Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 5 og lavere, eller Internet Explorer 10 og lavere.

Endringer i lånesystemet vårt

Mellom 5. og 7. april gjør vi noen endringer på billån og boliglån. Her finner du informasjon om hva som blir endret.

De viktigste endringene

  • Lån trekkes direkte fra en konto i Sbanken. Du får ikke lenger faktura i posten eller AvtaleGiro. 
  • Du får varsel om trekket fem dager før forfall.
  • Du får nytt lånenummer med elleve siffer. 
  • Det er ikke lenger mulig å ha 31. som forfallsdato.

Hvorfor endrer vi betalingsmåte?

Direktetrekk er den sikreste måten å nedbetale lån på. Det gir oss også mulighet til å tilby deg nye tjenester tilknyttet lånet ditt i framtiden. Det skal fortsatt være enkelt for deg å betale ned på lånet ditt og ha oversikt over betalingene dine. Hvis du vil betale fra en konto i annen bank, kan du opprette et fast trekk til kontoen din i Sbanken. Resten skjer av seg selv.

Innfrielse og ekstra innbetalinger

For at byttet av lånesystemet skal gå smertefritt, stenger vi Mine lån fra 25. mars til 8. april. I den perioden må du ringe oss på 55 26 00 00 hvis du skal innfri lånet ditt.

Ønsker du å gjøre ekstra innbetaling på lånet ditt? 

Hvis det ikke haster å gjøre endringen, ber vi om at du venter til 8. april. Da blir det enda enklere for deg å gjøre endringer på lån.

Hvis du likevel må gjøre en større innbetaling på billån eller boliglån, kan vi gjøre det for deg manuelt. For boliglån må betalingen være minimum 100 000 kroner, og for billån må den være minimum 50 000 kroner. Ring oss på 55 26 00 00, så hjelper vi deg videre.

Det er ikke mulig å gjøre ekstra innbetalinger på forbrukslån så lenge Mine lån er stengt. 

Søke lån

Fra 5. til 8. april vil det ikke være mulig å søke om lån.

Flytt lønnskonto

Når det nye systemet for lån er på plass, er det en fordel at du allerede har lønnskontoen din hos oss.

Har du ikke det allerede, kan du se hvordan du flytter her.

Slik flytter du lønnskontoen

Vanlige spørsmål

Hvilken konto blir lånet trukket fra?

Renter og avdrag på lånet ditt trekkes automatisk fra en konto i Sbanken. Etter 8. april er det ikke lenger mulig å betale inn på lånet fra konto i annen bank.

Vi velger en trekkonto når endringen gjennomføres.

  • Hvis du betaler med AvtaleGiro fra Sbanken, blir kontoen du betaler fra i dag satt som trekkonto.
  • Hvis du betaler med faktura fra Sbanken, blir kontoen du betaler siste faktura før endringen fra, satt som trekkonto.
  • Hvis du betaler fra en konto i annen bank, trekker vi renter og avdrag fra hovedlåntakers standard betalingskonto i Sbanken. Standard betalingskonto er den første kontoen som kommer opp når du velger Betale i nettbanken.

Du kan bytte trekkonto for lånet når som helst etter endringen. Det gjør du på Mine Lån – velg lånet du ønsker å endre – Låneinnstillinger – Trekkonto – endre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er min standard betalingskonto?

Standard betalingskonto er den første kontoen som kommer opp når du velger Betale i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem er hovedlåntaker på lånet?

Den som legger inn søknaden blir automatisk hovedlåntaker. Du kan alltid sjekke hvem som er hovedlåntaker i nettbanken under Mine lån og Låneinnstillinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg betale månedsbeløpet på lånet mitt fra konto i annen bank?

Nei, det månedlige lånebeløpet trekkes automatisk fra en konto i Sbanken. Etter 8. april er det ikke lenger mulig å ha trekk på det månedlige beløpet fra konto i annen bank. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan velger dere hvilken konto som blir trekkonto for lånet?

Når vi endrer lånesystemet vårt velger vi en trekkonto for lånet ditt.

  • Hvis du betaler med AvtaleGiro fra en brukskonto i Sbanken velger vi den samme kontoen som trekkonto.
  • Hvis du betaler med AvtaleGiro eller med faktura fra annen bank, blir hovedlåntakers standard betalingskonto i Sbanken valgt som trekkonto. Du ser hva som er standard betalingskonto ved å velge Betale i nettbanken. Den første kontoen som kommer opp er din standard betalingskonto.

Du kan endre trekkonto for lånet på Mine Lån – velg lånet du ønsker å endre – Låneinnstillinger – Trekkonto – endre.


Det er ikke mulig å legge inn en betalingskonto i annen bank som trekkonto for lånet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg trekkonto for lånet mitt?

Etter 8. april kan du se og endre trekkonto for lånet på Mine Lån – velg lånet du ønsker å endre – Låneinnstillinger – Trekkonto – endre.
Du kan velge en av dine egne brukskontoer. Hvis dere er to låntakere kan du også velge blant brukskontoene til den andre låntakeren hvis dere har kontodeling.

Skal du endre trekkonto for neste betaling, husk at du må gjøre det før trekket blir lagt i forfallsoversikten. Det skjer fem dager før forfall.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan medlåntaker endre trekkonto?

Ja, både hovedlåntaker og medlåntaker kan endre trekkonto. Du kan velge en av brukskontoene dine i Sbanken. Hvis dere har kontodeling, kan du også velge en av brukskontoene til den andre låntakeren.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg nytt lånenummer?

Du får nytt lånenummer fordi vi endrer lånesystemet vårt. Lånenummeret blir endret fra syv siffer til et vanlig kontonummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med AvtaleGiro-avtalen for lånet mitt?

Etter 8. april trekkes renter og avdrag direkte fra kontoen din. Du trenger ikke å gjøre noe med AvtaleGiro-avtalen din. Den forsvinner fra nettbanken din etter 18 måneder, eller du kan slette den selv etter 8. april. 

Trekkene fra AvtaleGiro-avtalen din stopper automatisk når vi begynner å trekke direkte fra kontoen din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir forfallsdatoen min endret?

Har du forfallsdato 1.-30. i måneden blir det ingen endringer. Hvis du har forfallsdato den 31. i måneden blir den automatisk endret til 30. i måneden.

Hvis du vil endre forfallsdato på lånet ditt, kan du gjøre det under Låneinnstillinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg forfallsdato?

Hvis du vil endre forfallsdato på lånet ditt, kan du gjøre det under Låneinnstillinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg bli helkunde?

Hvis du vil betale fra en konto i en annen bank, kan du opprette et fast trekk der til kontoen din i Sbanken. Resten skjer av seg selv.

De fleste boliglånskundene våre velger å få lønn inn på kontoen sin i Sbanken, for å få god oversikt med alt samlet på ett sted. Vi har fokus på brukervennlige og gebyrfrie løsninger og produkter som kan gjøre det enklere for deg å ta smarte økonomiske valg. 

Flytt lønnskontoen din til oss her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.