Pressemeldinger 2013

Skandiabanken justerer renten

Skandiabanken justerer opp renten på lån og kreditter for å kunne låne ut mer penger og tilpasse seg endret krav til egenkapital.

Nye rentebetingelser, for nye og eksisterende kunder, gjelder fra og med 17. januar 2014.

Småsparernes sjakktrekk

Det var ikke bare i India at vi så nordmenn gjøre gode trekk i november. Også i fondsmarkedet gikk det unna. Det er svært gledelig å melde at november bare ble slått av årets første måned når det gjelder nettotegning.

Skandiabanken får tilført 300 millioner SEK

(29.11.13) Skandiabanken får tilført 300 millioner SEK fra sine eiere i dag, 29.november. Dette gjør at egenkapitalgraden stiger til 13,2 prosent, beregnet ut fra kapitalgraden per 31. oktober og justert for tilskuddet.

Har lånt ut 12 milliarder mer

(29.10.13) Den kraftige økningen i lån til bolig fører til ny rekord for Skandiabanken Norge. Banken har et overskudd på 209 millioner kroner før skatt etter tredje kvartal.

Høstjakten fortsetter i fondsmarkedet

Oktober ble en rekordmåned for fond. Oslo børs satte ny toppnotering og norske aksjefond fikk mellom fire og fem prosent avkastning. Populære fond somSkagen Global og Odin Global passerte 100 prosent avkastning siste fem år. Storebrand vekst nærmer seg 300 prosent avkastning siste 5 år.

Fullstendig mannsdominans i fondsmarkedet

September har vært en måned hvor fondssparerne har åpnet lommeboken. Nettotegningen er høy, og det handles i alle typer fond. Både lavrisikofond som kredittfond og indeksfond, og høyrisikofond som bioteknologiske nisjefond er på listen over fond med størst nettotegning. Det mest overraskende er imidlertid at det nesten bare er menn som handler.

Kvinner sparer smartere enn menn

(02.09.2013) Kvinner sparer små beløp hver måned framfor å investere mye på en gang. Menn bruker mer penger når de først handler og velger gjerne fond som har gitt stor fortjeneste på kort tid, viser ferske tall fra Skandiabanken.

Samarbeider om Digipost

Posten og Skandiabanken har inngått samarbeid om Digipost. Samarbeidet gjør det mulig for 370.000 bankkunder å overføre regninger direkte fra den digitale postkassen til nettbanken.

Beste halvår i Skandiabankens historie

(26.08.2013) Den kraftige økningen i lån til bolig fører til rekord for Skandiabanken Norge. Banken har et overskudd på 131 millioner kroner før skatt første halvår.

Folk tenker på pensjon i sommervarmen

Mange startet sparing i juli. Sommermåneden er en av de beste månedene hittil i år når det kommer til kjøp av spareavtaler i Skandiabanken. Kun i januar ble det kjøpt flere spareavtaler.

Nervøse fondssparere går i klassisk felle

(01.07.13) Store svingninger på verdens børser i juni har skremt småsparerne til å selge sine fond. Mange går igjen i den klassiske fellen å forsøke å ”time” markedet, og ender opp med å selge billig og kjøpe dyrt.

Våryre fondssparere

(03.06.13) Et velkjent råd i finansmarkedet er ”Sell in May and stay away”. Dette var det få fondssparere som lyttet til i år. Etter en måned med negativ nytegning i april, var optimismen tilbake i mai.

Banken hjelper deg å ta ansvar

(21.05.2013) Skandiabanken lanserer etisk sparepakke. Slik kan man både spare penger og ta moralsk ansvar. Sparing i etiske fond gir minst like god avkastning som vanlige fond.

Bilsalg som i jappetiden, men billistene låner mindre

(15.05.2013) Bilsalget her i landet er like høyt som i jappetiden. Men folk låner mindre penger til bilen de kjøper. Det viser ferske tall fra Skandiabanken.

Helsefond kurerer småsparerne

(02.05.2013) Ferske tall viser at aktiviteten i fondshandelen i april ble den laveste på sju måneder. Helsefond er likevel populært blant småsparerne.

46 prosent større overskudd i Skandiabanken

Flere låner penger til bolig og bil i Skandiabanken Norge.  Det gir et overskudd på 57 millioner kroner før skatt i første kvartal i år. Mer effektiv drift av banken bidrar også til det gode kvartalsresultatet.

Rekordhøy fondshandel i Skandiabanken

Ferske tall fra Skandiabanken viser at mange småsparere satser på aksjefond. Fondshandelen var historisk høy i årets første kvartal, både når det gjelder nytegning og netto kjøp.

Svenskene når toppformen på børs

(04.03.13) Ferske tall fra Skandiabanken viser at ni av ti fond som ble kjøpt i februar er aksjefond. Svenske fond dominerer med høy avkastning og salget av svenske og nordiske fond økte betydelig.

Skandiabankens Norge resultat for 2012: Driftsresultat på 216,5 MNOK

Skandiabanken i Norge presenterte i dag resultatet for 2012. Banken kan vise til fortsatt vekst i boliglånsmarkedet, økt innskudd og brutto vekst i fondssalg. Driftsresultatet før skatt ble på 216,5 MNOK, en økning på 85,8 MNOK i forhold til året før.

(Publisert 27.08.14 14:50 - Oppdatert 27.08.14 15:01)