Hopp til innhold

Sperre kort

Finner du ikke kortet ditt, bør du sperre det med en gang. Du bestiller selv nytt kort i nettbanken eller i appen etter at du har sperret kortet som er mistet eller stjålet.

Slik sperrer du kort

Har du mistet kortet ditt kan du sperre det under Mine kort ved å trykke på kortet og velge Sperre kort. 

Trenger du hjelp, kan du selvfølgelig ringe oss for å sperre kortet.

Ring oss

55 26 00 00

Kontakt oss

+47 55 26 00 00  - tast 1. Hele døgnet.

Vi anbefaler å ha to kort

Vi anbefaler å ha flere kort. Da har du alltid tilgang til pengene dine selv om du kommer i en situasjon hvor du må sperre et kort.

Bestill ekstra kort

Tips til deg når du er i utlandet

Det er nesten uten unntak dyrere å betale med norske kroner i utlandet. Derfor anbefaler vi at du alltid velger lokal valuta. 

Spørsmål om sperring av kort

Hva gjør jeg når bankkortet eller kredittkortet mitt er mistet eller stjålet?

Sperr bankkortet eller kredittkortet umiddelbart. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon 55 26 00 00. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

Du kan selv sperre kortet ditt i nettbanken under Konto og Kort i menyen. Velg Mine kort, finn kortet du ønsker å sperre og velg Sperre kort. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Dersom jeg fjerner sperren og allerede har erstattet kortet, hva gjør jeg?

Selv om du har fjernet sperren på kortet, må du likevel ta i bruk det nye kortet når du mottar det. Det gamle kortet vil slutte å fungere innen kort tid.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan åpner jeg et sperret kort?

Dersom du selv har sperret kortet ditt i nettbanken, kan du oppheve sperren. Det må du kun gjøre dersom du har kontroll på hvor kortet har vært, og du vet at ingen har hatt mulighet til å kopiere det. Hvis kortet har vært på et sted hvor andre kan ha hatt tilgang til det, må du ikke åpne kortet. Dersom du har ringt inn til oss og vi har sperret kortet ditt vil det ikke være mulig å oppheve sperren.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg slette et sperret kort?

Du kan ikke slette et sperret kort. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har sperret kortet mitt, hvordan bestiller jeg nytt?

Du bestiller nytt bankkort i nettbanken eller i appen. Det sperrede kortet finner du under «Konto og Kort», «Mine kort». Velg «Erstatt kort». Etter at du har bestilt kortet tar det omtrent en uke før du mottar kortet i posten. Hvis kortet har vært aktivert for Samsung Pay eller Google Pay blir det automatisk oppdatert når du erstatter det. Da kan du med en gang betale med telefonen din.

Hvis du ikke har lagt kortet til i Samsung Pay eller Google Pay kan du gjøre det rett etter bestilling, eller under Mine Kort i appen. Da kan du bruke mobilbetaling selv om du ikke har fått kortet i posten.

Når du får kortet kan du aktivere det under Mine kort, eller ved å bruke chip og PIN-kode første gangen du betaler med det. Det må du gjøre selv om du har aktivert kortet for Samsung Pay eller Google Pay. Hvis du ikke husker PIN-koden, kan du se den under Mine kort ved å velge Vis PIN.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil det bli belastet ny årsavgift når kortet er erstattet?

Nei. Når du rebestiller et kort ved å velge Erstatt kort, videreføres årsavgiften som du allerede har betalt på kortet som erstattes.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når kortet mitt er slukt i en minibank eller inndratt av et brukersted?

Du sperrer kortet. Det gjør du selv i nettbanken. Velg Konto og Kort i menyen og finn kortet du skal sperre under Mine kort. Velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon + 47 55 26 00 00. Sperretjenesten er alltid åpen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når jeg ikke kjenner igjen korttransaksjoner i kontoutskriften min?

Da må du straks sperre kortet ditt. Det gjør du selv i nettbanken under menyvalget Konto og Kort. Finn kortet du skal sperre under Mine kort og velg Sperre kort. Du kan også ringe oss på telefon 55 26 00 00 eller ta kontakt med oss på chat, så undersøker vi nærmere for deg.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.