Hopp til innhold

Kom i gang med BankID-appen

For å bruke BankID-appen må du ha aktivert BankID med kodekort. Det fungerer altså ikke om du kun har BankID på mobil aktivert. BankID på mobil fases ut fra 1. september.

Last ned BankID-app for iOS Last ned BankID-app for Android

Er du usikker på om du har aktivert BankID med kodekort?

Om du ikke ser BankID med kodekort under dine BankID avtaler, må du aktivere det for å bruke BankID-appen. Trykk her for å se dine BankID avtaler. 

Du lurer kanskje på:

Hva betyr det at BankID på mobil utfases?

BankID på mobil utfases fra og med 1. september 2022. Det betyr at det ikke er mulig å bestille eller fornye BankID på mobil. Din BankID på mobil vil fortsatt fungere en stund fremover. Bytter du SIM-kort eller får din BankID på mobil sperret, så vil det ikke være mulig å aktivere denne på nytt.

Ønsker du å fortsatt bruke BankID på mobilen din, så kan du laste ned og bruke BankID-appen.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke aktivert BankID-app?

Vi har samlet de vanligste årsakene til at aktivering av BankID-appen feiler her. 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

BankID og BankID på mobil er begge tjenester for sikker digital identifisering og signering.

BankID på mobil blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen din. Derfor trenger du kun mobilen din og en egenvalgt kode (ID-PIN), ikke kodekort eller kodebrikke. 

Vanlig BankID er derimot lagret hos banken som utstedte den. For å bruke den må du oppgi personlig BankID-passord og kode fra kodekortet eller BankID på mobil fra samme bank, eller BankID appen. 

Begge deler kan brukes på tvers av banker og andre steder, både som til innlogging og signering. Men dette varierer fra brukersted til brukersted.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr feilmeldingen "Banken din støtter ikke BankID-app"?

Det kan være du ikke har BankID med kodekort aktivert i nettbanken. Du kan sjekke dette i nettbanken under Innlogging og BankID i menyen. Har du ikke BankID med kodekort aktivert må du velge «Aktiver ny BankID med kodekort». For å aktivere BankID med kodekort må du være logget inn med engangspassord fra kodekortet ditt eller BankID på mobil fra oss. Når BankID med kodekort er aktivert kan du aktivere BankID-appen. I noen tilfeller kan det ta inntil 30 minutter fra du har aktivert BankID i nettbanken til du kan aktivere BankID-app.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID-app?

BankID-app er et digitalt alternativ til kodekortet som gjør innlogging og signering med BankID raskere, enklere, tryggere og bedre. 

I stedet for å taste inn engangskode fra kodekortet, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i BankID appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige BankID passord.

Husk, du må ikke forveksle BankID-app med BankID på mobil. 

Du laster ned BankID-appen i App Store eller Google Play på din mobiltelefon.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg BankID passord?

For å endre passordet på BankID må du logge inn i nettbanken med BankID, BankID på mobil fra Sbanken eller med nettbankpassord og kodekort. 

Du endrer passordet ditt ved å gå til oversikt - Innlogging og BankID - BankID med kodekort - trykk på aktuell BankID - Endre passord.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor sikkert er det å bruke BankID-app?

BankID-app er sikrere enn det fysiske kodekortet, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. I tillegg er det enkelre å ha kontroll på hvor man har mobilen sin, i motsetning til kodekortet. BankID med BankID-app oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg hvis aktivering av BankID-app feiler?

BankID-appen gir normalt gode tilbakemeldinger for å hjelpe deg med aktivering. Hvis det ikke hjelper må du ta kontakt med den banken du har aktivert BankID hos.

Om du er usikker på om du har BankID fra oss, kan du sjekke det under menypunktet BankID og BankID på mobil når du er innlogget i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer BankID i nettbanken under Innlogging og BankID. For å opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra kodekortet ditt. 

BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodekortet og det personlige BankID-passordet du akkurat laget.

Har du ikke kodekort bestiller du det i nettbanken, eller i appen. Du får det i posten i løpet av en ukes tid. 

For å aktivere BankID i Sbanken må du:

  • Være fylt 15 år
  • Ha kodekort fra Sbanken
  • Ha legitimert deg på posten 
  • Ha vært kunde i minst 30 dager hvis du har legitimert deg enten med pass eller norsk nasjonalt ID-kort på posten

Har du blitt kunde i Sbanken etter 01.04.2018? Da må passet du legitimerer deg med ha en RFID-brikke. Alle pass utstedt etter april 2010 skal ha en slik brikke.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg ha personlig BankID passord i tillegg til BankID- app?

All innlogging og signering krever to faktorer. BankID-appen er kun den ene faktoren, passordet den andre. Passordet gjør dermed identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Du må aldri oppgi det til noen andre.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg BankID-appen til ny telefon?

Hvis du har BankID-app trenger du ikke kodekortet for å aktivere app når du bytter telefon. Du kan enkelt ordne dette uten kodekortet slik:

  • Last ned BankID-app på ny telefon.
  • Aktivér BankID-app på ny telefon med BankID-appen på din gamle telefon. Husk å velge "Kodebrikke" når du skal aktivere.
  • Nå er BankID-appen klar på din nye telefon.

Husk! Du må ha Internett på begge telefonene.

 

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har godkjent i BankID-appen?

Etter at du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med det personlige BankID passordet ditt. Hvis du har gått tilbake til nettleseren og fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter oss.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har fylt inn fødselsnummer når jeg skal aktivere BankID-appen?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Hjalp dette svaret deg?
Hjalp dette svaret deg? Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.