Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 5 og lavere, eller Internet Explorer 10 og lavere.

Endringer i lånesystemet vårt

Mellom 5. og 7. april gjør vi noen endringer på billån og boliglån. Her finner du informasjon om hva som blir endret.

De viktigste endringene

  • Lån trekkes direkte fra en konto i Sbanken. Du får ikke lenger faktura i posten eller AvtaleGiro. 
  • Du får varsel om trekket fem dager før forfall.
  • Du får nytt lånenummer med elleve siffer. 
  • Det er ikke lenger mulig å ha 31. som forfallsdato.

Hvorfor har vi endret betalingsmåte?

Direktetrekk er den sikreste måten å nedbetale lån på. Det gir oss også mulighet til å tilby deg nye tjenester tilknyttet lånet ditt i framtiden. Det skal fortsatt være enkelt for deg å betale ned på lånet ditt og ha oversikt over betalingene dine. Hvis du vil betale fra en konto i annen bank, kan du opprette et fast trekk til kontoen din i Sbanken. Resten skjer av seg selv.

Flytt lønnskonto

Når det nye systemet for lån er på plass, er det en fordel at du allerede har lønnskontoen din hos oss.

Har du ikke det allerede, kan du se hvordan du flytter her.

Slik flytter du lønnskontoen

Vanlige spørsmål

Hvilken konto blir lånet trukket fra?

Renter og avdrag på lånet ditt trekkes automatisk fra en konto i Sbanken. Du ser hvilken konto lånet trekkes fra under Mine lån.

Du kan bytte trekkonto for lånet når som helst. Det gjør du på Mine Lån – velg lånet du ønsker å endre – Låneinnstillinger – Trekkonto – endre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er min standard betalingskonto?

Standard betalingskonto er den første kontoen som kommer opp når du velger Betale i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem er hovedlåntaker på lånet?

Den som legger inn søknaden blir automatisk hovedlåntaker. Du kan alltid sjekke hvem som er hovedlåntaker i nettbanken under Mine lån og Låneinnstillinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg betale månedsbeløpet på lånet mitt fra konto i annen bank?

Nei, det månedlige lånebeløpet trekkes automatisk fra en konto i Sbanken. Etter 8. april er det ikke lenger mulig å ha trekk på det månedlige beløpet fra konto i annen bank. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan valgte dere trekkonto for lånet mitt?

Da vi endret lånesystemet vårt måtte vi velge en trekkonto for lånet ditt.

  • Hvis du betalte med AvtaleGiro fra en brukskonto i Sbanken valgte vi den samme kontoen som trekkonto.
  • Hvis du betalte med AvtaleGiro eller med faktura fra annen bank, ble hovedlåntakers standard betalingskonto i Sbanken valgt som trekkonto. Du ser hva som er standard betalingskonto ved å velge Betale i nettbanken. Den første kontoen som kommer opp er din standard betalingskonto.

Du kan endre trekkonto for lånet under Mine Lån.

Det er ikke mulig å legge inn en betalingskonto i annen bank som trekkonto for lånet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg trekkonto for lånet mitt?

Du ser og endrer trekkonto for lånet under Mine Lån.

Du kan velge en av dine egne brukskontoer. Hvis dere er to låntakere kan du også velge blant brukskontoene til den andre låntakeren hvis dere har kontodeling.

Skal du endre trekkonto for neste betaling, husk at du må gjøre det før trekket blir lagt i forfallsoversikten. Det skjer fem dager før forfall.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan medlåntaker endre trekkonto?

Ja, både hovedlåntaker og medlåntaker kan endre trekkonto. Du kan velge en av brukskontoene dine i Sbanken. Hvis dere har kontodeling, kan du også velge en av brukskontoene til den andre låntakeren.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har jeg fått nytt lånenummer?

Vi har byttet lånesystemet vårt. Da ble lånenummeret ditt endret fra syv siffer til et vanlig kontonummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med AvtaleGiro-avtalen for lånet mitt?

Etter endringen av lånesystemet trekkes renter og avdrag direkte fra kontoen din. Du trenger ikke å gjøre noe med AvtaleGiro-avtalen. Den forsvinner fra nettbanken din etter 18 måneder. Det er også mulig å slette den selv i nettbanken eller appen. 

Trekkene fra AvtaleGiro-avtalen din stoppet automatisk da vi begynte å trekke direkte fra kontoen din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir forfallsdatoen min endret?

Har du forfallsdato 1.-30. i måneden blir det ingen endringer. Hvis du har forfallsdato den 31. i måneden blir den automatisk endret til 30. i måneden.

Hvis du vil endre forfallsdato på lånet ditt, kan du gjøre det under Låneinnstillinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg forfallsdato på lån?

Hvis du vil endre forfallsdato på lånet ditt, kan du gjøre det under Låneinnstillinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg bli helkunde?

Hvis du vil betale fra en konto i en annen bank, kan du opprette et fast trekk der til kontoen din i Sbanken. Resten skjer av seg selv.

De fleste boliglånskundene våre velger å få lønn inn på kontoen sin i Sbanken, for å få god oversikt med alt samlet på ett sted. Vi har fokus på brukervennlige og gebyrfrie løsninger og produkter som kan gjøre det enklere for deg å ta smarte økonomiske valg. 

Flytt lønnskontoen din til oss her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.