Folk tenker på pensjon i sommervarmen

Mange startet sparing i juli. Sommermåneden er en av de beste månedene hittil i år når det kommer til kjøp av spareavtaler i Skandiabanken. Kun i januar ble det kjøpt flere spareavtaler.

− Vi ser at mange tenker mer på pensjonen sin nå i sommervarmen enn på vårparten. Vi tror lanseringen av pensjonskalkulatoren i juni som har skapt veksten av spareavtaler. Det som er spesielt interessant er at kundene gjør dette helt på egenhånd. De legger inn data på pensjonskalkulatoren og kan beregne pensjon og månedlig sparing, sier leder for finansrådgiving i Skandiabanken, Tommy El Sayed.

Tallene viser at de fleste som starter spareavtale i hovedsak velger aksjefond på sin månedlig pensjonssparing. Hele 9 av 10 fond med høyest netto tegning i juli er aksjefond. Kalkulatoren tar hensyn til at det er forskjeller i avkastningen  mellom rente- og aksjefond.

−  Våre kunder ønsker nå høyere avkastning. Derfor velger de aksjefond fremfor rentefond. Rentefond er mer et alternativ til banksparing, sier El Sayed.

Positiv netto-tegning i fond i juli
Juli var måneden i år med lavest innløsningav fond og en positiv netto-tegning av fond.

−  Vi tror det er kombinasjonen av mer stabile aksjemarkeder og at kundene bruker av feriepengene til å kjøpe fond, sier El Sayed.

På topp med høyest netto-tegning er Nordea Småbolag Norden. Fondet innvisterer bredt i mange bransjer, men lite i olje- og energisektoren for tiden. Fondet har prestert bra i flere år, og har gitt spesielt høy avkastning de siste fire år. Ikke minst har avkastning på fondet i år vært på over 21 prosent. Den engelske forvalteren Franklin har også to fond med høy netto-tegning i luli: Franklin European Small-Mid-Cap og Franklin Biotechnology Discovery.

− Vi tror den ekstremt høye avkastningen på 43-48 prosent de siste 12 månedene gjør at kundene handler i disse fondene, sier El Sayed.

Ti mest kjøpte fond i juli
1. Skagen Global
2. Skagen Kon-Tiki
3. Franklin Euroean Small-MidCap