Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

AvtaleGiro

Hvorfor bruke tid hver måned på å legge inn samme regning? Med AvtaleGiro skjer betalingen automatisk og du slipper å tenke på noe annet enn å ha dekning på konto.

Du sparer tid og miljø

Med AvtaleGiro slipper du turer i postkassen. Faktura sendes elektronisk rett til nettbanken din.

Med AvtaleGiro slipper du turer i postkassen. Faktura sendes elektronisk rett til nettbanken din.

Enkelt og sikkert

Ha dekning på konto og regningen din blir betalt og trukket fra kontoen din på forfallsdato. 

Ha dekning på konto og regningen din blir betalt og trukket fra kontoen din på forfallsdato. 

Lett å endre

I forfallsoversikten finner du betalingstrekket cirka en uke før. Om du trenger det kan du endre eller stoppe det.

I forfallsoversikten finner du betalingstrekket cirka en uke før. Om du trenger det kan du endre eller stoppe det.

Priser AvtaleGiro

Det koster selvsagt ingenting å betale en regning hos oss.

  • Overføre mellom egne kontoer 0,-
  • Betale regninger 0,-
  • eFaktura 0,-
  • AvtaleGiro 0,-

Sånn starter du en AvtaleGiro

Når du registrerer en regning fra en betalingsmottaker som tilbyr AvtaleGiro får du opp forslag om å aktivere AvtaleGiro på betalingen. Svarer du ja takk, ordner vi resten.

Om du ikke får opp forslag:
Legg inn en regning på 1 krone med dato frem i tid og med KID- og kontonummeret du har mottatt fra betalingsmottaker. Handlingen trigger et forslag om å starte AvtaleGiro på betalingen. Når du har godtatt forslaget kan du slette betalingen på 1 krone i forfallsoversikten din.

Husk at det kan ta noen uker fra du godtar forslaget fram til betaling går automatisk.

Spørsmål om AvtaleGiro

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av regninger.

Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet direkte Forfallsoversikten din, og betalingen skjer automatisk på forfallsdato

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
  • For å opprette AvtaleGiro må du registrere en fiktiv regning på 1 krone, med dato frem i tid. Bruk KID- og kontonummeret du har mottatt fra betalingsmottaker.
  • Dette genererer et forslag til AvtaleGiro.
  • Forslaget til bruk av AvtaleGiro finner du her når du er innlogget. 
  • Du aktiverer forslaget til AvtaleGiro ved å velge Aktiver avtale, I neste bilde registrerer du maksbeløp og aksepterer avtalen.
  • AvtaleGiroen flytter seg nå fra Forslag til AvtaleGiro til Eksisterende avtaler med status "Ny avtale". Betalingsmottaker får beskjed om at du har opprettet en AvtaleGiro.
  • Du må nå slette den fiktive regningen du la inn i din Forfallsoversikt.
  • AvtaleGiroen fungerer når du ser at betalingskravet fra betalingsmottaker vises i Forfallsoversikten på den kontoen du har inngått avtalen på. Dette skjer senest 7 dager før forfallsdato.
  • Det kan ta inntil 8 uker før AvtaleGiroen fungerer. Frem til da må du betale regningene på vanlig måte.  AvtaleGiroen er ok når regningen automatisk har lagt seg i Forfallsoversikten
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et maksbeløp og hvordan endre dette?

Maksbeløpet angir hvor mye betalingsmottaker maksimalt kan belaste din konto. Dersom beløpet på regningen er høyere enn maksbeløpet, blir den ikke belastet. Vær obs på at regningen belastes hvis maksebeløpet er satt til 0,00. 

For å endre maksbeløpet på en regning i Forfallsoversikten, må endringen gjøres senest dagen før forfall. Maksbeløp må være i hele kroner, laveste maksbeløp er 1,00. Maksbeløp gjelder per måned, så det kan være greit at du setter beløpet til det dobbelte, da det forekommer at to trekk kan komme i samme måned. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Absolutt. Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFaktura her.

Neste ikke produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Regningen dine betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene der. 

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke AvtaleGiroforslag etter jeg har betalt en regning?

Det kan være flere årsaker til at det ikke genereres et AvtaleGiroforslag:

  • Mottaker tilbyr ikke AvtaleGiro.
  • Mottaker har ulike konti/KID-nummer for innbetaling med AvtaleGiro og ordinær regning.
  • AvtaleGiro i annen bank er ikke slettet.

Du må kontakte betalingsmottaker for å finne den eksakte årsaken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytte AvtaleGiro til Sbanken?

Dersom du har inngått avtale om AvtaleGiro i annen bank, må du først slette denne. Vent deretter ett døgn (en virkedag) før du oppretter AvtaleGiro i Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg en AvtaleGiroavtale?

Du sperrer en AvtaleGiroavtale når du er innlogget. 
Endringen gjelder kun for AvtaleGiroforfall som ikke har forfalt til betaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan stopper eller sletter jeg et AvtaleGiroforfall?

Det er ikke mulig å slette et AvtaleGiroforfall i Forfallsoversikten. Om du ikke ønsker at betalingen skal belastes konto kan du stoppe forfallet. AvtaleGiroforfallet får status "stoppet" i Forfallsoversikten og blir fjernet innen 3 måneder.

Her stopper og starter du et AvtaleGiroforfall

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slette en AvtaleGiroavtale?

Du sletter AvtaleGiroavtale her. Mottaker vil få melding om at avtalen har opphørt. 

Husk at når du sletter en AvtaleGiroavtale, vil tilhørende forfall i din Forfallsoversikt også bli slettet. Dette kan du eventuelt unngå dersom du endrer belastningskonto på AvtaleGiroforfallet FØR du sletter avtalen. Betalingen blir da behandlet som en vanlig regningsbetaling på forfallsdatoen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har ikke AvtaleGiroforfallet blitt betalt?

Det kan være flere årsaker til at ikke AvtaleGirotrekket er blitt betalt.

1. Manglende dekning på konto.
2. Maksbeløpet på AvtaleGiroavtalen er lavere enn forfallet og må økes for at forfallet skal belastes konto.
3. Du har sperret AvtaleGiroforfallet i Forfallslisten.
4. Du har sperret selve AvtaleGiroavtalen.

Her aktiverer du AvtaleGiroforfallet.
I Forfallsoversikten velger du Start betaling. AvtaleGiroforfallet blir nå behandlet som en ordinær regningsbetaling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.