Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Utenlandsbetaling

Det er mulig å betale forbi landegrenser, uten å bruke kort. Det du trenger er riktige bankopplysninger i internasjonalt format.

Betal til utlandet

Betal til utlandet

Betal til utlandet

Betale feriebolig eller overføre penger til en som studerer i utlandet? Gjør det enkelt i nettbanken.

Betale feriebolig eller overføre penger til en som studerer i utlandet? Gjør det enkelt i nettbanken.

Få penger

Få penger

Skal noen betale inn penger til deg fra et annet land? Du finner IBAN-kontonummer og SWIFT-koden til banken i nettbanken din.

Skal noen betale inn penger til deg fra et annet land? Du finner IBAN-kontonummer og SWIFT-koden til banken i nettbanken din.

Valutakurser

Valutakurser

Sørg for at du er oppdatert på kursene når du skal betale i annen valuta.

Sørg for at du er oppdatert på kursene når du skal betale i annen valuta.

Priser utenlandsbetaling

i norske kroner

  • Utenlandsbetaling SEPA (betaling i Euro innenfor EU og EØS) 20,-
  • Øvrige utenlandsbetalinger 50,-
  • (Dersom mellombank er involvert vil denne ta et gebyr som trekkes fra beløpet)
Utfyllende prisliste for utenlandsbetaling

Dramatisk økning i investeringssvindel

Stadig flere blir offer for avanserte og profesjonelle svindlere. Når du hører historier om vanvittige gevinster på kort tid kan det være fristende å la seg lokke. Men vær kritisk, her er det lett å tape mye penger. 

Lar du deg lure av investeringssvindel?

Når du skal betale til utlandet

Du må ha betalingsinformasjon klar og i internasjonalt format når du skal gjøre en utenlandsbetaling. Det vil variere fra land til land hvilke opplysninger som kreves. Kontakt mottaker eller mottakers bank dersom du mangler betalingsinformasjon.
Det du må vite for å kunne betale til utlandet

Når du skal motta penger fra utlandet

Det er viktig at avsender har riktig informasjon når de overfører penger. Husk å opplyse om ditt internasjonale kontonummer (IBAN) og kode for å identifisere banken (SWIFT). Du finner alt du trenger i nettbanken.
Det du trenger for å motta utenlandsbetaling

Spørsmål om utenlandsbetaling

Når blir utenlandsbetalingen belastet kontoen min?

Forfall for utenlandsbetalinger skjer på hverdager klokken 06, 09, 11, 14, 15 og 18.30. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre penger til pengespillkontoer i utlandet?

Vi følger det norske regelverket og Lotteritilsynet har lagt ned forbud mot å overføre til noen kontoer i utlandet som er knyttet til pengespill. Betalinger/gevinster fra slike kontoer blir stoppet og returnert til avsender. Du finner mer informasjon på Lotteritilsynet sine sider.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Da jeg la inn utenlandsbetalingen, oppga jeg feil opplysninger. Hva skjer da?

Da vil mottakerbanken, i de aller fleste tilfeller, sende betalingen i retur.

Beløpet du får i retur, kan være mindre enn det opprinnelige. Det skyldes kursdifferanse, mottakerbankens og eventuelle mellombankers omkostninger. Vi kan dessverre ikke påvirke, eller refundere tapet.

De mest vanlige returårsakene:

  • Betalingen er gjort til feil eller avsluttet kontonummer.
  • Feil eller forkortet navn på mottaker.
  • Det er betalt i en valutasort mottaker ikke kan ta imot.
  • Feil SWIFT/BIC.
  • Noen banker vil også returnere betalingen dersom det er avvik mellom navn (også skrivefeil) og eier av kontonummeret.
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg etterlyse en utenlandsbetaling?

Vi kan etterlyse en utenlandsbetaling, men det er viktig at du sjekker med mottaker at alle opplysningene i betalingen er korrekt. Du kan også sende en kvittering fra nettbanken til mottaker. Vi gjør oppmerksom på at mottakerbanken kan ha tatt et gebyr når de har godskrevet mottakerkonto, beløpet kan derfor være ulikt det opprinnelige beløpet du sendte. 

Ønsker du likevel at vi skal hjelpe til kan du kontakte kundeservice. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å etterlyse betalingen. Vi gjør oppmerksom på at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kurser gjelder når jeg mottar penger fra utlandet?

Vi oppdaterer daglig valutakursene i nettbanken cirka klokken: 09.15, 11.15, 13.15, 15.15 og 17.15. Valutakursene svinger imidlertid kontinuerlig, og valutakurslisten gir dermed kun en indikasjon på hvilke kurs som vil bli benyttet på innbetalinger fra utlandet. Valutakurser og midtkurs finner du her. Hvis kurs-kolonnen for innbetaling er tom, er det fordi kursen er lite omsatt.

Endelig kurs settes på det tidspunktet underleverandøren vår mottar betalingen. Når betalingen er ferdig kurssatt får du melding i meldingsboksen din om at pengene er på inn på kontoen din. Som regel er pengene på kontoen kort tid etter meldingen er motatt, men noen ganger kan det ta 1 - 2 virkedager. Det avhenger av hvilken valutasort innbetalingen er i. 

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor koster det penger å betale til utlandet?

Å tilby betaling til og fra utlandet er veldig kostbart og ressurskrevende for oss. For at vi skal kunne tilby en konkurransedyktig og god utenlandsbetalingstjeneste, må vi derfor ta en avgift for å dekke kostnadene våre fra kunder som ønsker å bruke tjenesten. Målet vårt er å holde prisen så lav som mulig. Du finner prislisten i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket kontonummer kan jeg oppgi ved innbetaling fra utlandet?

For å kunne motta penger fra utlandet må du oppgi IBAN-nummer og korrekt SWIFT/BIC-kode. IBAN-nummeret ditt finner du når du er innlogget i nettbanken. 

      SWIFT/BIC-kode:


Ved SEPA-betalinger (EUR innenfor EU/EØS): 

    SBAKNOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway

For øvrige innbetalinger i EUR som ikke er SEPA og alle andre valutasorter, skal avsenderbanken bruke SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og IBAN-nummeret ditt, navn og adresse. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg SWIFT/BIC-kode til betalingsmottakeren min?

Mottakers SWIFT/BIC-kode får du av betalingsmottakeren eller mottakerens bank.

Hvis landet du skal overføre til bruker IBAN-nummer, finner vi automatisk korrekt SWIFT/BIC i de aller fleste tilfeller, og fyller denne automatisk inn i betalingen. Du må imidlertid alltid kontrollere at den er korrekt i forhold til de opplysningene du har fått fra mottakeren. Du kan manuelt overstyre den automatiske utfylte SWIFT/BIC koden. 

Viser det seg at SWIFT/BIC-koden ikke er den samme som du har fått oppgitt, bør du på nytt ta kontakt med mottaker.

Ved overføring til USA bruker du Bankkode, også kalt ABA-routing/FedWire.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Sbanken?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto her. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før betalingen bokføres på kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?

SEPA-betalinger: 1 - 2 virkedager
Øvrige betalinger 1 - 8 virkedager

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene innenfor vanlig overføringstid, må du undersøke om betalingen er utført under Utførte betalinger. Sjekk også kontoutskriften for å se om betalingen har kommet i retur fra mottaker. 

Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi deg å sende kvitteringen til mottaker. Den finner du også under utførte betalinger. Kvitteringen kan både lagres og skrives ut. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.