Hopp til innhold

Hjelp

Mest stilte spørsmål

Hvordan ta kontakt med dere?

Du kan ringe til oss på telefon 55 26 00 00, eller chatte når du er innlogget.

Åpningstider:
Mandag - fredag: 07:00 - 22:00

Lørdag - søndag: 10:00 - 18:00

Julaften og nyttårsaften: 10:00 - 18:00

Røde dager: stengt

Her får du full oversikt

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan går jeg frem for å bytte bank til Sbanken?

Først registrerer du deg som kunde, for eksempel ved hjelp av BankID. Det er helt gratis og uforpliktende å bli kunde i Sbanken, og du velger selv hva du vil bruke oss til. 

I nettbanken hos oss kan du være din egen banksjef. Du kan selv åpne kontoer og bestille kort. Deretter bestiller/søker du om de produkter og tjenester du vil ha. Ønsker du å søke om lån gjør du også dette selv i nettbanken. Får du fått innvilget boliglån hos oss, innfrir vi lånet du har i den andre banken når vi utbetaler lånet ditt. 

Etter at du har blitt kunde kan du overføre penger fra banken du har i dag og eventuelt flytte betalingsavtaler til oss.  

Trenger du hjelp eller har spørsmål underveis, chat med oss når du er innlogget eller ring oss på telefon 55 26 00 00.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra koderbrikken.

BankID kan brukes straks etter aktivering. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodebrikken og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodebrikke bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodebrikke fra Sbanken-konseptet
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg enten med pass eller norsk nasjonalt ID-kort på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når BankID-passordet mitt er sperret, eller jeg har glemt det?

Har du BankID fra Sbanken kan du endre BankID-passordet ved å logge inn med kodekort eller kodebrikke og nettbankpassord. Her kan du endre passord for BankID fra Sbanken.

Gjelder det BankID fra en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er forfallstidspunktet for regningsbetaling?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 08:50, 10:00, 12:00 og 14:00.

Mottakerkonto i Sbanken-konseptet:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Sbanken-konseptet, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Sbanken-konseptet, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Sbanken-konseptet utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

  • Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.
  • Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.
  • Betalinger registrert mellom 12:00 - 14:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 
  • Betalinger registrert mellom 14:00 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 
  • Betalinger registrert fredag etter klokken 14:00, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig etter neste betalingsoppgjør under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Bankkortet mitt er ødelagt, hvordan bestiller jeg nytt?

Hvis bankkortet ditt er ødelagt eller skadet, kan du erstatte det ved å velge Erstatt kort under Mine kort.

Ved å rebestille kortet i stedet for å bestille et nytt, blir du ikke belastet for ny årsavgift. Hvis du velger alternativet Bestill kort, lages et helt nytt kort med ny kortavtale. Da blir årsavgiften på 295 kroner belastet på nytt.

Erstatningskortet får samme PIN-kode som det gamle hvis du ikke endrer den. Du får spørsmål om du vil endre PIN-koden når du går gjennom bestillingen. Husk at du alltid kan se koden din ved å velge Vis PIN. 

Det nye kortet kommer i posten innen en ukes tid. Du kan ta det i bruk så snart du mottar det. Det gamle kortet slutter å fungere etter 30 dager.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Har dere tips til sikkerhet i nettbanken?

Du kan bruke banken på normal måte og utøve normalt nettvett. Les mer om nettvett her.

Si ifra dersom innloggingssiden eller andre sider i nettbanken eller appen ser uvanlig ut. Generelt så bør du jevnlig sjekke kontoutskrift og forfallsoversikten din. Hvis du oppdager noe unormalt ring oss på 55 26 00 00 snarest. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Har dere BankID for oss mellom 15-18 år?

Ja, alle mellom 15-18 år kan få BankID.

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodebrikken din.

BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodebrikke og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodebrikke bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid.

For å aktivere BankID i Sbanken må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodebrikke fra Sbanken
  • Ha legitimert deg på posten
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg med pass på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan setter jeg kontanter inn på konto i Sbanken-konseptet?

Du kan sette kontanter inn på din konto fra en butikk som tilbyr kontanttjenester i butikk. Du trenger kun bankkortet og PIN-koden din. Har du ikke kort hos oss, setter du pengene inn på en konto du har kort på, og deretter overfører til kontoen din hos oss. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg BSU i skattemeldingen min?

Du finner BSU på nest siste side i skattemeldingen under Foreløpig beregning av skatter og avgifter.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha favoritter?

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den hvis du ønsker det. Trykk på favorittkontoen og velg Fjern favoritt

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg årsoppgaven?

Du finner årsoppgaven under personikonet og Årsoppgaver når du er innlogget i nettbanken.

Du kan også trykke her for å finne den.

Ny årsoppgave blir som regel tilgjengelig før 15. februar hvert år.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir årsoppgaven tilgjengelig?

Årsoppgaven for 2023 blir tilgjengelig i nettbanken innen 15. februar 2024

Beholdningsoppgave og realisasjonsoppgave for fond blir også tilgjengelig innen 15. februar 2023. Frist for å levere skattemeldingen er 30. april 2024.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt i nettbanken eller i appen. 

Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes to ganger for hver innlogging. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt nettbankpassordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt ditt nettbankpassord kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle. 

Har du ikke BankID kan vi sende deg et nytt nettbankpassord. Kontakt oss da på telefon 55 26 00 00.  

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med innlogging. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.

Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 55 26 00 00.

For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:

  • Operativsystem 
  • Nettleser 
  • Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
  • Feilmeldinger? Hvor oppstår i feilen?
  • Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil) 
  • Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?
Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.