Spørsmål og svar om kort og betaling
Her har vi samlet svar på de mest vanlige spørsmålene om kort og betaling.
Vanlige spørsmål om kort
Da kan du enten ringe oss på 55 26 00 00, eller sperre kortet selv i appen:
1. Logg inn i appen
2. Velg Meny og Kort
3. Trykk på kortet du vil sperre og huk av for Sperr kort.
Når kortet er sperret får du også et valg om å rebestille kortet ditt.
Det er ikke mulig å sette regionsperre på kortene lenger, men ingen grunn til bekymring.
Regionsperre på kort ble innført i en tid da systemene for transaksjonsovervåkning ikke var i nærheten av så gode og treffsikre som de er nå.
Systemene sørger for kontinuerlig sjekk av transaksjonene dine for å fange opp mistenkelig aktivitet på kortet ditt. Og skulle uhellet være ute og en uatorisert transaksjon likevel gå gjennom, kan du reklamere på kjøp du ikke kjenner igjen.
Det kan du. Trykk her for å lese mer om mobilbetaling.
Ja, du betaler en årsavgift på 295 kroner.
Årsavgiften for kortet blir trukket måneden etter at du har bestilt det for resten av året. Deretter blir årsavgiften trukket årlig i januar.
For å slette et kort må du ta kontakt med oss på telefon eller chat.
Hvor mye du kan ta ut, sette inn, og handle for med bankkortet kan du se under bankkort i prislisten vår.
Når du betaler eller tar ut penger i utlandet, blir valutakursen din bestemt av VISA eller Mastercard. Sbanken-konseptet kan ikke påvirke valutakursen når du betaler eller tar ut penger i utlandet.
Når du betaler eller tar ut penger blir beløpet først reservert på konto. Deretter bokføres beløpet, noe som betyr at det trekkes fra kontoen din. Det er først når beløpet er bokført at du kan se den reelle kursen som er brukt.
Husk at du må betale i lokal valuta for å få valutakursene VISA og Mastercard bruker. De er stort sett bedre enn valutakursen til lokale butikker og minibanker.
Vanlige spørsmål om AvtaleGiro og eFaktura
Nå er det enkelt å flytte AvtaleGiroene dine til Sbanken i appen.
- Gå til betalingsavtaler. Du finner dem i menyen nederst i appen.
- Velg AvtaleGiro og huk av for å vise avtaler i andre banker
- Flytt avtalene dine til oss
Absolutt. Hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro.
Dersom du har godkjent eFaktura vil den komme automatisk.
Neste ikke-produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Regningen dine betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene der.
Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro.
eFaktura er bankuavhengig. Det betyr at eFaktura vil vise i alle bankene dine frem til den blir behandlet. Etter behandling vil eFakturaen kun være synlig i den banken hvor den ble behandlet.
Vanlige spørsmål om betaling
Betalinger til konto i andre banker følger disse oppgjørstidene:
00:05, 08:15, 10:00, 11:30, 13:30 og 14:30.
I forfallsoversikten kan du endre regninger som du vil helt fram til forfall.
Hvis du betaler til andre kunder i Sbanken eller DNB går overføringen ut fra kontoen din med en gang, og rett inn på mottakers konto.
Det gjelder alle dager, hele døgnet - også i helger og på helligdager.
Du finner straksbetaling her:
- Trykk på Betal i appen
- Legg inn beløp og velg betalingsmottaker
- Trykk på kalenderikonet for å velge dato.
- Øverst i vinduet finner du nå mulighet for å velge at betalingen skal gå som Straksbetaling.
Du kan betale til Europa i appen. Slik gjør du:
- Trykk på Betal etter at du har logget inn i appen
- Velg Legg til mottaker
- Velg Mottaker i utlandet
- Følg veiledningen for å fullføre betalingen
Hvis du ikke har betalt til utlandet før, må du aktivere utenlandsbetaling først.
Skal du betale til land utenfor Europa, blir du sendt til nettbanken til DNB frem til vi får denne funksjonen på plass i appen.
Du finner IBAN ved å gå til kontoen din i appen og trykke på "Mer om kontoen" midt på siden.
Du finner SWIFT/BIC ved å gå til kontoen din i appen og trykke på "Mer om kontoen" midt på siden.