Kvinner sparer smartere enn menn

(02.09.2013) Kvinner sparer små beløp hver måned framfor å investere mye på en gang. Menn bruker mer penger når de først handler og velger gjerne fond som har gitt stor fortjeneste på kort tid, viser ferske tall fra Skandiabanken.

Av totale handler i fond går 52 % av det kvinner handler for, via månedlige spareavtaler. Dette er mye mer enn hva mannlige kunder sparer fast i måneden. Mennene handler fond for større beløp når de kjøper og prioriterer ned månedlige spareavtaler.

Skagen er damenes favoritt
Kvinnene starter forsiktig, og sparer mindre beløp over lengre tid. Dette vitner om at kvinnene har en langsiktig plan med sparingen sin.

− Det er også lavere risiko ved å gjøre det på denne måten. Gjennom månedlige spareavtaler sprer man pengeplasseringen, både i tid og over flere verdensdeler, sier Tommy El Sayed leder for rådgiving i Skandiabanken.

Skagen-fondene er populære blant kvinner. Hele tre fond fra det norske selskapet er blant de mest kjøpte blant Skandiabankens kvinnelige kunder; Skagen Global, Skagen Kon-Tiki og Skagen Vekst.

Enorm gevinst
Mennene bruker mer penger når de først handler. Mennene velger gjerne fond som har gitt stor fortjeneste på kort tid. Det mest populære fondet blant menn i august er Franklin European Small-MidCap. Dette fondet har gitt 55 prosent avkastning det siste året. Mennene står for nesten alle kjøpene i dette fondet den siste måneden. Men det å kjøpe et fond som har gitt stor gevinst på kort tid gir ikke garanti om høy avkastning i framtiden.

− Hvorfor kjøpte ingen dette fondet i januar 2009? spør El Sayed.

Han viser til at den gangen hadde fondet falt 40 prosent og europeisk økonomi gikk dårlig. Siden januar 2009 har Franklin-fondet hatt en verdistigning på 200 prosent. DnB har også to fond på listen over de mest populære når vi måler netto nykjøp i august. De to er DnB Global Indeks og DnB Finans.

Nytegning og innløsning av fond gjennom Skandiabanken

10 fond med størst nettotegning i august:
1. Franklin European Small-MidCap
2. DNB Global Indeks
3. DNB Finans
4. Nordea Småbolag Norden
5. KLP Aksje Global indeks IV
6. DNB NORDIC TECHNOLOGY
7. Nordea Global Value
8. KLP Aksje Norge Indeks II
9. Öhman Hjärt & Lungfonden
10. Holberg Kreditt