Hopp til innhold

Betale til utlandet

Betale for en feriebolig, eller kanskje for et semester i utlandet? Du trenger ikke bruke kort, du kan fint betale regninger til utlandet. Du trenger bare riktig betalingsinformasjon.

Legg inn en utenlandsbetaling

Priser utenlandsbetaling

Prisene er oppgitt i norske kroner.

  • Utenlandsbetaling SEPA (betaling i Euro innenfor EU og EØS) 30,-
  • Øvrige utenlandsbetalinger 60,-
  • Mellombank som er involvert kan ta et gebyr som trekkes fra beløpet.
Utfyllende prisliste for utenlandsbetaling

Dramatisk økning i investeringssvindel

Stadig flere blir offer for avanserte og profesjonelle svindlere. Når du hører historier om vanvittige gevinster på kort tid kan det være fristende å la seg lokke. Men vær kritisk, her er det lett å tape mye penger. 

Lar du deg lure av investeringssvindel?

Du kan betale til 192 land

Pass på at du legger inn riktig informasjon om mottaker så unngår du at betalingen kommer i retur og er redusert.

  • Mottakers navn og adresse
  • SWIFT-/BIC-kode, eventuelt navn til mottakers bank
  • IBAN-nummer/kontonummer til mottaker

Det vil variere fra land til land hvilke av overnevnte opplysninger som kreves. Kontakt mottaker eller mottakers bank dersom du mangler betalingsinformasjon.

Spørsmål om å betale til utlandet

Generelt om å registrere utenlandsbetaling

Du må være 18 år for å registrere en utenlandsbetaling.

Ved betaling til utlandet har vi begrensede muligheter til å sjekke om de opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsoppdraget er riktig og fullstendig utfylt.

Fra Sbanken-konseptet kan du kun betale til endelig mottakerbank og konto, og det er ikke mulig å betale via en mellombank. Mottakers konto må være i den mottakerbanken som du registrerer i betalingen. Dersom mer enn en mottakerbank er involvert, kan du dessverre ikke betale fra oss.

I registreringsbildet for utenlandsbetalinger i nettbanken, får du opp hvilken informasjon vi har behov for ved betalinger til landet du velger. Alle felt må fylles ut. Hvis du mangler informasjonen, må du kontakte betalingsmottaker for å få det. Alle felt i registreringsbildet er tilknyttet spørsmålstegn. Disse er ment for å hjelpe deg med informasjonen som skal fylles inn i feltene.

Alle mottakere blir lagret automatisk, slik at du enkelt kan hente de opp igjen hvis du ønsker å betale til samme mottaker senere.

Ved registrering av betaling må du bekrefte og signere for at opplysningene er korrekt. Når betalingen er signert får du en bekreftelse på at betalingen er lagt til forfall, og en betalingsreferanse. Har du spørsmål om betalingen kan du oppgi belastningskonto og betalingsreferansen når du tar kontakt med oss.

Du får i tillegg en SMS, til ditt primærnummer som du har registrert i nettbanken, med informasjon om betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre penger til pengespillkontoer i utlandet?

Vi følger det norske regelverket, og Lotteri- og stiftelsestilsynet har lagt ned forbud mot å overføre til noen kontoer i utlandet som er knyttet til pengespill. Betalinger/gevinster fra slike kontoer blir stoppet og returnert til avsender. Du finner mer informasjon på Lotteri- og stiftelsestilsynet sine sider.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir utenlandsbetalingen belastet kontoen min?

Forfallskjøring for utenlandsbetaling er hverdager klokken 06, 09, 11, 14, 15 og 18.30. Betalingen må kurssettes og sendes ut av landet. Dette kan i noen tilfeller ta 1-2 virkedager etter forfallet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Da jeg la inn utenlandsbetalingen, oppga jeg feil opplysninger. Hva skjer da?

Da vil mottakerbanken, i de aller fleste tilfeller, sende betalingen i retur.

Beløpet du får i retur, kan være mindre enn det opprinnelige. Det skyldes kursdifferanse, mottakerbankens og eventuelle mellombankers omkostninger. Vi kan dessverre ikke påvirke, eller refundere tapet.

De mest vanlige returårsakene:

  • Betalingen er gjort til feil eller avsluttet kontonummer.
  • Feil eller forkortet navn på mottaker.
  • Det er betalt i en valutasort mottaker ikke kan ta imot.
  • Feil SWIFT/BIC.
  • Noen banker vil også returnere betalingen dersom det er avvik mellom navn (også skrivefeil) og eier av kontonummeret.
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken kurs gjelder når jeg betaler til utlandet?

Valutakursene oppdateres daglig cirka klokken: 09.15, 11.15, 13.15, 15.15 og 17.15

Valutakurser og midtkurs finner du her. Valutakursen gir en indikasjon på hvilken kurs som vil bli brukt på betalinger til utlandet.

Endelig kurs blir satt når betalingen blir utført hos underleverandør. Vi kan derfor ikke gi deg en eksakt kurs på akkurat din betaling i forkant. 

En betaling til utlandet vil alltid først reserveres kontoen din på forfallsdato med en foreløpig valutakurs. Endelig valutakurs settes altså når betalingen utføres. Du finner den eksakte kursen på betalingene under Utførte betalinger. Du kan ikke endre eller stoppe en betaling som er bokført og belastet konto. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg Swift/BIC-kode til den jeg skal betale til?

Mottakers SWIFT/BIC-kode får du av betalingsmottakeren eller mottakerens bank.

Hvis landet du skal overføre til bruker IBAN-nummer, blir riktig SWIFT/BIC i de aller fleste tilfeller fylt inn i betalingen automatisk. Du må likevel alltid kontrollere at den er korrekt i forhold til de opplysningene du har fått fra mottakeren. Du kan manuelt overstyre den automatiske utfylte SWIFT/BIC-koden. 

Viser det seg at SWIFT/BIC-koden ikke er den samme som du har fått oppgitt, bør du på nytt ta kontakt med mottaker.

Ved overføring til USA bruker du Bankkode, også kalt ABA-routing/FedWire.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg være oppmerksom på når jeg skal betale til utlandet?

Du må være 18 år for å gjøre en utenlandsbetaling.

Det er viktig at opplysningene du oppgir er fullstendige og riktige. Ellers kan pengene bli ført tilbake på kontoen din. På grunn av kursdifferanser og gebyrer i andre banker, kan beløpet som blir returnert være mindre enn det du overførte. Her er de vanligste grunnene til at pengene kommer i retur. 

Ulike land krever ulike opplysninger.  Sjekk hvilke opplysninger landet du skal betale til trenger.

Alle utenlandsbetalinger legges til forfall med foreløpig kurs.  Her finner du en oversikt over forfallskjøringene.

Valutakursene varierer kontinuerlig. Foreløpige kurser oppdateres i nettbanken fem ganger om dagen. Se hvilken valutakurs som gjelder når du gjør en utenlandsbetaling. 

Kostnaden for utenlandsbetalingen deles mellom deg og mottakeren. Se hvordan fordelingen skjer.

Alle involverte banker sjekker utenlandsbetalinger som går gjennom systemet. Les mer om kontroll av internasjonale betalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stoppe eller tilbakekalle en utenlandsbetaling?

Å stoppe eller tilbakekalle en betaling koster penger, både for Sbanken-konseptet og involverte banker i utlandet. Den enkleste og billigste løsningen er at du selv ber mottaker om å returnere betalingen.

Dersom du kort tid etter at betalingen er utført for eksempel oppdager at du har sendt til feil mottaker eller at du mistenker svindel, kan du ta kontakt med oss. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å få returnert pengene. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan garantere at pengene blir returnert til kontoen din og at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser. 

Ved tilbakekall vil kursen være ulik den som ble benyttet ved betaling, og mottakerbanken vil ofte ta et gebyr for tilbakekall av pengene. Det vil også redusere beløpet du får tilbakebetalt. Det er derfor viktig at du passer på at alle opplysningene er korrekt når du registrerer betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?

De fleste betalinger er hos mottaker samme dag som betalingen blir utført. Det kan imidlertid ta inntil to virkedager avhengig av for eksempel tidsforskjell og rutiner hos mottakerbanken.

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene, må du undersøke om betalingen er utført under Utførte betalinger. Sjekk også kontoutskriften for å se om betalingen har kommet i retur fra mottaker. 

Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi deg å sende kvitteringen til mottaker. Den finner du også under utførte betalinger. Kvitteringen kan både lagres og skrives ut. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kvittering for utenlandsbetaling?

Du finner informasjon om utførte betalinger når du er innlogget. Her kan du skrive ut eller lagre kvitteringen. Den er på engelsk, og du kan sende den til mottakeren som bekreftelse på at betalingen er utført. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om behandling av utenlandsbetaling

De fleste betalinger er hos mottaker samme dag som betalingen blir utført. Det kan imidlertid ta inntil to virkedager avhengig av for eksempel tidsforskjell og rutiner hos mottakerbanken. Da blir pengene først reservert på kontoen din. Vær oppmerksom på at det reduserer disponibelt beløp på kontoen. Når pengene reserveres brukes foreløpig kurs, og når betaling blir bokført brukes endelig valutakurs. Det kan derfor være avvik mellom reservert beløp og bokført beløp. Endelig kurs settes når betalingen blir utført hos underleverandør. 

Forfallskjøring for utenlandsbetaling er hverdager klokken 06, 09, 11, 14, 15 og 18.30. Betalingen må kurssettes og sendes ut av landet. Dette kan i noen tilfeller ta 1-2 virkedager etter forfallet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg valutakurser for utenlandsbetaling?

Valutakurser varierer og oppdateres flere ganger daglig. Foreløpig kurs og beløp er alltid synlig når du skal bekrefte betalingen. Den er også synlig i forfallsoversikten din. Endelig kurs blir satt når betalingen gjennomføres av underleverandør. Den blir da også synlig i Utførte betalinger.

Valutakursene og midtkurs finner du her. De oppdateres daglig cirka klokken 09.15, 11.15, 13.15, 15.15 og 17.15.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan velger jeg riktig valuta i en utenlandsbetaling?

Når du legger inn utenlandsbetalingen, får du opp hvilke valutasorter du kan betale i.

Du kan ikke velge NOK som overføringsvaluta på betalinger til utlandet. Hvis du ønsker å bli belastet et bestemt beløp i NOK, kan du velge norske kroner. Da må du i tillegg velge overføringsvaluta, som blir valutaen vi sender til mottakerbanken. 

Det er viktig at du sjekker hvilken valuta mottakerkontoen kan ta imot, sånn at du unngår at beløpet blir returnert. Returnerte beløp kan føre til kostnader, som trekkes direkte fra overført beløp. 

Skal du betale til et  land innenfor EU og EØS-området? Les mer om krav til SEPA-betalinger.

Finner du ikke valutatypen du skal overføre i? Gi oss en lyd på e-post: risogros@sbanken.no 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en SEPA-betaling?

SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i Euro innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

En SEPA-betaling må være i Euro og mottakerbanken må være medlem i SEPA-samarbeidet. Det er viktig at det brukes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merket med delt omkostninger (shared). 

Når du skal betale til utlandet fra Sbanken-konseptet, vil nettbanken automatisk avgjøre om betalingen er en SEPA betaling ut i fra opplysningene du legger inn. Du vil få informasjon om betalingen er en SEPA før den legger seg til forfall. 

En SEPA betaling er både raskere og rimeligere enn andre utenlandsbetalinger.

Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med omkostninger når det gjelder utenlandsbetaling?

Ved inn- og utbetalinger på kontoen din, se prisliste.

Omkostningene blir trukket fra kontoen din som en egen postering ved belastning. Transaksjonen vises på kontoutskriften din som Omkostninger.

Alle overføringer til utlandet fra Sbanken-konseptet sendes med meldingen «Charge Shared». Det betyr at betaler og betalingsmottaker betaler egne kostnader. Du betaler omkostninger i Sbanken-konseptet og mottaker betaler eventuelle omkostninger i utlandet. Det er normalt den beste løsningen og vanlig praksis i de aller fleste norske banker. Vær oppmerksom på at enkelte banker kan trekke gebyret direkte fra overført beløp, og ikke som en egen transaksjon slik som i Norge. Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke gebyrer som eventuelt blir tatt av mottakerbank.

Ved betalinger der vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel et gebyr i tillegg til gebyret som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. For å være sikker på at mottaker får hele beløpet, bør du legge til en mindre sum i beløpet som skal overføres. Vi har ikke en fullstendig oversikt over alle gebyrer som belastes av de ulike mellombankene, men i en del tilfeller vet vi hva mellombankene vil ta. Dersom du trenger å vite hvor mye ekstra som må overføres, kan du ta kontakt med oss på telefon: 55 26 00 00, eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Priseksempel på overføring til utlandet i USD som går via mellombank :

USD 0-99 = gratis
Fra USD 100-499: 18 USD
Fra USD 500-4999: 24 USD
USD 5000: 30 USD 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker pris på overføringen din, eller dersom du skal overføre et høyere beløp enn USD 5000 for å vite mer om hvilke gebyr som gjelder. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg ha med i melding til mottaker når jeg betaler til utlandet?

I melding til mottaker er det viktig at du skriver på engelsk hva betalingen gjelder. Husk også å ta med fakturanummer, kundenummer eller lignende. Det må være lett for mottaker å identifisere betalingen. Minimum 5 tegn, og maksimalt 140 tegn. 

Unntak på lengden:
Ved betalinger i GBP til Storbritannia, Guernsey, Jersey og Isle of Man, kan det påløpe ekstra kostnader for mottaker dersom meldingen overstiger 18 tegn. Grunnen til det er det nasjonale betalingssystemet i disse områdene.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken informasjon trenger jeg om mottakerbanken når jeg skal betale til utlandet?

For å kunne identifisere mottakerbanken må du oppgi kontonummer/IBAN- nummer og enten SWIFT/BIC og/eller bankkode. Når du har valgt landet du skal betale til i nettbanken, viser vi deg hvilken informasjon som må oppgis. 

Kontonummer/IBAN- nummer

IBAN står for International Bank Account Number, og brukes av de fleste land i Europa. Mange land utenfor Europa bruker kontonummer, som kan variere i antall tegn fra land til land. 

Se listen over hvilke land du kan betale til, og om de bruker IBAN eller kontonummer.

Både kontonummer og IBAN-nummer får du ved å kontakte betalingsmottaker. Ditt eget IBAN-nummer for å motta penger fra utlandet finner du under Kontoinformasjon når du er innlogget.

SWIFT/BIC

SWIFT står for Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication.

SWIFT/BIC er en kode som identifiserer mottakers bank, og hjelper til med å sende overføringen til riktig bank. En SWIFT/BIC består alltid av 8 eller 11 tegn, både bokstaver og tall kan forekomme. Eksempel: DEUTDEFF841.

Alle land krever SWIFT/BIC, med unntak av USA. I mange tilfeller klarer vi å hente SWIFT/BIC og bankens navn ved når du har tastet inn IBAN. Du må imidlertid alltid kontrollere at den er korrekt i forhold til  opplysningene du har fått fra mottakeren. Du kan manuelt overstyre den automatiske utfylte SWIFT/BIC koden.

Hvis du mangler mottakers SWIFT/BIC kan du då den ved å kontakte mottaker av betalingen. Hvis du vet navnet på mottakerbanken kan du også søke etter den selv. Du kan søke etter SWIFT/BIC her.

Bankkode

Bankkode er en nasjonal kode som identifiserer mottakerens bank, enten alene eller sammen med SWIFT/BIC. Til følgende land må bankkode oppgis:

USA: Bankkode kalles ABA-routing/FedWire og er ofte oppgitt i faktura slik: FW + 9 siffer

Australia: Bankkode kalles BSB (Bank State Branch) og er ofte oppgitt i faktura slik: AU+6 siffer

Sør Afrika: Bankkoden er oppgitt med ZA + 6 siffer

Canada: Canada består alltid av CC + 9 siffer. I noen tilfeller oppgis kontonummer og bankkode sammenslått på faktura slik: Bank identifier (4 sifre) + Transit identifier (5 sifre) + kontonummer (7 sifre). Bankkoden du skal legge inn er (4) + (5). I noen tilfeller er Bank identifier oppgitt med kun 3 sifre. Du må da legge til en 0 (null) foran bank identifier, slik at det blir 4 sifre til sammen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket kontonummer trenger jeg når jeg skal betale til utlandet?

Betaling til Europa:
Kontonummer oppgis ofte som IBAN. IBAN står for International Bank Account Number, og er vanlig å bruke i Europa.

Utenfor Europa:
Flere og flere land ber om IBAN. Men det er også vanlig å be om vanlige kontonummer. Lengden på kontonummer varierer fra land til land. 

Her finner du en liste over de ulike landene og hvilken informasjon de krever.

Vi kan ikke kontrollere om kontonummeret/IBAN-nummer stemmer med mottakerens navn. Derfor er det viktig at du selv har riktig informasjon fra betalingsmottakeren.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.