Hopp til innhold

Innlogging med BankID

BankID er en elektronisk signatur du kan bruke som innloggingsmetode, både i nettbanken og på flere offentlige tjenester. Du kan også signere avtaler med BankID.

Bestill BankID

Slik får du BankID

BankID er en elektronisk signatur du kan bruke som innloggingsmetode, både i nettbanken og på flere offentlige tjenester.

Her kan du se hvordan du enkelt får BankID på under to minutter.

Fordeler med BankID

Ett passord og brukernavn på alle steder som bruker BankID

Du kan bruke BankID fra Sbanken-konseptet ved innlogging i andre banker

Elektronisk signatur med BankID er like gyldig som en håndskrevet signatur

Tips: Har du BankID fra annen bank, anbefaler vi at du ikke avslutter den før du har opprettet Bank ID hos oss.

Last ned BankID-appen

1. september 2022 startet utfasingen av BankID på mobil, og erstattes av BankID-appen. Den kan du laste ned og ta i bruk nå. Appen gjør innlogging og signering med BankID enda enklere, sikrere og raskere.

Alt du trenger å vite om appen

Trenger du nytt kodekort?

Du trenger kodekort for å kunne bestille og bruke BankID fra Sbanken-konseptet. For å bestille nytt kodekort må du være innlogget. Der vil du se de aktive kodekortene dine, og kodekort du har under bestilling.

Bestill kodekort

Spørsmål om BankID

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodekortet ditt. 

BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodekortet og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodekort bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodekort fra Sbanken-konseptet
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg enten med pass eller norsk nasjonalt ID-kort på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg få kodebrikke i stedet for kodekort?

Ja, vi går over til bruk av kodebrikke. Det betyr at kodekortet ditt vil slutte å virke i løpet av 2023.

Har du ikke kodebrikke bestiller du dette i nettbanken, eller i appen under Meny - Innlogging og BankID - Kodebrikke. Du får den i posten i løpet av en ukes tid.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du selv endre det ved å logge inn med nettbankpassord og kodekort, eller med BankID på mobil fra Sbanken-konseptet. Du endrer ditt personlige BankID-passord her

Gjelder det BankID utstedt av en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha kodekort med skrapefilm?

Bankene velger selv hvilken engangspassordløsning de ønsker å bruke. Vi har valgt å benytte kodekort med skrapefilm (kopibeskyttelse).

BankID-kravene gjør at du må benytte engangspassord fra kodekortet og at banken er pålagt å ha kopibeskyttelse på kodekortene.

Når du skal logge inn med BankID kan du velge engangspassord fra kodekortet ditt eller BankID på mobil fra Sbanken-konseptet. Dersom du har BankID fra annen bank, må du bruke kodebrikke eller BankID på mobil fra annen bank. I nettbanken kan du som alternativ løsning benytte engangspassord tilsendt på SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID er gratis.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering, som kan brukes på tvers av bankene i Norge, de fleste offentlige nettsteder, til å signere avtaler elektronisk og mye mer. 

BankID fra Sbanken består av fødselsnummer, kode fra kodekortet og personlig BankID-passord. 

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på nett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

Bruk av vanlig BankID:

  • Oppgi fødselsnummer
  • Oppgi engangskode fra kodekort eller BankID på mobil fra samme bank (eller kodebrikke om du har BankID fra annen bank)
  • Oppgi ditt personlige BankID-passord

Bruk av BankID på mobil:

  • Oppgi mobilnummer og fødselsdato
  • Tast inn ID-PIN (4-8 tall) på mobilen for å godkjenne kodeordene på skjermen

Se her hvordan du aktiverer BankID.

 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når BankID-passordet mitt er sperret, eller jeg har glemt det?

Har du BankID fra Sbanken kan du endre BankID-passordet ved å logge inn med kodekort og nettbankpassord, eller med BankID på mobil fra Sbanken-konseptet. Her kan du endre passord for BankID fra Sbanken.

Gjelder det BankID fra en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Usikker på om du har BankID fra Sbanken eller fra annen bank? Bruker du kodekalkulator eller kodebrikke når du logger inn, har du BankID fra en annen bank. Sbanken-konseptet har kodekort som innloggingsverktøy for BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får opp feilkode: BID 2031, 2032, 2033 eller 2034. Hva gjør jeg?

Får du disse feilkodene kan du ha dårlig eller ustabil internettforbindelse ved bruk av BankID.

  • Prøv på nytt. Det kan ha vært en midlertidig feil.
  • Sjekk om du har tregt nett.
  • Slå av og på strømmen til ruteren/modemet, i tillegg til datamaskinen/nettbrettet/mobilen du er på.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg BankID passord?

For å endre passordet på BankID må du logge inn i nettbanken med BankID, BankID på mobil fra Sbanken-konseptet eller med nettbankpassord og kodekort. 

Du endrer passordet ditt ved å gå til oversikt - Innlogging og BankID - BankID med kodekort - trykk på aktuell BankID - Endre passord.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke typer tjenester kan du få tilgang til via BankID?

BankID og BankID på mobil kan brukes til mye, blant annet:

  • Å logge inn på offentlige nettsteder
  • Å logge inn i nettbanken
  • Bekrefte betaling på nettbutikker
  • Signere avtaler


 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg logge inn i nettbanken med BankID uten kodekortet?

Du kan logge inn uten kodekort dersom du også har BankID på mobil. Da kan du velge å bruke BankID på mobil i stedet for å taste inn engangspassordet fra kodekortet:

  • Legg inn fødselsnummeret ditt
  • Velg BankID på mobil og godkjenn kodeordene som vanlig
  • Skriv inn BankID-passordet ditt
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.