Banken hjelper deg å ta ansvar

(21.05.2013) Skandiabanken lanserer etisk sparepakke. Slik kan man både spare penger og ta moralsk ansvar. Sparing i etiske fond gir minst like god avkastning som vanlige fond.

Skandiabanken tilbyr nå en sparepakke bestående av fond som er etisk merket. Fondene har også vist seg å gi god avkastning over tid.

God butikk
– De etiske fondene i vårt fondsutvalg viser at det går an å kombinere god avkastning med god moral. Det siste året har fondene med grønne blader i vår etiske merking steget 16,5 prosent i snitt. I et historisk perspektiv ser vi også at disse fondene har gjort det bra, sier leder for Produkt og Prosess i Skandiabanken Gunnar Senum.

En kundeundersøkelse viser at 83 prosent av Skandiabankens kunder ønsker tydelig etisk merking av fond. Undersøkelsen viser også at over 90 prosent mener det er uakseptabelt at et fond man sparer i bryter menneskeretter eller står bak alvorlige miljøskader. Trenden er at stadig flere velger etiske fond fremfor nøytrale fond.

– Det er tydelig at mange kunder liker kombinasjonen av etiske investeringer og høy avkastning. Med vår nye etiske sparepakke tror vi at denne trenden vil bli enda tydeligere, sier Senum.

Ifølge Lars Jacob Tynes Pedersen, forsker og førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole, er endringene i kundenes ønsker i tråd med utviklingen.

– Ansvarlighet og bærekraft er blitt viktig for finansielle institusjoner de siste årene. Det dreier seg både om hvilke typer produkter som tilbys kundene, og hvordan produktene får konsekvenser for samfunn og miljø. Det er en tydelig forventning om at banker også skal ta ansvar for de positive og negative konsekvenser produktene deres medfører. Det betyr at tiden er moden for bankprodukter som kan forene ansvarlighet og avkastning, sier Pedersen.

Merkingen
I januar 2011 innførte Skandiabanken etisk merking av fond. Fondene som har en positiv etisk profil merkes med grønne blader. Fond som investerer i selskaper som anses som etisk uakseptable eller tvilsomme merkes med varseltrekant. Med denne endringen i sparetilbudet tilbyr Skandiabanken nå fem ulike sparepakker. I tillegg kan man selv sette sammen sparepakker fra bankens utvalg av i underkant av 500 fond fra over 30 norske og internasjonale forvaltere.

Mer om Skandiabankens arbeid med etiske investeringer:

For ytterligere informasjon kontakt:
Leder leder Produkt og Prosess Gunnar Senum | Mobil  959 40 014 | E-post: gunnar.senum@skandiabanken.no
Informasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik | Mobil 900 41 162 | E-post: lkb@skandiabanken.no

Dette er Skandiabanken:
Ren nettbank siden 27. april 2000; skandiabanken.no
Kjent for gebyrfrie lån og banktjenester, enkle løsninger og gode priser
Spareportal for langsiktig sparing, fondshandel, og aksjehandel
365.000 aktive kunder
Mest fornøyde bankkunder 12 år på rad, i Norsk Kundebarometers måling
Norsk filial av Skandiabanken AB, en del av finanskonsernet Skandia

Dato:21.05.2013