Hopp til innhold

Innlogging med BankID

BankID er en elektronisk signatur du kan bruke som innloggingsmetode, både i nettbanken og på flere offentlige tjenester. Du kan også signere avtaler med BankID.

Bestill BankID

Slik får du BankID

BankID er en elektronisk signatur du kan bruke som innloggingsmetode, både i nettbanken og på flere offentlige tjenester.

Her kan du se hvordan du enkelt får BankID på under to minutter.

Fordeler med BankID

Ett passord og brukernavn på alle steder som bruker BankID

Du kan bruke BankID fra Sbanken-konseptet ved innlogging i andre banker

Elektronisk signatur med BankID er like gyldig som en håndskrevet signatur

Tips: Har du BankID fra annen bank, anbefaler vi at du ikke avslutter den før du har opprettet BankID hos oss.

Last ned BankID-appen

1. september 2022 startet utfasingen av BankID på mobil, og erstattes av BankID-appen. Den kan du laste ned og ta i bruk nå. Appen gjør innlogging og signering med BankID enda enklere, sikrere og raskere.

Alt du trenger å vite om appen

Trenger du ny kodebrikke?

Du trenger kodebrikke for å kunne bestille og bruke BankID fra Sbanken-konseptet. For å bestille ny kodebrikke må du være innlogget. 

Bestill kodebrikke

Spørsmål om BankID

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra koderbrikken.

BankID kan brukes straks etter aktivering. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodebrikken og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodebrikke bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodebrikke fra Sbanken-konseptet
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg enten med pass eller norsk nasjonalt ID-kort på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg få kodebrikke i stedet for kodekort?

Vi erstatter kodekort med kodebrikke. 

Har du ikke kodebrikke bestiller du dette i mobilbanken, eller i appen under Meny - Innlogging og BankID - Kodebrikke. Du får den i posten i løpet av en ukes tid.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du selv endre det ved å logge inn med nettbankpassord og kodebrikke.

 Du endrer ditt personlige BankID-passord her

Gjelder det BankID utstedt av en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID er gratis.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering, som kan brukes på tvers av bankene i Norge, de fleste offentlige nettsteder, til å signere avtaler elektronisk og mye mer. 

BankID fra Sbanken består av fødselsnummer, kode fra kodekortet og personlig BankID-passord. 

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på nett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Kodekortet fases ut til fordel for kodebrikke. Alle kunder som har et aktivt kodekort fra oss vil få tilsendt en kodebrikke automatisk.

Les mer om BankID

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når BankID-passordet mitt er sperret, eller jeg har glemt det?

Har du BankID fra Sbanken kan du endre BankID-passordet ved å logge inn med kodekort eller kodebrikke og nettbankpassord. Her kan du endre passord for BankID fra Sbanken.

Gjelder det BankID fra en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får opp feilkode: BID 2031, 2032, 2033 eller 2034. Hva gjør jeg?

Får du disse feilkodene kan du ha dårlig eller ustabil internettforbindelse ved bruk av BankID.

  • Prøv på nytt. Det kan ha vært en midlertidig feil.
  • Sjekk om du har tregt nett.
  • Slå av og på strømmen til ruteren/modemet, i tillegg til datamaskinen/nettbrettet/mobilen du er på.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg BankID passord?

For å endre passordet på BankID kan du logge inn i nettbanken med BankID med kodebrikke eller BankID-appen, eller med nettbankpassord og kodebrikke. 

Du endrer passordet ditt ved å gå til oversikt - Innlogging og BankID - BankID - trykk på aktuell BankID - Endre passord.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke typer tjenester kan du få tilgang til via BankID?

BankID kan brukes til mye, blant annet:

  • Å logge inn på offentlige nettsteder
  • Å logge inn i nettbanken
  • Bekrefte betaling på nettbutikker
  • Signere avtaler


 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.