Småsparernes sjakktrekk

Det var ikke bare i India at vi så nordmenn gjøre gode trekk i november. Også i fondsmarkedet gikk det unna. Det er svært gledelig å melde at november bare ble slått av årets første måned når det gjelder nettotegning.

Tror på fondssparing
Småsparerne både kjøper mye og selger lite av fond i november sammenlignet med andre måneder, viser ferske tall fra Skandiabanken. Det har vært økning i både kjøp av spareavtaler, og også i større engangsplasseringer.

- Kundene har troen på fond som spareform, og vi mener at fondssparing er et skikkelig smart sjakktrekk i forhold til fremtidig økonomi, sier Ole B. Larsen, produkteier fond og aksjer i Skandiabanken.

Internasjonale aksjefond er mest populær
De mest populære fondene er internasjonale aksjefond. Bare et av aksjefondene på topp-listen har eksponering mot Norge, Storebrand Vekst, som også har den høyeste avkastningen siste 5 år.

- Det mest populære fondet siste måned er DNB Nordic Technology. Navnet ”Nordic” er noe misvisende for hvor fondet investerer. Fondet investerer for det meste globalt, og bare en mindre andel i Norden.  Videre følger Skagen Global og DNB Global Indeks på fond som har høy netto-tegning siste måned, sier Larsen.

Trendene er avkastning og etikk
- Mange kunder elsker å kjøpe fond med superavkastning. Dette ser vi igjen måned etter måned, sier Tommy El Sayed, leder for Finansrådgiving i Skandiabanken.

En annen trend i november er at hele 4 av de 5 mest populære fondene, målt med høyest netto tegning, har etisk merking fra Skandiabanken. Her er DNB og Holberg godt representert med to fond hver.

Fond som har etisk merking i Skandiabanken har innfridd de krav Skandiabankens Etiske Råd setter for samfunnsansvarlige investeringer.

- Flere kunder spør etter etiske fond. Vi er usikre på om populariteten til etiske fond skyldes meget god avkastning, eller at det er den etiske merkingen i seg selv og kunders bevisstgjøring rundt etikk som betyr noe, sier El Sayed.

- De er interessant å se at disse fire etiske merkede fondene, DNB Nordic Technology, DNB Global Indeks, Holberg Kreditt og Holberg Rurik, gjør det meget bra målt med avkastning i sine klasser siste årene. Er dette signal på et trendskifte? Er det slik at forvaltere som tenker etikk også gjør butikk målt med god avkastning og dermed får flere andelseiere? Spør El Sayed.

Fond med høyest nettotegning i november
1. DNB Nordic Technology
2. Skagen Global
3. DNB Global Indeks