Hopp til innhold

Ny skattemelding for næringsdrivende

Fra og med 2024 (inntektsåret 2023) må skattemeldingen for næringsdrivende leveres gjennom et regnskapssystem eller årsoppgjørssystem.


Skatteetaten jobber med å forenkle skattemeldingen for bedrifter og næringsdrivende. Endringen skal spare bedriften din for tid, og gjøre det enklere å levere rett informasjon.

  • I 2022 (for inntektsåret 2021) fikk alle enkeltpersonforetak ny skattemelding.
  • I 2023 (for inntektsåret 2022), kan mange selskap begynne å bruke den nye skattemeldingen, hvis regnskapssystemet eller årsoppgjørssystemet bedriften bruker støtter det.
  • I 2024 (for inntektsåret 2023) skal alle selskap bruke den nye skattemeldingen.

Du trenger et regnskapssystem

Skatteetaten anbefaler at du finner et system som passer for bedriften din allerede nå, siden mange selskap kan bruke den nye skattemeldingen neste år.

Sbanken støtter flere av de mest populære regnskapssystemene, slik at kontobevegelser og betalinger i banken kommer rett inn i regnskapet.

Hvis du allerede har et regnskapssystem eller årsoppgjørssystem, kan du ta kontakt med leverandøren din og sjekke med om de støtter innsending av den nye skattemeldingen. Systemet du bruker avgjør om du kan levere den nye skattemeldingen for inntektsåret 2022.

Bruker du en regnskapsfører eller revisor, vil de levere skattemeldingen din for deg.

Tidslinje for ny skattemelding

Skatteetaten sin tidslinje for ny skattemelding for næringsdrivende.

Unntak for enkeltpersonforetak

Hvis du har et enkeltpersonforetak, kan du i noen tilfeller velge om du vil levere skattemelding på skatteetaten.no, eller fra et regnskapssystem.

Enkeltpersonforetak som må levere via et regnskapssystem, er for eksempel de som har regnskapsplikt, revisjonsplikt, eller krever fradrag for forskning og utvikling.

Skatteetaten mener det likevel kan være lurt for deg med enkeltpersonforetak å levere skattemeldingen via et regnskapsprogram. Da blir det enklere og raskere å sende den inn.

Hva er nytt?

Skatteetaten ønsker å gjøre det lett å gjøre rett. I stedet for at næringsdrivende må forholde seg til opp mot 60 forskjellige skjemaer med 6500 forskjellige felt - hvor du må ha kontroll på alt selv - vil den nye skattemeldingen erstattes med temaområder. Dette er samme oppbygning som den nye skattemeldingen for privatpersoner har.

Du skal for eksempel få umiddelbar tilbakemelding ved ulogiske tall og differanser, slik at feil kan rettes før innsendingen. Skatteetaten skal også gjenbruke informasjon de allerede har, slik at du slipper å fylle ut samme informasjon flere ganger.

Skatteetaten har laget en video som introduserer den nye skattemeldingen:

Video: Ny skattemelding for næringsdrivende fra Skatteetaten.

 

Gjør det enda lettere

Når du skal velge et regnskapssystem, er det lurt å tenke gjennom om det også kan kobles til banken din. Da får du ikke bare en lettere skattemelding, men også en lettere bankhverdag. 

Hvis du kobler regnskapssystemet til Sbanken, sender vi kontobevegelser og innbetalinger rett til regnskapssystemet bedriften din bruker, så blir det ført på en-to-tre. Du kan også sende betalinger rett fra regnskapsprogrammet til nettbanken.

Du slipper med andre ord kjedelige tidstyver og manuelle oppgaver, og kan bruke tid på det som er viktig. Her kan du se alle regnskapssystemene vi støtter, så blir det enklere å finne et system som passer din bedrift.


Ønsker du flere detaljer om endringene?

Du kan lese mer om den nye skattemeldingen for næringsdrivende på skatteetaten.no.