Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hva gjør du hvis du mister mobilen?

Vi bruker mobilen til det meste, og har den med oss overalt. Men vet du hva du skal gjøre hvis du mister den? 

Å miste mobilen er surt, og ganske så upraktisk. Sikkerhetsekspertene våre deler noen av sine beste tips til hva du må gjøre dersom uhellet er ute, og hva du bør gjøre på forhånd.

1. Deaktiver Sbanken-appen på mobilen du har mistet

Det gjør du ved å logge inn i nettbanken med en annen innloggingsmetode. Finn fram til Mobile tjenester og Aktive apper i menyen. Har du ikke mulighet til å logge inn, kan vi deaktivere den for deg. Ring oss på +47 55 26 00 00.

2. Varsle teleoperatøren din

Slik at abonnementet ditt blir sperret.

3. Er den stjålet, anmeld tyveriet til politiet

Det kan du gjøre ved å gå til politiet.no og fylle ut en anmeldelse.

4. Hva om noen får tilgang til informasjon på mobilen?

Har du for eksempel har lagret PIN-koder, app-koder, innloggingsdetaljer til banken eller andre tjenester, bør du snarest bytte kodene og passordene.

  •  Aktiver og lær deg flere innloggingsmetoder

Du bør ha flere innloggingsmetoder til nettbanken tilgjengelig.

  • Hvis du mister mobilen, er det praktisk å kunne logge inn fra en datamaskin eller et nettbrett.

Sørg derfor for at du kan bruke noen av de andre innloggingsmetodene, som for eksempel BankID eller nettbankpassord og kodekort.

  • Skal du ha med nettbrett på ferie, last ned appen på det også

Sbanken-appen funker fint fra nettbrett også, og du har litt flere ben å stå på. Husk å aktivere appen og teste at du klarer å logge inn, før du reiser.

  • Aktiver «Finn iPhone» eller tilsvarende tjenester for andre mobiler

De kan nemlig vise deg den siste kjente lokasjonen for mobilen din på et kart. Kanskje du er heldig og finner den igjen?

  • Sørg for å ha låsekode på mobilen

Det gir ekstra sikkerhet, også mot misbruk av Sbanken-appen. Pass på at låsekoden til mobilen og Sbanken-appen ikke er like. Noen mobiler tilbyr låsekode med bruk av bokstaver i stedet for bare tall. Slike er oftere vanskeligere for en tyv å gjette. Lengre koder er vanskeligere å gjette enn korte koder.

  • Skru på tofaktorautentisering på tjenester som er viktige for deg

Tofaktorautentisering betyr at du bruker en kode i tillegg til passord når du logger inn. Koden kommer fra en SMS, en kodegenerator eller et kodekort. Det gir enda mer sikkerhet. Det kan for eksempel forhindre at noen får logget inn med for AppleID-en din på en enhet du ikke har vært innlogget på før. De ulike tjenesteleverandørene har vanligvis gode hjelpetekster og videoer som viser hvordan du skrur det på.

  • Aktiver automatisk sletting av lagringsplassen på mobilen, hvis du har sensitivt innhold

Det kan du gjøre på de fleste mobiler. Mobilen kan da slette dataene automatisk hvis tyven taster inn feil kode mange nok ganger.

  • Sørg for at det tas sikkerhetskopi av mobilen din jevnlig

Mange tar sikkerhetskopi automatisk til en skytjeneste, mens noen velger å gjøre det manuelt mot en datamaskin. Det er lurt, for da har du en kopi av bildene og dokumentene hvis mobilen din går tapt.

Du kan lære mer om sikker mobilbruk på nettvett.no.