Hopp til innhold

Sbanken slår internasjonale giganter på innovasjonsindeks

Tenk at vi gruser internasjonale giganter som Netflix, IKEA og Toyota på NHH sin digitale innovasjonsindeks. Men det beste av alt? Det er dere som har stemt oss frem.


Norsk Innovasjonsindeks er nemlig verdens eneste kundebaserte rangering av innovative virksomheter. Virksomhetene rangeres rett og slett av kundene sine. Sbanken får bedre score i alle kategorier i 2021, sammenlignet med 2020. Vi topper kategorien digitale innovasjoner med 85 poeng, foran både Netflix, HBO, Finn.no og Airbnb. 

- Dette er kjempegøy! Topplasseringen er resultatet av laginnsats og sterk kundekultur. Hele Sbanken-laget har god grunn til å være stolte når vi etter knallgode resultater i 2020 klarer å prestere enda bedre i kundenes øyne i 2021. Nettopp det at denne indeksen speiler kundenes oppfatning gjør at den henger høyt for oss, sier daglig leder i Sbanken, Øyvind Thomassen.

- Innsats over tid

Norsk Innovasjonsindeks er en årlig måling fra Norges Handelshøyskole, som rangerer bedrifter i tre ulike kategorier. I kategorien kommersielle innovasjoner topper IKEA listen foran Airbnb på andreplass og Sbanken på tredje. I kategorien sosiale innovasjoner havner vi på en sjetteplass, bak Stormberg på topp og blant andre Toyota og IKEA. Samlet sett høster vi flere poeng i de tre kategoriene enn alle de andre bedriftene.

Professor Tor W. Andreassen leder arbeidet med Norsk innovasjonsindeks ved NHH. Han fremhever at det er en prestasjon på være på topp ti-listen innenfor de tre innovasjonskategoriene - samtidig.

- Det er kundene som er dommerne, og kun fire bedrifter av totalt 90 presterer i toppen på tvers av de ulike kategoriene. Sbanken har vært blant de høyest rangerte selskapene i alle år i denne kåringen. Da er det ikke snakk om tilfeldigheter, men resultatet av innsats over tid. Det er stor forskjell på panikk-innovasjoner på grunn av pandemien, og strategiske innovasjoner som skal posisjonere virksomheten for fremtiden. Min vurdering er at Sbanken faller i kategorien av dyktige virksomheter som også er dyktige under vanskelige vilkår som for eksempel en pandemi sier Andreassen.

Roboten som sto på eksamen

I 2021 ble Sbanken sin sparerobot som den første i verden godkjent som autorisert finansiell robotrådgiver. For å fortjene tittelen sin må roboten blant annet tilfredsstille bransjenormen "God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling" - på lik linje med menneskerådgivere.

- Roboten er et godt eksempel på hvordan vi jobber. Mulighetene innen robotrådgivning er nærmest ubegrensede og vi jobber kontinuerlig med å forbedre løsningen. Innovasjon handler ikke alltid om å bryte lydmuren, det er også avgjørende med stadige forbedringer på de produktene og tjenestene vi allerede tilbyr, sier Thomassen.

Vi har ingen planer om å ligge på latsiden på innovasjonsfronten fremover - heller tvert imot. Vi satser for fullt for å tilby stadig bedre digitale banktjenester og for å gjøre bank enklere og smartere.

- Sbanken har vært en utfordrer siden vi kom inn på det norske bankmarkedet, og da er innovasjon nøkkelen til å lykkes. Vi må hele tiden ligge et hestehode foran konkurrentene ved å forstå hva kundene trenger og ønsker seg, sier Thomassen.

På nettsiden til Norsk Innovasjonsindeks finner du mer informasjon om undersøkelsen, og oversikt over resultatene i alle kategorier.

Fakta om Norsk innovasjonsindeks

  • Rangerer bedrifter i tre kategorier: Kommersiell innovasjonsindeks, Sosial innovasjonsindeks og Digital innovasjonsindeks. Ble først lansert i 2016.
  • Indeksene henter inn 23.000 svar fra kunder gjennom hele 2021 og måler omtrent 90 bedrifter i 20 bransjer som er viktig for husholdningenes utgifter.
  • Kommersiell innovasjonsindeks måler bedriftenes totale innovasjonsevne sett fra kundenes opplevelser. Sosial innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og fremmer bærekraft. Digital innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som digitale, i hvilken grad de benytter bedriftenes digitale løsninger, og om de opplever at bedriftene er innovative i sine digitale løsninger.
  • Indeksen er utviklet ved NHH. Den er tatt i bruk i USA, Belgia, Spania, Sverige, Danmark og Finland.