Hopp til innhold

Kom i gang med BankID-appen

Bruk ansiktet eller et fingeravtrykk når du skal signere.

Last ned BankID-app for iOS Last ned BankID-app for Android

Du lurer kanskje på:

Hvorfor får jeg ikke aktivert BankID-app?

Vi har samlet de vanligste årsakene til at aktivering av BankID-appen feiler her. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr feilmeldingen "Banken din støtter ikke BankID-app"?

Det betyr at du mest sannsynlig ikke har aktivert BankID hos oss.

Du kan sjekke det i nettbanken under Innlogging og BankID i menyen. Har du ikke BankID aktivert må du velge «Aktiver ny BankID». For å aktivere BankID  må du være logget inn med engangspassord fra kodebrikken eller BankID på mobil fra oss. Når BankID er aktivert kan du aktivere BankID-appen.

I noen tilfeller kan det ta inntil 30 minutter fra du har aktivert BankID i nettbanken til du kan aktivere BankID-app.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID-app?

BankID-app er et digitalt alternativ som gjør innlogging og signering med BankID raskere, enklere, tryggere og bedre. 

I stedet for å taste inn engangskode kodebrikken, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i BankID appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige BankID passord.

Du laster ned BankID-appen i App Store eller Google Play på din mobiltelefon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg BankID passord?

For å endre passordet på BankID må du logge inn i nettbanken med BankID, BankID på mobil fra Sbanken-konseptet eller med nettbankpassord og kodebrikke. 

Du endrer passordet ditt ved å gå til oversikt - Innlogging og BankID - BankID - trykk på aktuell BankID - Endre passord.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor sikkert er det å bruke BankID-app?

BankID med bruk av BankID-app er sikrere enn ved bruk av den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med egen tilgangskontroll som biometri, passord eller kode. I tillegg har man ofte mer kontroll på mobilen sin fordi man bruker den ofte, i motsetning til kodebrikken man kun bruker av og til.

BankID med BankID-app autentiserer deg som bruker med høy grad av sikkerhet, det strengeste sikkerhetsnivået for digital identifisering i Europa. BankID-app hvor kun biometri brukes autentiserer deg som bruker med betydelig grad av sikkerhet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg hvis aktivering av BankID-app feiler?

BankID-appen gir normalt gode tilbakemeldinger for å hjelpe deg med aktivering. Hvis det ikke hjelper må du ta kontakt med den banken du har aktivert BankID hos.

Om du er usikker på om du har BankID fra oss, kan du sjekke det under menypunktet BankID når du er innlogget i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra koderbrikken.

BankID kan brukes straks etter aktivering. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodebrikken og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodebrikke bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodebrikke fra Sbanken-konseptet
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg enten med pass eller norsk nasjonalt ID-kort på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg ha personlig BankID passord i tillegg til BankID-app?

All innlogging og signering krever to faktorer. BankID-appen er kun den ene faktoren, passordet den andre. Passordet gjør dermed identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Du må aldri dele det med noen andre.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg BankID-appen til ny telefon?

Hvis du har BankID-app trenger du ikke kodebrikke for å aktivere app når du bytter telefon. Du kan enkelt ordne dette uten kodebrikke slik:

  • Last ned BankID-app på ny telefon.
  • Aktiver BankID-app på ny telefon med BankID-appen på din gamle telefon. Husk å velge "Kodebrikke" når du skal aktivere.
  • Nå er BankID-appen klar på din nye telefon.

Husk! Du må ha internettpå begge telefonene.

 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har fylt inn fødselsnummer når jeg skal aktivere BankID-appen?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.