Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

AvtaleGiro

Hva gjør jeg når beløp eller forfallsdato er feil?

Dersom beløp eller forfallsdato er feil kan du alltid endre det i din forfallsoversikt.

Dersom du ønsker en varig endring av forfallsdato bør du kontakte mottaker.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke forslag til AvtaleGiro etter jeg har betalt en regning?

Det kan være flere årsaker til at det ikke kommer opp et forslag:

  • Mottaker tilbyr ikke AvtaleGiro.
  • Mottaker har ulike kontonummer eller KID-nummer for innbetaling med AvtaleGiro og ordinær regning.
  • AvtaleGiro i annen bank er ikke slettet.

Du kan starte ny AvtaleGiro manuelt her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av regninger.

Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet i forfallsoversikten din, og betalingen skjer automatisk på forfallsdato.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFakturaavtale her.

Neste ikke produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Fakturaene dine betales automatisk samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene du får der.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir inaktive AvtaleGiroer borte etter en viss tid?

Ja, avtaler om AvtaleGiro som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, blir slettet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytte AvtaleGiro til Sbanken?

Du kan enkelt flytte AvtaleGiro til oss fra annen bank ved å starte ny avtale under Betalingsavtaler

Du trenger KID og kontonummer på avtalen du ønsker å flytte hit. Det kan du hente i din andre bank. Fyll inn informasjonen, så flytter vi over AvtaleGiroen fra annen bank. 

Merk at hvis det er betalinger som ligger til forfall i annen bank, kan disse bli stoppet på forfall når avtalen er flyttet. De må eventuelt betales manuelt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg legger inn KID-nummeret?

Hvis du får feilmelding som avviser KID-nummeret, er KID-nummeret ugyldig. Kontakt betalingsmottaker for å kontrollere at KID- og kontonummer stemmer overens.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slette en AvtaleGiro?

Du sletter avtalen om AvtaleGiro her. Mottaker vil få melding om at avtalen har opphørt. 

Husk at når du sletter en AvtaleGiro, vil også forfall som ligger i Forfallsoversikten bli slettet. Hvis du ønsker å betale regningen før du sletter AvtaleGiroen, kan du endre belastningskonto fra for eksempel regningskonto til lønnskonto. Betalingen blir da behandlet som en vanlig regningsbetaling på forfallsdatoen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFaktura her.

Neste ikke produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Regningen dine betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene der. 

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Du kan lese mer om det her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg detaljer på AvtaleGirotrekk?

Du finner detaljer om ditt AvtaleGiroforfall ved å trykke på mottakeren i menyvalget forfallsoversikt. Denne informasjonen vil ikke vise i kontoutskriften når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et maksbeløp og hvordan endre dette?

Maksbeløpet angir hvor mye betalingsmottaker maksimalt kan belaste din konto. Dersom beløpet på regningen er høyere enn maksbeløpet, blir den ikke belastet. Vær obs på at regningen belastes hvis maksebeløpet er satt til 0 kroner. 

For å endre maksbeløpet på en regning i forfallsoversikten, må endringen gjøres senest dagen før forfall. Maksbeløp må være i hele kroner, laveste maksbeløp er 1,00. Maksbeløp gjelder per måned, så det kan være greit at du setter beløpet til det dobbelte, da det forekommer at to trekk kan komme i samme måned. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor virker ikke AvtaleGiroen?

Når du oppretter en ny AvtaleGiro kan det ta inntil 8 uker før betalingsmottaker sender det første trekket. 

Sjekk med betalingsmottaker at KID- og kontonummer er korrekt, og at avtalen ligger aktiv under Betalingsavtaler.

Følgende avvik varsles:

  • Oppdrag er sperret av betalings mottaker
  • Dekning mangler, betaling er stoppet
  • Oppdrag er fjernet av betalingsmottaker, betaling er slettet
  • Beløp er høyere enn maksbeløp
  • Betaler disponerer ikke konto
  • Ugyldig belastningskonto
  • Ugyldig mottakerkonto
  • Ugyldig KID


Betalinger som du selv har stoppet, samt betalinger på 0 kroner blir ikke varslet. 

Hvis det er over 8 uker siden du opprettet AvtaleGiroen, men den fremdeles ikke fungerer, anbefaler vi at du sletter AvtaleGiroen, og oppretter den på nytt.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med betalingen i forfallsoversikten når AvtaleGiro slettes?

Når en avtale om AvtaleGiro blir slettet vil forfall i forfallsoversikten bli slettet. Det er alltid greit å sjekke forfallsoversikten din at det faktisk skjer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har ikke en betaling for AvtaleGiro blitt betalt?

Det kan være flere årsaker til at AvtaleGirotrekket ikke er betalt.

1. Manglende dekning på konto.
2. Maksbeløpet på avtalen for AvtaleGiro er for lavt og må økes for at forfallet skal belastes konto.
3. Du har stoppet betalingen i Forfallslisten.
4. Du har sperret eller slettet selve AvtaleGiroavtalen.

Her aktiverer du AvtaleGiroforfallet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir inaktive AvtaleGiroavtaler borte etter en viss tid?

Ja, AvtalerGiroavtaler som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, vil bli slettet. Den har vært inaktiv. Dette vil også gi deg en bedre oversikt i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

Når du betaler en regning til en mottaker som tilbyr AvtaleGiro, vil du få opp forslag om opprettelse. Ved å godkjenne forslaget vil betalingsmottaker får melding om at de skal sende framtidige trekk som AvtaleGiro. 

Du kan også opprette AvtaleGiro under Betalingsavtaler i nettbanken. Du trenger KID og kontonummer til betalingsmottaker. 

Det kan ta inntil 8 uker før AvtaleGiroen fungerer. I mellomtiden må du betale regningene på vanlig måte. AvtaleGiroen er ok når regningen automatisk har lagt seg i Forfallsoversikten

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.