Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Utenlandsbetaling

Hvilket kontonummer kan jeg oppgi ved innbetaling fra utlandet?

For å kunne motta penger fra utlandet må du oppgi ditt IBAN-nummer og korrekt SWIFT-kode. IBAN-nummeret ditt finner du her når du er innlogget. 

- Dersom innbetalingen er en SEPA-betaling (EUR innenfor EU/EØS) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: SKIANOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

- For øvrige innbetalinger (som ikke er SEPA) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Sbanken?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto her. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før den bokføres kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Sanksjoner i forbindelse med utenlandsbetalinger

Bankene er de senere årene blitt pålagt en strengere kontroll av internasjonale betalinger. Dette medfører at Sbanken og alle involverte banker kontrollerer alle betalinger mot sanksjonslister. Deretter gjøres det en individuell vurdering om det er nødvendig å innhente mer informasjon eller om betalingen skal utføres, stoppes eller fryses. 

Sbanken er ikke ansvarlig for betalinger som på grunn av internasjonale sanksjoner stoppes eller fryses enten i Sbanken eller i andre banker, eller for tap som oppstår i den forbindelse 

Mer informasjon om sanksjoner og restriksjoner er tilgjengelig på disse nettsidene:

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stoppe eller tilbakekalle en utenlandsbetaling?

Å stoppe eller tilbakekalle en betaling koster penger, både for Sbanken og involverte banker i utlandet. Den enkleste og billigste løsningen er at du selv ber mottaker om å returnere betalingen.

Dersom du kort tid etter at betalingen er utført for eksempel oppdager at du har sendt til feil mottaker eller at du mistenker svindel, kan du ta kontakt med oss. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å få returnert pengene. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan garantere at pengene blir returnert til kontoen din og at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser. 

Ved tilbakekall vil kursen være ulik den som ble benyttet ved betaling, og mottakerbanken vil ofte ta et gebyr for tilbakekall av pengene. Dette vil også redusere beløpet du får tilbakebetalt. Det er derfor viktig at du passer på at alle opplysningene er korrekt når du registrerer betalingen

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?
  • SEPA-betalinger: 1-2 virkedager
  • Øvrige betalinger 1-8 virkedager

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene innenfor vanlig overføringstid, anbefaler vi å sjekke Utførte betalinger for å se om betalingen er utført. Det kan også være greit å sjekke kontoutskriften for å se at betalingen ikke har kommet i retur fra mottaker. Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi å skrive ut en kvittering som du sender til mottakeren. Kvittering finner du under Utførte betalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan velger jeg riktig valuta i en utenlandsbetaling

I registreringsbildet får du opp hvilke valutasorter du kan velge, basert på det landet du skal betale til.
Det er ikke mulig å velge NOK som overføringsvaluta på betalinger til utlandet. Men dersom du ønsker å bli belastet for forhåndsbestemt NOK beløp, kan norske kroner velges. Du må i tillegg velge overføringsvaluta, som blir valutaen vi sender til mottakerbanken.

Hvis du skal betale til et land innenfor EU- og EØS-området, les mer om krav til SEPA-betalinger.

Dersom valutatypen du trenger ikke finnes i listen, kan du melde det til oss som et forbedringsforslag. Send til: risogros@sbanken.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med omkostninger når det gjelder utenlandsbetaling?

Ved inn- og utbetalinger på din konto, se prisliste.

Omkostningene blir trukket fra kontoen din som en egen postering ved belastning. Transaksjonen vises på kontoutskriften din som Omkostninger.

Alle overføringer til utlandet fra Sbanken sendes med meldingen «Charge Shared». Det betyr at betaler og betalingsmottaker betaler egne kostnader. Du betaler omkostninger i Sbanken og mottaker betaler eventuelle omkostninger i utlandet. Dette er normalt den beste løsningen og vanlig praksis i de aller fleste norske banker. Vær oppmerksom på at enkelte banker kan trekke gebyret direkte fra overført beløp, og ikke som en egen transaksjon slik som i Norge. Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke gebyrer som eventuelt blir tatt av mottakerbank.

Ved betalinger der vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel et gebyr i tillegg til gebyret som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. For å være sikker på at mottaker får hele beløpet, bør du legge til en mindre sum i beløpet som skal overføres. Vi har ikke en fullstendig oversikt over alle gebyrer som belastes av de ulike mellombankene, men i en del tilfeller vet vi hva mellombankene vil ta. Dersom du trenger å vite eksakt hvor mye ekstra som må overføres, kan du ta kontakt med oss på telefon: 810 01 001, eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Priseksempel på overføring til utlandet i USD som går via mellombank :

USD 0-99 = gratis
Fra USD 100-499: 18 USD
Fra USD 500-4999: 24 USD
USD 5000: 30 USD 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker eksakt pris på overføringen din, eller dersom du skal overføre et høyere beløp enn USD 5000 for å vite mer om hvilke gebyr som gjelder. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om å registrere utenlandsbetaling

Ved betaling til utlandet har vi begrensede muligheter til å sjekke om de opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsoppdraget er riktig og fullstendig utfylt.

Fra Sbanken kan du kun betale til endelig mottakerbank og konto, og det er ikke mulig å betale via en mellombank. Mottakers konto må være i den mottakerbanken som du registrerer i betalingen. Dersom mer enn en mottakerbank er involvert, kan du dessverre ikke betale fra oss.

I registreringsbildet for utenlandsbetalinger i nettbanken, får du opp hvilken informasjon vi har behov for ved betalinger til landet du velger. Alle felt må fylles ut. Hvis du mangler informasjonen, må du kontakte betalingsmottaker for å få dette. Alle felt i registreringsbildet er tilknyttet spørsmålstegn. Disse er ment for å hjelpe deg med informasjonen som skal fylles inn i feltene.

Alle mottakere blir lagret automatisk, slik at du enkelt kan hente de opp igjen hvis du ønsker å betale til samme mottaker senere.

Ved registrering av betaling må du bekrefte og signere for at opplysningene er korrekt. Når betalingen er signert får du en bekreftelse på at betalingen er lagt til forfall, og en betalingsreferanse. Har du spørsmål om betalingen kan du oppgi belastningskonto og betalingsreferansen når du tar kontakt med oss.

Du får i tillegg en SMS, til ditt primærnummer som du har registrert i nettbanken, med informasjon om betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor kan jeg ikke fritt bruke ønsket tegnsetting ved overføring?

I dag opereres det med felles retningslinjer ved tegn og bokstaver ved overføring. I og med at dette skal gjennom flere systemer i Norge og i utlandet, har vi satt begrensinger på tegnsetting for at alle systemer skal håndtere tegnsettingen, og at betalingen ikke skal feile.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det å motta penger fra utlandet?

Overføringer fra utlandet kan ta fra 1-8 virkedager før du har pengene på konto. Det avhenger av hvilken valuta betalingen blir gjort i og hvilken bank/ land betalingen kommer fra. 

  • SEPA-betalinger: 1-2 virkedager
  • Øvrige betalinger 1-8 virkedager
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg ha av opplysninger for å motta penger fra utlandet

For å kunne motta penger fra utlandet må du oppgi ditt IBAN-nummer og korrekt SWIFT-kode. IBAN-nummeret ditt finner du her når du er innlogget

Innbetalingen er en SEPA-betaling (EUR innenfor EU/EØS)
Avsenderbanken skal bruke SWIFT-kode: SKIANOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

For øvrige innbetalinger (som ikke er SEP
Avsenderbanken skal bruke SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr statusen på utenlandsbetalingen min?

Vi anbefaler alltid å sjekke forfallsregisteret i perioder hvor betalinger skal utføres.

Under behandling: En betaling har status «under behandling» i forfallsregisteret inntil betalingen er kontrollert og ferdigbehandlet. Normalt vil denne statusen vare en kort periode, men i noen tilfeller 1-2 virkedager.

Manglende dekning: En betaling har status «Manglende dekning» dersom det ikke er dekning for beløpet i norske kroner. Betalingen blir forsøkt belastet i 4 virkedager etter forfallsdato før den blir stoppet.

Stoppet: En betaling får status «Stoppet», dersom det ikke er dekning på kontoen i løpet av 5 virkedager. Du kan redigere betalingen og legge inn ny forfallsdato. 

Avvist: En betaling får status «Avvist» dersom det ikke er mulig å gjennomføre betalingen. Årsak til avvisningen vises.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg valutakurser for utenlandsbetaling?

Valutakurser varierer og oppdateres flere ganger daglig. Foreløpig kurs og beløp er alltid synlig når du skal bekrefte betalingen. Den er også synlig i forfallsregisteret ditt. Endelig kurs blir satt når betalingen gjennomføres av underleverandør. Den blir da også synlig i Utførte betalinger.

Valutakursene og midtkurs finner du her. Denne oppdateres daglig ca. klokken:

09:15, 11:15, 13:15, 15:15 og 17:15.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer dersom jeg har skrevet feil i opplysningene i utenlandsbetalingen min?

Dersom du registrerer uriktige opplysninger i betalingen din, vil mottakerbanken i de aller fleste tilfeller sende betalingen i retur. 

Den mest vanlige returårsaken er at feil navn, ugyldig kontonummer, ugyldig Swift/BIC eller ugyldig bankkode er lagt inn. Noen banker vil også returnere betalingen dersom det er avvik mellom navn (også skrivefeil) og kontonummer. 

På grunn av kursdifferanse, og mottakerbankens og eventuelt mellombanks omkostninger for å returnere betalingen, vil beløpet som blir returnert til din konto avvike fra det opprinnelige beløpet du sendte. Dette er dessverre noe vi ikke kan påvirke på noen måte og som vi ikke refunderer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg etterlyse en utenlandsbetaling?

Vi kan etterlyse en utenlandsbetaling, men det er viktig at du sjekker med mottaker at alle opplysningene i betalingen er korrekt. Du kan også sende en kvittering fra nettbanken til mottaker. Vi gjør oppmerksom på at mottakerbanken kan ha tatt et gebyr når de har godskrevet mottakerkonto, beløpet kan derfor være ulikt det opprinnelige beløpet du sendte. 

Ønsker du likevel at vi skal bistå kan du kontakte vårt Kontaktsenter. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å etterlyse betalingen. Vi gjør oppmerksom på at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser og at dette er kostbart og tidkrevende. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mottakerregisteret og hvordan kan jeg slette eller redigere?

Du finner mottakerregisteret for mottakere i Norge og i utlandet her. Du kan velge om du vil slette flere mottakere samtidig ved først å trykke på Slett flere mottakere og deretter hake av for de du ønsker å slette. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er IBAN?

IBAN står for International Bank Account Number. IBAN er et internasjonalt kontonummer som registreres i feltet for kontonummer. IBAN får du ved å kontakte betalingsmottaker. De fleste land i Europa bruker IBAN-nummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre penger til pengespillkontoer i utlandet?

Vi følger det norske regelverket og Lotteritilsynet har lagt ned forbud mot å overføre til noen kontoer i utlandet som er knyttet til pengespill. Betalinger/gevinster fra slike kontoer blir stoppet og returnert til avsender. Du kan lese mer her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg melding om innbetaling fra utlandet?

Du finner melding om innbetaling fra utlandet i meldingsboksen din. Meldingen blir tilgjengelig der når beløpet blir godskrevet kontoen. Meldingen inneholder den informasjon vi mottar fra avsender og avsenderbanken, vi kan dessverre ikke fremskaffe ytterligere informasjon utover det. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er SWIFT/BIC-koden til Sbanken?

Dersom innbetalingen er en SEPA-betaling (EUR innenfor EU/EØS) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: SKIANOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway og IBAN-nummeret ditt, navn og adresse.

For øvrige innbetalinger (som ikke er SEPA) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Dette bør du være oppmerksom på når du skal betale til utlandet
  • Ved betaling til utlandet er det viktig at de opplysningene du gir er riktige. Kontonummeret er styrende for at betalingen kommer fram til riktig mottaker.
  • Valutakursene varierer og oppdateres flere ganger daglig. Foreløpig kurs og beløp er alltid synlig når du skal bekrefte betalingen og i forfallsregisteret ditt. Endelig kurs blir satt når betalingen gjennomføres. Den blir da også synlig i «Utførte betalinger».  
  • Alle betalinger til utlandet legges i forfallsregisteret. Tidspunkt for forfall på utenlandsbetaling er 0600, 0900, 1100, 1400, 1500 og 1830.
  •  Kostnaden ved å betale til utlandet deles mellom deg og mottakeren. Mottakeren betaler eventuelle kostnader som hans eller hennes bank krever. Når vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel omkostninger i tillegg til kostnader som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. Mer om omkostninger kan du lese under Hjelp.
  • Bankene er de senere årene blitt pålagt en strengere kontroll av internasjonale betalinger. Dette medfører at Sbanken og alle involverte banker kontrollerer alle betalinger mot sanksjonslister. Deretter gjøres det en individuell vurdering om de trenger å innhente mer informasjon eller om betalingen skal utføres, stoppes eller fryses. 

Sbanken er ikke ansvarlig for betalinger som på grunn av internasjonale sanksjoner stoppes eller fryses enten hos oss eller i andre banker, eller for tap som oppstår i den forbindelse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken informasjon trenger jeg om mottakerbanken når jeg skal betale til utlandet?

For å kunne identifisere mottakerbanken må du oppgi kontonummer og enten SWIFT/BIC og/eller bankkode.

SWIFT/BIC

SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication).

SWIFT/BIC er en kode som identifiserer mottakers bank, og hjelper til med å sende overføringen til riktig bank. En SWIFT/BIC består alltid av 8 eller 11 tegn, både bokstaver og tall kan forekomme. Eksempel: DEUTDEFF841.

Det kreves at SWIFT/BIC benyttes til alle land, med unntak av USA. I en del tilfeller klarer vi å hente SWIFT/BIC ved registrering av IBAN i nettbanken, sjekk da at det er rett SWIFT/BIC som vises. Bankens navn hentes også automatisk, basert på registrert SWIFT/BIC. Bankens navn kan ikke endres.

Hvis du mangler mottakers SWIFT/BIC kan du skaffe denne ved å kontakte mottaker av betalingen, eller du kan søke fram koden dersom du kjenner til navnet på mottakerbanken. Du kan søke etter SWIFT/BIC her.

Bankkode

Bankkode er en nasjonal kode som identifiserer mottakerens bank, enten alene eller sammen med SWIFT/BIC. Til følgende land må bankkode oppgis:

USA: Bankkode kalles ABA-routing/FedWire og er ofte oppgitt i faktura slik: FW + 9 siffer

Australia: Bankkode kalles BSB (Bank State Branch) og er ofte oppgitt i faktura slik: AU+6 siffer

Sør Afrika: Bankkoden er oppgitt med ZA + 6 siffer

Canada: Bankkode kalles Routing Transit Number og er ofte oppgitt i faktura slik CC + 9 siffer. I noen tilfeller inneholder fakturaen et transitnummer på 5 siffer (f.eks. 12345), i tillegg vises bankkoden med 3 siffer, for eksempel 003. Da blir koden, CC000312345.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket kontonummer trenger jeg når jeg skal betale til utlandet?

Kontonummer oppgis ofte som IBAN. Vi har dessverre ikke mulighet til å kontrollere om kontonummer/IBAN-nummer stemmer med mottakerens navn. Derfor er det viktig at du selv har riktig informasjon fra betalingsmottakeren.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kurser gjelder når jeg mottar penger fra utlandet?

Valutakursene oppdateres daglig cirka klokken: 09:15, 11:15, 13:15, 15:15 og 17:15

Valutakurser og midtkurs finner du her. Valutakursen gir en indikasjon på hvilke kurs som vil bli benyttet på innbetalinger fra utlandet. 

Endelig kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Bokføring av en betaling fra utlandet kan ta inntil tre virkedager fra vi mottar melding om innbetaling. Dette avhenger av hvilke valutasort innbetalingen er i. 

Hvis kurs mangler i kolonnen for innbetaling i Valutakursoversikten, vil kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Dette kan skje på kurser som er lite omsatt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken kurs gjelder når jeg betaler til utlandet?

Valutakursene oppdateres daglig cirka klokken: 09:15, 11:15, 13:15, 15:15 og 17:15

Valutakurser og midtkurs finner du her. Valutakursen gir en indikasjon på hvilken kurs som vil bli benyttet på betalinger til utlandet.

Endelig kurs blir satt når betalingen blir utført hos underleverandør. Vi kan derfor ikke gi deg en eksakt kurs på akkurat din betaling i forkant. 

En betaling til utlandet vil alltid først reserveres kontoen din på forfallsdato med en foreløpig valutakurs, endelig valutakurs settes altså når betalingen utføres. Du finner den eksakte kursen på dine betalinger under Utførte betalinger. Du kan ikke endre eller stoppe en betaling som er bokført og belastet konto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når godskrives en betaling fra utlandet og til hvilken kurs?

Bokføring av en betaling fra utlandet kan ta inntil tre virkedager fra vi mottar melding om innbetaling. Dette avhenger av hvilke valuta innbetalingen er i. Kursen settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. 

Innbetaling fra utlandet Melding mottatt før Bokføres
NOK 16:00 Neste virkedag
CAD, GBP, USD 16:15 Neste virkedag
EUR (SEPA-betalinger) 16:15 Samme dag
EUR (øvrige betalinger) 14:30 Samme dag
SEK 15:15 Neste virkedag
CHF, DKK, MXN 13:30 Neste virkedag
CZK, HUF, RUB, TRY 11:00 Neste virkedag
PLN 14:30 Neste virkedag
AED, AUD, HKD, JPY, NZD, SGD, ZAR 15:30 2 virkedager etter
Øvrige valutasorter 15:30 3 virkedager etter
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir min utenlandsbetaling rapportert til norske myndigheter?

Betalinger til utlandet rapporteres til norske myndigheter. I feltet Formål må du velge det formålet som passer best for betalingen og en kort forklaring om hva beløpet gjelder i feltet Melding.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en SEPA-betaling?

SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i Euro innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

En SEPA-betaling må være i Euro og mottakerbank må være medlem i SEPA-samarbeidet.  Det er også viktig at det benyttes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merke med delt omkostninger ("shared"). 

Betalinger innenfor SEPA-området blir formidlet raskere og rimeligere.

Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg ha med i melding til mottaker når jeg betaler til utlandet?

I melding til mottaker er det viktig at du skriver hva betalingen gjelder. For eksempel fakturanummer, kundenummer eller lignende, slik at mottaker kan identifisere innbetalingen. Minimum 5 tegn, og maksimalt 140 tegn. UNNTAK: Ved betalinger i GBP til Storbritannia, Guernsey, Jersey og Isle of Man, kan det påløpe ekstra kostnader for mottaker dersom meldingen overstiger 18 tegn. Grunnen til dette er det nasjonale betalingssystemet i disse landene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er midtkurs?

Midtkurs viser en indikativ pris for kjøp og salg av valuta i markedet på et gitt tidspunkt. Kursene endrer seg kontinuerlig, og kursene vi viser i kurslisten vil derfor ikke vise endelig kurs du vil få på din inn- eller utbetaling. 

Endelig kurs på en betaling til utlandet blir satt i det vår underleverandør utfører betalingen. Endelig kurs på en innbetaling fra utlandet settes når vår underleverandør mottar betalingen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir utenlandsbetalingen belastet kontoen min?

Våre forfallsbehandlinger på utenlandsbetalinger skjer på hverdager klokken: 06:00, 09:00, 11:00, 14:00, 15:00 og 18:30. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor koster det penger å betale til utlandet?

Å tilby betaling til og fra utlandet er kostbart og ressurskrevende for oss. For at vi skal tilby en konkurransedyktig og god utenlandsbetalingstjeneste, må vi derfor ta en avgift for å dekke våre kostnader av de kunder som ønsker å benytte denne tjenesten. Vårt mål er å holde denne prisen så lav som mulig. Du finner prislisten her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg SWIFT/BIC-kode til betalingsmottakeren min?

Mottakers SWIFT/BIC-kode får du ved å kontakte mottakers bank eller mottaker av betalingen. 

Basert på det IBAN-nummeret du oppgir i betalingen, finner vi korrekt SWIFT/BIC i de aller fleste tilfeller og fyller denne automatisk inn i betalingen. Du må imidlertid alltid kontrollere at denne er korrekt i forhold til de opplysningene du har fått fra mottaker av utenlandsbetalingen. 

Viser det seg at SWIFT/BIC-koden ikke er den samme som du har fått oppgitt, bør du på nytt ta kontakt med mottaker. 

Du kan manuelt overstyre den automatiske utfylte koden. Ved overføring til USA bruker du ABA-routing/FedWire. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye koster det å motta penger fra utlandet?

Du kan se i vår prisliste hvor mye det koster å motta penger fra ulandet på din konto.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er IBAN-kontonummeret mitt?

Du finner ditt IBAN-nummer her når du er innlogget. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva bør jeg være oppmerksom på når det gjelder svindel og utenlandsbetaling?

Det er lett å bli svindlet på nettet. Vi anbefaler at du unngår forskuddsbetaling. La heller ikke andres transaksjoner gå via din konto. I verste fall kan du bli innblandet i straffbare forhold.

Du skal heller ikke gjennomføre transaksjoner dersom:

  • Pengene er til personer du ikke kjenner godt eller ikke kan bekrefte identiteten til
  • Formålet er å motta kredittkort eller lån
  • Formålet er å motta arv, gevinst eller lignende

Sbanken er ikke ansvarlig for tap hvor Sbanken har videreformidlet betaling i henhold til registrert betalingsinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kvittering for utenlandsbetaling?

Du finner informasjon om utførte betalinger her når du er innlogget. Du kan også ta ut kvittering på engelsk som du kan sende til mottakeren som bekreftelse på betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om behandling av utenlandsbetaling

Alle utenlandsbetalinger blir lagt til forfall. Ved behandling på forfallsdato blir pengene reservert på kontoen din. Vær oppmerksom på at dette reduserer disponibelt beløp på kontoen. Når pengene reserveres brukes foreløpig kurs. Når betaling blir bokført er endelig valutakurs benyttet. Det kan derfor være avvik mellom reservert beløp og bokført beløp. Det kan ta fra 1-2 virkedager før betalingen er bokført din konto. Endelig kurs blir satt når betalingen blir utført hos underleverandør. 

Våre forfallsbehandlinger skjer på hverdager: 06:00, 09:00, 11:00, 14:00, 15:00 og 18:30 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.