Fullstendig mannsdominans i fondsmarkedet

September har vært en måned hvor fondssparerne har åpnet lommeboken. Nettotegningen er høy, og det handles i alle typer fond. Både lavrisikofond som kredittfond og indeksfond, og høyrisikofond som bioteknologiske nisjefond er på listen over fond med størst nettotegning. Det mest overraskende er imidlertid at det nesten bare er menn som handler.

Hvor er damene?
Det er overraskende at mannsdominansen bare forsterker seg når det gjelder å spare i fond. VFF viste i 2011 at de siste fem årene har andelen kvinner som sparer i aksje- eller kombinasjonsfond gjennom spareavtale blitt stadig lavere. I 2006 var 45 prosent av alle spareavtaler registrert på kvinner. Fem år senere, var dette redusert til 42 prosent. Flere sparer i fond, dette gjelder både kvinner og menn, men antall menn som sparer i fond øker mer (Fakta om sparing i fond mars 2011, Verdipapirfondenes forening).

Ferske tall viser at av enkeltkjøp i Skandiabanken (ikke spareavtaler) står menn for hele 92 prosent av volumet. Tilsvarende tall for spareavtaler er 74 prosent i favør mannlige småsparere.

- Dine Penger har nettopp gitt aksjefond som spareform en klar sekser på terningen, og banksparing en ener. Når man i tillegg vet at svært mange kvinner jobber redusert stilling, og dermed får en dårligere pensjon enn menn, er dette svært skuffende, sier Ole Larsen, produktansvarlig for fond og aksjer i Skandiabanken.

- Jeg tror denne enorme kjønnsforskjellen skyldes en kombinasjon av manglende interesse hos kvinnene, og en feiloppfatning av at man må ha god peiling for å kunne spare langsiktig i fond. Mange kvinner jobber også i det offentlige, og håper at staten skal sikre en god pensjon når den tid kommer. Men vil dette skje? Og hvor er alle kvinner i som ikke jobber i det offentlige? Blir de pensjonstapere? Spør Larsen.

Hele skalaen tas i bruk
Totalt er det handlet i 450 ulike fond denne måneden, og hele skalaen fra mulig lav til høy avkastning, og lav til høy risiko for tap er tatt i bruk.

Det er stor interesse for obligasjonsfond med lavere risiko, som for eksempel Holberg Kreditt. Holberg Kreditt er et populært fond da det har gitt høy avkastning i forhold til risiko. Samtidig er aksjefond med høyere risiko populært, som for eksempel Frankling European Small-MidCap, Franklin Biotechnology Discovery og SEB Bioteknik – Lux utd. Dette er fond som har gitt ekstremt god avkastning hittil i år.

Hvorfor kjøpe på topp?
Flere av fondene med størst fall siste 6 måneder har gått som en kule i september. Markeder som Brasil, India, Thailand og Tyrkia har falt mye det siste halve året, men gir nå god avkastning. Fondet Parvest Equity Brazil har for eksempel falt over 10 prosent siste 6 måneder, men har siste måned steget nesten 14 prosent.

Indonesiske fond falt i likhet med nevnte markeder mye, men har ikke hatt den samme oppgangen som de andre siste måned.

- Man skal ikke se bort i fra at Indonesia kan være et godt fondskjøp akkurat nå, selv om det sannsynligvis vil være turbulent i disse vekstmarkedslandene fremover. Fidelity Indonesia har eksempelvis falt nesten 27 prosent siste 6 måneder, men har ikke hentet tilbake noe av tapet, slik som for eksempel i Brasil. Fra toppnivået i mai 2013 har Fidelity Indonesia falt med hele 30 prosent, sier investeringsrådgiver Magnus Selven.

- Kunder plukker ofte fond med best avkastning siste 6 måneder, noe som gjenspeiles i listene over mest kjøpte fond. Alt for ofte treffer de et dyrt kjøpstidspunkt. Det er bemerkelsesverdig få som tenker motsatt. Hvorfor ikke kjøpe fond etter store fall? Avslutter Selven.

Størst netto tegning i september
1. Holberg Kreditt
2. Franklin European Small-MidCap
3. DNB Global Indeks