Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Sbanken ASA : Sterk resultatvekst

Bergen, 13. Juli 2018: Sbanken-konsernet hadde en sterk utlånsvekst i andre kvartal 2018. Netto resultat økte til 209,2 millioner kroner, sammenlignet med 154,7 millioner kroner i andre kvartal året før.

Ved utgangen av kvartalet økte totale kundeutlån til 76,8 milliarder kroner, sammenlignet med 71,1 milliarder kroner ved utgangen av andre kvartal 2017. Avkastningen på egenkapitalen var 15,3 prosent, sammenlignet med 12,4 prosent i andre kvartal 2017. Økningen i resultatet var hovedsakelig resultat av gevinster fra fusjonen mellom Vipps, BankAxept og BankID, samt Visa Norges overgang fra partnerskap til aksjeselskap.

 Høydepunkter:

  • Vekst i resultat før skatt - opp 25,1 prosent siste tolv måneder.
  • Sterkt momentum - lånevekst på 6,4 prosent første halvår 2018.
  • Flest fornøyde kunder - også som merkevaren Sbanken.

 - Vi fortsetter vår solide vekst, og leverer sterke resultater dette kvartalet. Ved siden av sterke finansielle prestasjoner ble Sbanken igjen utropt av Norsk Kundebarometer til å ha Norges mest fornøyde bankkunder. Vi har inngått avtale med Apple for distribusjon av deres betalingsløsning Apple Pay til våre kunder. Dette befester Sbankens posisjon som en innovativ og ledende digital utfordrerbank. Vår solide kapitalposisjon kombinert med en skalerbar forretningsmodell samt attraktive produkter støtter fortsatt resultatvekst, sier Magnar Øyhovden, daglig leder i Sbanken ASA.

Netto renteinntekter økte til 327,5 (310,6) millioner som følge av økt utlån til kunder delvis motvirket av en redusert netto rentemargin. Rentemarginen var 1,47 prosent, ned fra 1,57 prosent i andre kvartal 2017 og 1,66 prosent i første kvartal 2018.

Driftskostnader utgjorde 168,3 (144,4) millioner kroner i kvartalet. Økningen på 23,9 millioner kroner fra andre kvartal 2017 skyldes i hovedsak økt markedsføringsinnsats og økning i utgifter relatert til pågående aktiviteter for å utvide bankens tilbud. Dette inkluderer økte personalkostnader, samt økte utgifter knyttet til system og IT.

Netto tap utgjorde 13,5 millioner kroner i kvartalet. Tapsgraden var 0,07 prosent.

Ved utgangen av kvartalet hadde Sbanken en ren kjernekapitaldekning på 14,8 prosent, en kjernekapitalandel på 16,2 prosent og en total kapitalandel på 18,0 prosent. Kapitalandelene inkluderer 90 prosent tilbakeholdt resultat fra første halvår 2018.

Detaljert finansiell rapport for konsernet og Sbanken ASA er vedlagt denne innkallingen. Rapporten for det heleide datterselskapet Sbanken Boligkreditt AS, distribueres separat.

 
Kontaktdetaljer, Investor Relations

Brede Selseng, IR-ansvarlig, Sbanken ASA, +47 971 62 171
Henning Nordgulen, leder finans, Sbanken ASA, +47 952 65 990

Mediakontakt
Leif-Kjartan Bjørsvik, leder merkevare og Kommunikasjon, Sbanken ASA, +47 900 41 162 

Om Sbanken ASA

I april 2000 ble Sbanken lansert som den første rene nettbanken i Norge. I dag tilbyr banken et stort utvalg av finansielle produkter og tjenester til enkeltpersoner og husstander i Norge innen betalings- og korttjenester, innskuddsbasert sparing, investeringsprodukter, langsiktige og kortsiktige lån. Banken har ingen filialer og alle produkter og tjenester tilbys direkte via den digitale plattformen, som er tilgjengelig på et bredt spekter av brukerenheter. Per 30. juni 2018 hadde Sbanken 445 000 aktive kunder og en forvaltningskapital på 92,4 milliarder kroner. For mer informasjon, se https://sbanken.no/investor-relations-norsk

 
Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12