Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Innlogging med BankID på mobil

Du har vel som oftest mobilen tilgjengelig? Hvorfor ikke logge inn med den? Med BankID på mobil bruker du en PIN-kode du taster inn på mobilen når du logger inn. Lett tilgjengelig og veldig enkelt.

Bestill BankID på mobil

Bestille BankID på mobil?

For å bestille BankID på mobil må du være innlogget med engangspassord fra kodekort- innlogging med SMS er dessverre ikke godkjent innloggingsmetode for å få BankID.

De fleste mobiloperatører tilbyr nå BankID på mobil, men hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort før du kan bestille innloggingstjenesten.

Spørsmål om BankID på mobil

Kan jeg bli kunde med BankID på mobil?

Ja, du kan bli kunde i Sbanken med BankID på mobil. Du registrer deg enkelt her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

For å aktivere BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med BankID fra Sbanken eller nettbankpassord og kodekort fra Sbanken. Velg Oversikt - Innlogging og signering - Aktiver BankID på mobil

Ha mobilen foran deg og følg nøye med på anvisningene på skjermen.

Tips! Hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort først.

For å kunne aktivere BankID på mobil hos oss må du være over 18 år, ha kodekort fra Sbanken og ha vært kunde i mer enn 90 dager.

Har du ikke kodekort bestiller du dette i nettbanken, eller i appen under Oversikt - Innlogging og signering - Kodekort. Du får det i posten i løpet av en ukes tid.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering med mobilen.

BankID på mobil er en løsning der din BankID blir lagret i SIM-kortet i mobilen. Derfor trenger du kun mobilen din og en egenvalgt kode(ID-PIN), ikke kodekort eller kodebrikke. Mange mener at dette er den mest praktiske BankID-løsningen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er BankID på mobil gratis?

Aktivering og bruk av BankID på mobil er gratis i Sbanken.

Det samme er innlogging i nettbanken. Men for å logge inn i nettbanken er du avhengig av å være tilkoblet internett. Du betaler da for vanlig bruk av internett. Logger du inn i nettbanken via mobilen betaler du for bruk av internett på mobilen. 

Se for øvrig gjeldende priser og vilkår for bruk av BankID på mobil hos mobiloperatøren din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har BankID på mobil i en annen bank, kan jeg bruke den her?

Ja, det kan du. På akkurat samme måte som vanlig BankID kan brukes på tvers av banker, kan du benytte BankID på mobil fra en annen bank til å logge inn i Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke BankID på mobil når jeg bare bruker en PIN-kode og ikke engangspassord?

Ja. BankID på mobil er vurdert som en sikker løsning selv om man ikke benytter engangspassord.

En to-faktor innloggingsløsning (autentiseringsløsning) regnes som tilstrekkelig sikker for innlogging i nettbank. En slik løsning består av to elementer; noe du vet og noe du har. Ta for eksempel vanlig BankID. Her er personlig BankID-passord noe du vet, mens kode fra kodekortet er noe du har. Med BankID på mobil vet du PIN-koden og har mobilen med SIM-kortet der BankID er lagret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å bruke BankID på mobil i utlandet?

Nei, bruk av BankID på mobil fra Sbanken er gratis også når du er i utlandet.

For å logge inn er du avhengig av å være tilkoblet internett. Du betaler da for vanlig bruk av internett. Dersom du logger inn i Sbanken på nettleseren på mobilen vil du også betale for bruk av internett på mobilen.

Se for øvrig gjeldende priser og vilkår for bruk av BankID på mobil hos din mobiloperatør.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke BankID på mobil i utlandet?

Dersom mobiloperatøren du bruker i utlandet har roamingavtale (samarbeidsavtale) med Telenor kan du benytte BankID på mobil som normalt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen min?

Du må sperre BankID på mobil i nettbanken under Oversikt - Innlogging og signering - BankID på Mobil, eller kontakte mobiloperatøren din for å få sperret SIM-kortet. Når SIM-kortet sperres slettes samtidig BankID på mobil.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg taster feil og sperrer PIN-koden min til BankID på mobil?

BankID på mobil sperres av sikkerhetsmessige årsaker hvis du taster feil kode(ID-PIN) tre ganger på rad.

Når den er sperret må du aktivere BankID på mobil på nytt i nettbanken under Oversikt - Innlogging og signering - Aktiver BankID på mobil, innlogget med BankID fra Sbanken eller nettbankpassord og kodekort fra Sbanken. 

Gjelder det BankID på mobil fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil velger du Logg inn og deretter BankID på mobil. Følg deretter anvisningene på skjermen. 

Hvis du ikke finner BankID på mobil på listen, må du velge Andre innloggingsmetoder først.

Husk at mobilen med BankID må være tilgjengelig.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

BankID på mobil fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Får du ikke til å bruke BankID på mobil kan du forsøke følgende:

  • La mobilen være avslått i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og prøv på nytt- Se etter oppdateringer til mobilen
  • Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås
  • Slå av 3G/4G og bruk wifi
  • Hvis du har iPhone kan det hjelpe å skru av iMessage
  • Sette SIM-kortet i en annen mobil

Test din BankID på mobil her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med å aktivere BankID på mobil. Hva gjør jeg?

Sjekk om mobilen din og abonnementet ditt søtter BankID på mobil her eller hør med mobiloperatøren din om du kanskje trenger nytt SIM-kort.

Har du fremdeles problemer med å aktivere BankID på mobil? Prøv følgende:

  • La mobilen være avslått i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og prøv på nytt
  • Se etter oppdateringer til mobilen
  • Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås
  • Slå av 3G/4G og bruk wifi
  • Hvis du har iPhone kan det hjelpe å skru av iMessage
  • Sette SIM-kortet i en annen mobil

Er du mellom 15-18 år, kan du dessverre ikke aktivere BankID på mobil hos oss, men så klart bruke det dersom du allerede har en. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått ny mobil og/eller nytt SIM-kort, hva må jeg gjøre for å fortsatt bruke BankID på mobil?

Siden BankID på mobil lagres på SIM-kortet må du aktivere BankID på mobil på nytt.

Tips! Noen ganger kan endringer i mobilabonnement medføre at du må aktivere BankID på mobil på nytt.

For å aktivere BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med BankID fra Sbanken eller nettbankpassord og kodekort fra Sbanken. Velg Oversikt - Innlogging og signering - Aktiver BankID på mobil. Ha mobilen foran deg og følg nøye med på anvisningene på skjermen.

Det er viktig å være obs på innstillinger for tastelås og skjermsparer. Mobilen må være åpen og klar for å ta i mot dialogen som skal starte der.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.