Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Vinner av Fidusprisen for tredje gang

Du trenger aldri å tvile på om pengene eller personopplysningene dine blir ivaretatt på aller sikreste måte i Skandiabanken. For tredje gang har vi vunnet Fidusprisen for god informasjonssikkerhet. 

Lars Nestås, Vibeke Reigstad og Erlend Dyrnes jobber med sikkerhet i Skandiabanken.

- Det er svært gledelig at vi vinner denne prisen. Særlig fordi dette er basert på at personer svarer at de har stor tillit til oss. Det å være bank er å levere tillit, sier Vibeke Reigstad, som er ansvarlig for kundesikkerhet i banken.

I likhet med blant andre Erlend Dyrnes, som er ansvarlig for informasjonssikkerhet og Lars Nestås, som jobber med IT-sikkerhet, arbeider hun hver dag med å ivareta sikkerheten i alle ledd av organisasjonen. Det er en svært viktig jobb, som har høy prioritet i banken.

- Kundene våre må stole på at vi som bank kan ta godt vare på personopplysninger og penger. De fleste ser ikke pengene sine som annet enn tall på mobiltelefonen. Da må de ha tillit til at det vi leverer er riktig, og at de selv kan gjøre som de vil med verdiene sine når de vil, sier hun.

Enkelhet i både kommunikasjon og løsninger er viktige elementer her. Vi skal alltid være tilgjengelig for kundene. 

Hvorfor er det viktig å ha fokus på informasjonssikkerhet?

- Skandiabanken har vært en ren nettbank helt fra oppstarten i år 2000. Vi har fulgt den digitale utviklingen og må stadig forholde oss til nye trusler. Alle tjenester og produkter er kun på internett, og i dag er også alt tilgjengelig fra kundens mobiltelefon. Nettbanken og appen utvikler vi selv. Her utnytter vi ny teknologi og sørger for enkle og sikre tjenester. Uten fokus på informasjonssikkerhet i alle ledd, hadde  ikke det vært mulig.

Hvordan arbeider vi for å ivareta informasjonssikkerheten i Skandiabanken?

Arbeid med informasjonssikkerhet har alltid vært en integrert del i hele banken, og ikke noe vi driver med isolert. Når vi kommer med nye løsninger, prøver vi å synliggjøre hva som kan gå galt. Deretter utvikler vi ulike mottiltak og tester at de fungerer. Vi passer også på at alle løsninger samler inn, oppbevarer og sletter personopplysninger på en god måte. 

Dessverre finnes det noen med onde hensikter, som ønsker å stjele penger eller informasjon fra kunder, ansatte eller direkte fra bankens systemer. Hvordan håndterer vi det?

- Vi jobber hele tiden med sikkerhetsløsningene våre, og tar fullt ansvar for at sikkerheten i nettbanken alltid er på topp. Fokuset er stort på å håndtere hendelser der bankens løsninger blir angrepet eller noen blir lurt. I dette arbeidet er åpenhet, det og ivareta kunden først og samarbeid med andre banker og leverandører, det viktigste. 

Dette sier juryen:

Skandiabanken  har gjennom flere år har hatt stor tillit i befolkningen og etterlever en modell for sikkerhetsarbeid som involverer kundene i stor grad, samt ivaretar deres behov for sikre tjenester på en svært god måte. Vinneren har også arbeidet aktivt med sikkerhetskultur, som omfatter informasjon og opplæring av sine ansatte og kunder.

(Publisert 29.09.16 12:02 - Oppdatert 29.09.16 13:52)