Hopp til innhold

BankID

Med BankID kan du enkelt identifisere deg, logge inn og signere i nettbanken og flere andre offentlige portaler og tjenester.

BankID BankID på mobil

Ikke lenger mulig å aktivere BankID på mobil

Utfasingen av BankID på mobil er i gang, og det er derfor ikke lenger mulig å aktivere ny BankID på mobil. Om du allerede har en, kan du bruke den en stund til.

Har du skiftet SIM-kort eller din BankID på mobil har blitt sperret eller deaktivert, kan du altså ikke aktivere på nytt.

Om du fortsatt vil bruke mobilen din til å signere avtaler og dokumenter, anbefaler vi at du laster ned BankID-appen.

Kom i gang med BankID-appen

Trenger du hjelp med BankID-appen?

Du må ha aktivert BankID med kodekort for å ta i bruk BankID-appen. Vi skjønner det kan være forvirrende, men BankID på mobil er ikke det samme som vanlig BankID. Så du må opprette ny BankID hvis du kun har BankID på mobil aktivert.

Hjelp til aktivering av BankID-app

Trenger du nytt kodekort?

Du trenger kodekort for å kunne bestille og bruke BankID fra Sbanken. For å bestille nytt kodekort må du være innlogget. Der vil du se de aktive kodekortene dine, og kodekort du har under bestilling.

Bestill kodekort

Lurer du på hva BankID er?

Vi har laget en liten video som forklarer hva BankID er, og hvordan du skaffer deg det. 

BankID policy og avtalevilkår  

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil.

BankID policy and terms of use  

The Trust Service Provider Statement (TSPS) provides a description of the bank’s public key infrastructure for issuing electronic identities (eIDs) to its end users for BankID and BankID on mobile. For a simplified document, please see the relevant terms and conditions (PDS) for BankID and BankID on mobile.

Spørsmål om BankID

Hva betyr det at BankID på mobil utfases?

BankID på mobil utfases fra og med 1. september 2022. Det betyr at det ikke er mulig å bestille eller fornye BankID på mobil. Din BankID på mobil vil fortsatt fungere en stund fremover. Bytter du SIM-kort eller får din BankID på mobil sperret, så vil det ikke være mulig å aktivere denne på nytt.

Ønsker du å fortsatt bruke BankID på mobilen din, så kan du laste ned og bruke BankID-appen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

BankID og BankID på mobil er begge tjenester for sikker digital identifisering og signering.

BankID på mobil blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen din. Derfor trenger du kun mobilen din og en egenvalgt kode (ID-PIN), ikke kodekort eller kodebrikke. 

Vanlig BankID er derimot lagret hos banken som utstedte den. For å bruke den må du oppgi personlig BankID-passord og kode fra kodekortet eller BankID på mobil fra samme bank, eller BankID appen. 

Begge deler kan brukes på tvers av banker og andre steder, både som til innlogging og signering. Men dette varierer fra brukersted til brukersted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodekortet ditt. 

BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodekortet og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodekort bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID i Sbanken må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodekort fra Sbanken
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg enten med pass eller norsk nasjonalt ID-kort på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er kodebrikke det samme som BankID?

Nei, det er ikke det samme. Men kodebrikken gir deg engangspassordene du trenger til bruk av BankID - akkurat som kodekortet vårt.

Vi bruker nemlig kodekort, ikke kodebrikke. Kodekortet har akkurat samme funksjonen som brikken: Å gi deg engangspassord. I tillegg får det plass i lommeboken :)

Er det egentlig BankID du vil ha? Se fremgangsmåten her.

Trenger du kodekort? Se her hvordan du bestiller kodekort.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID fra Sbanken er gratis.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg bruke kodekortet?

Du må alltid bruke kodekortet ditt ved opprettelse av BankID og BankID på mobil. 

Når du har opprettet begge disse to, kan du velge å bruke BankID på mobil som engangskode, i stedet for kodekortet, ved innlogging eller signering når du skal bruke BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID?

For å logge inn med BankID velger du Logg inn og deretter BankID på forsiden vår. Følg deretter anvisningene på skjermen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering, som kan brukes på tvers av bankene i Norge, de fleste offentlige nettsteder, til å signere avtaler elektronisk og mye mer. 

BankID fra Sbanken består av fødselsnummer, kode fra kodekortet og personlig BankID-passord. 

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på nett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du selv endre det ved å logge inn med nettbankpassord og kodekort, eller med BankID på mobil fra Sbanken. Du endrer ditt personlige BankID-passord her

Gjelder det BankID utstedt av en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.