Bilsalg som i jappetiden, men billistene låner mindre

(15.05.2013) Bilsalget her i landet er like høyt som i jappetiden. Men folk låner mindre penger til bilen de kjøper. Det viser ferske tall fra Skandiabanken.

I gjennomsnitt låner kundene 14.000 kroner mindre til den bilen de kjøper. Det tilsvarer en reduksjon på 7,6 prosent når en sammenligner de fire første månedene i år med samme periode i fjor.

Tilbake til 80-tallet
Det ble registrert 13.988 nye personbiler i april, det er en økning på 28,6 prosent fra samme måned i fjor. Vi må helt tilbake til 1986 for å finne en måned med flere registrerte personbiler, i følge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Økningen i bilsalget gjenspeiles i antall billån. De første månedene i fjor, sammenlignet med samme periode i år, er det utbetalt 81 prosent flere lån, men samtidig har altså lånebeløpet gått ned.

− Nedgangen skyldes enten at bilkjøperne har mer egenkapital eller at de kjøper rimeligere biler, sier informasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik.

Mer miljøvennlig
Folk er også opptatt av at bilen de kjøper skal være miljøvennlig. Andelen grønne billån har økt med 37 prosent. Biler som regnes som miljøvennlige skal i følge Europaparlamentet ha et CO2-utslipp på under 120 gram per kilometer. I tilegg til bensin, diesel, og hybridbiler med utslipp under 120 gram, defineres også el-biler og biler som går på etanol og natur- og biogass som miljøvennlige. Kjøper man slik bil kan man låne hele kjøpesummen til lavere rente.

Nedbetalingstiden på billån bør følge verdireduksjonen på bilen. Slik unngår man å fortsette å betale på lånet etter at man eventuelt har solgt bilen.

Nøkkeltall, billån januar-april 2012, sammenlignet med samme periode i 2013:
Gjennomsnittlig lånebeløp er redusert med 14.000 kroner eller 7,6%.
Økning i utbetalte billån: 81%.
Andel grønne billån har økt med 37%.

For ytterligere informasjon kontakt:
Informasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik | Mob. 900 41 162 | E-post: lkb@skandiabanken.no

Dette er Skandiabanken:
Ren nettbank siden 27. april 2000; skandiabanken.no
Kjent for gebyrfrie lån og banktjenester, enkle løsninger og gode priser
Spareportal for langsiktig sparing, fondshandel, og aksjehandel
365.000 aktive kunder
Mest fornøyde bankkunder 12 år på rad, i Norsk Kundebarometers måling
Norsk filial av Skandiabanken AB, en del av finanskonsernet Skandia

Dato:15.05.2013

(Publisert 27.08.14 13:34 - Oppdatert 27.08.14 13:36)