eksempel: Hvis en bedrift er koblet til Internett og brukerne må gå via en proxy-tjener, vil alle Web-sider som brukerne aksesserer lagres på proxy-tjeneren. Neste gang en klient-PC prøver å aksessere samme Web-side, går proxy-tjeneren ut på nettet og sjekker om siden er endret siden forrige aksess. Hvis ingenting er endret, kan dataene overføres direkte fra proxy-tjeneren til brukeren via lokalnettverket, noe som ofte er betydelig raskere enn å overføre dataene via Internett. En proxy-tjener kan også filtrere trafikken ved å hindre at brukerne aksesserer bestemte Web-steder. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr SSL?

Secure Socket Layer (SSL) er en protokoll som sikrer HTTP-kommunikasjon ved å krypterer overføringene mellom nettleser og Web Server. I tillegg til kryptering sørger også SSL for autentisering mellom nettleser og Web Server. Ved oppretting av kontakt vil Web Serveren presentere sitt sertifikat, og dermed bevise overfor klienten at den virkelig er operatørens server. På samme måte vil også Web Server kunne sjekke nettleseren.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er adressen til mobilbanken?

Adressen er sbanken.no. Nettbanken er responsiv, og tilpasser seg derfor skjermen din, om du er på mobil, nettbrett eller PC.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva om jeg bruker annen programvare enn det jeg finner her i Spørsmål og Svar?

Under kategorien Programvare, som du finner i den midterste nedtrekksmenyen, kan du se hvilken programvare vi støtter. Nettbanken kan fungere med annen programvare, men vi har dessverre ikke mulighet til å hjelpe med tekniske problemer på annet enn støttet programvare.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Mozilla Firefox for Mac?
  • Åpne nettleseren- Velg Firefox i verktøyslinjen
  • Preferences (Valg)
  • Privacy (Personvern)
  • Hak av for Allow Cookies (Tillat informasjonskapsler).
  • Sjekk også at Sbanken ikke ligger blokkert ved å trykke på knappen Exceptions (Unntak).
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har lastet ned Opera, men jeg får ikke logget inn i banken. Følgende feilmelding kommer opp: Klarte ikke å koble opp mot proxytjeneren

Sannsynligvis kan du ikke koble opp mot proxytjeneren fordi du ikke benytter proxytjener. Slik endrer du denne innstilllingen:

  • Gå på Verktøy (Tools) fra menyen øverst til venstre.
  • Velg Hurtiginnstillinger (Quick Preferences).
  • Kontroller at det ikke er haket av for Aktiver Proxytjenere (Enable Proxy Servers).
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Opera for Mac?
  • Velg Opera fra toppmenyen
  • Velg Valg (Preferences)
  • Velg Avansert (Advanced)
  • Velg Informasjonskapsler (Cookies)
  • Sett valgene til Aksepter alle informasjonskapsler (Accept all cookies).
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har lastet ned Opera, men jeg får ikke logget inn i banken. Følgende feilmelding kommer opp: Klarte ikke å koble opp mot proxytjeneren

Sannsynligvis kan du ikke koble opp mot proxytjeneren fordi du ikke benytter proxytjener. Slik endrer du innstilllingen:

  • Gå til Verktøy (Tools) fra menyen øverst til venstre.
  • Velg Hurtiginnstillinger (Quick Preferences).
  • Kontroller at det ikke er haket av for Aktiver Proxytjenere (Enable Proxy Servers).
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Mozilla Firefox for Windows spør etter "Master password for the software security device"?

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet ned programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke husker passordet, så kan det slettes på følgende måte:

  • Åpne nettleseren
  • Lim inn chrome://pippki/content/resetpassword.xul i adressefeltet og trykk enter
  • Klikk på knappen Reset nederst i høyre hjørne.
  • Passordet skal nå være slettet.

Du kan bli bedt av nettleseren om å lage et nytt passordet som skal beskytte databasen.

Hvis du ønsker å slippe å bli spurt om det passordet hver gang du skal logge deg inn i Sbanken så klikker du bare på "OK" uten å skrive noe i feltene for passord. Nettleseren lager da databasen uten denne ekstra passordbeskyttelsen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Internet Explorer åpner opp en boks og spør etter et passord som jeg ikke har?

Vår innloggingsløsning krever ikke Windows-passord. Windows-passordet er et ekstra sikkerhetskrav på PCen din. En mulig løsning for sletting av passordet er:

  • Verktøy (Tools)
  • Alternativer for Internett (Internet Options) 
  • Innhold (Content)
  • Autofullfør (AutoComplete)
  • Trykk på Fjern passord (Clear passwords).
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha kodekort med skrapefilm?

Bankene velger selv hvilken engangspassordløsning de ønsker å bruke. Vi har valgt å benytte kodekort med skrapefilm (kopibeskyttelse).

BankID-kravene gjør at du må benytte engangspassord fra kodekortet og at banken er pålagt å ha kopibeskyttelse på kodekortene.

Når du skal logge inn med BankID kan du velge engangspassord fra kodekortet ditt eller BankID på mobil fra Sbanken-konseptet. Dersom du har BankID fra annen bank, må du bruke kodebrikke eller BankID på mobil fra annen bank. I nettbanken kan du som alternativ løsning benytte engangspassord tilsendt på SMS. 

Kodekortet fases ut til fordel for kodebrikke. Alle kunder som har et aktivt kodekort fra oss vil få tilsendt en kodebrikke automatisk.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg BankID passord?

For å endre passordet på BankID må du logge inn i nettbanken med BankID, BankID på mobil fra Sbanken-konseptet eller med nettbankpassord og kodebrikke. 

Du endrer passordet ditt ved å gå til oversikt - Innlogging og BankID - BankID - trykk på aktuell BankID - Endre passord.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg BankIDen min?

Du kan sperre din BankID når du er innlogget i nettbanken under Oversikt - Innlogging og BankID - BankID  - Sperr BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er det nødvendig å sperre min BankID?

Dersom du har mistanke om at ditt BankID passord er på avveie skal BankID sperres eller slettes. Du sperrer selv i nettbanken under Oversikt - Innlogging og BankID - BankID - Slett BankID.

Er du innlogget med kodebrikke og nettbankpassord fra Sbanken kan du, etterpå, også velge Aktiver BankID og få tilgang til BankID på nytt. Med nytt passord så klart.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering, som kan brukes på tvers av bankene i Norge, de fleste offentlige nettsteder, til å signere avtaler elektronisk og mye mer. 

BankID fra Sbanken består av fødselsnummer, kode fra kodekortet og personlig BankID-passord. 

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på nett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Kodekortet fases ut til fordel for kodebrikke. Alle kunder som har et aktivt kodekort fra oss vil få tilsendt en kodebrikke automatisk.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem samarbeider om BankID?

Du kan lese mer om det på BankID sine egne sider.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke typer tjenester kan du få tilgang til via BankID?

BankID og BankID på mobil kan brukes til mye, blant annet:

  • Å logge inn på offentlige nettsteder
  • Å logge inn i nettbanken
  • Bekrefte betaling på nettbutikker
  • Signere avtaler


 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er fordelene med å logge inn i nettbanken med BankID framfor andre innloggingsmetoder?

BankID kan brukes på tvers av bankene, og andre brukersteder som tilbyr denne løsningen. Med BankID har du samme passord/brukernavn på alle steder hvor du bruker din BankID. Du kan også signere avtaler direkte i nettbanken med BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er innlogging med BankID sikrere enn vanlig innlogging?

Sikkerhetsløsninger som BankID, og vår egen innloggingsløsning, videreutvikles hele tiden for å møte de sikkerhetsrisikoene som til enhver tid oppstår.

Vi tar ansvaret for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende. Både BankID, BankID på mobil og vår egen innloggingsløsning, er tilstrekkelig sikker.

BankID vil på enkelte områder likevel øke sikkerheten i form av at det stilles strengere krav til utstedelse av BankID til kundene, og til hvordan løsningen utvikles, driftes og forvaltes.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har bestilt BankID, men har ikke fått noe i posten. Hva gjør jeg?

Du trenger ikke å gjøre noe som helst. BankID er ikke en fysisk ting eller noe du får i posten. Etter at du har aktivert BankID  nettbanken logger du deg inn med fødselsnummer, engangspassord og ditt personlige BankID-passord som du laget når du aktiverte BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID?

For å logge inn med BankID velger du Logg inn og deretter BankID på forsiden vår. Følg deretter anvisningene på skjermen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke nettleser og operativsystem må jeg ha for å bruke BankID?

BankID fungerer på de vanligste kombinasjoner av nettlesere og operativsystemer.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppdaterer jeg til en nyere versjon av Java?

Du kan laste ned en nyere versjon av Java her. Det er gratis å laste ned Java. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil velger du Logg inn og deretter BankID på mobil. Følg deretter anvisningene på skjermen. 

Hvis du ikke finner BankID på mobil på listen, må du velge Andre innloggingsmetoder først.

Husk at mobilen med BankID må være tilgjengelig.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er BankID på mobil gratis?

Aktivering og bruk av BankID på mobil er gratis i Sbanken.

Det samme er innlogging i nettbanken. Men for å logge inn i nettbanken er du avhengig av å være tilkoblet internett. Du betaler da for vanlig bruk av internett. Logger du inn i nettbanken via mobilen betaler du for bruk av internett på mobilen. 

Se for øvrig gjeldende priser og vilkår for bruk av BankID på mobil hos mobiloperatøren din.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke BankID på mobil i utlandet?

Dersom mobiloperatøren du bruker i utlandet har roamingavtale (samarbeidsavtale) med Telenor kan du benytte BankID på mobil som normalt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg engangspassord til innlogging i nettbanken?

Du kan få engangspassord fra kodebrikken. Dersom du ikke har kodebrikke kan du bestille den her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et trojanerangrep?

Et trojanerangrep er et ondsinnet program som utgir seg for å være noe annet enn det er, eksempelvis et legalt program eller spill. Når brukeren prøver å kjøre eller installerer dette programmet vil datamaskinen infiseres med ondsinnet kode som spyware, virus, etc. Trojaneren legger inn skadelig programvare og bruker den som et angrepsverktøy.

For utfyllende informasjon se nettvett.no og norsis.no

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg sikre min datamaskin mot trojanere og virus?

Vi tar det fulle ansvar for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende i nettbanken. Du kan samtidig øke sikkerheten på din egen pc ved å følge noen enkle sikkerhetstips:

  • Oppdater operativsystem, antivirus og antispywareprogram regelmessig.
  • Unngå bruk av piratkopierte program (dette kan være kilde til virus).
  • Unngå åpning av ukjente lenker eller vedlegg i e-post/chat.
  • Unngå surfing og/eller nedlasting på nettsider du ikke stoler på.
  • Sørg for at andre ikke får tilgang til dine personlige koder.
  • Bytt gjerne passord ofte.

Ser du noe unormalt ved nettbanken eller oppdager transaksjoner du ikke vedkjenner deg, kontakt banken øyeblikkelig

Sbanken anbefaler følgende sikkerhetsressurser på nett for informasjon:

  • Den offentlige portalen nettvett.no har mange gode sikkerhetstips
  • Norsk senter for informasjonssikring, norsis.no, har også en god del nyttig informasjon. NorSIS er en del av regjeringens satsing på informasjonssikkerhet i Norge, og er underlagt Fornyings-, administrasjons - og kirkedepartementet. På deres side finner du en oversikt over flere anbefalte antivirusprogram, hvor flere av dem kan lastes ned kostnadsfritt. 

 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem har ansvaret hvis mitt kundeengasjement blir misbrukt som følge av trojaner eller virus på min datamaskin?

Vi tar det fulle ansvar for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende. Våre kunder vil ikke bli økonomisk skadelidende dersom deres engasjement skulle bli påvirket av eventuelle hendelser som kan knyttes til feil i våre systemer eller sikkerhetsrutiner.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor mottar jeg ikke SMS når jeg bestiller engangspassord?

Det kan være flere årsaker til at SMS ikke kommer frem til deg. Det vanligste er at mobilen ikke er slått på, at meldingsminnet er fullt, at du befinner deg utenfor dekning eller at det er stor trafikk på nettet.

Dersom du mottar andre SMS, så kan det være problemer med ruten som engangspassordet automatisk blir sendt via til ditt mobilnummer. Vi kan endre den manuelt, noe som vanligvis løser problemet. Men da trenger vi da følgende informasjon fra deg, enten via chat eller telefon:

  • Telefonnummeret ditt
  • Hvilket land befinner du deg i
  • Mobiloperatør
  • Abonnement
  • Mottar du andre SMSer?

Trenger du hjelp? Kontakt oss på telefon 55 26 00 00 eller chat med oss.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange engangspassord på SMS kan jeg bestille?

Antall engangspassord til bruk ved innlogging er begrenset til 25 per dag. Du vil få en melding når du har nådd grensen. Da må du vente til neste dag før du kan bestille flere passord. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må engangspassordet bestå bare av store bokstaver og tall?

Nei, du kan bruke både store og små bokstaver og tall. Når du mottar engangspassordet består det bare av store bokstaver og tall. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg logge inn i Sbanken-nettbanken min fra hele verden?

Så lenge du benytter deg av en datamaskin som oppfyller våre minstekrav til programvare og som har tilgang til Internett, er det ingenting i veien for at du kan bruke den til å koble deg opp mot Sbanken.

Har du maskinen Windows som operativsystem, så er det viktig at alle oppdateringene fra Windows Update er installert. Det kan oppstå uventede problemer dersom maskinen ikke har disse oppdateringene.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke Sbanken når jeg sitter i et nettverk/bak brannmur/bruker proxy-server?

Du kan bruke Sbanken når du sitter i et nettverk, eller bak en brannmur/proxy-server, så sant det er åpnet for lesing av sikre, krypterte, sider.

Sbanken benytter sikre sider. Det kan du se ved at adressen på alle sidene du bruker, etter at du har logget deg inn i banken, begynner med HTTPS i stedet for HTTP.

Mange bedrifter har bare åpnet for vanlig HTTP i proxyen/brannmuren. De kan også åpne porten for HTTPS. Det må gjøres av administrator av brannmuren/systemene i den aktuelle bedriften, og er dermed ingenting vi i Sbanken kan gjøre noe med. I tillegg må du på din nettleser ha slått på SSL 2.0 og SSL 3.0 for å få lest sikre sider. Dette gjør man på følgende måte i Internet Explorer:

  • Åpne nettleseren
  • Velg Verktøy (Tools)
  • Alternativer for Internett (Internet Options)
  • Avansert (Advanced). Kryss av for de aktuelle valgene lenger ned på listen.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et nettbankpassord og hvordan endrer jeg det?

Nettbankpassord er ditt personlige passord som kan bruke sammen med engangspassord fra kodekort eller SMS.

Hvis du har glemt nettbankpassordet kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er kravene til et nettbankpassord?

Nettbankspassordet må bestå av:

  • Maks 255 tegn
  • Minimum 8 tegn
  • Minst ett tall 
  • Minst en stor og minst en liten bokstav
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan lager jeg nytt nettbankpassord?

Du kan lage nytt nettbankpassord her. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med å logge inn når jeg benytter snarvei/favoritt.

Noen ganger kan du problemer med innlogging når du bruker en snarvei eller favoritt for å komme deg til innloggingssiden vår. 

Hvis du vil bruke en snarvei/favoritt så kan du legge forsiden vår, www.sbanken.no, som snarvei eller favoritt, og ikke selve innloggingssiden.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg kodekort?

Du bestiller nytt kodekort her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt nettbankpassordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt ditt nettbankpassord kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle. 

Har du verken BankID eller BankID på mobil kan vi sende deg et nytt nettbankpassord. Kontakt oss da på telefon 55 26 00 00.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?
Fra 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å aktivere BankID på mobil. Om du vil bruke mobilen din til å signere avtaler og dokumenter, anbefaler vi at du laster ned BankID-appen.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med innlogging. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.

Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 55 26 00 00.

For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:

  • Operativsystem 
  • Nettleser 
  • Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
  • Feilmeldinger? Hvor oppstår i feilen?
  • Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil) 
  • Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mistet kodekortet mitt. Hvordan sperrer jeg det?

Du kan sperre kodekortet ditt her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg under 18 år bestille BankID eller BankID på mobil?

Ja, hvis du er fylt 15 år kan du bestille BankID.

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodebrikken din.

Har du ikke kodebrikke bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid.

For å aktivere BankID i Sbanken må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodebrikke fra Sbanken
  • Ha legitimert deg på posten
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg med pass på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått ny mobil og/eller nytt SIM-kort, hva må jeg gjøre for å fortsatt bruke BankID på mobil?

Fra 1.september 2022 er det ikke lenger mulig å aktivere BankID på mobil.

Har du skiftet SIM-kort eller din BankID på mobil har blitt sperret eller deaktivert, kan du altså ikke aktivere det på nytt.

Om du vil bruke mobilen din til å signere avtaler og dokumenter, anbefaler vi at du laster ned BankID-appen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slå av eller fjerne favoritter?

 Du kan slå av eller endre favoritter på totaloversikten ved å trykke på favoritt-kontoen og Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha favoritter?

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den hvis du ønsker det. Trykk på favorittkontoen og velg Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Innlogging med Touch ID har blitt deaktivert. Hvorfor?

Dersom du har aktivert Touch ID på telefonen og for bruk i Sbanken, men har valgt å legge til eller fjerne en finger på telefonen, blir innloggingsmetoden deaktivert. 

Du kan aktivere innlogging med Touch ID på nytt ved å velge Informasjonssymbolet oppe i høyre hjørne i Sbanken-appen og deretter Innstillinger for Touch ID, dra knappen mot venstre og godkjenn med app-koden din.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg innlogging med Touch ID?

For å ta i bruk innlogging med Touch ID, må du ha installert appen og aktivert den. Dersom du allerede har appen installert, må du oppgradere til minimum versjon 3.3 av appen. 

Du aktiverer innlogging med Touch ID ved å åpne appen og trykke på ikonet for Touch ID. Følg anvisningene. 

For å få tilgang til å aktivere innlogging med Touch ID, må du ha en nyere versjon av Android eller iPhone.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er 3D Touch og hvordan bruker jeg det?

3D Touch er teknologi fra Apple som finnes på iPhone 6S eller nyere. Med 3D Touch merker skjermen hvor hardt du trykker på app-ikonet. Det dukker opp en slags hurtigmeny dersom du trykker litt hardt på Sbanken-appen. Her finner du snarveier til Overføre og Betale. For å komme til Overføre og Betale, må du logge inn. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer og administrerer jeg Touch ID på iPhone?

Du må aktivere Touch ID på iPhonen din før du kan aktivere innlogging med fingeravtrykk i Sbanken-appen. Du aktiverer Touch ID ved å velge Innstillinger på iPhonen din og deretter Touch ID og kode. Følg veiviseren for å legge til fingeravtrykk for en eller flere fingre. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva kan innlogging med Touch ID brukes til?

Innlogging med Touch ID kan brukes til å logge inn i appen. Tjenesten er tilgjengelig for alle som har nyere versjon av Android eller iPhone eller iPad. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem kan logge inn med Touch ID?

Har enheten din iOS11 eller nyere, eller Android 4.4 eller nyere, og i tillegg har mulighet for innlogging med fingeravtrykk? Ja, da er det bare til å logge inn med Touch ID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har gjort alle nødvendige oppdateringer. Likevel fungerer ikke innlogging med FingerID på Androidtelefonen min. Hvorfor det?

Dersom du har gjort alle oppdateringer og telefonen fortsatt ikke fungerer med FingerID, er ikke sikkerheten god nok til at det fungerer på telefonen din.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke telefoner kan brukes til innlogging med Touch ID?

Du kan bruke Touch ID på følgende telefoner: 

  • iPhone 5s eller nyere.
  • Android: Samsung S6  (SM-G935F), Samsung S6 Edge (SM-G925F), Samsung S7 (SM-G930F), S7 Edge (SM-G935F), Sony Xperia X, Sony Xperia X5, Sony Xperia X Performance og Nexus 6P   

Merk, listen er ikke komplett men viser enheter som har virket i test.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg klarer ikke å opprette innlogging med Touch ID i appen på iPhonen min?

 Vi anbefaler at du oppdaterer og installerer den nyeste iOS-versjonen. Appen vår skal støtte iOS11 og nyere.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg bruke kodekortet?

Du må bruke kodekortet ditt ved opprettelse av BankID.

Når du har opprettet begge disse to, kan du velge å bruke BankID på mobil som engangskode, i stedet for kodekortet, ved innlogging eller signering når du skal bruke BankID. 

Kodekortet fases ut til fordel for kodebrikke. Alle kunder som har et aktivt kodekort fra oss vil få tilsendt en kodebrikke automatisk.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.