Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Skandiabanken ASA : Fortsatt sterk vekst i utlån og sparing

Bergen, 11. august 2017: Skandiabanken-konsernet hadde et netto resultat på 154,7 millioner kroner i andre kvartal 2017, sammenlignet med 359,4 millioner kroner i fjor. Nettoresultatet i andre kvartal 2016 ble positivt påvirket av et overskudd på 228,3 millioner kroner fra Visa Inc.sitt oppkjøp av Visa Europe. Økningen i det justerte resultatet på 23,6 millioner kroner skyldes hovedsakelig sterk vekst i utlån til kunder, og salg av portefølje av misligholdte lån i kvartalet. Ved utgangen av kvartalet utgjorde totale kundeutlån 71,1 milliarder kroner, sammenlignet med 60,2 milliarder kroner ved utgangen av andre kvartal 2016. Dette tilsvarer en vekst på 18,1 prosent siste 12 måneder. Avkastningen på egenkapitalen var 12,4 prosent.

Hovedpunkter (tilsvarende periode i fjor i parentes): 

· Fortsatt sterk utlånsvekst - 18,1 prosent i løpet av 12 måneder
· Sterk vekst i sparing - 18 prosent vekst i netto kontantstrøm fra kunder
· Netto renteinntekter økte med 5,1 prosent til 310,6 (295,5) millioner kroner
· Netto rentemargin på 1,57 (1,72) prosent

"Vi har levert enda et sterkt kvartal med en vekst i utlån på 18,1 prosent siste år og en god vekst i antall nye kunder. Solid vekst og god kostnadskontroll gir oss en egenkapitalavkastning på 12,4 prosent.

I tillegg til en sterk økonomisk utvikling har Skandiabanken både de mest fornøyde og lojale kundene i norsk bankbransje.

På kapitalmarkedsdagen i juni annonserte vi at Skandiabanken vil styrke tilbudet med nye produkter og tjenester innen sparing og forsikring, og gå inn i markedet for små og mellomstore bedrifter. Dette vil vi gjøre våre brukervennlige tjenester, rettferdige og gjennomsiktige priser, og prisvinnende kundeservice tilgjengelig for en større andel av det norske bankmarkedet." sier Magnar Øyhovden, administrerende direktør i Skandiabanken ASA.

Netto renteinntekter økte til 310,6 (295,5) millioner kroner som følge av økt netto utlån til kunder, delvis motvirket av lavere netto rentemargin.

Driftskostnadene utgjorde 144,4 (141,5) millioner kroner i kvartalet. Justert for engangskostnader på 2,2 millioner kroner knyttet til omprofileringsprosessen utgjorde driftskostnadene 142,2 millioner kroner.

Netto nedskrivninger på utlån utgjorde 10,2 (13,9) millioner kroner i kvartalet. Netto tapskostnad utgjorde 10,8 (20,0) millioner kroner, og tapsraten var 0,06 (0,14). Netto tapskostnad ble positivt påvirket med 7,8 millioner kroner fra salg av en portefølje av misligholdt usikret kreditt i kvartalet. Justert for salget var underliggende tapsrate 0,11.

Ved utgangen av kvartalet hadde banken en ren kjernekapitaldekning på 14,4 prosent, en kjernekapitalandel på 16,0 prosent og en total kapitalandel på 17,9 prosent. Ved kvartalsskriftet hadde Skandiabanken en uvektet kjernekapitalandel på 5,9 prosent, ned fra 6,1 prosent i første kvartal 2017. Kapitalandelene inkluderer 90 prosent tilbakeholdt resultat fra første halvår 2017.

En detaljert finansiell rapport for konsernet og Skandiabanken ASA er vedlagt denne innkallingen. Rapporten for det heleide datterselskapet Skandiabanken Boligkreditt AS, distribueres separat.

Kontaktinformasjon investor relations
Brede Selseng, IR-ansvarlig, Skandiabanken ASA, +47 971 62 171
Henning Nordgulen, leder finans, Skandiabanken ASA, +47 952 65 990

Mediekontakt

Ole Bernhard Larsen, Kommunikasjonsansvarlig, Skandiabanken ASA, +47 959 40 045

Om Skandiabanken ASA
I april 2000 ble Skandiabanken lansert som den første rene nettbanken i Norge. I dag tilbyr banken et stort utvalg av finansielle produkter og tjenester til enkeltpersoner og husstander i Norge innen betalings- og korttjenester, innskuddsbasert sparing, investeringsprodukter, langsiktige og kortsiktige lån. Banken har ingen filialer, og alle produkter og tjenester tilbys direkte på den digitale plattformen, som er tilgjengelig på et bredt spekter av brukerenheter. Ved utgangen av juni 2017 hadde Skandiabanken 390 000 kunder og forvaltningskapital på NOK 81,9 milliarder. For mer informasjon, se https://skandiabanken.no/investor-relations-norsk

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12