Hopp til innhold

Hjelp

Betaling

Blir inaktive AvtaleGiroer borte etter en viss tid?

Ja, avtaler om AvtaleGiro som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, blir slettet. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr dere umiddelbar betaling?

Ja, du kan belaste kontoen din for et beløp umiddelbart sånn at du får en gyldig kvittering med det samme.

Betaler du til en konto i en annen bank kan du velge Belast umiddelbart. Pengene blir trukket fra Sbanken-kontoen din med en gang. Dette betyr at verken du eller vi kan slette betalingen. Mottaker får pengene på konto ved neste betalingsoppgjør. Se oppgjørstidspunktene her.

Betaler du til en Sbanken-konto og har satt forfallsdato til samme dag, får mottaker pengene på konto umiddelbart.

Renter blir ikke godskrevet kontoen din etter at du har valgt Belast umiddelbart. Mottaker får renter for beløpet når det er godskrevet mottakerkonto.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan avslutter jeg tjenesten eFaktura?

For å avslutte tjenesten eFaktura, går du inn på eFaktura under menyvalget Betale og Overføre. Trykk på Se og endre - Avslutt.  

Når eFaktura avsluttes kan ikke brukersted sende deg faktura som eFaktura.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg informasjon om transaksjonene som ligger under Siste 30 dager?

For å få flere detaljer på transaksjonene i kontoutskriften, må du velge ønsket måned under Vis periode. Her vil du kun se bokførte transaksjoner. Reservasjonene vil vises når de er bokførte.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg ubehandlede eFakturaer?

Du finner alle eFakturaer som du har behandlet hos oss her. eFakturaene vil alltid fremkomme med opprinnelig beløp og forfallsdato. Hvis du har slettet en eFaktura ved en feil, kan du betale den her. Er eFakturaen slettet i en annen bank eller i Vipps, kan du ringe oss slik at vi kan gjøre eFakturaen synlig igjen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg fakturadetaljene på eFakturaen?

For eFakturaer som ikke er behandlet eller ligger til forfall: Gå til Forfallsoversikt og trykk på nedtrekksmenyen på den eFakturaen du vil se detaljer for. Velg Se eFaktura.

For eFaktura som er behandlet og betalt: Velg eFaktura under Betale og overføre. Nederst på siden finner du oversikt over alle eFaktura du har behandlet i Sbanken. Klikk på eFakturaen du ønsker å se detaljer på og velg Se faktura. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er IBAN-kontonummeret mitt?

Du finner IBAN-nummeret ditt når du er innlogget i nettbanken

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en fast overføring?

En fast overføring er enten en regelmessig overføring mellom dine egen kontoer, til en annen mottaker i Sbanken eller annen bank. Her finner du Fast overføring.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre belastningskonto for en fast overføring?

Du kan endre belastningskonto for fast overføring i nettbanken

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke SMS-varslinger kan jeg velge?

Du kan aktivere følgende SMS-varsel:

  • Innbetaling på konto: Alle typer innbetalinger over et selvvalgt beløp
  • Innbetaling på konto: Lønn/barnetrygd/pensjon
  • Bli varslet dersom det ikke er dekning på konto til å utføre en betaling eller dersom betaling er stoppet
  • Når disponibelt beløp går under en selvvalgt grense
  • Disponibelt beløp på selvvalgt dag og klokkeslett  

Hvis du ikke har aktivert SMS-varslinger kan du gjøre det her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg transaksjonsdetaljene for SMS-varslinger?

Du finner transaksjonsdetaljene for SMS-varslinger i nettbanken din. Her kan du se detaljer for både bruk av SMS-bank og SMS-varslinger. Du kan søke på periode og få detaljer per SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke nummer sendes varslinger fra?

Vi sender SMS-varslingene fra nummer 02265.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Trykk her for å aktivere eFaktura.

Neste ikke-produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Fakturaene dine betales automatisk samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene du får der.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan betaler jeg en eFaktura?

Du blir varslet med en gul melding på Totaloversikten når du mottar en ny eFaktura. Hvis du benytter appen vår vil du få push-varsling på mobilen når en ny eFaktura er tilgjengelig i nettbanken. Trykk på eFakturaen du vil betale og trykk Betal. eFakturaen legges da til forfall og blir betalt på forfallsdato. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å betale eFaktura i Sbanken?

Tjenesten er gratis. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises eFakturaene i flere nettbanker samtidig?

eFaktura er bankuavhengig. Det betyr at eFaktura vil vise i alle dine nettbanker frem til den blir behandlet. Etter behandling vil eFakturaen kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt?

Når eFakturaen er betalt finner du den i oversikten over Behandlede eFaktura helt nederst på siden under eFaktura. Du finner den i tillegg i Forfallsoversikten før forfallsdato, og i Utførte betalinger etter at eFakturaen er betalt. Hvis eFakturaen ikke ligger i Utførte betalinger etter at forfallsdato er passert, er den ikke betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke kortet til å betale på nettet?

Internasjonale kort, som Visa, er den enkleste, tryggeste og mest effektiv betalingsmåten på internett. Tar du noen forholdsregler og utviser nettvett, er det trygt å handle på nettet.

  • Legg bare igjen kortnummer på nettbutikkens sikre betalingsside. Som regel starter adressen til slike sider med https i stedet for http.
  • Oppbevar kortet ditt som et verdipapir.
  • Ta gjerne vare på informasjonen om handelen for kontroll mot kontoutskrift.
  • Les avtaler og vilkår som gjelder for nettbutikken, og sjekk at totalbeløpet inkluderer alle kostnader, som for eksempel frakt.
  • Ta kontakt med oss med en gang hvis du oppdager transaksjoner som du ikke kjenner til på kontoen din.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer hvis det ikke er dekning på konto når eFakturaen forfaller?

eFakturaen blir forsøkt belastet i 4 virkedager. Mangler det dekning etter det blir eFakturaen stoppet. Hvis det skjer må du gå inn i Forfallsoversikten for å aktivere betaling av eFakturaen på nytt.

Du kan velge å bli varslet via SMS hvis betalinger blir stoppet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke varsel på e-post om nye eFakturaer?

Kan det hende du har fått ny e-postadresse, men fremdeles er registrert med gammel e-postadresse i eFakturaavtalen med den aktuelle mottakeren? Du kan se hvilken e-postadresse du står registrert med under menyvalget eFaktura. Trykk deretter på Se og endre for å se dine eFakturaopplysninger. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer når jeg endrer en ubehandlet eFaktura?

eFaktura er bankuavhengig og er synlig i alle dine nettbanker frem til du godkjenner, endrer eller sletter eFakturaen. Etter behandling vil eFakturaen kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet.

Hvis du velger å endre eFakturaen hos oss, vil betalingen bli synlig i forfallsoversikten din her. Selve eFakturaen vil alltid vise det opprinnelige beløp og forfallsdato selv om du gjorde endringer ved behandling. Du finner behandlede eFakturaer her

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg begynne å betale renter for kortbruken?
I disse tilfellene må du betale debetrenter for kredittkortbruk:
 
  • Når du ikke betaler skyldig beløp på forfallsdato for kredittkortfakturaen
  • Når du overfører penger fra kredittkortkontoen til andre kontoer
  • Når du benytter kredittkortet til å betale hos Posten og Post i butikk
  • Varekjøp har en rentefri periode på opptil 45 dager.
 
Betaler du inn skyldig beløp til kredittkortkontoen ved forfallsdato den 20. og kun har utført varekjøp, må du ikke betale renter. Dersom du ikke betaler hele det skyldige beløpet til forfall, blir det beregnet renter fra den 21. for beløpet du har utestående hos oss.
 
Dersom du overfører penger til andre kontoer blir det beregnet debetrenter fra samme dag. Det samme gjelder betalinger hos Posten og Post i butikk, som Posten anser som et kontantuttak. Med andre ord er det ingen rentefri periode for andre transaksjoner enn varekjøp.
 
Du kan også bli belastet for en dags rente i tilfeller hvor du betaler tilbake et opptrukket beløp innenfor samme dag. Årsaken til det er at vi ikke kan garantere for hvilken rekkefølge transaksjoner blir bokført på samme dag.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan skal jeg betale ned på lånet mitt?

Renter og avdrag på lånet ditt trekkes automatisk fra en konto i Sbanken. Du ser hvilken konto lånet trekkes fra under Mine lån. Forfallet vises også i forfallsoversikten fem dager før forfall.

Du kan bytte trekkonto for lånet når som helst. Det gjør du på Mine Lån – velg lånet du ønsker å endre – Låneinnstillinger – Trekkonto – endre.

Har du et rammelån hos oss overfører du selv penger inn på denne kontoen når det passer for deg. Vi anbefaler at du setter opp en fast overføring, slik at du ikke glemmer å sette inn penger en måned. Rentene blir belastet den siste i måneden. Det blir kun belastet renter for det du har brukt av lånerammen din.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre en regning som ligger til forfall?

Ja, de kan endres frem til første forfallsbehandling på forfallsdato.

Tidspunkt for behandling er 00:25, 08:50, 10:00, 12:00 og 14:00.

Betalinger til en mottaker som har konto i Sbanken vil bli godskrevet konto like etter at behandlingen av regningene er ferdig.

Vi gjør oppmerksom på at tidspunktene er omtrentlige og variere med noen minutter.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kvittering for overføringer?

Du finner de utførte betalingene dine i nettbanken under utførte betalinger. Her finner du oversikt over alle faste overføringer og betalinger som er gjort innenfor Norge. Du kan se detaljer for hver betaling ved å trykke på nedtrekksmenyen på den aktuelle betalingen. Her kan du også skrive ut kvittering eller bestille oblat.

Du kan velge å se alle utførte betalinger fra en konto de 12 siste månedene, eller en og en måned 18 måneder tilbake i tid.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

Når du betaler en regning til en mottaker som tilbyr AvtaleGiro, vil du få opp forslag om opprettelse. Når du godkjenner forslaget, vil betalingsmottaker få melding om at de skal sende framtidige trekk som AvtaleGiro. 

Du kan også opprette AvtaleGiro under eFaktura og AvtaleGiro når du er innlogget. Du trenger KID og kontonummer til betalingsmottaker. 

Det kan ta inntil 8 uker før AvtaleGiroen fungerer. I mellomtiden må du betale regningene på vanlig måte. AvtaleGiroen er ok når regningen legger seg automatisk i Forfallsoversikten

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer sikker netthandel?

Sikker netthandel skal gjøre det tryggere for deg å handle på nett.

I sikker netthandel inngår en løsning som bidrar til å forhindre uautentisert bruk av Visakortet ditt. "Verified by VISA" som løsningen heter, gjør at kortet ditt og nettbutikken du handler i, blir autentisert ovenfor hverandre når du skal utføre en handel.

I tillegg kan du manuelt stenge eller åpne Visakortet ditt for netthandel i nettbanken. Endringene trår i kraft umiddelbart etter at du har stengt eller åpnet kortet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av regninger.

Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet i forfallsoversikten din, og betalingen skjer automatisk på forfallsdato.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg detaljer på AvtaleGirotrekk?

Du finner detaljer om ditt AvtaleGiroforfall ved å trykke på mottakeren i menyvalget forfallsoversikt. Denne informasjonen vil ikke vise i kontoutskriften når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg legger inn KID-nummeret?

Hvis du får feilmelding som avviser KID-nummeret, er KID-nummeret ugyldig. Kontakt betalingsmottaker for å kontrollere at KID- og kontonummer stemmer overens.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFaktura her.

Neste ikke-produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Regningen dine betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene der. 

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Du kan lese mer om det her. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har ikke en betaling for AvtaleGiro blitt betalt?

Det kan være flere årsaker til at AvtaleGirotrekket ikke er betalt.

1. Manglende dekning på konto.
2. Maksbeløpet på avtalen for AvtaleGiro er for lavt og må økes for at forfallet skal belastes konto.
3. Du har stoppet betalingen i Forfallsoversikten.
4. Du har sperret eller slettet selve AvtaleGiroavtalen.

Her aktiverer du AvtaleGiro forfallet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når beløp eller forfallsdato er feil?

Dersom beløp eller forfallsdato er feil kan du alltid endre det i forfallsoversikten.
Hvis du ønsker en varig endring av forfallsdato, bør du kontakte mottaker.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er forfallstidspunktet for regningsbetaling?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 08:50, 10:00, 12:00 og 14:00.

Mottakerkonto i Sbanken-konseptet:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Sbanken-konseptet, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Sbanken-konseptet, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Sbanken-konseptet utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

  • Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.
  • Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.
  • Betalinger registrert mellom 12:00 - 14:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 
  • Betalinger registrert mellom 14:00 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 
  • Betalinger registrert fredag etter klokken 14:00, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig etter neste betalingsoppgjør under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er uttaksgrensen på bankkortet?

Varekjøp i butikk og netthandel
Beløpsgrensen på bruk av kort ved varekjøp er inntil disponibelt beløp på konto.

Kontantuttak i norske minibanker
Beløpsgrensen i kortet på 9 900 kroner hver dag.

Kontantuttak i utenlandske minibanker
Beløpsgrensen i kortet er 25 000 kroner per dag, og maksimum 50 000 kroner i løpet av fire dager.

Merk at uttaksbeløp kan variere i ulike minibanker og begrense beløpet du kan ta ut. En løsning kan da være å gjøre flere uttak.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange bankkort kan jeg ha?

Det er mulig å bestille inntil 9 kort per konto.

Det koster 295 kroner i året for et bankkort. På kredittkort er det ingen årsavgift. Du bestiller et nytt kort i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg eFakturaene mine?

Nye eFakturaer vil varsles med gul melding på Totaloversikten. Behandlede eFakturaer finner du under menyvalget eFaktura under Betale og overføre når du er innlogget.   

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor endrer mottakers navn og adresse seg når jeg har lagt inn KID-nummer?

Årsaken til at betalingsmottakers navn endrer seg når du trykker Betal, er fordi betalingsmottakers OCR-avtale med Nets ikke har samme navn som det du har lagt inn. Det kan skyldes at mottakerens OCR-avtale ikke er oppdatert med riktig navn.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg signere en betaling?

Du må signere på alle betalinger du gjør til mottakere som du ikke har markert som godkjent. Beløp under 300 kroner, med enkelte unntak, krever ikke signering.

Du trenger ikke å signere for regninger du betaler til godkjente mottakere, så lenge beløpet er under 10 000 kroner. Betalinger med KID-nummer krever heller ikke signering.

I Mottakerregisteret kan du registrere mottakere du stoler på som godkjente mottakere.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha faste overføringer til og fra sparekontoen min?

Ja, det kan du, mellom dine egne kontoer. For å opprette faste overføringer til og fra sparekontoen din går du til faste overføringer og velger opprette ny fast overføring. I kontolisten velger du den sparekontoen du vil overføre til eller fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket kontonummer trenger jeg når jeg skal betale til utlandet?

Betaling til Europa:
Kontonummer oppgis ofte som IBAN. IBAN står for International Bank Account Number, og er vanlig å bruke i Europa.

Utenfor Europa:
Flere og flere land ber om IBAN. Men det er også vanlig å be om vanlige kontonummer. Lengden på kontonummer varierer fra land til land. 

Her finner du en liste over de ulike landene og hvilken informasjon de krever.

Vi kan ikke kontrollere om kontonummeret/IBAN-nummer stemmer med mottakerens navn. Derfor er det viktig at du selv har riktig informasjon fra betalingsmottakeren.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?

De fleste betalinger er hos mottaker samme dag som betalingen blir utført. Det kan imidlertid ta inntil to virkedager avhengig av for eksempel tidsforskjell og rutiner hos mottakerbanken.

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene, må du undersøke om betalingen er utført under Utførte betalinger. Sjekk også kontoutskriften for å se om betalingen har kommet i retur fra mottaker. 

Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi deg å sende kvitteringen til mottaker. Den finner du også under utførte betalinger. Kvitteringen kan både lagres og skrives ut. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer tilbakebetaling på kredittkort?
Du betaler for kredittkortet ditt med e-faktura, eller papirfaktura.

Du kan enkelt endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på fakturaen din. Du må minimum betale minstebeløpet. Hvis du ikke endrer det, trekker vi hele beløpet du skylder.
 
Hvis du ønsker å gjøre endringer på en faktura som allerede er produsert, kan du endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen. Både beløp du skylder og minstebeløp står i fakturaen.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er utførte betalinger?

Under utførte betalinger finner du oversikt over alle faste overføringer og betalinger som er gjort innenfor Norge. Du kan se detaljer for hver betaling ved å trykke på nedtrekksmenyen på den aktuelle betalingen. Her kan du også skrive ut kvittering eller bestille oblat.

Du kan velge å se alle utførte betalinger fra en konto de 12 siste månedene, eller en og en måned 18 måneder tilbake i tid.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er oblat, og hvordan bestiller jeg det?

Oblat er en klistrelapp med informasjon om en utført betaling som blir benyttet til medlemskort.

Du kan bestille oblat når du er innlogget etter at betalingen er belastet kontoen din. Gå til Utførte betalinger som du finner under menyvalget Betaling. Videre trykker du på den aktuelle betalingen og velger Bestill oblat.

Merk at i de fleste sammenhenger er det nok at du fremviser vanlig kvittering. Ønsker du kvittering for en allerede betalt regning kan du skrive den ut fra nettbanken. Velg Betaling, Utførte betalinger og Kvittering.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir inaktive AvtaleGiroavtaler borte etter en viss tid?

Ja. AvtalerGiroavtaler som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, blir slettet. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når kan jeg få kvittering for umiddelbar betaling?

Under menyvalget Betale har du anledning til å hake av for Belast umiddelbart. Beløpet belastes kontoen din umiddelbart, og det disponible beløpet reduseres, men gyldig kvittering blir tilgjengelig under menyvalget Utførte betalinger etter neste betalingsoppgjør. Verken du eller vi kan endre eller slette betalingen i ettertid. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt her.

Renter blir ikke godskrevet kontoen din etter at du har valgt Belast umiddelbart. Mottaker får renter for beløpet når det er godskrevet mottakerkonto. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

eFakturadetaljer feiler, hva gjør jeg?

For at vi skal kunne hente frem eFakturadetaljer må vi utføre et søk mot den aktuelle betalingsmottakeren. Hvis du får feilmelding når du skal se detaljene, er det såkalte webhotellet der detaljene ligger for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Du kan gjerne forsøke på nytt litt senere.

Hvis problemet vedvarer, må du kontakte betalingsmottaker. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har statusen dekning mangler på et forfall. Hva gjør jeg?

Dersom du har et forfall i nettbanken med status dekning mangler, er åsaken til det at det ikke var nok penger på kontoen din ved forfall. Hvis en regning ikke blir betalt på grunn av manglende dekning, vil den bli forsøkt betalt de fire neste virkedagene. Har det ikke kommet inn penger på kontoen innen utløpet av den fjerde virkedagen, må du redigere forfallet med dato du ønsker forfallet skal betales. 

Det er ikke forfallsbehandlinger på konto i helger eller på helligdager. Siste frist for å legge inn en betaling før en helg, er fredag klokken 14:00.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt brev om inkasso fra inkassoselskap, men har betalt/overført direkte inn på kontoen min. Hva gjør jeg?

Du skal alltid forholde deg til inkassoselskapet dersom du har spørsmål, dette gjelder også dersom du har betalt inn direkte på din konto. Det er viktig at du informerer inkassoselskapet om dette.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er SWIFT/BIC-koden til Sbanken-konseptet?

Ved SEPA-betalinger (EUR innenfor EU/EØS): 

SBAKNOBB, DNB, Dronning Eufemias 30, 0021 Oslo, Norway

 

For øvrige innbetalinger i EUR som ikke er SEPA og alle andre valutasorter, skal avsenderbanken bruke SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, Dronning Eufemias 30, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det å motta penger fra utlandet?

Overføringer fra utlandet kan ta 1-8 virkedager før du har pengene på konto. Det avhenger av hvilken valuta betalingen blir gjort i og hvilken bank og land betalingen kommer fra. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Sbanken-konseptet?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto her. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før betalingen bokføres på kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye koster det å motta penger fra utlandet?

Du kan se i prislisten hvor mye det koster å motta penger fra utlandet på kontoen din.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre på en eFaktura?

Etter at du har behandlet/lagt den i forfallsoversikten din, kan du endre forfallsdato, beløp og hvilken konto som skal belastes. Det er ikke mulig å endre på den originale eFakturaen, så endringene vises derfor kun i Forfallsoversikten og i Utførte betalinger når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et maksbeløp og hvordan endre dette?

Maksbeløpet angir hvor mye betalingsmottaker maksimalt kan belaste din konto. Dersom beløpet på regningen er høyere enn maksbeløpet, blir den ikke belastet. Vær obs på at regningen belastes hvis maksbeløpet er satt til 0 kroner. 

For å endre maksbeløpet på en regning i forfallsoversikten, må endringen gjøres senest dagen før forfall. Maksbeløp må være i hele kroner, laveste maksbeløp er 1 krone. Maksbeløp gjelder per måned, så det kan være greit at du setter beløpet til det dobbelte, da det kan hende at to trekk kommer i samme måned. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når belastes regningene mine?

Forfallsbehandlingen skjer klokken 00:20, 08:50, 10:00, 12:00 og 14:00

Betalinger til en mottaker som har konto i Sbanken vil bli godskrevet konto like etter at behandlingen av regningene er ferdig.

Vi gjør oppmerksom på at tidspunktene er omtrentlige. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før tidspunktet vi starter behandling av forfall.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bare bruke SMS-banken til å betale penger til andre Sbanken-kunder?

Nei. Du kan også betale til kontoer utenfor Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mottakerregisteret og hvordan kan jeg slette eller redigere?

Du finner mottakerregisteret for mottakere i Norge og i utlandet her. Du kan velge om du vil slette flere mottakere samtidig ved først å trykke på Slett flere mottakere og deretter hake av for de du ønsker å slette. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått varsel om manglende dekning, men jeg har jo dekning?

Første forfallskjøring er kl 00:20. Hvis du har en regning til forfall og ikke har dekning på dette tidspunktet så genererer det et varsel om manglende dekning. SMS-varsel sendes hele døgnet, men kun i det tidsrommet du har valgt å motta SMS-varsling. Hvis du ikke har valgt et eget tidsrom så sendes SMS-varsel ut daglig mellom kl 09:00 - 22:00.

Hvis du har dekning når du mottar varselet så innebærer det at du har fått innbetalinger/overføringer til den aktuelle kontoen mellom 00:20 og tidspunktet du har valgt for mottak av SMS-varsling. Regningen vil bli belastet ved neste forfallskjøring (så sant du fortsatt har dekning på dette tidspunktet).

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor kan jeg ikke bruke KID-nummer på faste overføringer?

Fast overføring støtter ikke betalinger med KID-nummer. Det betyr at tjenesten kun kan benyttes for faste overføringer til mottakere som ikke krever KID-nummer. Dersom du har regninger med KID-nummer, må du benytte vanlig betaling, eller AvtaleGiro/eFaktura til mottakere som tilbyr dette. I nettbanken kan du imidlertid registrere regninger med forfall 13 måneder frem i tid. Her finner du betaling

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge løper en fast overføring?

Den faste overføringsavtalen løper til datoen du har valgt i feltet Frem til. Dersom det ikke er satt en dato her, vil avtalen løpe til du sletter den faste overføringen avtalen. Her finner du Faste overføringer.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer/sletter jeg en fast overføring?

Du kan endre/slette en fast overføring her.  Hvis du kun ønsker å endre neste trekk, gjør du det i Forfallsoversikten

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre til-konto på en fast overføring?

Du kan endre til-konto på en fast overføring her

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke type innbetalinger vil jeg få SMS-varsling på?

Når du har valgt å blir varslet for innskudd på konto, så blir du varslet for alle typer innbetalinger på den aktuelle konto som er over beløpsgrensen du har valgt. Vi varsler ikke når du overfører mellom dine egne kontoer (også sparekonto). 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke mobilnummer kan jeg få SMS-varslinger på?

Varsel sendes til primærnummeret som du har registrert i nettbanken din. Du kan når som helst endre primærnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg mine SMS-varslinger?

Du endrer eller sletter dine valgte SMS-varslinger i nettbanken din. Husk å velge Godkjenn når du er ferdig. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontoer kan jeg velge SMS-varslinger på?

Du kan motta SMS-varslinger for alle dine brukskontoer og sparekontoer. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktivere SMS-varslinger?

Du aktiverer og velger selv hvilke SMS-varslinger du ønsker i nettbanken din.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre beløpet på fakturaen for kredittkort?

Du kan enkelt endre hvor mye du betaler av skyldig beløp ved å endre beløp på kredittkortfakturaen din. Du må minimum betale minstebeløpet. Hvis du ikke endrer det, trekker vi hele beløpet du skylder. Du kan ikke endre til å fast innbetale minimumsbeløp.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en eFaktura?

Når du mottar ny eFaktura vil vi varsle deg med en gul melding på Totaloversikten og i forfallsoversikten din. Du kan slette eFakturaen ved å trykke på Slett.

Hvis du allerede har valgt å legge eFakturaen til forfall, må du slette betalingen i Forfallsoversikten

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge blir en betalt eFaktura lagret i nettbanken?

Betalte eFakturaer er tilgjengelig i nettbanken i 16 måneder. Du finner dine behandlede eFakturaer her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg betale til kredittkortkonto fra en annen bank?

Du kan betale til kredittkortkontoen din fra en annen bank. Du finner kontonummeret ditt i totaloversikten og under kontoinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor virker ikke AvtaleGiroen?

Når du oppretter en ny AvtaleGiro kan det ta inntil 8 uker før betalingsmottaker sender det første trekket.

Sjekk med betalingsmottaker at KID- og kontonummer er korrekt, og at avtalen ligger aktiv under AvtaleGiro i menyen.

Følgende avvik varsles:

  • Oppdrag er sperret av betalingsmottaker
  • Dekning mangler og betalingen er stoppet
  • Oppdrag er fjernet av betalingsmottaker og betalingen er slettet
  • Beløpet er høyere enn maksbeløp
  • Betaler disponerer ikke konto
  • Ugyldig belastningskonto
  • Ugyldig mottakerkonto
  • Ugyldig KID
  • Betalinger som du selv har stoppet, samt betalinger på 0 kroner blir ikke varslet.

Hvis det er over 8 uker siden du opprettet AvtaleGiroen, men den fremdeles ikke fungerer, anbefaler vi at du sletter AvtaleGiroen og oppretter den på nytt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytte AvtaleGiro til Sbanken-konseptet?

Før du kan opprette en ny avtale hos oss, må du slette avtalen i den andre banken din.

Når det er gjort kan du enkelt flytte AvtaleGiro til oss fra annen bank ved å starte ny avtale under eFaktura og AvtaleGiro

Du trenger KID og kontonummer på avtalen du ønsker å flytte hit. Det kan du hente i din andre bank. Fyll inn informasjonen, så flytter vi over AvtaleGiroen fra annen bank. 

Merk at hvis det er betalinger som ligger til forfall i annen bank, kan disse bli stoppet på forfall når avtalen er flyttet. De må eventuelt betales manuelt. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke forslag til AvtaleGiro etter jeg har betalt en regning?

Det kan være flere årsaker til at det ikke kommer opp et forslag:

  • Mottaker tilbyr ikke AvtaleGiro.
  • Mottaker har ulike kontonummer eller KID-nummer for innbetaling med AvtaleGiro og ordinær regning.
  • AvtaleGiro i annen bank er ikke slettet.

Du kan starte ny AvtaleGiro manuelt her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med betalingen i forfallsoversikten når AvtaleGiro slettes?

Når en avtale om AvtaleGiro blir slettet vil forfall i forfallsoversikten bli slettet. For sikkerhets skyld kan du sjekke forfallsoversikten din at det faktisk skjer. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slette en AvtaleGiro?

Du sletter avtalen om AvtaleGiro her. Mottaker vil få melding om at avtalen har opphørt. 

Husk at når du sletter en AvtaleGiro, vil også forfall som ligger i Forfallsoversikten bli slettet. Hvis du ønsker å betale regningen før du sletter AvtaleGiroen, kan du endre belastningskonto fra for eksempel regningskonto til lønnskonto. Betalingen blir da behandlet som en vanlig regningsbetaling på forfallsdatoen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem har ansvaret hvis jeg overfører penger til feil konto?

Slike feil oppstår sjelden fordi kontonummeret blir kontrollert når du registrerer en betaling.
Dersom du skriver ett eller flere sifre feil, får du som regel en melding om feil kontonummer.
Eksisterer det uriktige kontonummeret blir betalingen utført.

Sbanken-konseptet tar ikke ansvar for betalingsoppdrag som går til feil mottakerkonto i de tilfeller hvor kunden selv har tastet feil kontonummer.

Sbanken-konseptet vil hjelpe betaler med å få pengene tilbake fra en urettmessig betalingsmottaker, men vi har ingen rett til å tilbakeføre beløpet fra mottakers konto. Oppstår et slikt tilfelle må du kontakte oss snarest.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir regningene mine belastet konto?

Når blir regningene mine belastet konto?

Forfallsbehandling skjer cirka klokken 00:20, 08:50, 10:00, 12:00 og 14:00 alle hverdager.

Til mottaker med konto i Sbanken-konseptet:

Hvis du velger dagens dato som forfallsdato vil betalingen bli utført straks den er ferdig registrert, når du betaler til en mottaker som har konto i Sbanken-konseptet. Om du velger forfallsdato fram i tid vil betaling skje på valgt dato.

Betalinger til mottaker som har konto i Sbanken-konseptet utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 


Til mottaker med konto i en annen bank:

Betalinger til mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under.

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

- Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.

- Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.

- Betalinger registrert mellom 12:00 - 14:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 

- Betalinger registrert mellom 13:50 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 

- Betalinger registrert fredag etter klokken 14:00, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom det er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

Merk: Om du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det er ikke mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig etter neste betalingsoppgjør under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en umiddelbar betaling?

Betaler du til en konto i en annen bank kan du velge Belast umiddelbart. Pengene blir trukket fra Sbanken-kontoen din med en gang og mottaker får pengene på konto ved neste betalingsoppgjør. Kvitteringen finner du i Utførte betalinger eller neste betalingsoppgjør.

Betaler du til en annen Sbanken-konto og har satt forfallsdato til samme dag får mottaker pengene på konto umiddelbart.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det å overføre penger mellom egne kontoer?

Beløpet overføres og blir disponibelt med en gang. Saldo oppdateres etter neste betalingsoppgjør

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg fast overføring mellom egne kontoer?

Du kan opprette fast overføring mellom egne kontoer når du er innlogget i appen eller nettbanken. Velg Faste overføringer i menypunktet og Ny fast overføring.

Du kan også opprette fast overføring mellom egne kontoer ved å trykke her

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg fast overføring til en annen mottaker?

Du kan opprette fast overføring til en annen mottaker når du er innlogget i appen eller nettbanken. Velg Faste overføringer i menypunktet og Ny fast overføring.

Du kan også opprette fast overføring til annen mottaker ved å trykke her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor langt tilbake i tid kan jeg se transaksjonene mine?

I kontoutskriften får du tilgang til transaksjoner 10 år tilbake i tid, i tillegg til transaksjonene for dette året. Velg Egendefinert under menyvalget Vis periode for å søke på mer enn en måned om gangen.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg søke på transaksjoner i kontoutskriften?

Ja, i kontoutskriften kan du søke etter enkelttransaksjoner ved å velge Flere valg

Om du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen. Hvis du leter etter en spesiell transaksjon kan du søke på tekst fra kontoutskriften, navn på mottaker eller avsender.

 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om å registrere utenlandsbetaling

Du må være 18 år for å registrere en utenlandsbetaling.

Ved betaling til utlandet har vi begrensede muligheter til å sjekke om de opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsoppdraget er riktig og fullstendig utfylt.

Fra Sbanken-konseptet kan du kun betale til endelig mottakerbank og konto, og det er ikke mulig å betale via en mellombank. Mottakers konto må være i den mottakerbanken som du registrerer i betalingen. Dersom mer enn en mottakerbank er involvert, kan du dessverre ikke betale fra oss.

I registreringsbildet for utenlandsbetalinger i nettbanken, får du opp hvilken informasjon vi har behov for ved betalinger til landet du velger. Alle felt må fylles ut. Hvis du mangler informasjonen, må du kontakte betalingsmottaker for å få det. Alle felt i registreringsbildet er tilknyttet spørsmålstegn. Disse er ment for å hjelpe deg med informasjonen som skal fylles inn i feltene.

Alle mottakere blir lagret automatisk, slik at du enkelt kan hente de opp igjen hvis du ønsker å betale til samme mottaker senere.

Ved registrering av betaling må du bekrefte og signere for at opplysningene er korrekt. Når betalingen er signert får du en bekreftelse på at betalingen er lagt til forfall, og en betalingsreferanse. Har du spørsmål om betalingen kan du oppgi belastningskonto og betalingsreferansen når du tar kontakt med oss.

Du får i tillegg en SMS, til ditt primærnummer som du har registrert i nettbanken, med informasjon om betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med omkostninger når det gjelder utenlandsbetaling?

Ved inn- og utbetalinger på kontoen din, se prisliste.

Omkostningene blir trukket fra kontoen din som en egen postering ved belastning. Transaksjonen vises på kontoutskriften din som Omkostninger.

Alle overføringer til utlandet fra Sbanken-konseptet sendes med meldingen «Charge Shared». Det betyr at betaler og betalingsmottaker betaler egne kostnader. Du betaler omkostninger i Sbanken-konseptet og mottaker betaler eventuelle omkostninger i utlandet. Det er normalt den beste løsningen og vanlig praksis i de aller fleste norske banker. Vær oppmerksom på at enkelte banker kan trekke gebyret direkte fra overført beløp, og ikke som en egen transaksjon slik som i Norge. Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke gebyrer som eventuelt blir tatt av mottakerbank.

Ved betalinger der vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel et gebyr i tillegg til gebyret som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. For å være sikker på at mottaker får hele beløpet, bør du legge til en mindre sum i beløpet som skal overføres. Vi har ikke en fullstendig oversikt over alle gebyrer som belastes av de ulike mellombankene, men i en del tilfeller vet vi hva mellombankene vil ta. Dersom du trenger å vite hvor mye ekstra som må overføres, kan du ta kontakt med oss på telefon: 55 26 00 00, eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Priseksempel på overføring til utlandet i USD som går via mellombank :

USD 0-99 = gratis
Fra USD 100-499: 18 USD
Fra USD 500-4999: 24 USD
USD 5000: 30 USD 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker pris på overføringen din, eller dersom du skal overføre et høyere beløp enn USD 5000 for å vite mer om hvilke gebyr som gjelder. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en SEPA-betaling?

SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i Euro innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

En SEPA-betaling må være i Euro og mottakerbanken må være medlem i SEPA-samarbeidet. Det er viktig at det brukes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merket med delt omkostninger (shared). 

Når du skal betale til utlandet fra Sbanken-konseptet, vil nettbanken automatisk avgjøre om betalingen er en SEPA betaling ut i fra opplysningene du legger inn. Du vil få informasjon om betalingen er en SEPA før den legger seg til forfall. 

En SEPA betaling er både raskere og rimeligere enn andre utenlandsbetalinger.

Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kvittering for utenlandsbetaling?

Du finner informasjon om utførte betalinger når du er innlogget. Her kan du skrive ut eller lagre kvitteringen. Den er på engelsk, og du kan sende den til mottakeren som bekreftelse på at betalingen er utført. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg skrive ut kontoutskriften?

Du kan selv hente frem og skrive ut kontoutskriften i nettbanken, både for eksisterende og for avsluttete kontoer. Du finner Skriv ut øverst og nederst i kontoutskriften.

Kontoutskriften kan lastes ned til Excel og som PDF dersom du ønsker det.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg en bestemt transaksjon i kontoutskriften?

Du kan søke etter en bestemt transaksjon i kontoutskriften ved å velge menyvalget Flere valg. Du kan spesifisere søket med dato, beløp og brukerstedets eller mottakerens navn i feltet Beskrivelse.

Dersom du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under menyvalget Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen. 

Du kan kun søke i kontoutskriften på en konto av gangen. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor kan jeg ikke fritt bruke ønsket tegnsetting ved overføring?

En utenlandsbetaling skal gjennom flere systemer i Norge og i utlandet. Derfor har vi satt begrensinger på tegn slik at alle systemer skal håndtere den og at betalingen ikke skal feile.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.