Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 5 og lavere, eller Internet Explorer 10 og lavere.

Hvordan du bruker SMS-banken

Du kan betale til mottakere både i og utenfor Sbanken. Før du kan sette i gang må du aktivere SMS-bank i nettbanken din. Der kan du også sette opp standardoverføringer og lagre mottakere du betaler ofte til som SMS-venner. 

Aktiver SMS-bank

Priser SMS-tjenester

Det koster 1 krone å motta meldinger på mobilen ved spørringer til 02265. Hvis spørringen feiler blir du ikke belastet.

  • SMS-varsling 1,-
  • SMS-bank 1,-
  • SMS-saldo 1,-
  • SMS-tjenester for deg under 18 år, med egen nettbank 0,-

Saldo og overføring mellom egne kontoer

For saldo sender du

S (for disponibelt beløp på alle kontoer)
S [SMS-navn på konto] (disponibelt beløp og siste transaksjoner på en bestemt konto) Eks: S bruke

For overføring mellom egne kontoer (inkludert kredittkort) sender du

O (for standard overføring som er forhåndsdefinert i nettbanken)
O [SMS-navn på konto fra] [SMS-navn på konto til] [beløp] Eks: O spare bruke 500

eFaktura og betalinger til forfall

For informasjon om eFaktura sender du

E (hente ubehandlede eFaktura)
E [fakturanr] [SMS-navn på konto] (legger en faktura til forfall) Eks: E 1 bruke
E alle [SMS-navn på konto] (Legger alle hentede eFaktura til forfall) Eks: E alle bruke

For betalinger til forfall sender du

F (for betalinger til forfall på alle dine kontoer)
F [SMS-navn på konto] (for betalinger til forfall på en bestemt konto) Eks: F bruke

Sjekk saldo fra andre mobilnummer

Du kan gi andre mulighet til å hente saldo på en av kontoene du eier. Alt du trenger å gjøre er å legge inn mobilnummeret til personen du vil skal kunne sjekke saldo.   

For å vise saldo sendes følgende fra registrert mobilnummer:

Kr [SMS-navn på konto] (disponibelt beløp og siste transaksjoner) Eks: Kr bruke

SMS-vennebetaling

For SMS-vennebetaling sender du

V [SMS-navn på konto] [SMS-venn] [beløp] Eks: V Spar Lisa 300

V [SMS-navn på konto] [kontonummer til] [beløp] Eks: V Spar 97101011010 300

Spørsmål om SMS-banken

Hvilke meldinger sender jeg for å bruke SMS-banken?

Du kan sende følgende kommandoer i en SMS til 02265:

  • S eller SALDO = Melding med disponibelt beløp på alle innmeldte kontoer
  • S eller SALDO [SMS-navn] = Disponibelt beløp og siste transaksjoner på valgt konto
  • O eller OVERFØR = Standardoverføring 
  • O eller OVERFØR [nytt beløp] = Standardoverføring med nytt beløp
  • O eller OVERFØR [SMS-navn fra] [SMS-navn til] [beløp] = Overføring egne og disponerte kontoer
  • V eller VENN [SMS-navn fra] [SMS-venn] [beløp] = SMS-vennebetaling
  • V eller VENN [SMS-venn] [beløp] = SMS-vennebetaling. Standard regningskonto belastes
  • V eller VENN [SMS-navn fra] [kontonummer til] [beløp] = SMS-vennebetaling
  • V eller VENN [kontonummer til] [beløp] = SMS-vennebetaling. Standard regningskonto belastes
  • E eller EFAKTURA = oversikt over ubehandlede eFaktura
  • E eller EFAKTURA [fakturanr] = sette en eFaktura til betaling fra standardkonto (SMSen man mottar når man sender [E] til SMS-banken inneholder en nummerert oversikt over alle ubehandlede eFaktura, og det er det nummeret du bruker for å velge hvilken eFaktura som skal betales)
  • E eller EFAKTURA [fakturanr] [SMS-navn] = sette eFaktura til betaling fra ønsket konto
  • F eller FORFALL = oversikt over betalinger i forfallsoversikten for alle kontoer. 30 dager frem i tid, samt betalinger som er stoppet
  • F eller FORFALL [SMS-navn] = oversikt over betalinger i forfallsregisteret på valgt konto. Du får se betalinger som ligger til forfall 30 dager frem i tid, også betalinger som er stoppet.
  • K eller KONTAKT = Kontaktinfo til Sbanken
  • H eller HJELP = melding med mer utfyllende hjelp hver enkelt kommando

Fra mobilnummer du har satt opp delt saldo med følgende kommandoer brukes:
KR [SMS-navn] = Disponibelt beløp og siste transaksjoner på valgt konto

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er beløpsgrensene for overføring via SMS-banken?

Beløpsgrenser overføring mellom egne konti:

  • Minimumsbeløp per overføring er 10 kroner
  • Maksbeløp per overføring er 999 999 kroner
  • Maksbeløp per 30 dager er inntil disponibelt beløp på konto
  • Dekningskontroll

Beløpsgrenser for SMS-vennebetaling:

  • Minimumsbeløp per overføring er 10 kroner
  • Maksbeløp per overføring er 1000 kroner per rullerende 24 timer
  • Beløpsgrensen gjelder totalt sett per enkel SMS-betaling, og ikke per overføring
  • Dekningskontroll

Beløpsgrenser for SMS-betaling til kontonummer:

  • Minimumsbeløp per overføring er 10 kroner
  • Maksbeløp per overføring er 10 000 kroner
  • Innenfor en periode på 30 dager kan du maks overføre 50 000 kroner per mottaker

Som en ekstra trygghet bestemmer du selv hvilke beløpsgrenser du vil ha per transaksjon og per 30 dager, og de kan avvike fra beløpsgrensene nevnt over. Du kan selvsagt endre beløpsgrensene dine når som helst når du er innlogget i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket nummer skal jeg sende til når jeg bruker SMS-banken?

Nummeret til SMS-banken er 02265.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg SMS-bank?

Du kan opprette SMS-bank herFølg anvisningene på skjermen, og SMS-banken er straks klar til bruk.

Merk at du må ha minst ett mobilnummer registrert for å kunne ta i bruk SMS-banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontoer kan jeg bruke i SMS-banken?

Alle kontoer du eier og disponerer, bortsett fra fondskonto og aksjekonto. Når du aktiverer SMS-banken vil du få opp en oversikt over alle kontoene du kan bruke.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan administrerer jeg SMS-banken min?

Du administrerer SMS-bank innstillingene her.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mistet mobilen. Må jeg sperre SMS-banken?

Hvis mobilen din har kommet på avveie, må du kontakte mobiloperatøren for å sperre SIM-kortet. Da kan ikke SMS-banken brukes lenger.

Du deaktiverer SMS-banken her selv.

Vi kan også sperre tjenesten umiddelbart hvis du kontakter oss på telefon 55 26 00 00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke SMS-banken fra utlandet?

SMS-banken fungerer også i utlandet, men kun på telefoner med norsk mobilabonnement.

Du trenger ikke å bruke landskoden +47, men sender til 02265 på vanlig måte.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha flere mobilnummer i SMS-banken?

SMS-banken knyttes til ditt mobilnummer. Du kan endre ditt mobilnummer under Innstillinger og Min kontaktinformasjon under profilmenyen.

Tips! Du kan registrere mobilnummeret til en person i tillegg til deg som kontoeier. Fra nummeret du har registrert er det mulig å sjekke disponibelt beløp og siste transaksjoner.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg hente opp forfallsoversikten i SMS-banken?

Ved å sende bokstaven F til 02265 får du en oversikt over alle betalinger som har forfall de neste 30 dagene. Du får oversikt over alle kontoer. Du vil også få opp forfalte betalinger som ikke er betalt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.