Hopp til innhold

Hjelp til aktivering av BankID-app

Det hjelper ikke at alle sier det er enkelt å aktivere BankID-appen hvis du ikke får det til. Vi har prøvd å samle noen vanlige utfordringer som kan lage trøbbel for deg når du skal aktivere appen.


  • Jeg får opp en feilmelding når jeg prøver å aktivere: "Banken din støtter ikke BankID-app".

    Løsning: Vi støtter appen, men feilmeldingen kan bety at du ikke har en aktiv BankID med kodekort hos oss. Hvis du har BankID på mobil, trenger du en vanlig BankID i tillegg. For å sjekke om du har BankID hos oss eller bestille ny kan du logge inn i nettbanken ved hjelp av engangspassord fra kodekortet ditt, eller ved hjelp av BankID på mobil fra Sbanken. På BankID-siden kan du aktivere ny BankID med kodekort. Når det er gjort, kan du prøve på nytt å aktivere appen. Det kan ta rundt 30 minutter fra du har aktivert BankID til du kan aktivere appen.

  • Jeg husker ikke det personlige BankID-passordet mitt, eller har tastet det feil så mange ganger at det har blitt sperret.

    Løsning: Ingen problem! Du logger bare inn i nettbanken og lager deg et nytt passord. Det er dessverre ikke mulig å endre BankID-passord i Sbanken-appen, så du må logge inn i nettbanken med kodekort og nettbankpassord, eller BankID på mobil. Logg inn og finn BankID i menyen, så klikker du på Endre passord. Hvis du har sperret passordet ditt, får du valget Åpne passord. Når du har åpnet det gamle passordet, kan du endre og lage deg et nytt hvis du har glemt hva det gamle var. 

  • Jeg trenger en steg-for-steg forklaring på hva jeg skal trykke på for å aktivere appen.

    Løsning: Det har BankID laget. Her finner du en beskrivelse av hvordan du aktiverer appen.

BankID på mobil fases ut

Etter 1. september er det ikke mulig å bestille eller fornye BankID på mobil. For å fortsatt kunne logge inn med mobilen, kan du laste ned BankID-appen.

Kom i gang med BankID-appen

Vanlige spørsmål om BankID-app

Hva er BankID-app?

BankID-app er et digitalt alternativ til kodekortet som gjør innlogging og signering med BankID raskere, enklere, tryggere og bedre. 

I stedet for å taste inn engangskode fra kodekortet, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i BankID appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige BankID passord.

Husk, du må ikke forveksle BankID-app med BankID på mobil. 

Du laster ned BankID-appen i App Store eller Google Play på din mobiltelefon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor laster jeg ned BankID-appen?

Du finner BankID-appen i App Store eller Google Play på din mobiltelefon. Appen heter BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor sikkert er det å bruke BankID-app?

BankID-app er sikrere enn det fysiske kodekortet, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. I tillegg er det enkelre å ha kontroll på hvor man har mobilen sin, i motsetning til kodekortet. BankID med BankID-app oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

BankID og BankID på mobil er begge tjenester for sikker digital identifisering og signering.

BankID på mobil blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen din. Derfor trenger du kun mobilen din og en egenvalgt kode (ID-PIN), ikke kodekort eller kodebrikke. 

Vanlig BankID er derimot lagret hos banken som utstedte den. For å bruke den må du oppgi personlig BankID-passord og kode fra kodekortet eller BankID på mobil fra samme bank, eller BankID appen. 

Begge deler kan brukes på tvers av banker og andre steder, både som til innlogging og signering. Men dette varierer fra brukersted til brukersted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med BankID-appen om jeg får ny telefon?

Da må du aktivere appen på nytt. Når du aktiverer appen på ny telefon blir den gamle deaktivert.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har fylt inn fødselsnummer når jeg skal aktivere BankID-appen?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.