Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp til utenlandsbetaling

Du kan legge inn betaling til utenlandske kontoer i nettbanken. Her finner du svar på vanlige spørsmål.

Spørsmål om utenlandsbetaling

Dette bør du være oppmerksom på når du skal betale til utlandet
  • Ved betaling til utlandet er det viktig at de opplysningene du gir er riktige. Kontonummeret er styrende for at betalingen kommer fram til riktig mottaker.
  • Valutakursene varierer og oppdateres flere ganger daglig. Foreløpig kurs og beløp er alltid synlig når du skal bekrefte betalingen og i forfallsregisteret ditt. Endelig kurs blir satt når betalingen gjennomføres. Den blir da også synlig i «Utførte betalinger».  
  • Alle betalinger til utlandet legges i forfallsregisteret. Tidspunkt for forfall på utenlandsbetaling er 0600, 0900, 1100, 1400, 1500 og 1830.
  •  Kostnaden ved å betale til utlandet deles mellom deg og mottakeren. Mottakeren betaler eventuelle kostnader som hans eller hennes bank krever. Når vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel omkostninger i tillegg til kostnader som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. Mer om omkostninger kan du lese under Hjelp.
  • Bankene er de senere årene blitt pålagt en strengere kontroll av internasjonale betalinger. Dette medfører at Sbanken og alle involverte banker kontrollerer alle betalinger mot sanksjonslister. Deretter gjøres det en individuell vurdering om de trenger å innhente mer informasjon eller om betalingen skal utføres, stoppes eller fryses. 

Sbanken er ikke ansvarlig for betalinger som på grunn av internasjonale sanksjoner stoppes eller fryses enten hos oss eller i andre banker, eller for tap som oppstår i den forbindelse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om behandling av utenlandsbetaling

Alle utenlandsbetalinger blir lagt til forfall. Ved behandling på forfallsdato blir pengene reservert på kontoen din. Vær oppmerksom på at dette reduserer disponibelt beløp på kontoen. Når pengene reserveres brukes foreløpig kurs. Når betaling blir bokført er endelig valutakurs benyttet. Det kan derfor være avvik mellom reservert beløp og bokført beløp. Det kan ta fra 1-2 virkedager før betalingen er bokført din konto. Endelig kurs blir satt når betalingen blir utført hos underleverandør. 

Våre forfallsbehandlinger skjer på hverdager: 06:00, 09:00, 11:00, 14:00, 15:00 og 18:30 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om å registrere utenlandsbetaling

Ved betaling til utlandet har vi begrensede muligheter til å sjekke om de opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsoppdraget er riktig og fullstendig utfylt.

Fra Sbanken kan du kun betale til endelig mottakerbank og konto, og det er ikke mulig å betale via en mellombank. Mottakers konto må være i den mottakerbanken som du registrerer i betalingen. Dersom mer enn en mottakerbank er involvert, kan du dessverre ikke betale fra oss.

I registreringsbildet for utenlandsbetalinger i nettbanken, får du opp hvilken informasjon vi har behov for ved betalinger til landet du velger. Alle felt må fylles ut. Hvis du mangler informasjonen, må du kontakte betalingsmottaker for å få dette. Alle felt i registreringsbildet er tilknyttet spørsmålstegn. Disse er ment for å hjelpe deg med informasjonen som skal fylles inn i feltene.

Alle mottakere blir lagret automatisk, slik at du enkelt kan hente de opp igjen hvis du ønsker å betale til samme mottaker senere.

Ved registrering av betaling må du bekrefte og signere for at opplysningene er korrekt. Når betalingen er signert får du en bekreftelse på at betalingen er lagt til forfall, og en betalingsreferanse. Har du spørsmål om betalingen kan du oppgi belastningskonto og betalingsreferansen når du tar kontakt med oss.

Du får i tillegg en SMS, til ditt primærnummer som du har registrert i nettbanken, med informasjon om betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en SEPA-betaling?

SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i Euro innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

En SEPA-betaling må være i Euro og mottakerbank må være medlem i SEPA-samarbeidet.  Det er også viktig at det benyttes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merke med delt omkostninger ("shared"). 

Betalinger innenfor SEPA-området blir formidlet raskere og rimeligere.

Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med omkostninger når det gjelder utenlandsbetaling?

Ved inn- og utbetalinger på din konto, se prisliste.

Omkostningene blir trukket fra kontoen din som en egen postering ved belastning. Transaksjonen vises på kontoutskriften din som Omkostninger.

Alle overføringer til utlandet fra Sbanken sendes med meldingen «Charge Shared». Det betyr at betaler og betalingsmottaker betaler egne kostnader. Du betaler omkostninger i Sbanken og mottaker betaler eventuelle omkostninger i utlandet. Dette er normalt den beste løsningen og vanlig praksis i de aller fleste norske banker. Vær oppmerksom på at enkelte banker kan trekke gebyret direkte fra overført beløp, og ikke som en egen transaksjon slik som i Norge. Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke gebyrer som eventuelt blir tatt av mottakerbank.

Ved betalinger der vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel et gebyr i tillegg til gebyret som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. For å være sikker på at mottaker får hele beløpet, bør du legge til en mindre sum i beløpet som skal overføres. Vi har ikke en fullstendig oversikt over alle gebyrer som belastes av de ulike mellombankene, men i en del tilfeller vet vi hva mellombankene vil ta. Dersom du trenger å vite eksakt hvor mye ekstra som må overføres, kan du ta kontakt med oss på telefon: 55 26 00 00, eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Priseksempel på overføring til utlandet i USD som går via mellombank :

USD 0-99 = gratis
Fra USD 100-499: 18 USD
Fra USD 500-4999: 24 USD
USD 5000: 30 USD 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker eksakt pris på overføringen din, eller dersom du skal overføre et høyere beløp enn USD 5000 for å vite mer om hvilke gebyr som gjelder. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg valutakurser for utenlandsbetaling?

Valutakurser varierer og oppdateres flere ganger daglig. Foreløpig kurs og beløp er alltid synlig når du skal bekrefte betalingen. Den er også synlig i forfallsregisteret ditt. Endelig kurs blir satt når betalingen gjennomføres av underleverandør. Den blir da også synlig i Utførte betalinger.

Valutakursene og midtkurs finner du her. Denne oppdateres daglig ca. klokken:

09:15, 11:15, 13:15, 15:15 og 17:15.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?
  • SEPA-betalinger: 1-2 virkedager
  • Øvrige betalinger 1-8 virkedager

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene innenfor vanlig overføringstid, anbefaler vi å sjekke Utførte betalinger for å se om betalingen er utført. Det kan også være greit å sjekke kontoutskriften for å se at betalingen ikke har kommet i retur fra mottaker. Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi å skrive ut en kvittering som du sender til mottakeren. Kvittering finner du under Utførte betalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre penger til pengespillkontoer i utlandet?

Vi følger det norske regelverket og Lotteritilsynet har lagt ned forbud mot å overføre til noen kontoer i utlandet som er knyttet til pengespill. Betalinger/gevinster fra slike kontoer blir stoppet og returnert til avsender. Du kan lese mer her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er midtkurs?

Midtkurs viser en indikativ pris for kjøp og salg av valuta i markedet på et gitt tidspunkt. Kursene endrer seg kontinuerlig, og kursene vi viser i kurslisten vil derfor ikke vise endelig kurs du vil få på din inn- eller utbetaling. 

Endelig kurs på en betaling til utlandet blir satt i det vår underleverandør utfører betalingen. Endelig kurs på en innbetaling fra utlandet settes når vår underleverandør mottar betalingen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva bør jeg være oppmerksom på når det gjelder svindel og utenlandsbetaling?

Det er lett å bli svindlet på nettet. Vi anbefaler at du unngår forskuddsbetaling. La heller ikke andres transaksjoner gå via din konto. I verste fall kan du bli innblandet i straffbare forhold.

Du skal heller ikke gjennomføre transaksjoner dersom:

  • Pengene er til personer du ikke kjenner godt eller ikke kan bekrefte identiteten til
  • Formålet er å motta kredittkort eller lån
  • Formålet er å motta arv, gevinst eller lignende

Vi har laget en liten informasjon som kan være nyttig å lese her.

Sbanken er ikke ansvarlig for tap hvor Sbanken har videreformidlet betaling i henhold til registrert betalingsinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er SWIFT/BIC-koden til Sbanken?

Ved SEPA-betalinger (EUR innenfor EU/EØS): SBAKNOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway

For øvrige innbetalinger i EUR som ikke er SEPA og alle andre valutasorter, skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg etterlyse en utenlandsbetaling?

Vi kan etterlyse en utenlandsbetaling, men det er viktig at du sjekker med mottaker at alle opplysningene i betalingen er korrekt. Du kan også sende en kvittering fra nettbanken til mottaker. Vi gjør oppmerksom på at mottakerbanken kan ha tatt et gebyr når de har godskrevet mottakerkonto, beløpet kan derfor være ulikt det opprinnelige beløpet du sendte. 

Ønsker du likevel at vi skal bistå kan du kontakte vårt Kontaktsenter. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å etterlyse betalingen. Vi gjør oppmerksom på at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser og at dette er kostbart og tidkrevende. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kurser gjelder når jeg mottar penger fra utlandet?

Valutakursene oppdateres daglig cirka klokken: 09:15, 11:15, 13:15, 15:15 og 17:15

Valutakurser og midtkurs finner du her. Valutakursen gir en indikasjon på hvilke kurs som vil bli benyttet på innbetalinger fra utlandet. 

Endelig kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Bokføring av en betaling fra utlandet kan ta inntil tre virkedager fra vi mottar melding om innbetaling. Dette avhenger av hvilke valutasort innbetalingen er i. 

Hvis kurs mangler i kolonnen for innbetaling i Valutakursoversikten, vil kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Dette kan skje på kurser som er lite omsatt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Sbanken?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto her. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før den bokføres kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Sanksjoner i forbindelse med utenlandsbetalinger

Bankene er de senere årene blitt pålagt en strengere kontroll av internasjonale betalinger. Dette medfører at Sbanken og alle involverte banker kontrollerer alle betalinger mot sanksjonslister. Deretter gjøres det en individuell vurdering om det er nødvendig å innhente mer informasjon eller om betalingen skal utføres, stoppes eller fryses. 

Sbanken er ikke ansvarlig for betalinger som på grunn av internasjonale sanksjoner stoppes eller fryses enten i Sbanken eller i andre banker, eller for tap som oppstår i den forbindelse 

Mer informasjon om sanksjoner og restriksjoner er tilgjengelig på disse nettsidene:

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kurser gjelder når jeg mottar penger fra utlandet?

Valutakursene oppdateres daglig cirka klokken: 09:15, 11:15, 13:15, 15:15 og 17:15

Valutakurser og midtkurs finner du her. Valutakursen gir en indikasjon på hvilke kurs som vil bli benyttet på innbetalinger fra utlandet. 

Endelig kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Bokføring av en betaling fra utlandet kan ta inntil tre virkedager fra vi mottar melding om innbetaling. Dette avhenger av hvilke valutasort innbetalingen er i. 

Hvis kurs mangler i kolonnen for innbetaling i Valutakursoversikten, vil kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Dette kan skje på kurser som er lite omsatt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stoppe eller tilbakekalle en utenlandsbetaling?

Å stoppe eller tilbakekalle en betaling koster penger, både for Sbanken og involverte banker i utlandet. Den enkleste og billigste løsningen er at du selv ber mottaker om å returnere betalingen.

Dersom du kort tid etter at betalingen er utført for eksempel oppdager at du har sendt til feil mottaker eller at du mistenker svindel, kan du ta kontakt med oss. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å få returnert pengene. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan garantere at pengene blir returnert til kontoen din og at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser. 

Ved tilbakekall vil kursen være ulik den som ble benyttet ved betaling, og mottakerbanken vil ofte ta et gebyr for tilbakekall av pengene. Dette vil også redusere beløpet du får tilbakebetalt. Det er derfor viktig at du passer på at alle opplysningene er korrekt når du registrerer betalingen

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.