Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hvordan du bruker SMS-banken

Før du kan sette i gang må du aktivere SMS-bank i nettbanken. Du kan sette opp standardoverføringer, lage kontoalias og vennealias. Du kan betale til mottakere både i og utenfor Sbanken.

Aktiver SMS-bank

Priser SMS-tjenester

Det koster 1 krone for å motta meldinger på mobilen ved spørringer til 02265. Hvis spørringen feiler blir du ikke belastet.

  • SMS-varsling 1,-
  • SMS-bank 1,-
  • SMS saldo 1,-
  • SMS-tjenester for deg under 18 år, med egen nettbank 0,-
>

Saldo og overføring mellom egne kontoer

For saldo sender du

S (for disponibelt beløp på alle kontoer)
S 'kontoalias' (disponibelt beløp og siste transaksjoner på en bestemt konto) Eks: S lønn

For overføring mellom egne kontoer (inkludert kredittkort) sender du

O (for standard overføring som er forhåndsdefinert i nettbanken)
O 'kontoalias fra' 'kontoalias til' 'beløp' Eks: O Spare Lønn 500

eFaktura og betalinger til forfall

For informasjon om eFaktura sender du

E (hente ubehandlede eFaktura)
E 'fakturanr' 'kontoalias' (legger en faktura til forfall) Eks: E 1 Lønn
E alle 'kontoalias' (Legger alle hentede eFaktura til forfall) Eks: E alle Lønn

For betalinger til forfall sender du

F (for betalinger til forfall på alle dine kontoer)
F 'kontoalias' (for betalinger til forfall på en bestemt konto) Eks: F lønn

Saldospørring for tilleggsnummer

Dersom du ønsker å gi andre mulighet til å hente saldo på en konto du har kan du registrere tilleggsnummer. Nummeret må først registreres i nettbanken før man kan bruke tjenesten.

For å saldo til et tilleggsnummer sendes

Kr 'kontoalias' (disponibelt beløp og siste transaksjoner) Eks: Kr Lønn

SMS-vennebetaling

For SMS-vennebetaling sender du

V 'kontoalias' 'vennealias' 'beløp' Eks: V Lønn Lisa 300

V 'kontoalias' 'kontonummer til' 'beløp' Eks: V Lønn 97101011010 300

Spørsmål om SMS-banken

Hvilke meldinger sender jeg for å bruke SMS-banken?

Du kan sende følgende kommandoer i en SMS til 02265:

  • S eller SALDO = Melding med disponibelt beløp på alle innmeldte kontoer
  • S eller SALDO [alias] = Disponibelt beløp og siste transaksjoner på valgt konto
  • O eller OVERFØR = Standardoverføring 
  • O eller OVERFØR [nytt beløp] = Standardoverføring med nytt beløp
  • O eller OVERFØR [alias fra] [alias til] [beløp] = Overføring egne og disponerte kontoer
  • V eller VENN [aliaskonto fra] [Vennealias] [beløp] = Utvidet SMS-vennebetaling
  • V eller VENN [Vennealias] [beløp] = Utvidet SMS-vennebetaling. Standard regningskonto belastes
  • V eller VENN [aliaskonto fra] [kontonummer til] [beløp] = Enkel SMS-vennebetaling
  • V eller VENN [kontonummer til] [beløp] = Enkel SMS-vennebetaling. Standard regningskonto belastes
  • E eller EFAKTURA = oversikt over ubehandlede eFaktura
  • E eller EFAKTURA [fakturanr] = sette en eFaktura til betaling fra standardkonto (SMS'en man mottar når man sender 'E' til SMS-banken inneholder en nummerert oversikt over alle ubehandlede eFaktura, og det er det nummeret du benytter for å velge hvilken eFaktura som skal betales)
  • E eller EFAKTURA [fakturanr] [kontoalias] = sette eFaktura til betaling fra ønsket konto
  • F eller FORFALLSREGISTER = oversikt over betalinger i forfallsregisteret for alle kontoer. 30 dager frem i tid, samt betalinger som er stoppet
  • F eller FORFALLSREGISTER [alias] = oversikt over betalinger i forfallsregisteret på valgt konto. 30 dager frem i tid, samt betalinger som er stoppet
  • K eller KONTAKT = Kontaktinfo til Sbanken
  • H eller HJELP = melding med mer utfyllende hjelp hver enkelt kommando

Registrert tilleggsnummer kan bruke følgende kommandoer:
KR [alias] = Disponibelt beløp og siste transaksjoner på valgt konto

Tjenesten er tilgjengelig ved at du sender tekstmeldinger til nummer 02265. Du får svar umiddelbart.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke beløpsgrenser er det i SMS-banken?

Beløpsgrenser overføring mellom egne konti:

  • Minimumsbeløp per overføring er 10 kroner
  • Maksbeløp per overføring er 999.999 kroner
  • Maksbeløp per 30 dager er inntil disponibelt beløp på konto
  • Dekningskontroll

Beløpsgrenser for enkel SMS-vennebetaling:

  • Minimumsbeløp per overføring er 10 kroner
  • Maksbeløp per overføring er 1000 korner per rullerende 24 timer
  • Beløpsgrensen gjelder totalt sett per enkel SMS-betaling, og ikke per overføring
  • Dekningskontroll

Beløpsgrenser for utvidet SMS-vennebetaling:

  • Minimumsbeløp per overføring er 10 kroner
  • Maksbeløp per overføring er 10.000 kroner
  • Innenfor en periode på 30 dager kan du maks overføre 50.000 kroner per mottaker

Som en ekstra trygghet bestemmer du selv hvilke beløpsgrenser du vil ha per transaksjon og per 30 dager, og de kan avvike fra beløpsgrensene nevnt over. Du kan selvsagt endre beløpsgrensene dine når som helst når du er innlogget i nettbanken.r

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket nummer skal jeg sende til når jeg bruker SMS-banken?

Nummeret til SMS-banken er 02265.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg SMS-bank?

Du kan opprette SMS-bank herFølg anvsisningene på skjermen, og SMS-banken er straks klar til bruk.

Merk at du må ha minst ett mobilnummer registrert for å kunne ta i bruk SMS-banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontoer kan jeg benytte SMS-banken med?

Alle kontoer du eier og disponerer, bortsett fra fondskonto og aksjekonto - de kan ikke knyttes til tjenesten.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan administrerer jeg SMS-banken min?

Du administrerer SMS-bank innstillingene her.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mistet mobilen. Må jeg sperre SMS-banken?

Dersom mobilen din har kommet på avveie, må du kontakte mobiloperatøren for å sperre SIM-kortet. Da kan ikke SMS-banken brukes lenger.

Du deaktivere SMS-banken her selv.

Vi kan også sperre tjenesten umiddelbart hvis du kontakter oss på telefon
55 26 00 00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke SMS-banken fra utlandet?

SMS-banken fungerer også i utlandet, på akkurat samme måte som hjemme i Norge, men kun på telefoner med norsk mobilabonnement - registrert i SMS-banken.

Du trenger ikke å bruke landskoden +47, men sender til 02265 på vanlig måte.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha flere mobilnummer i SMS-banken?

SMS-banken knyttes til ditt primær mobilnummer. Flere brukere av samme primær mobilnummer kan ikke aktivere SMS-bank på samme mobilnummer. Du kan endre ditt primær mobilnummer under Personopplysninger når du er innlogget i nettbanken.

Tips!
Du kan registrere ett tilleggsnummer til eier av ungdomskort eller tilleggskort. Tilleggsnummer får tilgang til å sjekke disponibelt beløp og siste transaksjoner.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg hente opp forfallsregisteret i SMS-banken?

Ja, det kan du. Ved å sende bokstaven F til 02265 får du en oversikt over alle betalinger i ditt forfallsregister som har forfall de neste 30 dagene. Du får oversikt over alle dine kontoer. Du får også oversikt over eventuelle betalinger som har hatt forfall, men som av ulike årsaker er stoppet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.