Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Utenlandsbetaling

Det er mulig å betale forbi landegrenser, uten å bruke kort. Det du trenger er riktige bankopplysninger i internasjonalt format.

Betal til utlandet

Betal til utlandet

Betale feriebolig eller overføre penger til en som studerer i utlandet? Gjør det enkelt i nettbanken.

Betale feriebolig eller overføre penger til en som studerer i utlandet? Gjør det enkelt i nettbanken.

Få penger

Skal noen betale inn penger til deg fra et annet land? Du finner IBAN-kontonummer og SWIFT-koden til banken i nettbanken din.

Skal noen betale inn penger til deg fra et annet land? Du finner IBAN-kontonummer og SWIFT-koden til banken i nettbanken din.

Valutakurser

Sørg for at du er oppdatert på kursene når du skal betale i annen valuta.

Sørg for at du er oppdatert på kursene når du skal betale i annen valuta.

Priser utenlandsbetaling

  • Utenlandsbetaling SEPA (betaling i Euro innenfor EU og EØS) 20,-
  • Øvrige utenlandsbetalinger 50,-
  • (Dersom mellombank er involvert vil denne ta et gebyr som trekkes fra beløpet)
Utfyllende prisliste for utenlandsbetaling

Når du skal betale til utlandet

Du må ha betalingsinformasjon klar og i internasjonalt format når du skal gjøre en utenlandsbetaling. Det vil variere fra land til land hvilke opplysninger som kreves. Kontakt mottaker eller mottakers bank dersom du mangler betalingsinformasjon.
Det du må vite for å kunne betale til utlandet

Når du skal motta penger fra utlandet

Det er viktig at avsender har riktig informasjon når de overfører penger. Husk å opplyse om ditt internasjonale kontonummer (IBAN) og kode for å identifisere banken (SWIFT). Du finner alt du trenger i nettbanken.
Det du trenger for å motta utenlandsbetaling

Spørsmål om utenlandsbetaling

Når blir utenlandsbetalingen belastet kontoen min?

Våre forfallsbehandlinger på utenlandsbetalinger skjer på hverdager klokken: 06:00, 09:00, 11:00, 14:00, 15:00 og 18:30. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre penger til pengespillkontoer i utlandet?

Vi følger det norske regelverket og Lotteritilsynet har lagt ned forbud mot å overføre til noen kontoer i utlandet som er knyttet til pengespill. Betalinger/gevinster fra slike kontoer blir stoppet og returnert til avsender. Du kan lese mer her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer dersom jeg har skrevet feil i opplysningene i utenlandsbetalingen min?

Dersom du registrerer uriktige opplysninger i betalingen din, vil mottakerbanken i de aller fleste tilfeller sende betalingen i retur. 

Den mest vanlige returårsaken er at feil navn, ugyldig kontonummer, ugyldig Swift/BIC eller ugyldig bankkode er lagt inn. Noen banker vil også returnere betalingen dersom det er avvik mellom navn (også skrivefeil) og kontonummer. 

På grunn av kursdifferanse, og mottakerbankens og eventuelt mellombanks omkostninger for å returnere betalingen, vil beløpet som blir returnert til din konto avvike fra det opprinnelige beløpet du sendte. Dette er dessverre noe vi ikke kan påvirke på noen måte og som vi ikke refunderer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg etterlyse en utenlandsbetaling?

Vi kan etterlyse en utenlandsbetaling, men det er viktig at du sjekker med mottaker at alle opplysningene i betalingen er korrekt. Du kan også sende en kvittering fra nettbanken til mottaker. Vi gjør oppmerksom på at mottakerbanken kan ha tatt et gebyr når de har godskrevet mottakerkonto, beløpet kan derfor være ulikt det opprinnelige beløpet du sendte. 

Ønsker du likevel at vi skal bistå kan du kontakte vårt Kontaktsenter. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å etterlyse betalingen. Vi gjør oppmerksom på at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser og at dette er kostbart og tidkrevende. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kurser gjelder når jeg mottar penger fra utlandet?

Valutakursene oppdateres daglig cirka klokken: 09:15, 11:15, 13:15, 15:15 og 17:15

Valutakurser og midtkurs finner du her. Valutakursen gir en indikasjon på hvilke kurs som vil bli benyttet på innbetalinger fra utlandet. 

Endelig kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Bokføring av en betaling fra utlandet kan ta inntil tre virkedager fra vi mottar melding om innbetaling. Dette avhenger av hvilke valutasort innbetalingen er i. 

Hvis kurs mangler i kolonnen for innbetaling i Valutakursoversikten, vil kurs settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. Dette kan skje på kurser som er lite omsatt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor koster det penger å betale til utlandet?

Å tilby betaling til og fra utlandet er kostbart og ressurskrevende for oss. For at vi skal tilby en konkurransedyktig og god utenlandsbetalingstjeneste, må vi derfor ta en avgift for å dekke våre kostnader av de kunder som ønsker å benytte denne tjenesten. Vårt mål er å holde denne prisen så lav som mulig. Du finner prislisten her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket kontonummer kan jeg oppgi ved innbetaling fra utlandet?

For å kunne motta penger fra utlandet må du oppgi ditt IBAN-nummer og korrekt SWIFT-kode. IBAN-nummeret ditt finner du her når du er innlogget. 

- Dersom innbetalingen er en SEPA-betaling (EUR innenfor EU/EØS) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: SKIANOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

- For øvrige innbetalinger (som ikke er SEPA) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg SWIFT/BIC-kode til betalingsmottakeren min?

Mottakers SWIFT/BIC-kode får du ved å kontakte mottakers bank eller mottaker av betalingen. 

Basert på det IBAN-nummeret du oppgir i betalingen, finner vi korrekt SWIFT/BIC i de aller fleste tilfeller og fyller denne automatisk inn i betalingen. Du må imidlertid alltid kontrollere at denne er korrekt i forhold til de opplysningene du har fått fra mottaker av utenlandsbetalingen. 

Viser det seg at SWIFT/BIC-koden ikke er den samme som du har fått oppgitt, bør du på nytt ta kontakt med mottaker. 

Du kan manuelt overstyre den automatiske utfylte koden. Ved overføring til USA bruker du ABA-routing/FedWire. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Sbanken?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto her. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før den bokføres kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?
  • SEPA-betalinger: 1-2 virkedager
  • Øvrige betalinger 1-8 virkedager

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene innenfor vanlig overføringstid, anbefaler vi å sjekke Utførte betalinger for å se om betalingen er utført. Det kan også være greit å sjekke kontoutskriften for å se at betalingen ikke har kommet i retur fra mottaker. Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi å skrive ut en kvittering som du sender til mottakeren. Kvittering finner du under Utførte betalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.