Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 5 og lavere, eller Internet Explorer 10 og lavere.

Her tester vi en helt ny bank for bedrifter

Når vi skal bygge en helt ny bank er det aller viktigste å lytte til ønsker og behov fra de som faktisk skal bruke banken. 


- Vi vil bygge bedriftsbanken videre sammen med kundene. Målet vårt er å lage en bedriftsbank som er kjempeenkel og selvbetjent. Da kan småbedriftseiere bruke mer tid på bedriften, og mindre tid på administrative oppgaver som bank tross alt er, sier Janniche Øyen som er ansvarlig for brukeropplevelse.

Driver du egen bedrift? Sett deg på ventelisten og bli en av de første som får tilgang

Engasjerte kunder

Nicolai Møller og Line Ulvesæter jobber med å lage bedriftsbanken. Nicolai har vært med på å designe løsningen, mens Line holder i forretningssiden.

- Nå har vi hatt brukertest av bedriftsnettbanken. Det var skikkelig gøy og lærerikt, sier en entusiastisk Nicolai.

Seks utvalgte personer har fått testet ulike banktjenester som å betale regninger og finne fram til kontoinformasjon. Alle er privatkunder som kjenner banken godt, og er nysgjerrige på bedriftsbanken.

- Det som er ekstra gøy, er at alle testkundene er så ulike. De jobber i ulike bransjer, og har ulike roller i bedriftene sine. Noe som gir oss enda mer innsikt, sier Line.

Både Nicolai og Line fikk seg noen aha-opplevelser i løpet av dagen. Ifølge Nicolai er brukertesting og det å lytte til kundene det aller viktigste i utvikling av nye tjenester.

- Kundene våre er superengasjerte i digitale flater. Hvis vi gjør noe feil, får vi raskt forbedringsforslag – og gjør vi noe bra, får vi også ros. Engasjementet til kundene våre er gull verdt. Det er de som gjør oss til banken med de mest fornøyde kundene år etter år.

Hva skjer videre

I tillegg til selve testingen, kom kundene med flere spørsmål og tilbakemeldinger på hvilke tjenester de ønsker seg. Blant annet er integrering med regnskapssystemer høyt på listen for mange.

Men mest av alt er ønsket om en enkel, intuitiv og billig bedriftsbank sterkest.

- Småbedriftseiere har mest lyst til å bruke tiden sin på jobben og kundene sine – ikke på å betale regninger og finne fram til gamle kontoutskrifter i en tungvint nettbank, forklarer Line. Og det er nettopp i den enden vi starter. Når vi lanserer bedriftsbanken kan du bli kunde på noen få minutter – helt digitalt. Og du skal enkelt kunne gjøre de viktigste bankoppgavene for bedriften din.

Alt i alt

- Det er godt å se at testkundene våre kjenner igjen Sbanken-opplevelsen, at bedriftsbanken også oppleves enkel og forståelig, sier Line fornøyd. Nicolai nikker bekreftende, men peker samtidig på den lange listen med notater han har gjort seg.

- En ting er sikkert. Vi kommer ikke til å hvile på laurbærene fram til lansering, smiler han.

Driver du egen bedrift?

Legg igjen e-posten din og bli en av de første som får tilgang.