Svenskene når toppformen på børs

(04.03.13) Ferske tall fra Skandiabanken viser at ni av ti fond som ble kjøpt i februar er aksjefond. Svenske fond dominerer med høy avkastning og salget av svenske og nordiske fond økte betydelig.

Børsene har steget og flere har trukket mot børsene for å handle aksjer. Nordisk finans er et eksempel på en sektor som har gjort det veldig bra til nå i år. Flere av de svenske storbankene har levert gode resultater. Dette sammen med god utvikling i industriselskapene medfører at flere svenske fond har steget i verdi.

-Flere svenske fond dominerer med høy avkastning siste måned: Eksempelvis har Odin Sverige steget med mer enn10 prosent. Odin Sverige ligger også på listen vår over våre ti fond med størst netto nytegning i februar. Utviklingen på Stockholmbørsen har hatt en fin og stabilt bra oppgang siden juni 2012, sier investeringsrådgiver i Skandiabanken, Magnus Selven.

Mange selger sine obligasjonsfond
Blant fondene som flest har kvittet seg med siste måned finner vi KLP Obligasjon Global II og KLP Pensjon II. Begge disse har siste årene gitt god avkastning, og var svært populære blant småsparerne gjennom hele 2012.

-Nå har superavkastningen flatet ut, og dette gjør også at mange selger seg ut. Vi ser at stadig flere setter sin lit til aksjefond, sier Selven.

Flere vil ha aksjefond
Over 95 prosent av Skandiabankens 470 ulike fond har hatt positiv avkastning etter nyttår. Både småsparere og store fondskunder med millionporteføljer er mer positive, og de vil ha høy kvalitet og gode porteføljer til aksjefond.

-Ni av ti fond med størst netto nytegning i februar er aksjefond. En god del penger har funnet veien direkte fra obligasjonsfond til aksjefond siste måned. I tillegg ser vi at folk går fra tradisjonell banksparing til fondssparing i større grad enn tidligere, sier Tommy El Sayed, leder for Investeringsrådgiverne i Skandiabanken.

Indeksfond fortsatt populært
De to fondene det ble handlet mest av i februar er KLPs to indeksfond KLP Aksje Norge Indeks II og KLP Aksje Global indeks IV. Dermed fortsetter tendensen fra januar om at folk velger billige indeksfond.

-Store selskaper har gjort det bra på Oslo Børs siste årene i forhold mindre selskaper. Flere tradisjonelle aktivt forvaltede fond har dermed ikke lykkes like godt som tidligere. Dette er nok årsaken til at to indeksfond med svært lave gebyrer har vært de mest populære i Skandiabankens utvalg av Norge-fond siste måned, sier El Sayed.

Ti mest kjøpte fond i februar
KLP Aksje Norge Indeks II
Skagen Global
Skagen Kon-Tiki