Hopp til innhold

Hjelp til aktivering av BankID-app

Vi har prøvd å samle noen vanlige utfordringer som kan lage trøbbel for deg når du skal aktivere appen.

  • Jeg får opp en feilmelding når jeg prøver å aktivere: "Banken din støtter ikke BankID-app".

    Løsning: Vi støtter appen, men feilmeldingen kan bety at du ikke har en aktiv BankID hos oss. For å sjekke om du har BankID hos oss eller bestille ny kan du logge inn i nettbanken ved hjelp av engangspassord fra kodebrikken eller kodekortet ditt. På BankID-siden kan du aktivere ny BankID. Når det er gjort, kan du prøve på nytt å aktivere appen. Det kan ta rundt 30 minutter fra du har aktivert BankID til du kan aktivere appen.

  • Jeg husker ikke det personlige BankID-passordet mitt, eller har tastet det feil så mange ganger at det har blitt sperret.

    Løsning: Ingen problem! Du logger bare inn i nettbanken og lager deg et nytt passord. Det er dessverre ikke mulig å endre BankID-passord i Sbanken-appen, så du må logge inn i nettbanken med kodebrikke eller kodekort og nettbankpassord. Logg inn og finn BankID i menyen, så klikker du på Endre passord. Hvis du har sperret passordet ditt, får du valget Åpne passord. Når du har åpnet det gamle passordet, kan du endre og lage deg et nytt hvis du har glemt hva det gamle var. 

  • Jeg trenger en steg-for-steg forklaring på hva jeg skal trykke på for å aktivere appen.

    Løsning: Det har BankID laget. Her finner du en beskrivelse av hvordan du aktiverer appen.

Vanlige spørsmål om BankID-app

Hva er BankID-app?

BankID-app er et digitalt alternativ som gjør innlogging og signering med BankID raskere, enklere, tryggere og bedre. 

I stedet for å taste inn engangskode kodebrikken, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i BankID appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige BankID passord.

Du laster ned BankID-appen i App Store eller Google Play på din mobiltelefon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor laster jeg ned BankID-appen?

Du finner BankID-appen i App Store eller Google Play på din mobiltelefon. Appen heter BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor sikkert er det å bruke BankID-app?

BankID med bruk av BankID-app er sikrere enn ved bruk av den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med egen tilgangskontroll som biometri, passord eller kode. I tillegg har man ofte mer kontroll på mobilen sin fordi man bruker den ofte, i motsetning til kodebrikken man kun bruker av og til.

BankID med BankID-app autentiserer deg som bruker med høy grad av sikkerhet, det strengeste sikkerhetsnivået for digital identifisering i Europa. BankID-app hvor kun biometri brukes autentiserer deg som bruker med betydelig grad av sikkerhet.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

BankID og BankID på mobil er begge tjenester for sikker digital identifisering og signering.

BankID på mobil blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen din. Derfor trenger du kun mobilen din og en egenvalgt kode (ID-PIN), ikke kodekort eller kodebrikke. 

Vanlig BankID er derimot lagret hos banken som utstedte den. For å bruke den må du oppgi personlig BankID-passord og kode fra kodekortet eller BankID på mobil fra samme bank, eller BankID appen. 

Begge deler kan brukes på tvers av banker og andre steder, både som til innlogging og signering. Men dette varierer fra brukersted til brukersted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med BankID-appen om jeg får ny telefon?

Da må du aktivere appen på nytt. Når du aktiverer appen på ny telefon blir den gamle deaktivert.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har fylt inn fødselsnummer når jeg skal aktivere BankID-appen?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.