Generelle spørsmål og svar
Her har vi samlet generelle spørsmål som ikke er knyttet til et produkt.
Spørsmål om kundeforhold
Før du kan avslutte kundeforholdet ditt, må du overføre alle penger du har til en annen bank. Hvis du har fond og aksjer, må du be den nye banken din om å flytte de. Lån må du også kontakte den nye banken din for å få flyttet.
Når det er gjort, kan du selv:
- Avslutte vanlige kontoer i appen
- Sperre kortene dine i appen
- Avslutte faste betalinger og andre betalingsavtaler
Deretter ringer du oss på telefon 55 26 00 00, eller chatter med oss i appen, så avslutter vi selve kundeforholdet ditt.
Husk at det er lurt å ha alt på plass hos den nye banken din før du avslutter helt hos oss.
Hvis en person med kundeforhold i Sbanken er død, sperrer vi kundeforholdet til avdøde når vi får melding om dødsfallet.
Det betyr at vi sperrer avdødes kontoer for bruk, men de er fortsatt åpne for innbetalinger. I tillegg slutter bankkort å fungere og faste betalingsavtaler blir slettet.
For å få tilgang til bankforholdet til avdøde, må du og eventuelt andre arvinger sende oss kopi av:
- Skifteattest
- Fullmakter
- Gyldig legitimasjon med signatur
Du sender inn dokumentene på dnb.no. Knappen for å sende inn dokumenter finner du litt ned på siden. På samme side finner du også mer informasjon om prosessen og hva du må huske på underveis.
Det er normalt Statsforvalteren som oppnevner en verge som ivaretar dine interesser. En fremtidsfullmakt er et alternativ til vergemål oppnevnt av Statsforvalteren.
Med en fremtidsfullmakt velger du selv hvem du ønsker skal ivareta dine personlige og/eller økonomiske interesser, dersom det i fremtiden skulle bli behov for dette. Dette gjør at en fremtidsfullmakt helt eller delvis kan erstatte ordinært vergemål.
Hvis du har spørsmål om utforming og opprettelse av en fremtidsfullmakt, kan du besøke Sivilrettsforvaltningen sine nettsider for mer informasjon, eller kontakte en advokat.
Ikke alt er på plass i appen enda, og du må registrere fremtidsfullmakten på dnb.no.
Før du registrerer fremtidsfullmakten, må følgende kriterier være oppfylt:
- Fremtidsfullmakten må være stadfestet av Statsforvalteren.
- Alle fullmektig(er) må være registrert som kunde i Sbanken-konseptet eller DNB. Last ned appen for å bli kunde i Sbanken.
Du registrerer fullmakten ved å følge disse stegene:
- Logg inn her med BankID.
- Registrer informasjon om fullmaktsgiver. Fullmaktsgiver er den som har opprettet fremtidsfullmakten.
- Last opp fremtidsfullmakten og attesten på stadfestelsen fra Statsforvalteren.
- Etter du har sendt inn dokumentene behandler vi fullmakten, og du får en bekreftelse i appen så snart fullmakten er registrert. Vi tar kontakt med deg hvis vi har spørsmål eller trenger mer informasjon.
Ikke alt er på plass i appen enda. Hvis du er oppnevnt som verge av Statsforvalteren må du registrere vergefullmakten på dnb.no.
Her kan du logge inn for å registrere vergefullmakten.
Hvis du ønsker, kan du også lese mer om hva du får tilgang til på dnb.no.
Nei. Både innlogging i appen og BankID er strengt personlig, og skal ikke brukes av andre enn eieren. Hvis det er gitt fullmakt til disposisjon på konto(er), vil du se de i din egen app.
Andre spørsmål
Du kan ikke lenger logge inn i nettbank på sbanken.no. Banken din finner du i appen på telefonen din eller nettbrett.
Hvis du ikke har lastet ned appen allerede kan du gjøre det:
Noen av tjenestene er ikke helt ferdig i appen enda, og siden vi nå har felles løsning kommer du inn i DNB sine løsninger.
Men vi vet hvor du kommer fra, så selv om det står DNB kan du være trygg på at det du gjør er i Sbanken-kundeforholdet ditt.
Vi vet at vi ikke er helt der vi skal være enda, men vi jobber på fremover for å få flere ting på plass i appen.
Ja, og alle prisene våre er fortsatt helt åpne. Du finner dem her.
Det gjør du i appen ved å trykke på meny, deretter profil.