Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp til utenlandsbetaling

Du kan legge inn betaling til utenlandske kontoer i nettbanken. Her finner du svar på vanlige spørsmål.

Spørsmål om utenlandsbetaling

Hva må jeg være oppmerksom på når jeg skal betale til utlandet?

Det er viktig at opplysningene du oppgir er fullstendige og riktige. Ellers kan pengene bli ført tilbake på kontoen din. På grunn av kursdifferanser og gebyrer i andre banker, kan beløpet som blir returnert være mindre enn det du overførte. Her er de vanligste grunnene til at pengene kommer i retur. 

Ulike land krever ulike opplysninger.  Sjekk hvilke opplysninger landet du skal betale til trenger.

Alle utenlandsbetalinger legges til forfall med foreløpig kurs.  Her finner du en oversikt over forfallskjøringene.

Valutakursene varierer kontinuerlig. Foreløpige kurser oppdateres i nettbanken fem ganger om dagen. Se hvilken valutakurs som gjelder når du gjør en utenlandsbetaling. 

Kostnaden for utenlandsbetalingen deles mellom deg og mottakeren. Se hvordan fordelingen skjer.

Alle involverte banker sjekker utenlandsbetalinger som går gjennom systemet.  Les mer om kontroll av internasjonale betalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om behandling av utenlandsbetaling

De fleste betalinger er hos mottaker samme dag som betalingen blir utført. Det kan imidlertid ta inntil to virkedager avhengig av for eksempel tidsforskjell og rutiner hos mottakerbanken. Da blir pengene først reservert på kontoen din. Vær oppmerksom på at det reduserer disponibelt beløp på kontoen. Når pengene reserveres brukes foreløpig kurs, og når betaling blir bokført brukes endelig valutakurs. Det kan derfor være avvik mellom reservert beløp og bokført beløp. Endelig kurs settes når betalingen blir utført hos underleverandør. 

Våre forfallsbehandlinger skjer på hverdager: 06, 09, 11, 14, 15 og 18.30.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om å registrere utenlandsbetaling

Ved betaling til utlandet har vi begrensede muligheter til å sjekke om de opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsoppdraget er riktig og fullstendig utfylt.

Fra Sbanken kan du kun betale til endelig mottakerbank og konto, og det er ikke mulig å betale via en mellombank. Mottakers konto må være i den mottakerbanken som du registrerer i betalingen. Dersom mer enn en mottakerbank er involvert, kan du dessverre ikke betale fra oss.

I registreringsbildet for utenlandsbetalinger i nettbanken, får du opp hvilken informasjon vi har behov for ved betalinger til landet du velger. Alle felt må fylles ut. Hvis du mangler informasjonen, må du kontakte betalingsmottaker for å få det. Alle felt i registreringsbildet er tilknyttet spørsmålstegn. Disse er ment for å hjelpe deg med informasjonen som skal fylles inn i feltene.

Alle mottakere blir lagret automatisk, slik at du enkelt kan hente de opp igjen hvis du ønsker å betale til samme mottaker senere.

Ved registrering av betaling må du bekrefte og signere for at opplysningene er korrekt. Når betalingen er signert får du en bekreftelse på at betalingen er lagt til forfall, og en betalingsreferanse. Har du spørsmål om betalingen kan du oppgi belastningskonto og betalingsreferansen når du tar kontakt med oss.

Du får i tillegg en SMS, til ditt primærnummer som du har registrert i nettbanken, med informasjon om betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en SEPA-betaling?

SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i Euro innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

En SEPA-betaling må være i Euro og mottakerbanken må være medlem i SEPA-samarbeidet. Det er viktig at det brukes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merket med delt omkostninger (shared). 

Når du skal betale til utlandet fra Sbanken, vil nettbanken automatisk avgjøre om betalingen er en SEPA betaling ut i fra opplysningene du legger inn. Du vil få informasjon om betalingen er en SEPA før den legger seg til forfall. 

En SEPA betaling er både raskere og rimeligere enn andre utenlandsbetalinger.

Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med omkostninger når det gjelder utenlandsbetaling?

Ved inn- og utbetalinger på kontoen din, se prisliste.

Omkostningene blir trukket fra kontoen din som en egen postering ved belastning. Transaksjonen vises på kontoutskriften din som Omkostninger.

Alle overføringer til utlandet fra Sbanken sendes med meldingen «Charge Shared». Det betyr at betaler og betalingsmottaker betaler egne kostnader. Du betaler omkostninger i Sbanken og mottaker betaler eventuelle omkostninger i utlandet. Det er normalt den beste løsningen og vanlig praksis i de aller fleste norske banker. Vær oppmerksom på at enkelte banker kan trekke gebyret direkte fra overført beløp, og ikke som en egen transaksjon slik som i Norge. Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke gebyrer som eventuelt blir tatt av mottakerbank.

Ved betalinger der vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel et gebyr i tillegg til gebyret som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. For å være sikker på at mottaker får hele beløpet, bør du legge til en mindre sum i beløpet som skal overføres. Vi har ikke en fullstendig oversikt over alle gebyrer som belastes av de ulike mellombankene, men i en del tilfeller vet vi hva mellombankene vil ta. Dersom du trenger å vite eksakt hvor mye ekstra som må overføres, kan du ta kontakt med oss på telefon: 55 26 00 00, eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Priseksempel på overføring til utlandet i USD som går via mellombank :

USD 0-99 = gratis
Fra USD 100-499: 18 USD
Fra USD 500-4999: 24 USD
USD 5000: 30 USD 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker eksakt pris på overføringen din, eller dersom du skal overføre et høyere beløp enn USD 5000 for å vite mer om hvilke gebyr som gjelder. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg valutakurser for utenlandsbetaling?

Valutakurser varierer og oppdateres flere ganger daglig. Foreløpig kurs og beløp er alltid synlig når du skal bekrefte betalingen. Den er også synlig i forfallsoversikten din. Endelig kurs blir satt når betalingen gjennomføres av underleverandør. Den blir da også synlig i Utførte betalinger.

Valutakursene og midtkurs finner du her. De oppdateres daglig cirka klokken 09.15, 11.15, 13.15, 15.15 og 17.15.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?

De fleste betalinger er hos mottaker samme dag som betalingen blir utført. Det kan imidlertid ta inntil to virkedager avhengig av for eksempel tidsforskjell og rutiner hos mottakerbanken.

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene, må du undersøke om betalingen er utført under Utførte betalinger. Sjekk også kontoutskriften for å se om betalingen har kommet i retur fra mottaker. 

Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi deg å sende kvitteringen til mottaker. Den finner du også under utførte betalinger. Kvitteringen kan både lagres og skrives ut. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre penger til pengespillkontoer i utlandet?

Vi følger det norske regelverket og Lotteritilsynet har lagt ned forbud mot å overføre til noen kontoer i utlandet som er knyttet til pengespill. Betalinger/gevinster fra slike kontoer blir stoppet og returnert til avsender. Du finner mer informasjon på Lotteritilsynet sine sider.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er midtkurs?

Midtkurs viser en indikativ pris for kjøp og salg av valuta i markedet på et gitt tidspunkt. Kursene endrer seg kontinuerlig, og kursene vi viser i kurslisten vil derfor ikke vise endelig kurs du vil få på inn- eller utbetalingen din. 

Endelig kurs på en betaling til utlandet blir satt i det underleverandør utfører betalingen. Endelig kurs på en innbetaling fra utlandet settes når underleverandør mottar betalingen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva bør jeg være oppmerksom på når det gjelder svindel og utenlandsbetaling?

Det er lett å bli svindlet på nettet, og bedrageri i ulike former er vanlig. Har du overført penger og blitt lurt, er sjansen dessverre liten for at du får pengene tilbake. 

Vi anbefaler å unngå forskuddsbetaling. La heller ikke andres transaksjoner gå via din konto. I verste fall kan du bli innblandet i straffbare forhold.

Du skal heller ikke gjennomføre transaksjoner dersom:

  • Pengene er til personer du ikke kjenner godt eller ikke kan bekrefte identiteten til.
  • Hvis du har blitt kontaktet av ukjente angående investeringer med svært god avkastning som er for god til å være sann. Vær kritisk, og undersøk godt rundt mottaker.  
  • Formålet er å motta kredittkort eller lån.
  • Formålet er å motta arv, gevinst eller lignende.

Du kan lese mer om økningen i investeringssvindel her.

Sbanken er ikke ansvarlig for tap hvor Sbanken har videreformidlet betaling i henhold til registrert betalingsinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er SWIFT/BIC-koden til Sbanken?

Ved SEPA-betalinger (EUR innenfor EU/EØS): SBAKNOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway

For øvrige innbetalinger i EUR som ikke er SEPA og alle andre valutasorter, skal avsenderbanken bruke SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg etterlyse en utenlandsbetaling?

Vi kan etterlyse en utenlandsbetaling, men det er viktig at du sjekker med mottaker at alle opplysningene i betalingen er korrekt. Du kan også sende en kvittering fra nettbanken til mottaker. Vi gjør oppmerksom på at mottakerbanken kan ha tatt et gebyr når de har godskrevet mottakerkonto, beløpet kan derfor være ulikt det opprinnelige beløpet du sendte. 

Ønsker du likevel at vi skal hjelpe til kan du kontakte kundeservice. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å etterlyse betalingen. Vi gjør oppmerksom på at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kurser gjelder når jeg mottar penger fra utlandet?

Vi oppdaterer daglig valutakursene i nettbanken cirka klokken: 09.15, 11.15, 13.15, 15.15 og 17.15. Valutakursene svinger imidlertid kontinuerlig, og valutakurslisten gir dermed kun en indikasjon på hvilke kurs som vil bli benyttet på innbetalinger fra utlandet. Valutakurser og midtkurs finner du her. Hvis kurs-kolonnen for innbetaling er tom, er det fordi kursen er lite omsatt.

Endelig kurs settes på det tidspunktet underleverandøren vår mottar betalingen. Når betalingen er ferdig kurssatt får du melding i meldingsboksen din om at pengene er på inn på kontoen din. Som regel er pengene på kontoen kort tid etter meldingen er mottatt, men noen ganger kan det ta 1 - 2 virkedager. Det avhenger av hvilken valutasort innbetalingen er i. 

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Sbanken?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto her. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før betalingen bokføres på kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Sanksjoner i forbindelse med utenlandsbetalinger

Bankene er de senere årene blitt pålagt en strengere kontroll av internasjonale betalinger. Det medfører at Sbanken og alle involverte banker kontrollerer alle betalinger mot sanksjonslister. Deretter gjøres det en individuell vurdering om det er nødvendig å innhente mer informasjon eller om betalingen skal utføres, stoppes eller fryses. 

Sbanken er ikke ansvarlig for betalinger som på grunn av internasjonale sanksjoner stoppes eller fryses, enten i Sbanken eller i andre banker, eller for tap som oppstår i den forbindelse 

Mer informasjon om sanksjoner og restriksjoner er tilgjengelig på disse nettsidene:

Norge - gjeldende saksjoner og andre særlige tiltak

EU - oversikt fra finansdepartementet i Storbritannia

USA - oversikt fra US Department of the Treasury

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kurser gjelder når jeg mottar penger fra utlandet?

Vi oppdaterer daglig valutakursene i nettbanken cirka klokken: 09.15, 11.15, 13.15, 15.15 og 17.15. Valutakursene svinger imidlertid kontinuerlig, og valutakurslisten gir dermed kun en indikasjon på hvilke kurs som vil bli benyttet på innbetalinger fra utlandet. Valutakurser og midtkurs finner du her. Hvis kurs-kolonnen for innbetaling er tom, er det fordi kursen er lite omsatt.

Endelig kurs settes på det tidspunktet underleverandøren vår mottar betalingen. Når betalingen er ferdig kurssatt får du melding i meldingsboksen din om at pengene er på inn på kontoen din. Som regel er pengene på kontoen kort tid etter meldingen er mottatt, men noen ganger kan det ta 1 - 2 virkedager. Det avhenger av hvilken valutasort innbetalingen er i. 

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stoppe eller tilbakekalle en utenlandsbetaling?

Å stoppe eller tilbakekalle en betaling koster penger, både for Sbanken og involverte banker i utlandet. Den enkleste og billigste løsningen er at du selv ber mottaker om å returnere betalingen.

Dersom du kort tid etter at betalingen er utført for eksempel oppdager at du har sendt til feil mottaker eller at du mistenker svindel, kan du ta kontakt med oss. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å få returnert pengene. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan garantere at pengene blir returnert til kontoen din og at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser. 

Ved tilbakekall vil kursen være ulik den som ble benyttet ved betaling, og mottakerbanken vil ofte ta et gebyr for tilbakekall av pengene. Det vil også redusere beløpet du får tilbakebetalt. Det er derfor viktig at du passer på at alle opplysningene er korrekt når du registrerer betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.