Lukk <p>For at sbanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes ogs&aring; til trafikkm&aring;ling. Fortsett &aring; bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om v&aring;r <a title="Bruk av cookies" href="/link/59dde7e3f4684e9a9233dcee6dc34cfd.aspx">bruk av cookies her</a>.</p>

BankID og BankID på mobil

Med BankID og BankID på mobil kan du enkelt legitimere deg, logge inn og signere i nettbanken og en rekke offentlige portaler og tjenester.

BankID BankID på mobil

Slik får du BankID

BankID er en elektronisk signatur du kan bruke som innloggingsmetode, både i nettbanken og på flere offentlige tjenester.

Her kan du se hvordan du enkelt får BankID på under to minutter.

Bestill BankID

Slik får du BankID på mobil

BankID på mobil fungerer på samme måte som BankID, men du slipper å tenke på kodekortet. Alt du trenger er mobilen din, og en PIN-kode du lager selv.

Her viser vi deg hvordan du kommer i gang. 

Bestill BankID på mobil

Lurer du på hva BankID er?

Vi har laget en liten video som forklarer hva det er, og hvordan du skaffer deg det. 

Bestill BankID

Trenger du nytt kodekort?

Du trenger kodekort for å kunne bestille og bruke BankID fra Sbanken. For å bestille nytt kodekort må du være innlogget. Der vil du se de aktive kodekortene dine, og kodekort du har under bestilling.

Bestill kodekort

BankID policy og avtalevilkår  

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil.

BankID policy and terms of use  

The Trust Service Provider Statement (TSPS) provides a description of the bank’s public key infrastructure for issuing electronic identities (eIDs) to its end users for BankID and BankID on mobile. For a simplified document, please see the relevant terms and conditions (PDS) for BankID and BankID on mobile.

Spørsmål om BankID

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

BankID og BankID på mobil er begge tjenester for sikker digital identifisering og signering.

BankID på mobil er en løsning der BankIDen din blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen. Derfor trenger du kun mobilen din og en egenvalgt kode (ID-PIN), ikke kodekort eller kodebrikke. Mange mener at dette er den mest praktiske BankID-løsningen.

Vanlig BankID er derimot lagret hos banken som utstedte den. For å bruke den må du oppgi personlig BankID-passord og kode fra kodekortet eller BankID på mobil fra samme bank (eller kodebrikke om du har BankID fra en annen bank).

Begge deler kan brukes på tvers av banker og andre steder, både som til innlogging og signering. Men dette varierer fra brukersted til brukersted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodekortet ditt.

Har du BankID på mobil fra annen bank, kan du logge inn med den.

BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodekortet og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodekort bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID i Sbanken må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodekort fra Sbanken
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg med pass på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er kodebrikke det samme som BankID?

Nei, det er ikke det samme. Men kodebrikken gir deg engangspassordene du trenger til bruk av BankID - akkurat som kodekortet vårt.

Vi bruker nemlig kodekort, ikke kodebrikke. Kodekortet har akkurat samme funksjonen som brikken: Å gi deg engangspassord. I tillegg får det plass i lommeboken :)

Er det egentlig BankID du vil ha? Se fremgangsmåten her.

Trenger du kodekort? Se her hvordan du bestiller kodekort.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID fra Sbanken er gratis.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg bruke kodekortet?

Du må alltid bruke kodekortet ditt ved opprettelse av BankID og BankID på mobil. 

Når du har opprettet begge disse to, kan du velge å bruke BankID på mobil som engangskode, i stedet for kodekortet, ved innlogging eller signering når du skal bruke BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID?

For å logge inn med BankID velger du Logg inn og deretter BankID på forsiden vår. Følg deretter anvisningene på skjermen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering, som kan brukes på tvers av bankene i Norge, de fleste offentlige nettsteder, til å signere avtaler elektronisk og mye mer. 

BankID fra Sbanken består av fødselsnummer, kode fra kodekortet og personlig BankID-passord. 

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på nett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du selv endre det ved å logge inn med nettbankpassord og kodekort, eller med BankID på mobil fra Sbanken. Du endrer ditt personlige BankID-passord her

Gjelder det BankID utstedt av en annen bank, må du kontakte banken du har fått BankID fra.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Spørsmål om BankID på mobil

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

BankID og BankID på mobil er begge tjenester for sikker digital identifisering og signering.

BankID på mobil er en løsning der BankIDen din blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen. Derfor trenger du kun mobilen din og en egenvalgt kode (ID-PIN), ikke kodekort eller kodebrikke. Mange mener at dette er den mest praktiske BankID-løsningen.

Vanlig BankID er derimot lagret hos banken som utstedte den. For å bruke den må du oppgi personlig BankID-passord og kode fra kodekortet eller BankID på mobil fra samme bank (eller kodebrikke om du har BankID fra en annen bank).

Begge deler kan brukes på tvers av banker og andre steder, både som til innlogging og signering. Men dette varierer fra brukersted til brukersted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

For å aktivere BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med BankID fra Sbanken eller nettbankpassord og kodekort fra Sbanken. Trykk på menyen og velg Mobile tjenester - Innlogging og BankID - BankID fra SbankenAktiver BankID på mobil. Ha mobilen foran deg og følg nøye med på anvisningene på skjermen.

Tips! Hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort først.

Har du ikke kodekort bestiller du det i nettbanken, eller i appen ved å trykke på menyen og velge Mobile tjenester - Innlogging og BankID - BankID fra SbankenKodekort. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID på mobil i Sbanken må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodekort fra Sbanken
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du bare har legitimert deg med pass på posten*

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018?
Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke som kan leses av på posten.

* Har du legitimert deg med pass, i tillegg til BankID eller BankID på mobil er kravet minst 30 dager.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har BankID på mobil i en annen bank, kan jeg bruke den her?

Ja, det kan du. På akkurat samme måte som vanlig BankID kan brukes på tvers av banker, kan du benytte BankID på mobil fra en annen bank til å logge inn i Sbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått ny mobil og/eller nytt SIM-kort, hva må jeg gjøre for å fortsatt bruke BankID på mobil?

Siden BankID på mobil lagres på SIM-kortet må du aktivere BankID på mobil på nytt.

Tips! Noen ganger kan endringer i mobilabonnement medføre at du må aktivere BankID på mobil på nytt.

For å aktivere BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med BankID fra Sbanken eller nettbankpassord og kodekort fra Sbanken. Velg Oversikt - Innlogging og BankID - Aktiver BankID på mobil. Ha mobilen foran deg og følg nøye med på anvisningene på skjermen.

Det er viktig å være obs på innstillinger for tastelås og skjermsparer. Mobilen må være åpen og klar for å ta i mot dialogen som skal starte der.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil velger du Logg inn og deretter BankID på mobil. Følg deretter anvisningene på skjermen. 

Hvis du ikke finner BankID på mobil på listen, må du velge Andre innloggingsmetoder først.

Husk at mobilen med BankID må være tilgjengelig.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

BankID på mobil fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Dersom det feiler å aktivere BankID på mobil første gang, vent minst 6 minutter før du starter ny aktivering.

Får du ikke til å bruke BankID på mobil kan du forsøke følgende:

  • La mobilen være avslått i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og prøv på nytt.
  • Se etter oppdateringer til mobilen. Hvis du finner en tilgjengelig oppdatering, last den ned og slå så telefonen av og på. Prøv å logge inn på nytt.
  • Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås. Telefonen må være åpen tilgjengelig for dialogen.
  • Noen gangher kan W-lan lage problemer for bruk av BankID på mobil. Hvis den er på, prøv å slå den av.
  • Slå av 3G/4G og bruk WiFi.
  • Hvis du har iPhone kan det hjelpe å skru av iMessage. 
  • På noen telefoner må du bekrefte at informasjon kan sendes fra telefonen. På telefonene dette gjelder, kan du endre under innstillinger.

  • Hvis du har prøvd alt over uten hell, forsøk å sette SIM-kortet inn i en annen mobil og prøv igjen.

Test din BankID på mobil her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bli kunde med BankID på mobil?

Ja, du kan bli kunde i Sbanken med BankID på mobil. Du registrer deg enkelt her.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke BankID på mobil når jeg bare bruker en PIN-kode og ikke engangspassord?

Ja. BankID på mobil er vurdert som en sikker løsning selv om man ikke benytter engangspassord.

En to-faktor innloggingsløsning (autentiseringsløsning) regnes som tilstrekkelig sikker for innlogging i nettbank. En slik løsning består av to elementer; noe du vet og noe du har. Ta for eksempel vanlig BankID. Her er personlig BankID-passord noe du vet, mens kode fra kodekortet er noe du har. Med BankID på mobil vet du PIN-koden og har mobilen med SIM-kortet der BankID er lagret.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg taster feil og sperrer PIN-koden min til BankID på mobil?

BankID på mobil sperres av sikkerhetsmessige årsaker hvis du taster feil kode(ID-PIN) tre ganger på rad.

Når den er sperret må du aktivere BankID på mobil på nytt i nettbanken under Oversikt - Innlogging og BankID - Aktiver BankID på mobil, innlogget med BankID fra Sbanken eller nettbankpassord og kodekort fra Sbanken. 

Gjelder det BankID på mobil fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke BankID på mobil i utlandet?

Dersom mobiloperatøren du bruker i utlandet har roamingavtale (samarbeidsavtale) med Telenor kan du benytte BankID på mobil som normalt.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.