Skandiabanken mottar konsesjon fra Finanstilsynet

Bergen – Eieren av Skandiabanken Norge, Skandia, har søkt Finanstilsynet om konsesjon til etablering av forretningsbank og konsesjon til å drive virksomhet som kredittforetak. Konsesjonene ble innvilget 29 mai.

Siden oppstarten i Norge i april 2000 har Skandiabanken Aktiebolag operert gjennom en norsk filial med konsesjon som bank fra Finansinspektionen i Sverige. 15. januar 2015 gjorde eierne i Skandiabanken, det svenske bank- og forsikringskonsernet Skandia, det kjent at de ønsker å vurdere børsnotering av den norske bankvirksomheten for å styrke fokuset på konsernets virksomhet i det svenske markedet. Som en konsekvens av strategien vil Skandia etablere den norske filialen som et heleid datterselskap med en selvstendig konsesjon som norsk bank, noe styret i Skandia mener vil synliggjøre verdiene og samtidig legge til rette for videre vekst i den norske virksomhetens kjerneområder.

–  Å etablere en selvstendig norsk bank er et naturlig skritt videre i prosessen med å utrede muligheten for børsnotering. For våre ansatte og kunder vil denne prosessen ikke få noen direkte konsekvenser. Fokus i banken er som alltid å tilby kundene et bredt produktspekter, god service og brukervennlige løsninger til lave priser, sier Magnar Øyhovden, leder for Skandiabanken Norge.

En eventuell børsnotering av Skandiabanken Norge vurderes gjennomført i fjerde kvartal 2015 og vil være betinget av markedsforhold.

For ytterligere informasjon:
Øyvind Thomassen, leder for Skandias bankvirksomhet, telefon + 46 70 623 62 12.
Magnar Øyhovden, leder for Skandiabanken Norge, telefon 959 40 038.

(Publisert 02.06.15 13:11 - Oppdatert 02.06.15 13:14)