Du kan ringe til oss på telefon 55 26 00 00, chatte når du er innlogget eller sende e-post til kundeservice@sbanken.no.
Åpningstider:
Mandag - fredag: 07:00 - 22:00
Lørdag - søndag: 10:00 - 18:00
Julaften og nyttårsaften: 10:00 - 18:00
Røde dager: stengt
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Først registrerer du deg som kunde, for eksempel ved hjelp av BankID på mobil. Det er helt gratis og uforpliktende å bli kunde i Sbanken, og du velger selv hva du vil bruke oss til.
I nettbanken hos oss kan du være din egen banksjef. Du kan selv åpne kontoer og bestille kort. Deretter bestiller/søker du om de produkter og tjenester du vil ha. Ønsker du å søke om lån gjør du også dette selv i nettbanken. Får du fått innvilget boliglån hos oss, innfrir vi lånet du har i den andre banken når vi utbetaler lånet ditt.
Etter at du har blitt kunde kan du overføre penger fra banken du har i dag og eventuelt flytte betalingsavtaler til oss.
Trenger du hjelp eller har spørsmål underveis, chat med oss når du er innlogget eller ring oss på telefon 55 26 00 00.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodekortet ditt.
BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodekortet og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.
Har du ikke kodekort bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid.
For å aktivere BankID i Sbanken må du:
Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Har du BankID fra Sbanken kan du endre BankID-passordet ved å logge inn med kodekort og nettbankpassord, eller med BankID på mobil fra Sbanken. Her kan du endre passord for BankID fra Sbanken.
Gjelder det BankID fra en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.
Usikker på om du har BankID fra Sbanken eller fra annen bank? Bruker du kodekalkulator eller kodebrikke når du logger inn, har du BankID fra en annen bank. Sbanken har kodekort som innloggingsverktøy for BankID.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan bruke banken på normal måte og utøve normalt nettvett. Les mer om nettvett her.
Si ifra dersom innloggingssiden eller andre sider i nettbanken eller appen ser uvanlig ut. Generelt så bør du jevnlig sjekke kontoutskrift og forfallsoversikten din. Hvis du oppdager noe unormalt ring oss på 55 26 00 00 snarest.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 08:50, 10:00, 12:00 og 14:00.
Mottakerkonto i Sbanken:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Sbanken, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Sbanken, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.
Betalinger til mottaker som har konto i Sbanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes.
Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:
Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.
OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig etter neste betalingsoppgjør under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ved å rebestille kortet i stedet for å bestille et nytt, blir du ikke belastet for ny årsavgift. Hvis du velger alternativet Bestill kort, lages et helt nytt kort med ny kortavtale. Da blir årsavgiften på 295 kroner belastet på nytt.
Erstatningskortet får samme PIN-kode som det gamle hvis du ikke endrer den. Du får spørsmål om du vil endre PIN-koden når du går gjennom bestillingen. Husk at du alltid kan se koden din ved å velge Vis PIN.
Det nye kortet kommer i posten innen en ukes tid. Du kan ta det i bruk så snart du mottar det. Det gamle kortet slutter å fungere etter 30 dager.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ja, du kan ha flere innloggingsmetoder. Vi anbefaler kundene våre å ha aktivert flere innloggingsmetoder.
Du kan ha nettbankpassord, BankID, BankID på mobil eller innlogging med QR-kode. Dersom du har flere innloggingsalternativer vil nettbanken fortsatt kunne være tilgjengelig for deg dersom systemene våre opplever midlertidige feil, eller du ikke har tilgang til mobilen din.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan sette kontanter inn på din konto fra en butikk som tilbyr kontanttjenester i butikk. Du trenger kun bankkortet og PIN-koden din. Har du ikke kort hos oss, setter du pengene inn på en konto du har kort på, og deretter overfører til kontoen din hos oss.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Ja, alle mellom 15-18 år kan få BankID.
Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodekortet ditt.
Har du BankID fra annen bank kan du logge inn med BankID på mobil.
BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodekortet og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.
Har du ikke kodekort bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid.
For å aktivere BankID i Sbanken må du:
Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du finner årsoppgaven under personikonet og Årsoppgaver når du er innlogget i nettbanken.
Du kan også trykke her for å finne den.
Ny årsoppgave blir som regel tilgjengelig før 15. februar hvert år.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du finner BSU på nest siste side i skattemeldingen under Foreløpig beregning av skatter og avgifter.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den hvis du ønsker det. Trykk på favorittkontoen og velg Fjern favoritt.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Årsoppgaven for 2022 blir tilgjengelig i nettbanken innen 15. februar 2023
Beholdningsoppgave og realisasjonsoppgave for fond blir også tilgjengelig innen 15. februar 2023. Frist for å levere skattemeldingen er 30. april 2023.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Du kan hente PIN-koden til kortet ditt i nettbanken eller i appen.
Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes to ganger for hver innlogging.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Hvis du har glemt ditt nettbankpassord kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle.
Har du verken BankID eller BankID på mobil kan vi sende deg et nytt nettbankpassord. Kontakt oss da på telefon 55 26 00 00.
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.
Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.
Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 55 26 00 00.
For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:
Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.