Hopp til innhold

Hva skjer hvis du mister mobilen?

Vi bruker mobilen til det meste, til og med gjerne til å betale med. Vi har den med oss overalt. Så hva skjer hvis du mister den? 

Å miste mobilen er surt, og ganske så upraktisk. Sikkerhetsekspertene våre deler noen av sine tips til hva du må gjøre dersom uhellet er ute, og hva du bør gjøre på forhånd.

1. Deaktiver Sbanken-appen på enheten du har mistet

Det gjør du ved å logge inn i nettbanken med en innloggingsmetode som du ikke trenger mobilen til. Gå til personikonet øverst i nettbanken og gå inn på Innstillinger. Der finner du Aktive apper og kan velge å deaktivere appen på enheten du har mistet.

Har du ikke mulighet til å logge inn, kan vi deaktivere appen for deg. Ring oss på +47 55 26 00 00.

2. Kan andre betale med mobilen din?

Husk at når du betaler med telefonen, godkjennes betalingen med enten sikkerhetskode, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Det betyr i praksis at personen som prøver å betale må ha tak i koden på enhenten din. På telefonen kan du sette seksifret kode, mens PIN-koden på et bankkort er firesifret. Så i teorien skal det være vanskeligere for en med skumle hensikter å få tak i telefonen din og betale med den enn å få tak i kortet ditt og betale med det.

3. Er mobilen stjålet, anmeld tyveriet til politiet

Det kan du gjøre ved å gå til politiet.no og fylle ut en anmeldelse.

4. Varsle teleoperatøren din

Slik at abonnementet ditt blir sperret.

5. Hva om noen får tilgang til informasjon på mobilen?

Har du for eksempel lagret PIN-koder, app-koder eller innloggingsdetaljer til banken eller andre tjenester, bør du snarest bytte kodene og passordene.

Dette bør du gjøre på forhånd:

  •  Aktiver og lær deg flere innloggingsmetoder.

Du bør ha flere innloggingsmetoder til nettbanken tilgjengelig. Hvis du mister mobilen, er det praktisk å kunne logge inn fra en datamaskin eller et nettbrett. Sørg derfor for at du kan bruke noen av de andre innloggingsmetodene, som for eksempel BankID eller nettbankpassord og kodekort.

  • Skal du ha med nettbrett når du skal ut og reise, last ned appen på det også.

Sbanken-appen funker fint fra nettbrett også, og du har litt flere ben å stå på. Husk å aktivere appen og teste at du klarer å logge inn.

  • Aktiver «Finn min iPhone» eller tilsvarende tjenester.

De kan nemlig vise deg den siste kjente lokasjonen for mobilen din på et kart. Kanskje du er heldig og finner den igjen?

  • Skru på tofaktorautentisering på tjenester som er viktige for deg

Tofaktorautentisering betyr at du bruker en kode i tillegg til passord når du logger inn. Koden kommer fra en SMS, en kodegenerator eller et kodekort. Det gir bedre sikkerhet. Det kan for eksempel forhindre at noen får logget inn med for AppleID-en din på en enhet du ikke har vært innlogget på før. De ulike tjenesteleverandørene har vanligvis gode hjelpetekster og videoer som viser hvordan du skrur det på.

  • Aktiver automatisk sletting av lagringsplassen på mobilen.

Det kan du gjøre på de fleste mobiler. Lagret data blir da slettet automatisk hvis tyven taster inn feil kode mange nok ganger.

  • Sørg for at det tas sikkerhetskopi av mobilen din jevnlig.

Det er lurt, for da har du en kopi av bildene og dokumentene hvis mobilen din forsvinner eller blir ødelagt. Mange tar sikkerhetskopi automatisk til en skytjeneste, mens noen velger å gjøre det manuelt mot en datamaskin. 

Du kan lære mer om sikker mobilbruk på nettvett.no.