Rekordmange sparer i fond, men få tenker langsiktig

(02.03.2014) Rekordmange sparer i fond, viser ferske tall fra Skandiabanken. Men når markedet svinger og fondene viser rødt er mange raske med å selge seg ut.
- Nordmenn har ikke helt forstått konseptet med å spare langsiktig i fond, sier Magnus Selven, investeringsrådgiver i Skandiabanken.

104 % mer enn normalt
I januar er nytegningen i fond hele 104 prosent høyere enn gjennomsnittlig månedlig tegning siste to årene. Det er globale fond som selger mest i januar, med Skagen Global A som mest kjøpte fond, og DNB Global Indeks som det fondet med størst nettotegning. Dette er fond som gav god avkastning i 2013. DNB Global Indeks ga for eksempel en avkastning på 37, 6 prosent i fjor.

- Folk kjøper seg inn og ut av fond i større grad enn tidligere. Kundene selger seg ut av store vekstmarkedsfond og tegner seg inn i høyrisiko bransjefond som svinger mer i verdi. Dette er risikosport, da risikoen i sparingen økes med denne øvelsen, sier investeringsrådgiver Magnus Selven.

Ser rødt og flytter penger
Selv om nytegningen er høy er innløsningen 64 prosent over gjennomsnittet de to siste årene. Når markedet svinger og folk ser at verdien på sparepengene går ned er de rask med å selge seg ut av fond.

- Det er svært gledelig at vi aldri har hatt flere kunder som har spareavtaler i fond, samtidig ser vi dessverre at mange går mot sine opprinnelige planer og har solgt i løpet av de siste dagers korreksjon i markedet. Folk er rask med å selge seg ut med en gang tallene viser rødt, sier Selven.

Selven oppfordrer nordmenn som sparer i fond til å tenke langsiktig.
- Setter du sparepengene i fond bør en tenke at her skal de stå lenge. Når du først har tatt avgjørelsen og sagt ‘ja, jeg skal spare til fremtiden min’ er det viktig at du holder deg til planen og tenker deg om før du selger. De færreste klarer å treffe med timingen. Øk heller sparebeløpet i perioder hvor børsene faller, da får du flere andeler for den samme summen du hadde puttet inn før fallet, og så tjener du mer når markedet svinger opp igjen, sier Selven.

Ti mest kjøpte fond i januar
1.Skagen Global A
 2.DNB Global Indeks
 3.Franklin Biotechnology Discovery