Lukk <p>For at sbanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes ogs&aring; til trafikkm&aring;ling. Fortsett &aring; bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om v&aring;r <a title="Bruk av cookies" href="/link/59dde7e3f4684e9a9233dcee6dc34cfd.aspx">bruk av cookies her</a>.</p>

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 5 og lavere, eller Internet Explorer 10 og lavere.

Utviklerportalen forbedrer banken

Til høsten lanserer vi talestyrt bank. Det er takket være samarbeidet med Roy og Øyvind, som er brukere av utviklerportalen.

I 2018 lanserte vi API Beta, eller utviklerportalen som de fleste kjenner det som. Her får brukerne tilgang til egne kundedata og kan integrere den med andre apper og nettsider. For å få frem flest mulig gode og kreative innspill til hvordan banken kan bli bedre, ble det utlyst en API-konkurranse. Roy Solberg, bruker av utviklerportalen, foreslo at vi skulle bygge talestyrt bank.

- Pengepremien lokket og konkurransen ble et påskudd for å komme med noen forslag. Jeg spilte inn flere ideer i håp om å vinne, og talestyrt bank var tydeligvis noe som vekket interesse, sier Solberg.

Nå var det faktisk et annet forslag som vant konkurransen. Men ideen om talestyrt bank var så god at vi ønsket å realisere den likevel. Problemet var at Solberg egentlig ikke hadde tid til å bidra i prosessen. Løsningen ble å hente inn Øyvind Randa til å jobbe sammen med ham på prosjektet.

- I utgangspunktet sa jeg nei til å utvikle den videre. Jeg er opptatt av å gjøre ting ordentlig, og følte jeg ikke hadde nok tid til å følge det opp. Da jeg fikk muligheten til å hente inn Øyvind, som jeg kjente fra tidligere samarbeid gjennom Google Developer Group, ble det mulig å realisere, sier Solberg.

Hvordan lage talestyrt bank?

Den talestyrte banken er en handling til Google Assistant økosystemet. Det er per idag tilgjengelig på over en milliard enheter på verdensbasis. Plattformen fungerer på den måten at når du snakker til Google assistant og sier "snakke med Sbanken", vil Google Assistent slå opp i handlingsregisteret og videresende til den talestyrte banken.

Når du treffer den talestyrte banken vil alle stemmekommandoer først bli konvertert fra lyd til tekst og videresendt til Dialogflow (Natural Language Processing) som henter ut hensikten med samtalen slik slik at taleassistenten vet hva den skal svare. Hensikten vil bli sendt videre til en serverløs funksjon som henter ut nødvendig informasjon fra API og bruker Actions on Google SDK for å bygge svaret.

Talestyring vokser

Solberg og Randa har snart jobbet med løsningen i et år, og arbeidet har vært både lærerikt og utfordrende for dem begge. For selv om de hadde tilgang til alle sine kundedata og begge har lang erfaring med programmering, var det ikke alt av integrasjon med de andre plattformene som var like enkelt.

- Det har vært mye nytt og selv om API-ene til Sbanken leverer godt og stabilt, har ikke alle andre deler som skal integreres med plattformen vært like gode, sier Solberg.

- Når vi begynte arbeidet med stemmestyrt bank var det å lage noe til Google Assistant helt i startfasen. Det å utvikle mot en plattform som er under rask utvikling byr på utfordringer når en må tilpasse seg endringene Google kommer med, sier Randa.

Google Assistant fikk støtte for norsk høsten 2018, men siden norsk er så nytt for systemet så har det gitt noen ekstra utfordringer for de to utviklerne.

- I starten forsto ikke systemet for eksempel kommandoen Sbanken. Før vi fikk rettet opp i det, reagerte den kun på «spanken». Vi var da nødt til å spille inn at personer med forskjellige dialekter sa Sbanken, og på den måten lære systemet at det var kommandoen for å åpne Sbanken-appen, forteller de to utviklerne.

Enklere bankhverdag

Selv om stemmestyrt bank er bra for alle typer bankbrukere, håper de to utviklerne at løsningen kan bidra til at spesielt blinde og svaksynte skal få enklere bankhverdag. I dag kan det å sjekke hvor mye du har på konto, behandle eFaktura eller overføre mellom egne kontoer være en tidkrevende oppgave hvis du er svaksynt eller blind.

- Stemmestyrt bank er noe alle kan få nytte av, men vi håper jo selvfølgelig at løsningen vår kan være med å gjøre hverdagen til denne gruppen enklere, sier Randa.

Thomas Tjøstheim som er konseptutvikler i Sbanken, er glad for de nesten 500 brukerne av utviklerportalen og innsatsen de legger ned.

- For banken sin del handler det om å teste ut ny teknologi for å bedre brukeropplevelsen. At vi har nesten 500 engasjerte API Beta-brukere som utfordrer oss og samtidig foreslår og tester ut nye løsninger, er utrolig gøy, sier Tjøstheim.

Talestyrt bank lanseres i september hvis alt går som planlagt.