Hopp til innhold

Betale til utlandet

Det er enkelt og rimelig for bedriften din å handle med utlandet. Når du betaler til utlandet er pengene som regel på kontoen til mottaker samme dag.

Betal til utlandet Prøv en enkel bedriftsbank

Kjapt

De fleste betalinger er hos mottaker samme dag som betalingen blir utført. Det er kjapt, det.

Enkelt

Du aktiverer utenlandsbetaling for bedriften din i nettbanken med et par klikk.

Trygt

Slå av og på utenlandsbetaling etter behov, og velg hvem som kan betale til utlandet.

Aktivering av utenlandsbetaling

Du skrur av og på utenlandsbetaling for bedriften din selv. Logg inn i nettbanken, velg Betaling i menyen, og klikk på Utland. 

Husk at du når som helst kan skru av utenlandsbetalingen igjen, og at du selv velger hvem som skal ha mulighet til å overføre penger til utlandet for bedriften.

Alle norske banker er underlagt strenge rutiner for utenlandsbetaling. Hvis bedriften din nettopp har fått konto hos oss, må du vente 30 dager før du kan aktivere utenlandsbetalingen.

Skru av eller på utenlandsbetaling

Spørsmål om å betale til utlandet

Generelt om behandling av utenlandsbetaling

De fleste betalinger er hos mottaker samme dag som betalingen blir utført. Det kan imidlertid ta inntil to virkedager avhengig av for eksempel tidsforskjell og rutiner hos mottakerbanken. Da blir pengene først reservert på kontoen din. Vær oppmerksom på at det reduserer disponibelt beløp på kontoen. Når pengene reserveres brukes foreløpig kurs, og når betaling blir bokført brukes endelig valutakurs. Det kan derfor være avvik mellom reservert beløp og bokført beløp. Endelig kurs settes når betalingen blir utført hos underleverandør. 

Forfallskjøring for utenlandsbetaling er hverdager klokken 06, 09, 11, 14, 15 og 18.30. Betalingen må kurssettes og sendes ut av landet. Dette kan i noen tilfeller ta 1-2 virkedager etter forfallet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om å registrere utenlandsbetaling

Du må være 18 år for å registrere en utenlandsbetaling.

Ved betaling til utlandet har vi begrensede muligheter til å sjekke om de opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsoppdraget er riktig og fullstendig utfylt.

Fra Sbanken kan du kun betale til endelig mottakerbank og konto, og det er ikke mulig å betale via en mellombank. Mottakers konto må være i den mottakerbanken som du registrerer i betalingen. Dersom mer enn en mottakerbank er involvert, kan du dessverre ikke betale fra oss.

I registreringsbildet for utenlandsbetalinger i nettbanken, får du opp hvilken informasjon vi har behov for ved betalinger til landet du velger. Alle felt må fylles ut. Hvis du mangler informasjonen, må du kontakte betalingsmottaker for å få det. Alle felt i registreringsbildet er tilknyttet spørsmålstegn. Disse er ment for å hjelpe deg med informasjonen som skal fylles inn i feltene.

Alle mottakere blir lagret automatisk, slik at du enkelt kan hente de opp igjen hvis du ønsker å betale til samme mottaker senere.

Ved registrering av betaling må du bekrefte og signere for at opplysningene er korrekt. Når betalingen er signert får du en bekreftelse på at betalingen er lagt til forfall, og en betalingsreferanse. Har du spørsmål om betalingen kan du oppgi belastningskonto og betalingsreferansen når du tar kontakt med oss.

Du får i tillegg en SMS, til ditt primærnummer som du har registrert i nettbanken, med informasjon om betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en SEPA-betaling?

SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i Euro innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

En SEPA-betaling må være i Euro og mottakerbanken må være medlem i SEPA-samarbeidet. Det er viktig at det brukes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merket med delt omkostninger (shared). 

Når du skal betale til utlandet fra Sbanken, vil nettbanken automatisk avgjøre om betalingen er en SEPA betaling ut i fra opplysningene du legger inn. Du vil få informasjon om betalingen er en SEPA før den legger seg til forfall. 

En SEPA betaling er både raskere og rimeligere enn andre utenlandsbetalinger.

Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er midtkurs?

Midtkurs viser en indikativ pris for kjøp og salg av valuta i markedet på et gitt tidspunkt. Kursene endrer seg kontinuerlig, og kursene vi viser i kurslisten vil derfor ikke vise endelig kurs du vil få på inn- eller utbetalingen din. 

Endelig kurs på en betaling til utlandet blir satt i det samarbeidsbank utfører betalingen. Endelig kurs på en innbetaling fra utlandet settes når underleverandør mottar betalingen. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva bør jeg være oppmerksom på når det gjelder svindel og utenlandsbetaling?

Det er lett å bli svindlet på nettet, og bedrageri i ulike former er vanlig. Har du overført penger og blitt lurt, er sjansen dessverre liten for at du får pengene tilbake. 

Vi anbefaler å unngå forskuddsbetaling. La heller ikke andres transaksjoner gå via din konto. I verste fall kan du bli innblandet i straffbare forhold.

Du skal heller ikke gjennomføre transaksjoner dersom:

  • Pengene er til personer du ikke kjenner godt eller ikke kan bekrefte identiteten til.
  • Hvis du har blitt kontaktet av ukjente angående investeringer med svært god avkastning som er for god til å være sann. Vær kritisk, og undersøk godt rundt mottaker.  
  • Formålet er å motta kredittkort eller lån.
  • Formålet er å motta arv, gevinst eller lignende.

Du kan lese mer om økningen i investeringssvindel her.

Sbanken er ikke ansvarlig for tap hvor Sbanken har videreformidlet betaling i henhold til registrert betalingsinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er SWIFT/BIC-koden til Sbanken?

Ved SEPA-betalinger (EUR innenfor EU/EØS): SBAKNOBB, Sbanken, 5020 Bergen, Norway.

For øvrige innbetalinger i EUR som ikke er SEPA og alle andre valutasorter, skal avsenderbanken bruke SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, Dronning Eufemias 30, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg etterlyse en utenlandsbetaling?

Vi kan etterlyse en utenlandsbetaling, men det er viktig at du sjekker med mottaker at alle opplysningene i betalingen er riktige. Du kan også sende en kvittering fra nettbanken til mottaker. Vi gjør oppmerksom på at mottakerbanken kan ha tatt et gebyr når de har godskrevet mottakerkonto. Beløpet kan derfor være ulikt det opprinnelige beløpet du sendte. 

Ønsker du likevel at vi skal hjelpe til kan du kontakte kundeservice. Hvis ikke beløpet blir automatisk returnert, kan vi forsøke å kontakte mottakerbanken for å etterlyse betalingen. Vi gjør oppmerksom på at det ofte tar lang tid før vi får svar på slike henvendelser, og vi kan ikke garantere at betalingen blir returnert.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Sbanken?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto her. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før betalingen bokføres på kontoen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Sanksjoner i forbindelse med utenlandsbetalinger

Bankene er de senere årene blitt pålagt en strengere kontroll av internasjonale betalinger. Det medfører at Sbanken og alle involverte banker kontrollerer alle betalinger mot sanksjonslister. Deretter gjøres det en individuell vurdering om det er nødvendig å innhente mer informasjon eller om betalingen skal utføres, stoppes eller fryses. 

Sbanken er ikke ansvarlig for betalinger som på grunn av internasjonale sanksjoner stoppes eller fryses, enten i Sbanken eller i andre banker, eller for tap som oppstår i den forbindelse. 

Mer informasjon om sanksjoner og restriksjoner er tilgjengelig på disse nettsidene:

Norge - gjeldende saksjoner og andre særlige tiltak

EU - oversikt fra finansdepartementet i Storbritannia

USA - oversikt fra US Department of the Treasury

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stoppe eller tilbakekalle en utenlandsbetaling?

Å stoppe eller tilbakekalle en betaling koster penger, både for Sbanken og involverte banker i utlandet. Den enkleste og billigste løsningen er at du selv ber mottaker om å returnere betalingen.

Dersom du kort tid etter at betalingen er utført for eksempel oppdager at du har sendt til feil mottaker eller at du mistenker svindel, kan du ta kontakt med oss. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å få returnert pengene. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan garantere at pengene blir returnert til kontoen din og at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser. 

Ved tilbakekall vil kursen være ulik den som ble benyttet ved betaling, og mottakerbanken vil ofte ta et gebyr for tilbakekall av pengene. Det vil også redusere beløpet du får tilbakebetalt. Det er derfor viktig at du passer på at alle opplysningene er korrekt når du registrerer betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må nye bedriftskunder vente før de kan betale til utlandet?

Alle norske banker er underlagt strenge rutiner for blant annet utenlandsbetaling. Derfor er det et krav hos oss at alle nye kunder som skal betale til utlandet, må ha vært kunde i minimum 30 dager.

Dette er ikke ulikt hva andre banker praktiserer, og dette gjøres for å beskytte kunder - selv om det kan oppleves som ubeleilig.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.